Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@00:14:49 GMT

بهترین ساعت جذب ویتامین D

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۰۰۲۷

 تیرنگ رضا نیستانی، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی  در مورد عوارض کمبود ویتامین اظهار کرد: کمبود این ویتامین منجر به بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود زیرا این ویتامین در بروز انواع امراض از جمله امراض روحی، امراض قلبی عروقی، سرطان روده و پستان و پوکی استخوان موثر است؛ البته برخی به اشتباه تصور می‌کنند کمبود این ویتامین منحصرا باعث ایجاد بیماری استخوانی می‌شود اما اینطور نیست و از نظر علمی ثابت شده که از غدد درون ریز تا ماهیچه‌های استخوان و تکثیر سلول‌ها و ایمنی بدن و استحکام استخوان‌ها به جذب ویتامین دی ارتباط مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرس دانشگاه با تاکید براینکه ویتامین دی برای استخوان و پوست و سلامت روحی و روانی بسیار تاثیر گذار است، ادامه داد: ویتامین دی یک نوع ویتامین محلول در چربی است و بدن همه افراد به تناسب سن و جنس به میزان مختلفی از این ویتامین نیاز دارد و به طور میانگین همه افراد به صورت روزانه به 400 تا 600 واحد بین‌المللی ویتامین دی نیاز دارند؛ البته مصرف این ویتامین باید براساس آزمایشات صورت گرفته، توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن ممنوع است.

نیستانی یادآور شد: کمبود ویتامین دی منجر به ضعف ماهیچه‌ها و پوکی استخوان شده و شاهدیم که سالمندان با هر بار زمین خوردن دچار شکستگی استخوان می‌شوند، حتی براساس مطالعات علمی مشخص شده که کمبود ویتامین دی در بروز دیابت و ام اس و افسردگی نیز نقش بسزایی داشته است.

این متخصص تغدیه افزود: مهم ترین منبع ویتامین دی منبع لایزال خورشید است که متاسفانه تعداد کثیری از مردم به دلیل زندگی شهرنشینی، آلودگی هوا و نوع پوشش از دریافت آن به طور طبیعی محروم می‌شوند. جذب ویتامین دی از طریق خورشید در شهرها بسیار ضعیف است زیرا شهروندان ساعات‌ متمادی را در اماکن مسقف مشغول به کار و فعالیت هستند و مانع جذب این انرژی حیات بخش در زمان تابش نور مستقیم خورشید می‌شوند.

نیستانی در خصوص نحوه جذب ویتامین دی از نور خورشید نیز گفت: زاویه تابش، ساعت نور آفتاب، فصل و زمان تابش و رنگ پوست در میزان جذب ویتامین دی از نور خورشید مهم است و با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف نیز متغییر است، البته بین ساعت 10 صبح تا 14 عصر زمان مناسبی برای جذب ویتامین دی است که این زمان نیز در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد آغاز و تا دهم شهریور ماه نیز ادامه دارد.

این مدرس تغذیه دانشگاه با اشاره به جذب ویتامین دی در مناطق مختلف کشور بیان کرد: به عنوان مثال میزان جذب ویتامین دی از طریق نور خورشید در شهر ارومیه با شهر اهواز تفاوت دارد، به طوری که در آخرین مطالعات صورت گرفته مشخص شد بیشترین جذب ویتامین دی در ارومیه بود و کمتری میزان نیز در شهر اهواز است زیرا به دلیل گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور مردم اهواز آفتاب گریز هستند اما در ارومیه به دلیل ییلاق مردم بیرون و در مقابل آفتاب هستند.

وی بر ممنوعیت استفاده از حمام آفتاب تاکید کرد و گفت: به هیچ وجه حمام آفتاب را به مردم توصیه نمی‌کنیم؛ البته در صورتی که فرد تمام بدن خود را با کرم ضد آفتاب بپوشاند می‌تواند در مدت زمان کمی از تابش مستقیم آفتاب بهره ببرد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تغذیه ویتامین سرطان پوست روحی و روانی پزشک پوکی استخوان سالمندان زمین افسردگی آلودگی هوا پوشش انرژی نور خورشید پوشش تغذیه سالمندان نور خورشید ویتامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۰۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به منظور تحقق شعار سال و حمایت از بخش خصوصی با هدف جهش تولید با مشارکت مردم و در راستای دستور ریاست سازمان بازرسی کل کشور، سرپرست دفتر بازرسی امور ویژه این سازمان طی نشستی با تولیدکنندگان و واردکنندگان شیرخشک، مشکلات موجود را مورد بررسی قرار داد.

