Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@07:24:11 GMT

پویایی و سلامت جامعه با زدودن خشونت و توهین از آن

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۰۴۲۷

پویایی و سلامت جامعه با زدودن خشونت و توهین از آن

کرج-ایرنا- خشونت و توهین که در اغلب موارد به دنبال یکدیگر در روابط اجتماعی حادث می شوند، موضوعی است که پویایی و سلامت جامعه را به خطر می اندازد و زدودن آن از جامعه به همان میزان باعث گسترش اخلاق مداری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، خشونت و توهین در حال تبدیل شدن به یکی از جرایم رو به رشد است که استان البرز نیز از این قاعده مستثنی نیست، جرمی که گاهی بسیار ساده از کنار آن می گذریم، در حالی که با حیثیت و اخلاق جامعه سروکار دارد و حساسیت ها درباره آن باید مضاعف باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالی که بسیاری از افراد از مجازات های قضایی توهین به خوبی خبر ندارند، با یک اشتباه کوچک، بدون آگاهی و از روی عصبانیت پرخاشگری و توهین می کنند، جرمی که از طریق دستگاه قضایی از سوی شاکی قابل پیگیری است.
جرم توهین تنها به ناسزاگویی مربوط نمی شود، بلکه می تواند در تحقیر کردن افراد، رفتار و یا نوشتار نیز منعکس شود، گاهی با حرکات دست ممکن است به فردی توهین کنیم، بدون اینکه کلامی گفته باشیم، این نیز به منزله جرم توهین تلقی و شاکی می تواند از طریق مراجع قضایی آن را پیگیری کند.
در دین اسلام نیز، توهین به یکدیگر، عملی بسیار ناپسند شمرده شده و دشنام و ناسزا در اسلام حرام و گناه تلقی شده است.
روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که ایشان می فرمایند، بهشت بر افراد فحاش و ناسزاگو حرام است.
قرآن کریم نیز می فرماید: خداوند افرادی را که با سخنان خود بدی های دیگران را بر زبان می آورند دوست ندارد.
در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، قانونگذار برای توهین مجازاتی را طبق قانون در نظر گرفته، به این نحو که توهین به افراد و فحاشی کردن و استفاده از الفاظ رکیک می تواند پیگرد قانونی داشته و از یک ماه تا 3 سال حبس و یا مجازات تا 74 ضربه شلاق یا بیشتر بر طبق شدت جرمی که صورت گرفته، پیامد آن باشد.
مشارکت همگانی در بالا بردن آستانه تحمل خود و دیگران و جلوگیری از عصبانی شدن با شنیدن کوچک ترین کلمه، ضرورت اجتناب ناپذیر است تا جامعه عاری از هرگونه خشونت و توهین به سمت اخلاق مداری حرکت کند.
شاید بتوان فقر فرهنگی و عدم آگاهی از قوانین و جرایم در ارتباط با توهین، یکی از عوامل عمده افزایش این جریم باشد، این در حالی است که تحکیم باورها و عقاید مذهبی می تواند رشد چنین جرایمی را در جامعه کاهش دهد.
خشونت رفتاری است که برای آسیب رساندن به دیگری از کسی سر می زند و دامنه آن از فحاشی، تحقیر و توهین، تجاوز و ضرب و جرح تا تخریب اموال و دارایی و قتل گسترده است، بنا بر آمار قوه قضائیه جرایم یاد شده به عنوان شقوق مختلف خشونت رتبه دوم عناوین اتهامی کشور و استان البرز را به خود اختصاص داده است.
البرز یکی از استان های کشور است که توهین جرم سوم این استان در سال گذشته از نظر تعداد فراوانی اعلام شده و آمارها گویای این است که این جرم روندی رو به رشد در استان داشته است.
رییس کل دادگستری البرز در گفت وگویی با خبرنگاران، گفت: توهین و فحاشی یکی از مهم ترین جرایم در کشور و در البرز هستند که 7 هزار پرونده در استان در این زمینه تشکیل شده و این استان در خصوص میزان پرونده های ورودی در توهین و فحاشی رتبه 23 را در کشور دارد.
احمد فاضلیان افزود: البرز در میزان پرونده های ورودی در ارتباط با توهین در سال 96، 48 درصد رشد نسبت به سال 95 داشته، این در حالی است که میانگین کشوری 17 درصد بوده است.
وی اضافه کرد: مردم بسیار عصبانی داریم، آموزش های لازم به جوانان ما داده نشده، نیاز است تا خانواده ها در تربیت فرزندان خود بیشتر از همیشه نظارت داشته و دستگاه های متولی نیز آموزش های کنترل خشم را ترویج دهند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز نیز در گفت وگو با ایرنا، گفت: فارغ از زمینه ها و عوامل کلان اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دلیل شرایط ویژه ای که این استان نسبت به سایر استان های کشور داراست از جمله استان البرز و کلانشهر کرج به جهت قرابت و نزدیکی به پایتخت به منزله شهر خوابگاهی بوده و هر روزه شاهد جابجایی تعداد زیادی مسافر میان این دو شهر هستیم.
مهدی جوهری افزود: با توجه به شرایط نامساعد حمل و نقل از قبیل شلوغی مترو و ترافیک، راه های مواصلاتی فضای مستعدی برای ایجاد فضای خشونت بار و تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی به وجود آمده و همواره شهروندان با اعصاب ناراحت و ذهن مغشوش وارد خانواده های خود می گردند که این موضوع دامنگیر تعداد غالب جمعیت شناور استان بوده که یکی از عوامل ایجاد جرایمی چون خشونت و توهین در استان تلقی می شود.
وی اضافه کرد: در کنار این موضوع وجود 4 زندان بزرگ در کلانشهر کرج که تعداد زیادی از زندانیان با اتهامات مختلف را در خود جای داده را می توان به عنوان یکی دیگر از علل و عوامل ایجاد تنش در سطح استان دانست.
جوهری گفت: خانواده های این زندانیان که غالباً از سایر استانها بوده به منظور دسترسی و ارتباط با زندانیان خود در استان ساکن شده و موجب شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیرمجاز و کانون‌های جرم شده که تاثیر زیادی در افزایش جرایم در استان دارد.
جوهری گفت: این مناطق زمینه های بروز بحران های اجتماعی را فراهم می آورند و مسایلی چون احساس تبعیض استعداد بروز رفتار خشونت آمیز را مهیا می کند.
وی ادامه داد: افزایش مجوزهای برج و آپارتمان‌سازی پیش از آنکه منابع زیرساختی آن از قبل مهیا شود موجب شده است که شهروندان بر سر منابع محدود به رقابت بپردازند و در این میان خشونت کلامی، فحاشی و ضرب و جرح رخ خواهد داد.
جوهری گفت: همچنین افزایش جمعیت پدیده‌ای به نام گمنامی در مناطق شهری را به وجود آورده است که این مسئله نیز جرایم خشن همچون ضرب و جرح و فحاشی را تسهیل نموده چرا که هر چقدر جمعیت زیادتر شود احساس گمنامی در شهروندان بیشتر شده و افرادی که انگیزه‌های مجرمانه دارند فرصت پیدا می‌کنند تا به جرایم و اعمال خشونت‌آمیز دست بزنند.
وی ادامه داد: در مناطق پرتراکم نظارت اجتماعی به شدت پایین می‌آید اما در روستاها و شهر‌های کوچک به‌ علت نظارت شدید اجتماعی که ناشی از ارتباطات چهره به چهره، خانوادگی، فامیلی و محلی است، شخص کمتر فرصت کج روی و اعمال خشونت زا پیدا می‌کند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز خاطر نشان کرد: از دیگر عوامل ایجاد خشونت موقعیت سوق الجیشی بودن استان به جهت حلقه ارتباطی استان های غربی و شمال غربی با مرکز بوده که این موضوع استان البرز را با انواع مشکلات از جمله شلوغی راه های مواصلاتی و تصادفات ناشی از آن ایجاد نموده است.
جوهری افزود: این مشکلات در کنار کمبود امکانات استان، از جمله از این جهت که از استان تهران جدا و استان البرز مستقل شده است و زیرساختهای این استان در حال شکل گیری می باشد مزید بر علت و ایجاد فضای تنش زا مستعد برای خشونت می باشد.
وی ادامه داد: با توجه عوامل اشاره شده همچون بافت ناهمگون،تنوع قومیت های مختلف در استان البرز، تراکم جمعیتی و وجود مناطق حاشیه ای اجرای اقدامات فرهنگی و برنامه های آموزشی در مناطق آسیب پذیر در کاهش وقوع ضرب و جرح و خشونت و توهین می تواند موثر می باشد.
جوهری گفت: با ایجاد فضای مناسب و تخصیص امکانات و همراهی و کمک تمامی دستگاه ها در سطح استان و توجه بیشتر حاکمیت به این موضوع در آینده می توانیم شاهد فضایی دارای نشاط و آرامش در سطح استان البرز باشیم.
7414/1535

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دادگستري توهين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۰۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واقعه قم، برنامه رسانه‌های معاند برای مقابله با لایحه حجاب بود

مدیر عامل بنیاد ملی عفاف و حجاب با اشاره به استفاده برخی جریان‌های انقلابی از واژه‌های توهین‌آمیز برای مخاطب قرار دادن زن ایرانی گفت: این رفتار مغایر با مکتب شیعه و فرهنگ انقلاب و امام(ره) و رهبری است. - اخبار فرهنگی -

طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب، در گفت‌وگو با خبرنگارفرهنگی خبرگزاری تسنیم در واکنش به استفاده از کلیدواژه‌ای توهین‌آمیز برای مخاطب قرار دادن زنان ایرانی اظهار داشت: در هیچ یک از بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری که الگوی انقلاب اسلامی برای همه ما هستند، استفاده از ادبیات توهینی حتی برای دشمنان را نمی‌بینیم. بنابراین استفاده از واژه سخیف «سلیطه» ولو برای مخاطب قرار دادن افراد مجرم، هنجارشکن و یا متهم به رفتار مغایر با فرهنگ انقلاب آنهم از سوی برخی جریان‌ها مورد انتظار نیست.

هیچ کس حق توهین به زن ایرانی را ندارد

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: این کلیدواژه که امروز متأسفانه به عنوان هشتک در فضای مجازی برای مخاطب قرار دادن بانوان کشورمان ولو هنجارشکن و متخلف بر سر زبان‌ها افتاده، در ادبیات فرهنگی انقلاب که منبعث از فرهنگ امام(ره) و مقام معظم رهبری است مورد قبول نخواهد بود. علی الخصوص که می‌دانیم بخش عظیم جامعه مخاطب این موضوع افرادی نا آگاه هستند که باید با فرهنگسازی صحیح عدم اشراف آنها به اهمیت و دستاوردهای حجاب را برطرف کرد. لذا هیچ کس حق توهین به زن ایرانی را ندارد.

نوروزی با اشاره به لزوم تکریم زن بر اساس روایت نبوی، ادامه داد: در روایت آمده است: «ما اکرمکن الا کریم و ما آهان هن الا لعین؛ کریم نمی‌دانند زنان را مگر مردان کریم و لعین نمی‌دانند زنان را مگر مردان لعین.» بنا بر این روایت استفاده از ادبیات توهین آمیز برای مخاطب قرار دادن زن، جامعه را جریحه‌دار می‌کند. فرهنگ اسلام و انقلاب هیچ گاه اجازه نداده و نمی‌دهد که جایگاه و مقام زن ولو متخلف مورد توهین و اهانت قرار بگیرد و بدون تردید با ادبیات نا مرتبط با اسلام نمی‌شود کار درست کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب در ادامه با اشاره به سناریوسازی‌های رسانه‌های معاند مانند اینترنشنال و بی بی سی در حوزه حجاب خاطرنشان کرد: اتفاقاتی نظیر واقعه قم که اخیراً بسیار وایرال شد و تردیدی وجود ندارد که از برنامه‌های از پیش تعیین شده رسانه‌های معاند بوده است، باگ‌هایی است که دشمن می‌خواهد در آستانه تصویب لایحه عفاف و حجاب وارد کند و از آن بهره ببرد.

