Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:52:35 GMT

تیغ کم‌آبی زیر گلوی گیلاس

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۰۴۵۷

تیغ کم‌آبی زیر گلوی گیلاس

5 کیلومتر از محلات به سمت خمین که می روی در سمت راست جاده ای می‌بینی که توسط معادن متعدد سنگ احاطه شده است. پس از گذر این معادن که به دره بخاری معروفند و گذر از پیچ و خم های جاده و استشمام هوایی تازه به منطقه پشت گدار محلات می رسی. پشت گدار شامل روستاهای ور بالا، ورپایین، طایقان و عیسی آباد است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فاصله روستای عیسی آباد تا مرکز شهرستان 33 کیلومتر بوده و براساس سرشماری سال 95 با دارا بودن 51 خانوار جمعیت 121 نفری را در خود جای داده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما وجه تمایز این روستا وجود باغات گیلاس آن است که شهره عام و خاص بوده و از دیرباز مشتریان این میوه پرطرفدار را به این روستا می کشانده تا از ارقام مشهدی و تک دانه این محصول تابستانی بخرند و لذت ببرند.

مونا آقابابایی دهیار روستای عیسی آباد در گفت‌وگو با ایسنا کاشت گیلاس را به سالیان دور و دوران پر آبی این روستا مرتبط دانست و گفت: وجود شاه‌نشین در فیروزکوه، سنگ‌نوشته‌های قدیمی در منطقه‌ای بنام قتلو و نیز نزدیکی این روستا به منطقه شکار هفتادقله روستای عیسی‌آباد از دیرباز مورد توجه خوانین بوده و موید این امر وجود عمارتی قدیمی از عصر قاجاریه در این روستاست.

وی در ادامه افزود: به دلیل وجود آب و هوای مطلوب شغل اکثر مردم عیسی آباد کشاورزی و باغداری بوده و عده ای نیز از طریق دامداری روزگار را سپری می کنند. محصولات باغی این روستا گیلاس، قیصی، سیب، گردو و بادام است.

دهیار عیسی آباد در ادامه افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل سرمازدگی و کمبود آب، برداشت گیلاس به شدت کاهش داشته و سطح برداشت به یک سوم سالهای قبل رسیده است. در دو سال اخیر تا حدودی برخی درختان میوه جایگزین شده اند ولی به دلیل سن پایین نهال ها، باردهی آنها بطول خواهد انجامید. همچنین بسیاری از مزارع به دلیل خشکسالی و کمبود آب هم اکنون به باغات گیلاس و درخت های مثمر تبدیل شده اند.

آقابابایی بازار این میوه پرطرفدار تابستانی را در حال حاضر محلات، قم و اراک عنوان و بیان کرد: در سال های گذشته بیشتر گیلاس تولیدی این روستا توسط دلالان خریداری و برای قم بارگیری می شد ولی بدلیل عدم انجام تعهدات مالی توسط دلالان، امروز بازار این محصول اراک، محلات و خمین است، همچنین با کم شدن حجم گیلاس تولیدی، فروش این محصول به صورت مستقیم و در خود روستا انجام می شود.

دهیار عیسی آباد از اجاره برخی باغات بدلیل سختی برداشت گیلاس خبر داد و در خاتمه گفت: با توجه به سختی برداشت گیلاس و نیاز به کارگر در امر برداشت، برخی باغداران حاضر به اجاره باغ به مبلغ زیر قیمت می شوند و اجاره باغ ها بر مبنای تعداد درختان و نیز میزان باردهی آنهاست.

تک‌دانه‌ای‌ها امسال ضرر کردند

بابایی یکی از باغداران عیسی آباد نیز ضمن گلایه از مسئولان به جهت عدم بیمه محصولات باغی از جمله گیلاس گفت: تعداد 500 اصله درخت گیلاس از ارقام مشهدی و تک دانه دارم که متاسفانه وضعیت محصول گیلاس امسال مطلوب نبود. گیلاس های مشهدی بار باکیفیتی داشتند ولی رقم تک دانه در اثر کم آبی یا عوامل دیگر باردهی خوبی نداشت و در سالجاری باغدارانی که رقم تک دانه داشتند دچار ضرر و زیان شدند .

وی دلیل ضرر و زیان باغات در سالجاری را طوفان و تگرگ عنوان کرد و گفت: با توجه به بارندگی های اخیر در سال زراعی جدید مشکل کم آبی نداشتیم ولی طوفان و تگرگ خسارت های قابل توجهی به سردرختی های گیلاس وارد کرد و باعث شد محصول کمتری نسبت به سالهای گذشته برداشت شود.

بابایی همچنین در خصوص اجاره باغات گیلاس در عیسی آباد گفت: متاسفانه امسال باغ من محصول قابل توجهی نداشت و 150 اصله از درختان باغ گیلاس خود را به قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان  اجاره دادم در صورتی که اگر باردهی مناسب انجام می شد حداقل مبلغ اجاره این تعداد درخت بالاتر بوده و اگر باغ بارگیر بود جهت 150 اصله درخت معادل 15 میلیون تومان اجاره بها پرداخت می کردند، ولی چون بار چندانی نداشت مبلغی به مراتب کمتر برای اجاره بهای باغ پرداخت شد .

وی مبنای تعیین نرخ اجاره را میزان باردهی و تعداد شکوفه در بهار عنوان کرد و گفت: اجاره باغ بر اساس میزان بار درختان در بهار تعیین می شود و به صورت محاسبه چشمی برآورد می شود.

امسال از دلال ها خبری نیست

بابایی از حذف دلال ها بدلیل عدم ایفای تعهدات خبر داد و گفت: در سال های گذشته دلالان در اجرای تعهدات خود به باغدارن کوتاهی می کردند و بعضا حق باغدار را نمی دادند و گاه گیلاس تک دانه که در بازار عمده فروشان به قیمت هر کیلو 12 هزار تومان فروخته می شد را به بهانه حق العمل کاری و موارد دیگر به قیمت چهار هزار تومان از باغدار می خریدند که این عامل در کنار کمبود محصول گیلاس، دلالان را از چرخه عرضه حذف کرده و گیلاس به صورت مستقیم توسط کشاورزان به بازارهای شهرستان های قم و بعضا اراک ارسال می شود.

وی درخصوص نرخ هر کیلوگرم گیلاس نیز گفت: در حال حاضر گیلاس تک دانه هر کیلو 12هزار تومان به صورت عمده عرضه می شود که این نوع گیلاس درب مغازه از کیلیویی 14 تا 22 هزار تومان به فروش می رسد، همچنین گیلاس مشهدی نیز از 7 تا 8 هزار تومان بصورت عمده عرضه می شود و قیمت مصرف کننده آن از 10تا 12 هزار تومان است که البته در ابتدای فصل برداشت و نوبرانگی محصول قیمت کمی بالاتر است .  

آبیاری قطره ‌ای فقط در یک باغ/باز هم پای بانکها در میان است!

بابایی درخصوص نوع آبیاری باغات عیسی آباد نیز گفت: اکثر باغات به روش آبیاری غرقابی  مشروب می شوند و تنها یک نفر از باغداران با داشتن 500 اصله درخت با روش آبیاری قطره ای باغ خود را مشروب کرده که اینکار از ابتدای کاشت نهال انجام شده است .

این باغدار عیسی آبادی بروکراسی اداری را بلای جان کشاورزان و باغداران عنوان و خاطرنشان کرد: عدم پشتیبانی دولت از باغداران باعث بروز مشکلات عدیده ای برای این قشر شده است، عدم حمایت در خصوص بحث های ترویجی مانند آزمایش خاک و معرفی کودهای مثمر، عدم ارائه دانش فنی مبارزه با آفات و جلوگیری از سرمازدگی به کشاورزان توسط دستگاه های مرتبط و عدم وجود نقدینگی از مشکلات عدیده باغداران در مسیر نوسازی و بهبود وضعیت باغات است.

بابایی در خاتمه گفت: کشاورز در دریافت تسهیلات از سوی بانک‌ها در خصوص وثیقه دچار مشکل است که لازم است مسئولین در این خصوص تدبیری بیندیشند .

از جهاد کشاورزی خبری نیست

حسن حسینی عضو شورای روستای عیسی آباد نیز عدم برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی برای کشاورزان توسط جهاد کشاورزی را از معضلات باغداران و کشاورزان منطقه دانست و در این خصوص گفت: عدم سرکشی مروجان جهادکشاورزی به باغات گیلاس یکی از مشکلات عدیده باغداران است، همچنین توجه جهاد کشاورزی به بحث گل و گیاهان زینتی و سایر ارقام کشاورزی باعث شده باغداران از حمایت های لازم برخوردار نباشند .

وی عدم دسترسی روستا به جاده اصلی و محور ارتباطی اراک را معضل اصلی این روستا دانست و گفت: علیرغم قول های چندین ساله مسئولین در خصوص آسفالت جاده خاکی میان روستای عیسی آباد به شانق به طول 3.6 کیلومتر، این مهم اتفاق نیفتاده و دسترسی کشاورزان به مرکز استان محدود شده و کشاورزان و باغداران به دلیل خرابی جاده مجبورند محصول خود را به بازار قم ببرند که در این صورت بعد مسافت و وجود گرما باعث فساد محصول می شود .

برداشت 255 تن گیلاس از باغات محلات/گیلاس را بیمه نمی کنند

عبدالله محمودی رئیس جهاد کشاورزی محلات نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از 51 هکتار باغات شهرستان محلات 34 هکتار بارده بوده و به گیلاس اختصاص دارد. متوسط عملکرد درخصوص این میوه 7.5 تن در هکتار بوده و در مجموع 255 تن گیلاس از باغات شهرستان برداشت شد .

وی درادامه افزود: با توجه به خسارت طوفان و تگرگ، میزان تولید نسبت به سال قبل تغییری نکرده و وضعیت موجود حفظ شده است. باغات گیلاس در دوسال گذشته دچار سرمازدگی شده اند که به همین دلیل برخی درختان خشک قطع و نهال جدید جایگزین آنها شده است. متاسفانه این محصول از پوشش صندوق حمایت بیمه خارج شده و با رایزنی های صورت گرفته امیدواریم این محصول مجددا تحت حمایت این صندوق قرار گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی محلات اظهار کرد: زردآلو، گیلاس، گلابی، آلبالو، گوجه سبز و آلو از مهم‌ترین محصولات باغی محلات هستند که در بازار شهرستان‌های اراک، خمین و قم عرضه می شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به کم‌آبی و در واقع بحران آب موجود در کشور و مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، آنچه از اهمیت فوق العاده در این دوران برخوردار است، مدیریت ویژه تولید در بخش کشاورزی است، تا آب گرانبهایی که در این حوزه صرف می‌شود، بیشترین بهره ‌وری را داشته و علاوه بر تامین معیشت کشاورزان به بهترین شکل ممکن از هدررفت آب چه در بخش تولید و چه در بخش عرضه و فروش(در قالب آب مجازی) جلوگیری شود.

کم شدن محصول گیلاس در اثر تمام عواملی که عیسی آبادی ها گفتند آنانرا نسبت به آینده تولید این میوه پرطرفدار نگران کرده و آنچه ضروری است رسیدگی هرچه سریعتر به مشکلات این روستاست که باغ هایش را علیرغم کم آبی و سرمازدگی سرپا نگاه داشته و هنوز برای جلوگیری از به خشکی کشیده شدن این باغ ها و سردرگم شدن باغداران فرصت هست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام کشاورزی گيلاس محلات منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۰۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل عیسی خیال پرسپولیس را راحت کرد

به گزارش "ورزش سه"، در یکی از بازی‌های حساس هفته بیست و چهارم لیگ برتر صنعت نفت آبادان در ورزشگاه تختی میزبان پرسپولیس بود.

این بازی در نیمه اول با تک گل دانیال اسماعیلی فر با پیروزی سرخ‌ها به پایان رسید. در نیمه دوم بازی برای قرمزها حساس‌تر دنبال می‌شد تا اینکه عیسی آل کثیر در دقیقه ۶۶ موفق شد گل دوم پرسپولیس را به ثمر برساند تا اختلاف خوبی برای پیروزی سرخپوشان در آبادان ایجاد شود.

ویدئو: 330349

این گل روی توپ گیری و حرکت خوب ارونوف و پاس گل ترابی به ثمر رسید. با فرار عیسی به محوطه و شوتی تمام کننده، دروازه تیم سابق این مهاجم جنوبی باز شد.

عیسی بعد از به ثمر رساندن این گل مقابل صنعت نفت خوشحالی نکرد. این پنجمین گل فصل آل کثیر برای پرسپولیس بود.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تحقیر رژیم صهیونیستی توسط جرج گلوی سیاست‌مدار انگلیسی
  • صدر جدول لیگ دست پرسپولیس است
  • گل عیسی خیال پرسپولیس را راحت کرد
  • ثبت جشنواره گیلاس اشنویه در تقویم رویداد های گردشگری کشور
  • ثبت جشنواره گیلاس در رویداد گردشگری کشور
  • بهار در کوچه باغات سراب قنبر- کرمانشاه
  • سطح باغات چای ۲۲ هزار هکتار است
  • گیلاس روی کیک رئال مادرید؛ وینیسیوس جونیور و دنی کارواخال، آماده جدال با بارسلونا
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • بارندگی اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کنارک خسارت زد