Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:34:24 GMT

درویش: محیط زیست نیازمند روزنامه نگاری تخصصی است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۰۱۳۸

درویش: محیط زیست نیازمند روزنامه نگاری تخصصی است

تهران- ایرنا- کارشناس و فعال محیط زیست با اشاره به قصور بخش های مختلف در زمینه چالش های این حوزه اظهار داشت نیاز امروز ما روزنامه نگاران حرفه ای است که آشنایی آنان با محیط زیست تخصصی باشد.

بحران های اقلیمی و زیست محیطی امروز جدی تر از هر زمان دیگری آینده کشور را تهدید می کند و چشم اندازی نگران کننده پیش روی همگان به تصویر درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط، بسیاری رسانه را ابزاری موثر برای تحدید دامنه بحران می انگارند.
در این خصوص، «محمد درویش» مدیر بخش سیاست محیط زیست در شبکه مطالعات سیاست ‌گذاری عمومی در گفت و گو با گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری اظهار داشت: رسانه به مثابه رکن چهارم دموکراسی یکی از عوامل بسیار مهم در تضمین پایداری و آگاهی بخشی به جوامع است. هر جامعه ای که رسانه های مقتدرتر، مستقل تر، آزادتر و راستگوتری دارد می تواند مطمئن باشد که با مشکلاتی که در حوزه های مختلف با آن دست به گریبان است برخورد موفق تری خواهد داشت.
عضو کرسی محیط زیست و امنیت ملی در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این شامل مشکلات حوزه محیط زیست هم می شود. بررسی تجربیات جهانی بیان می دارد جوامعی در این حوزه ها موفق بوده اند که رسانه ها توانسته اند مطالبات مردم را جهت دهند و آگاهی های عمومی را به شکلی جذاب، ساده و موثر بیافزایند.
به گفته وی در کشور ما که با بحران های شدیدی در حوزه محیط زیست از جمله فرسایش بادی، ریزگردها، آلودگی هوا و آب روبرو است رسانه ها نقش بسیار مهمی در مواجهه با این بحران ها دارند.
درویش تصریح داشت: لازم است رسانه های گروهی ما در حوزه های مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی برخوردار از ژورنالیست های حرفه ای باشند که آشنایی آنان با حوزه محیط زیست شکلی تخصصی یابد. در واقع یکی از نیازهای نظام آموزش عالی ما این است که اقدام به تربیت روزنامه نگارانی کند که در حوزه های مختلفی از اجتماع موثر واقع شوند.
از دید مدیر بخش سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌ های استراتژیک ریاست جمهوری، یک خبرنگار حوزه نفت باید خودش با این حوزه آشنا باشد. یک خبرنگار حوزه آموزش و پرورش به همین ترتیب و همین طور یک خبرنگار حوزه محیط زیست. ما باید گروه های تخصصی را در رسانه های خود شکل دهیم تا این گروه ها بتوانند موثرتر و جذابتر و در عین حال علمی تر مردم را با واقعیات این حوزه ها آشنا کنند و آگاهی آنها را ارتقا دهند.
این فعال محیط زیست گفت: وضعیت کنونی محیط زیست ما بسیار نگران کننده است. ما تقریبا در هر چهار حوزه آب، خاک، تنوع زیستی، آلودگی هوا و فعالان مدنی داوطلب در حوزه محیط زیست یکی از بدترین کارنامه ها را داریم.
درویش سخنان خود را اینگونه جمع بندی کرد: وقتی چنین وضعیتی داریم یعنی همه بخش هایی که در بهبود وضعیت زمین موثرند کارنامه موفقی نداشتند. به عبارت دقیق تر یعنی سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، وزارت ارشاد و رسانه ها هیچ کدام موفق نبوده اند. پس اگر اتفاق میمون و درستی در این کشور نیفتاده همه مقصر بوده ایم.

پژوهش** 3081**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي محيط زيست محمد درويش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان گفت: این برنامه با هدف فرهنگ سازی و هدف گذاری برای نسل آینده شهر زاهدان انجاج شد.
نارویی افزود: به منظور آگاهی بیشتر دانش آموزان با محیط زیست و راهکار‌های حفاظت از آن کارگاه‌های آموزشی در سطح مدارس زاهدان برگزار شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست