Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@09:38:58 GMT

«حداد عادل» دهقان فداکار فرهنگ است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۲۴۱۷

«حداد عادل» دهقان فداکار فرهنگ است

سنگری با بیان اینکه درخت سدر همیشه سبز و معطر است، گفت :سدر هم نشان است برای کسانی که قرار است چتری روی سر دیگران باشند.

به گزارش خبرنگار شبستان، محمدرضا سنگری، عاشورا پژوه و نویسنده عصر دیروز در مراسم رونمایی از کتاب " همسایه سدر و همسفر رود" نوشته حسین قرایی گفت: قرایی پیش از اینکه با من به سخن بنشیند تمام آثار مرا خوانده بود هر چند در حوزه‌های گوناگون ورود دارم و آثارم بسیار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سنگری با بیان اینکه آقای حداد دهقان فداکار عرصه فرهنگ است، عنوان کرد: سال‌های سال اتاق آقای حدادعادل محل تجمع شاعران عزیزی همچون مرحوم حمید سبزواری و  محمدجواد محبت بوده. ایشان این جمع را گرد هم آورده بود تا کار نگارش کتاب‌های درسی را که بسیار سخت است، ‌انجام دهد.

 

وی در مورد نام کتاب "همسایه سدر و همسفر رود" بیان کرد: اگر در جنوب کشور باشید گرمای آفتاب به 76 درجه می‌رسد. اگر در سایه باشید دما 53 درجه خواهد بود و اگر روی آسفالت قدم بزنید زیر پایتان " پرنیان آید همی" یعنی آسفالت‌ها نرم شده و پا در آن فرو  می رود. در همین سرزمین درختی وجود دارد که در برابر این هوای داغ تاب می‌آورد و همیشه سبز و معطر است. ظاهرا نام زینب از مفهوم این درخت برمی‌خیزد یعنی هر آنچه سبز، سایه‌گستر و معطر است و درخت‌ سدر این خصوصیات را دارد. درخت سدر هم نشان است برای کسانی که قرار است چتری روی سر دیگران باشند.خواستم کد و نشانی راه را بدهم که بگویم خانه دوست کجاست. رود وقتی به دریا می‌رسد خاموش می‌شود و خصوصیت بزرگ رود این است که هیچ مانعی نمی‌شناسد. ما باید همسایه سرسبزی باشیم و هیچ چیز ما را از حرکت باز ندارد. باید ارزش‌های خود را بازشناسیم و بخشی از این تلاش تاریخ شفاهی است.

 

بر اساس این گزارش، حسین قرایی، نویسنده کتاب " همسایه سدر و همسفر رود" در این مراسم گفت: سال‌های سال به دنبال دکتر محمدرضا سنگری بودم تا بتوانم خاطرات زندگی‌اش را مکتوب کنم. این قصه سر دراز دارد. شوق نوشتن خاطرات و گفته‌های دکتر از سالی در جانم افتاد که کتاب "ادبیات معاصر" ایشان را در تربیت معلم می‌خواندیم و استاد آن درس با بی‌مهری تمام از آن می‌گذشت.

 

قرایی بیان کرد: هر وقت به حجم فعالیت‌های پژوهشی دکتر سنگری توجه می‌کردم، حیرت‌زده می‌شدم. سنگری یک وجهی نیست، چندین وجه متفاوت دارد که در هر کدام به خوبی عمل کرده است. در کتاب " همسایه سدر و همسفر رود"  چند وجهی بودن سنگری را اثبات کرده‌ام.

 

این نویسنده خاطر نشان کرد: در نظر دارم تا پس از این کتاب یادنامه‌ای دو جلدی با استفاده از اطلاعاتی که از سنگری به‌دست آوردم ،تنظیم کنم. ما باید مردانه برای ماندگاری هنرمندان انقلابی عصر انقلاب ایستادگی کنیم. به این ترتیب که هر هنرمندی برای دوست هنرمند انقلابی خود یادمانی تهیه کند و خاطراتش را نوشته و کتاب ان را منتشر کند.

 

وی با بیان اینکه سنگری یکی از هنرمندان انقلابی عصر انقلاب است، افزود: سنگری بی‌ادعا و بسیار با اخلاق است. نوشتن از سنگری آن هم مستند از قول خودش موفقیت بزرگی برای من بود. ایشان هر خدمتی انجام داده با کمال میل و نیت خالص الهی بوده است. به همین دلیل نیز فعالیت‌هایش را انجام وظیفه دانسته و بسیار سخت از آنها به عنوان فعالیت‌های شخصی سخن گفت.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس تصادف آیت الله محمدرضا حدائق اخبار شورای نگهبان ترامپ جشن های دهه کرامت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور جامعه روحانیت شیراز قرایی محمدرضا سنگری حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۲۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن شهر بخ


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دهقان نیری با همراهی احمدیان، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، دهقان طزرجانی، بخشدار گاریزات و تعدادی از اعضای شورای مسکن شهرستان از پروژه نهضت ملی مسکن در شهر بخ بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت این طرح قرار گرفت. 


دهقان نیری بر پیگیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تفت برای شروع ساخت و ساز واحد‌های مسکونی در این سایت توسط متقاضیان تاکید کرد. 


تسریع در روند اجرای طرح تامین برق سایت نهضت ملی مسکن موضوع دیگری بود که فرماندار تفت به آن اشاره کرد. 


تسطیح مسیر‌های انتقال خط لوله آب در این سایت دیگر موضوعی بود که فرماندار تفت آن را از پیمانکار اجرای پروژه تامین آب سایت نهضت ملی مسکن شهر بخ را خواستار شد.

دیگر خبرها

  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت 
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • آغاز ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن شهر بخ
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • سهم فرهنگ آب رفت