Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@17:52:20 GMT

141 هزار تن گندم در آذربایجان غربی خریداری شد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۱۶۵۴

141 هزار تن گندم در آذربایجان غربی خریداری شد

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 141 هزار تن گندم به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون ریال طی سال زراعی جاری از کشاورزان در شهرستان های مختلف استان خریداری شده است.

اسمعیل کریم زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون 23 درصد از بهای گندم خریداری شده از زارعان پرداخت شده و جهاد کشاورزی استان پیگیر پرداخت بقیه طلب کشاورزان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: میزان خرید در مدت زمان مشابه سال گذشته 90 هزار تن بوده که با رشد 51 هزار تنی در سال جاری مواجه شده است.
وی بیان کرد: 273 هزار هکتار از اراضی گندم استان به کشت گندم دیم و 95 هزار هکتار گندم آبی اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود تا 630 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعان به صورت تضمینی خریداری شود.
کریم زاده افزود: تعداد مراکز خرید گندم استاندارد بهداشتی مجهز به باسکول نزدیک به 60 مرکز بوده که 30 مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی و 27 مرکز خرید متعلق به شرکت غله و خدمات بازرگانی است.
وی گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید حداکثر تا 2 درصد سن زدگی و رطوبت 12 درصد، 13 هزار ریال تعیین شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: این استان با وجود کشت سنتی در بخش تولید گندم جزو 10 استان برتر است و می توان با بکارگیری فناوری های نوین در مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم به نتایج مطلوب تری در بهره وری دست یافت.
وی گفت: بزرگترین گندمزارهای آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد.
به گزارش ایرنا خرید تضمینی گندم تا اواخر شهریور سال جاری در استان ادامه دارد.
سالانه حدود 600 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعان به صورت تضمینی خریداری می شود و سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری حدود 368 هزار هکتار است.
آذربایجان غربی دارای 700 هزار تا یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که 50 درصد آن سالانه به کشت گندم اختصاص می یابد.
7125/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي گندم آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۱۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۴۱ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت غلات است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در استان ۱۷ هزار و ۱۸۱ هکتار زیرکشت گندم، ۲۱ هزار و ۴۰۸ هکتار زیرکشت جو، هزار و ۸۰۸ هکتار زیر کشت گندم آبی و هزار و ۵۰۵ هکتار زیر کشت گندم و جو دیم داریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری در جمع خبرنگاران از آغاز برداشت محصول گندم و جو در خراسان جنوبی خبر داد و اظهار داشت: در استان 17 هزار و 181 هکتار زیر کشت گندم، 21 هزار و 408 هکتار زیر کشت جو، هزار و 808 هکتار زیر کشت گندم آبی و هزار و 505 هکتار زیر کشت گندم و جو دیم داریم که باید برداشت‌ها مدیریت شده باشد.

وی گفت: 98 کمباین داخلی داریم که تعدادی از آنها پارسال خریداری شد و 32 کمباین مهاجر و 128 دروگر نیز به عملیات برداشت گندم و جو در استان کمک می‌کنند و 22 عامل نظارتی نیز بر برداشت درست این محصولات نظارت دارند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از فعالیت 22 هیئت نظارتی در استان خبر داد و بیان کرد: برداشت‌ها باید به صورتی باشد که ریزش گندم به کمترین حالت خود برسد، زیرا یک درصد ریزش در کلان، 4 همت به اقتصاد کشور صدمه می‌زندو باید تلاش شود تا حداقل ضایعات گندم را داشته باشیم.

جعفری تصریح کرد: 17 مرکز خرید در استان وجود دارد که 15 مرکز دولتی هستند و قیمتی که دولت برای خرید هر کیلوگرم گندم تعیین کرده 17 هزار و 500 تومان است که اگر گندم در تمیزترین نوع خود باشد تا کیلویی 18 هزار و 900 تومان هم امکان خرید وجود دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: میانگین تولید گندم استان قبل از دولت سیزدهم 2.8 تن در هر هکتار بود که اکنون به چهار تن در هکتار رسیده‌ است. در دولت سیزدهم رکورد تولید گندم در هکتار از 9 تن به 12 تن در خراسان جنوبی رسید که جهش خیلی خوبی است.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • پخت روزانه ۹ میلیون قرص نان در آذربایجان غربی
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • فعالیت ۴۷۶۱ نانوایی در آذربایجان غربی
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • بیش از ۴۱ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت غلات است
  • گندم و جو‌های خراسان جنوبی در حال درو هستند