جذب حداکثری در حوزه حجاب با تعریف طیف گسترده‌ای از پوشش دینی

در لایحه حجاب تنها حاکمیت مسئول برخورد با هنجارشکنان باشد

او ادامه داد: در لایحه عفاف و حجاب فرآیند برخورد با متخلفین به گونه‌ای باید باشد که مردم در مقابل مردم قرار نگیرند و هر گونه رصد افراد متخلف با ابزار و دوربین‌های پیشرفته باشد؛ اتفاقی که در همه دنیا مثل آمریکا و انگلیس و هر جای دیگر برای رصد تخلف شهروندان از این ابزار استفاده می شود.

به گفته نوروزی مقابل قرار دادن مردم باعث فرصت‌سوزی و سرمایه‌سوزی در جامعه می‌شود. آنچه در لایحه عفاف و حجاب باید مورد توجه قرار گیرد این است که تنها حاکمیت با استفاده از ابزار و امکانات خود مسئول برخورد با هنجارشکنان باشد، تردیدی نیست که غیر ازاین برای موضوعات فرهنگی قدم اول در ایجاد تنش در جامعه است.

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب با اشاره به کنار گذاشته شدن گشت ارشاد گفت: جو متشنج در جامعه که دستمایه حضور گشت ارشاد در برخورد با بی حجابی بود، علت اصلی حذف آن بود. بنابراین هر گونه برخوردی در زمینه حجاب که منجر به تنش و تشنج در جامعه شود، نه تنها سرمایه‌های کشور را از بین می‌برد بلکه به نفع دشمن خواهد بود.

نوروزی با اشاره به جایگاه روحانیت اظهار داشت: جامعه روحانیت برای ما ارزشمند است و نباید با جوسازی‌های دشمن مورد هجمه قرار بگیرد. زمانی که طلبه‌های جهادگر در شن و ماسه در سیل و زلزله همراه و همدوش مردم هستند، این رسانه‌ها در سکوت به سر می‌برند و حالا با دوربین یک روحانی در مقابل یک زن که پروژه ساختگی دشمن است می‌خواهند از جامعه روحانیت تنفر در اذهان ایجاد کنند. بنابراین جریان‌های انقلابی و رسانه‌ها وظیفه دارند باگ‌های لایحه عفاف و حجاب را بگیرند تا هم فضای سوءاستفاده برای دشمنان فراهم نشود و هم حقوق شهروندی مردم و هموطنان رعایت شود چون اصل کار فرهنگی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد جامعه پرستاری از پخش سکانسی در سریال هفت سر اژدها
  • انتقاد پرستاران از پخش سکانسی در سریال هفت سر اژدها
  • نگرانی‌های یک جامعه‌شناس از افزایش مهاجرت و طلاق و خشونت خانوادگی در ایران
  • نگاه ویژه ابوالفضل فاتح به ماجرای درمانگاه قم: فیلم را بازهم تماشا کنید
  • ماجرای درمانگاه قم؛ فیلم را دوباره تماشا کنید و رفتار مردم را ببینید
  • نگاه ویژه ابوالفضل فاتح به ماجرای درمانگاه قم: فیلم را بازهم تماشا کنید و رفتار مردم را ببینید
  • نگاه ویژه ابوالفضل فاتح ماجرای درمانگاه قم: فیلم را بازهم تماشا کنید و رفتار مردم را ببینید
  • واقعه قم، برنامه رسانه‌های معاند برای مقابله با لایحه حجاب بود
  • جنجال بزرگ سریال «هفت سر اژدها»
  • نظام اولویت ها و «بُعد سوم» حادثه ی درمانگاه؛ مصائب ترجیح «افکار خصوصی» بر « افکار عمومی»