Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-06@18:30:21 GMT

«آب» یک کالای «مفت» به حساب می‌آید

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۰۶۹۹

«آب» یک کالای «مفت» به حساب می‌آید

به گزارش پارس نیوز، با بیان اینکه مدیریت آب یک مثلث است، گفت: بحث‌های اجتماعی، اقتصاد آب و عقلانیت سه ضلع مدیریت آب را تشکیل می‌دهد.

آموزش و جلب مشارکت‌عمومی؛ ضلع اول حل بحران آب

وی با این توضیح که بحث اجتماعی در حوزه مدیریت منابع آب، شامل دو بخش آگاهی مردم و جلب مشارکت آنان است، گفت: ابتدا شهروندان باید به وجود بحران آب پی ببرند و نسبت به آن آگاهی یابند و در ادامه راهکارهای مقابله با این شرایط را آموزش ببینند و پیاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در زمینه اقتصاد آب، ضمن انتقاد شدید از وضعیت قیمت‌گذاری منابع آبی کشور گفت: متاسفانه «اقتصاد آب» در کشور ما به طور کلی نادیده گرفته می‌شود. به همین علت آب یک کالای مفت و رایگان به حساب می‌آید و همین موضوع منجر به بدمصرفی در حوزه آب شده است.

مریدی با بیان اینکه اقتصاد آب از دو جنبه اهمیت دارد و دو سر سود محسوب می‌شود، اظهارکرد: تعرفه‌گذاری و وضع مالیات برای آب، نوعی ابزار کنترلی برای مصرف آن ایجاد می‌کند و به‌طور قطع باعث کاهش مصرف آب و حفظ ذخایر آبی کشور می‌شود. از سوی دیگر این روند باعث ایجاد درآمد برای دولت می‌شود البته دولت حتما باید این سرمایه کسب‌شده را برای بهبود راندمان آب خرج کند.

اقتصاد آب؛ ضلع دوم حل بحران آب

این کارشناس مدیریت منابع آب به این پرسش که آیا در میان مقامات ارشد کشور دغدغه‌ حل بحران آب به‌وجود آمده است،پاسخ مثبت داد و گفت: به‌طور قطع دغدغه‌هایی درباره این موضوع به وجود آمده و نسبت به آن احساس خطر می‌شود چون هم مسئولان امنیت و هم مسئولان آب کشور نسبت به این موضوع حساسیت‌هایی پیدا کرده‌اند اما لازم است در میان مسئولان اتفاق نظر در«نحوه مدیریت آب» شکل بگیرد چون برخی معتقد هستند اقتصاد آب، معیشت مردم را به خطر می‌اندازد و هزینه زندگی آنان را بالا می‌برد که از نظر من این نوع دلسوزی به مثابه دوستی خاله خرسه است.

مریدی با اشاره به ضرورت توجه به اقتصاد آب تصریح کرد: اگر طرح هدفمندسازی یارانه‌ها درست اجرا می‌شد و منابع ارزشمند کشور اعم از نفت، گاز و آب با قیمت واقعی در اختیار مردم قرار می‌گرفت؛ قطعا می‌توانستیم مصرف آب را کنترل کرده و بحران آب را حل کنیم. افزون بر این می‌توانیم درآمد حاصل از واقعی شدن قیمت انرژی و آب را نه به شکل پرداخت نقدی بلکه در قالب امکاناتی مثل تجهیزات آبیاری کم‌فشار و دوش کم‌مصرف هزینه کنیم. 

قانون‌گرایی؛ ضلع سوم حل بحران آب

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان با اشاره به اینکه ضلع سوم مثلث مدیریت منابع آب عقلانیت و قانون است، تاکید کرد: اگر در کنار آموزش و جلب مشارکت مردم و قیمت‌گذاری منطقی برای آب، قانون‌گرایی را هم مورد توجه قرار دهیم، مثلث مدیریت آب تکمیل می‌شود و می‌توانیم بحران آب را حل کنیم.

علی مریدی اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگاران، نسبت به وقوع بحران‌ امنیتی در کشور در نتیجه بحران آب هشدار داده و گفته بود: اگر روند مصرف آب به شکل کنونی ادامه یابد، بارش‌ها کمتر از وضعیت فعلی شود و میزان مصرف آب‌های زیرزمینی بیش از این باشد، به‌طور قطع بحران آب تبدیل به بحران امنیتی می‌شود. بحران‌های امنیتی شامل بحران امنیت غذایی و بحران‌ اجتماعی است. همان طور که در سال‌های اخیر شاهد تنش‌های اجتماعی در شهرهای اصفهان و خوزستان بوده‌ایم.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست مالیات درآمد دولت سرمایه گاز انرژی استاد دانشگاه قانون اصفهان قیمت گذاری آب پارس پارس نیوز اقتصاد آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۰۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان

حسین ظفری هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی کشور برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت گفت: سازمان هواشناسی برای روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز و برای روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت نیز برای استان‌های شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استانهای تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: بر اساس این هشدار بارش شدید باران و درپی آن احتمال احتمال جاری شدن سیلاب و وقوع آبگرفتگی در این استان‌ها دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی از جمله مواردی است که می تواند در پی این هشدارها رخ دهد. همچنین در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی را برای استان‌های ذکر شده احتمال دارد.

ظفری توصیه کرد: هموطنان در این دو روز از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند. عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

وی افزود: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را به مردم استان‌های درگیر با این سامانه نیز توصیه می‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیروهای امدادی در این استان‌ها به حالت آماده باش درآمده و تمهیدات لازم نیز در این خصوص گرفته شده است. امیدواریم که این سامانه بارشی نیز بدون خسارت از کشور خارج شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • کشف محموله ۵ میلیارد ریالی قاچاق در خشکبیجار
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده