Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اول ذی‌القعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در تقویم ملی ایران به عنوان روز دختر معرفی شد و آن هم به دلیل تجرد این بزرگ بانوی اسلام و معرفی نمونه الگوی کامل و مزین به موازین اخلاقی، اسلامی، شرعی برای دختران مسلمان.
این خبرگزاری در راستای اهدافش به معرفی دختر‌ خردسال هفت سال و نیمی که در بیست و سومین شب ماه مبارک رمضان امسال، برابر با سومین شب قدر موفق به اتمام حفظش پس از حدود یک سال و نیم شد، می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ضحی میوند، سال 1389 در خانواده چهار نفره در اراک متولد شد. پدر و مادر ضحی، دبیر فیزیک هستند و پدر و برادر بزرگتر وی نیز به صورت نیمه حرفه‌ای قرائت قرآن را دنبال می‌کنند. مادرش هنگامی که با برادرش حفظ آیةالکرسی را کار می‌کرد، متوجه استعداد و هوش ضحی و از سوی دیگر علاقه‌مندی‌اش به حفظ آیات نورانی کلام وحی شد هر چند او در سه سال و هفت ماهگی موفق به دریافت گواهی روخوانی و روان‌خوانی از جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) شد.
در ادامه گفت‌وگو با ضحی میوند و مریم نعمت‌اللهی، مادر وی را می‌خوانید؛
ایکنا: درباره شیوه حفظ ضحی برایمان بگویید.
نعمت‌اللهی: ضحی در منزل حفظ قرآن را انجام می‌داد، به‌طوری که شب‌ها در ابتدا آیه‌ آیه حفظ می‌کرد. پس از خواندن آیه، به معنای آیه نیز توجه می‌کرد و دو تا سه بار با قلم قرآنی گوش می‌کرد و می‌خواند و در مجموع یک صفحه در شب می‌خواند.
البته باید بگویم ضحی جزء سی‌ام قرآن را طی فرآیند بازی و شعر و قصه به صورت سوره به سوره فراگرفت و در حالت بازی برای من می‌خواند و هنگامی که علاقه‌ ضحی را دیدم طی ایام تابستان او را به شعبه امام حسین(ع) جامعةالقرآن که ویژه نوجوانان بود، بردم. آنجا برنامه‌شان بدین گونه بود که روزی دو صفحه را حفظ می‌کردند. چون سن بچه‌ها بالاتر بود، اما باز ضحی نیز این دو صفحه را حفظ می‌کرد. از آنجا بود که متوجه حافظه خلاق و گیرای او شدم. چون در آن زمان ساکن شهرری بودیم، برایم کمی مشکل بود تا میدان امام حسین(ع) بیایم، لذا در منزل به حفظ قرآن با ضحی با همین روش ادامه دادم.
از اوایل آبان که ضحی حدود پنج سال داشت به دلیل شاغل بودنم، شبی حدود چهار تا پنج صفحه را با هم حفظ می‌کردیم.
ایکنا: مشکلی برای حظ این تعداد صفحه در هر شب نداشتید؟
نعمت‌اللهی: الحمدلله مشکلی برای این امر نداشتیم و ضحی نیز با علاقه‌مندی این موضوع را پیگیری می‌کرد، چون من اصلاً او را به حفظ قرآن اجبار نمی‌کردم، بلکه حفظ کردن آیات بیشتر شبیه به بازی برای ضحی بود. اما هنگامی که محفوظاتش زیاد شد و باید محفوظاتش را با هم تکرار و مرور می‌کردیم، برنامه شبی یک صفحه را برای حفظ جدید قرار دادیم و باقی ساعات را با هم به مرور و تثبیت آیات حفظ شده گذشته، می‌پرداختیم.
ایکنا: شبی چند ساعت برای حفظ جدید و همچنین مرور آیات زمان می‌گذاشتید.
ضحی: هر شب، یک ساعت برای حفظ آیات جدید آن هم در حد یک صفحه زمان می‌گذاشتم و تا حدود ساعت 14 که مادرم به منزل بازمی‌گشت، محفوظات دور و نزدیکم را برای خودم حدود 15 صفحه تکرار می‌کردم و بعضا نیز صدایم را ضبط می‌کردم و برای مادرم می‌گذاشتم و حدود دو تا سه ساعت برای مرور محفوظات زمان می‌گذاشتم.
ایکنا: از چه زمانی در دارالقرآن آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) ثبت نام کردید؟
نعمت‌اللهی: از ترم دوم دارالقرآن شهرری یعنی از بهمن‌ماه 1395 ضحی را در این دارالقرآن ثبت نام کردم. سپس از او تست گرفتن و وارد کلاس قرآن‌آموزانی شد که در مقطع دبیرستان و یا بعضاً دانشجو بودند که در آن زمان حدود 18 جزء را حفظ بود.


ایکنا: هنگامی که در دارالقرآن ثبت نام کردید «ضحی» چند جزء قرآن را حفظ کرد؟
نعمت‌اللهی: ضحی طی بازه زمانی حدود پنج تا شش ماه حدود 12 جزء را حفظ کرد و سرعت آن هم در حفظ به دلیل اینکه بیشتر محفوظات جدید و زمان کمتری برای مرور آیات داشت و هنگامی که محفوظاتش بیشتر شد این روند را به دلیل اینکه ضحی محفوظاتش را از دست ندهد، بالعکس کردیم.
اما با این اوصاف باز هم ضحی از قرآن‌آموزان دارالقرآن جلو افتاد تا اینکه در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان توانست حفظش را به پایان برساند.
ایکنا: حفظ آیات برای ضحی، تداخلی با درسش در مقطع پیش دبستانی و یا در دبستان نداشت؟
ضحی: به دلیل اینکه مدرک روخوانی و روان‌خوانی را در حدود سه‌سالگی از جامعةالقرآن گرفتم و آن معادل مدرک پیش‌دبستانی بوده است، لذا از سوی آموزش و پرورش نیز پذیرفته می‌شود و طی سال تحصیلی 96-97 که به مقطع اول ابتدایی رفتم، کمی اوایلش برایم سخت بود و دچار سردرگمی شدم.
نعمت‌اللهی: باید بگویم در ابتدا و تا هنگامی که زمان را تنظیم و برنامه‌ریزی کنیم، مشکل داشتیم با وجود اینکه ضحی در خواندن مشکل نداشت، اما به هر حال تا نوشتن را فرابگیرد، زمان می‌برد و تداخل زمانی داشتیم و کمی در مهرماه و آغاز سال تحصیلی این مشکل را داشتیم، اما پس از آن و در آبان‌ماه طی برنامه‌ریزی که داشتیم کمی سرعت حفظ و تحویل محفوظات گذشته‌ ضحی را بالا بردیم و مشکلی نداشتیم.
البته باید بگویم معلم مدرسه‌اش هم با ما همراه بود. معلم ضحی فکر می‌کرد، او شنیداری آیات را حفظ می‌کرد و گفتم نه او می‌تواند، آیات را بخواند که با تشویق معلمش روبه‌رو شد و سپس موافقت وی را برای حضور کمترش در مدرسه گرفتم و ضحی تنها سه روز در هفته به مدرسه می‌رفت و سایر روزها را در منزل باهم به حفظ و مرور می‌پرداختیم.
ایکنا: بازه زمانی حفظ ضحی چه میزان بوده است؟
نعمت‌اللهی: دخترم طی مدت یک سال و هفت ماه، توانست تمامی آیات قرآن را حفظ کند و این جدای از حفظ جزء سی‌ام قرآن و یا سایر حفظ‌های پراکنده وی بود.
ایکنا: ضحی جان درباره میزان مؤانست اعضای خانواده، پدر و مادر و برادرت با کلام وحی بگویید.
ضحی: در حال حاضر که صدای قرآن مادام در فضای منزل ما است. هنگامی که درس و تکالیف مدرسه‌ام را انجام می‌دهم به سراغ قلم قرآنی‌ام می‌روم و بر روی تابم می‌نشیم و شروع به مرور و تثبیت آیات می‌کنم.
نعمت‌اللهی: هنگامی که باردار بودم چندین بار قرآن را ختم کردم و زمانی که ضحی، نوزاد بود، زیر سرش «بالشتک قرآنی» می‌گذاشتم و بهتر بگویم، صدای قرآن در خانه ما مادام شنیده می‌شد.


ایکنا: ضحی از حضور چه اساتیدی بهره‌ گرفته است؟
نعمت‌اللهی: خانم «ریحانه رحمانی» از اساتید دارالقرآن حرم سیدالکریم(ع) و در شعبه امام حسین(ع) جامعةالقرآن نیز در محضر خانم «سعدی»، تلمذ کرده‌اند.
ایکنا: در حال حاضر ساکن کدام منطقه هستید؟
نعمت‌اللهی: از سال گذشته که پسرم در مدرسه علامه حلی 1 پذیرفته شد، نزدیک همان محله آمده‌ایم و ضحی را نیز هفته‌ای دو بار برای ارائه محفوظات به دارالقرآن آستان عبدالعظیم(ع) می‌بردم و در حال حاضر که تعطیلات و ایام فراغت از مدرسه است، به‌خاطر اینکه تنوعی نیز برای ضحی باشد، صبح‌ها حدود ساعت 8 تا 10 به این مرکز حفظ تخصصی شعبه امام حسین(ع) جامعةالقرآن می‌رویم.


ایکنا: ضحی جان چه بازی‌هایی را انجام می‌دهی؟
ضحی: پازل بازی را دوست دارم و بسیار به آن علاقه‌مندم و در کنار آن نیز تاپ‌بازی می‌کنم و مادرم نیز برخی از اوقات طی این تاپ خوردنم، محفوظاتم را از من می‌پرسد. نقاشی کشیدن را خیلی دوست دارم.
نعمت‌اللهی: برنامه‌ریزی دقیق برای چنین بچه‌هایی که وارد عرصه قرآنی می‌شوند، لازم است تا هم از ورود به این عرصه دچار دلزدگی نشوند و هم به دوران خردسالی و کودکی‌شان لطمه وارد نشود. یک روز در هفته، روز استراحت است به گونه‌ای که نه مروری انجام می‌شود و نه تثبیتی. بلکه میهمانی می‌رویم، میهمان به منزلمان می‌آید و کلا این روز اختصاص به خانه و خانواده دارد و دیگر ساعات ایام هفته نیز مرور محفوظات همراه با بازی و شعر و قصه است.
می‌دانم می‌توانستم، شاید طی زمان کمتری فرزندم را حافظ قرآن کنم، اما به دلیل اینکه نمی‌خواستم، تک‌‌بعدی باشد و از این امر زده شود و در کنار آن لطمه‌ای به روزهای خوش کودکی‌اش بخورد، لذا به بازی‌هایش نیز توجه کردم و گذاشتیم به راحتی در کنار دنیای کودکی‌اش به امر حفظ آیات کلام وحی نیز بپردازد.


ایکنا: چه میزان در تشویق دیگر مادران برای حضور فرزندانشان در عرصه قرآنی مؤثر بوده‌اید؟
نعمت‌اللهی: بعضاً برخی از مادران نیز بوده‌اند که از من خواسته‌اند و به آنها گفته‌ام که راحتی بچه‌هایتان را در این زمینه در نظر بگیرید، اگر می‌بینید فرزندانتان با حفظ آیه و یا دو خط راحت است، آن را انجام دهید و فشاری برای حفظ چندین صفحه نگذارید؛ چرا که ممکن است، موجب دلزدگی شود.
ایکنا: از برکات فرزند حافظ قرآن و یا حفظ آیات نورانی کلام وحی در زندگی‌تان بگویید.
نعمت‌اللهی: برکات زیادی را در زندگی شاهد بودم. مثلاً انتقالی‌ام از شهرری به محله جدیدمان به سهولت انجام شد، هماهنگی روزهایی که من باید به مدرسه بروم و روزهای تعطیلی‌ام با تعطیلی ضحی، همه اینها از برکات قرآن بوده است.
ایکنا: ضحی جان کدام آیه از قرآن را بیشتر با خودت تکرار می‌کنید؟
ضحی: تمامی آیات و سوره‌های قرآن دوست‌داشتنی هستند، اما به آیه 30 سوره مبارکه فرقان «قَالَ الرَّسُولُ یَارَبّ ِ إِنَّ قَوْمِى اتخَّذُواْ هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا» که گلایه پیامبر اکرم(ص) از مهجوریت قرآن در روز قیامت است و این‌که قرآن، توسط قومش رها شده است، بیشتر توجه دارم و باید قرآن را به صورت عملی در زندگی پیاده کنیم.


ایکنا: توصیه‌ای به سایر والدین دارید؟
نعمت‌اللهی: من هیچ‌گاه قرآن را بالای طاقچه یا کمد نگذاشتم، بلکه همیشه جایی قرار دادم که جلوی چشم و دست فرزندانم باشد تا آن را بردارند و لمس کنند و این راهی است برای اینکه قرآن هنگامی که در منزل هستیم، همراه با فرزندانم باشد و مقابل چشمشان باشد و بعضاً بخواهند آیاتی را بخوانند. هستند خانواده‌هایی که می‌گویند نه نباید فرزندان در دوران خردسالی و کودکی قرآن را لمس کنند و گناه دارد. این اشتباه است در عین رعایت احترام به آیات نورانی کلام وحی می‌توان فرزندان را از همان دوران کودکی با قرآن آشنا کرد و برای آنها قرآن بخوانیم و به زبان کودکانه برای آنها با قصه‌هایی قابل درک و فهم بیان کنیم.
از سوی دیگر ما قرآن را مهجور گذاشته‌ایم و از معانی قرآن، غافل شده‌ایم و در کنار ورود به دیگر موارد باید بر روی توجه به مفاهیم و ترجمه قرآن توجه کنیم تا آن را در زندگی خود عملیاتی کنیم.
ایکنا: از آینده‌ای که برای ضحی پیش‌بینی کرده‌اید، بگویید.
نعمت‌اللهی: هیچ وقت نخواستم ضحی حفظش را به‌خاطر مسابقات انجام دهد و اصلاً کسب رتبه و مقام در مسابقات برایمان هدف نبوده است، چون شأن قرآن بالاتر از این است که بخواهیم، بچه‌ها را با مسابقات قرآن به چالش و استرس بی‌اندازیم.
اگر خودش دوست داشته باشد و این توانمندی‌ را داشته باشد و بخواهد در مسابقات شرکت‌ کند و از من بخواهد که در کلاس‌های صوت و لحن و ... حضور پیدا کند برای آمادگی در مسابقات، کمکش خواهم کرد اما اجبار نه.
ایکنا: در پایان این گفت‌وگو، سخن پایانی خود را بفرمایید.
نعمت‌اللهی: آن‌گونه که باید و شاید به فعالیت‌های قرآنی در کشور توجه نمی‌شود و این نشان‌دهنده مظلومیت قرآن است و از سوی دیگر به حافظان و قاریان در کشور آنگونه که باید و شاید توجه نمی‌شود و به جامعه معرفی نمی‌شوند.

 


انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی حافظ خردسال روز دختر ولادت حضرت معصومه حافظ کل قرآن ذهن خلاق قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۶۹۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوپر شیلد در دستان ستاره ایرانی (عکس)

به گزارش “ورزش سه”، سوپرشیلد قطر و امارات تک بازی است که بین قهرمان لیگ ستارگان و لیگ ادنوک برگزار می‌شود و تیم برنده جام را بالای سر می‌برد.

تیم شباب الاهلی نیز در ورزشگاه خانگی مقابل الدحیل قرار گرفت و در روزی که سعید عزت‌اللهی برای این تیم بازی کرد، موفق شد یک بر صفر پیروز شود.

این در حالی است که در شروع بازی الدحیل یک گل به ثمر رساند اما یاران عزت‌اللهی دو گل زدند که گل پیروزی‌بخش در وقت‌های تلف‌شده به ثمر رسید.

سوپرشیلد اولین قهرمانی سعید عزت اللهی با تیم جدید است و او این جام را در جشن قهرمانی بالای سر برد.

شباب الاهلی شانس قهرمانی در جام حذفی را هم دارد.

دیگر خبرها

  • رقابت ۲۵ هزار دانش‌آموز بویراحمدی در مسابقات قرآنی
  • سوپر شیلد در دستان ستاره ایرانی (عکس)
  • چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان همدان آغاز شد
  • رقابت ۲۵ هزار دانش آموز بویراحمدی در مسابقات قرآن
  • مسابقات قرآن و عترت دانش آموزی
  • برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزی با حضور ۸۰۰ منتخب در همدان
  • سهمیه المپیک در تپانچه بادی زنان از دست رفت/ رستمیان و سبقت‌اللهی در رده های ۱۱ و ۱۲
  • آغاز چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان همدان
  • جنگاوری شهید صیاد در عملیات نظامی از آیات قرآنی نشأت می‌گرفت
  • برگزاری چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان همدان