سرپرست دفتر بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی در این نشست سه ساعته هدف از تشکیل این نشست را استماع مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و واردکنندگان شیرخشک عنوان کرد و گفت: رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر استماع نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی تاکید دارند و معتقد هستند برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای دستورات ریاست دستگاه قضایی به نحو مستقیم و بدون مانع باید نقطه نظرات بخش خصوصی را استماع کرده و به انتقادات و پیشنهادات آنان توجه کرد.

وی با اشاره به کیفیت شیرخشک‌های تولیدی در کشور گفت: به لطف خداوند با توان و تجربه‌ای که در سال‌های گذشته حاصل شده، شیرخشک تولید داخل از بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات تولید داخل است و اعتبار بسیار خوبی چه در داخل و چه در خارج کشور دارد.

سرپرست دفتر بازرسی ویژه سازمان بازرسی کل کشور افزود: بنابر آمارها و گزارشات متعدد، تولیدکنندگان ما نه تنها توان تامین شیرخشک مورد نیاز بازار را دارند بلکه ظرفیت صادرات این محصول نیز برای آنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این جلسات به دنبال شناسایی و احصا دلایل کمبود شیرخشک هستیم، اظهار کرد: باید کل زنجیره تولید و یا واردات تا زمان رسیدن محصول به دست مصرف کننده بررسی و موانع سرعت بخشی و نظم دهی به این فرآیند اصلاح شود.

سرپرست دفتر بازرسی ویژه سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: باید دولت و دستگاه‌های متولی همچون سازمان غذا و دارو تدبیر داشته باشند که نیازهای ارزی تولیدکنندگان این محصول استراتژیک به میزان کافی و در زمان مناسب تامین شود.

وی ادامه داد: بنابر اظهارات شما تولیدکنندگان و حتی وارد کنندگان، عمده مشکل و مانع اصلی شما در تامین نیاز کشور بحث تخصیص ارز آن هم در زمان مناسب و به اندازه کافی است. اگر مسئولان مدیریت کرده و به تخصیص ارز به صورت منظم و مستمر و با اولویت قرار دادن این موضوع استراتژیک اقدام کنند دیگر شاهد کمبود شیرخشک در داروخانه‌های کشور نخواهیم بود.

سرپرست دفتر بازرسی ویژه سازمان بازرسی کل کشور در پایان گفت: در راستای برطرف کردن موانع جهش تولید و برطرف کردن مشکلات این حوزه در آینده ضمن استماع مسائل و نظرات مسئولان و مدیران دستگاه‌های متولی، به صورت میدانی هم از داروخانه‌ها و کارخانجات تولیدی بازدید خواهیم داشت تا به صورت ملموس در جریان وضعیت بازار و نیاز جامعه قرار گیریم.

در ابتدای این نشست مدیران کارخانه‌جات تولیدی و نیز واردکنندگان شیر خشک به بیان مسائل، نقطه نظرات و مشکلات خود پرداخته و بر تخصیص ارز به صورت منظم و به میزان اندازه مناسب تاکید داشتند.

در این نشست موضوعاتی همچون ظرفیت واقعی و اسمی تولیدکنندگان، میزان ارزبری، زمان و مدت تخصیص ارز، نحوه واردات شیرخشک، نحوه واردات مواد اولیه، علل کمبود شیرخشک در سال گذشته، مدت زمان تزریق شیرخشک از تولید تا عرضه به بازار و مطالبات و تعهدات ارزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6093875

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • شاهنامه خوانی علم‌الهدی در نماز جمعه درباره حجاب: منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • اوقات شرعی چهاردهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • اوقات شرعی سیزدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • اوقات شرعی دوازدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن