Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج،  دکتر فروغ نیلچی‌زاده یکی از کارشناسان دینی و پژوهشگران مذهبی است که به عنوان استاد حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کند. او مطالب کارشناسانه و ظریفی را در زمینه حجاب مطرح می‌کند که جامعه امروز ما به آن‌ها نیاز دارد.

*کلمه حجاب به چه معناست؟ و آیا پوشش و حجاب تنها برای زنان تعریف شده است؟

حجاب در معنا هنر مستوری است که نشان از تمدن و فرهنگ انسان‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی هرچه انسان از بدویت فاصله گرفته و به سمت تمدن پیش برود، نوع پوشش او باید کامل‌تر و جامع‌تر باشد. چراکه پوشیدگی میزان تمدن و پیشرفت اندیشه و فرهنگ او را نشان می‌دهد.

دلیل صحیح بودن این نظریه آن است که یکی از نشانه‌های قطعی اینکه انسان‌هایی که در جنگل‌های آمازون زندگی می‌کنند، این است که لباس‌های مناسبی برای پوشاندن بدن خود ندارند. چون لباس نیاز به فرهنگ ناب انسانی دارد که انسان را حیوان نبیند، بلکه یک موجود محترم ببیند که برای بدن خود حریم قائل بوده و بتواند این بدن را بپوشاند.

با این ویژگی حجاب را هنر مستوری می‌دانیم. پس این نوع پوشیدگی امری فطری، انسانی و امری فرا جنسیتی است. یعنی مردان هم باید پوشیدگی را داشته باشند، چنانکه در غرب و شرق عالم حجاب و پوشیدگی برای مردان هم وجود دارد. وقتی تاریخ تمدن تمام پنج قاره را مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که مردان هم از سر تا پا پوشش بودند، یعنی پوشش سر، پوشش بالاتنه و پوشش پاها هم برای مردان وجود داشته و هم زنان.

اما در دوره مدرن، بعد از رنسانس، به دلیل مشکلات گسترده‌ای که استعمارگران و شیاطین دامن زدند، یکی از چیزهایی که بشریت دزدیدند هنر  پوشیدگی بود. به این صورت بود که عریانی به جای پوشیدگی نشانه تمدن شد و این وارونگی تمدنی و اینورژن فرهنگی به عنوان سمبلی از دنیای وارونه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم، نمود پیدا کرد. به این معنا که هر کسی که خود را برهنه‌تر کند، گمان بر این می‌شود که مدرن‌تر، جدیدتر و متمدن‌تر است. در حالی که این نظر خلاف علم، تجربه، تاریخ و دین است. امر حجاب یک امر ذاتاً انسانی، تمدنی و فرا جنسیتی است.

*منظور از حجاب و پوششی که در قرآن کریم مطرح شده، چیست؟ خداوند متعال لزوماً به چادر به عنوان حجاب برتر نگریسته است؟

قطعاً همین طور است. در چندین سوره قرآن کریم به حجاب زنان و مردان اشاره شده است. ازجمله سرآمد این آیات در سوره‌های مبارکه نور و احزاب است. در سوره مبارکه نور گویی حجاب حداقلی مطرح شده که به حجاب خمار برای زنان اشاره دارد و در سوره مبارکه احزاب، حجاب جلباب یا حجاب حداکثری عنوان شده است.

*چرا تلقی این است که چادر حجاب برتر و حجاب مورد تأکید قرآن کریم است؟

آیات قرآن بر این نکته دلالت صریح می‌کنند.  خداوند متعال به پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید که ای پیامبر! به زنان خودت و دختران خودت بگو که حجاب جلباب داشته باشند. کلمه جلباب به حجاب فراگیر از سر تا پا اشاره دارد. این بیان خداوند متعال به نبی مکرم اسلام، نشان از حجاب برای طبقه اشراف از زنان مسلمان دارد، آن هم زنان پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و دختران آن حضرت. تا به این صورت آن‌ها قدرت الگوسازی و تأثیرگذاری داشته باشند. که خداوند متعال به این موضوع توجه دارد، چنانکه درآیات دیگری می‌فرماید ای زنان پیامبر! اگر تقوای الهی پیشه کنید، شما با زنان دیگر برابر نیستید، بلکه از آن‌ها بالاترید و اجرتان هم بالاتر است و اگر اشتباه کنید، مجازاتتان هم بالاتر است.

این بحث کلیدی و اجتماعی است که زنان و دختران پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله از دیگران برترند و چشم و چراغ اهل ایمان محسوب می‌شوند تا از آن‌ها الگو بگیرند. خداوند برای این گروه خاص، حجاب جلباب را تعیین فرموده است.

*به هر حال در جوامع غربی هم دیده می‌شود که خانواده‌هایی خود را شریف می‌دانند، پوشش کامل داشته و این نکته مورد توجه زنان و مردان آن‌ها هم هست. آیا این اصل که در اسلام به طور کامل بر آن تأکید شده، در میان مردم مسلمان عمومیت دارد؟ و یا حجاب کامل تنها مخصوص اشراف مسلمان به معنی اهل‌بیت علیهم‌السلام است؟

خداوند متعال در آیات قرآن کریم، انقلاب فرهنگی بزرگی را با ایجاد کلیدواژه «زنان مؤمن» ایجاد کرده است. درواقع سومین گروهی که خداوند اجازه داده لباس اشرافیت زنان مسلمان را بپوشند، زن‌هایی هستند که اهل ایمان‌اند.

در واقع خداوند متعال برخلاف تمدن‌های شیطانی و نفسانی دستور داده؛ همان تمدن‌های شیطانی که اشراف و نجبا را به ثروت و موقعیت آن‌ها شناسایی می‌کرده و سعی می‌کرد به افرادی که طبقات پایین اجتماعی هستند اجازه ندهد مانند آن‌ها لباس بپوشند، غذا بخورند و رفتار کنند و در این صورت آن‌ها را مجازات می‌کرد.

خداوند متعال در اسلام، این خط‌کشی‌های باطل را برداشته، اشرافیت را به ایمان تعبیر کرده و اعلام کرد که زنان مؤمن مانند زنان و دختران پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله اجازه دارند پوشش داشته باشند و خداوند برای آن‌ها می‌پسندد و فرصت طلایی را برای آن‌ها هم قرار داده که از پوشش جلباب استفاده کنند؛ پوششی که مصداق عینی آن در زبان عربی، عبای خانم‌هاست که از روی سر تا مچ پاست و در مصداق ایرانی، چادر است. این پوشش را خداوند برای همه زنان مؤمن می‌پسندد و آن را انقلاب فرهنگی قرار می‌دهد. با این ویژگی مدل برتر که در فرهنگ ایرانی ما بسیار کامل و کارآمد است، چادر است.

*عده‌ای معتقدند که چادر دست و پاگیر است؛ چه در کارهای بیرون از منزل و چه در انجام کارهای داخل منزل مانند پذیرایی از میهمان. گروهی با این استدلال به سراغ بی‌حجابی یا بدحجابی می‌روند. این در حالی است که انواع متنوعی از چادر و پوشش کامل برای زنان تهیه شده است.

درست است. چادر ناب ایرانی دو مدل است: چادری که مربوط به بیرون از خانه است و چادری که مربوط به اندرونی یا داخل خانه است.

*می‌دانیم که آزادسازی حجاب هم از دوران رضاخان ملعون شروع شد. امروز هم عده‌ای شعار آزادسازی حجاب را سر داده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

بعد از کشف حجاب رضاخانی ملعون و پس از جنگ جهانی دوم، یعنی در دوره محمدرضا پهلوی، کشور به سمت آزادسازی عملی حجاب برگشت. ارباب‌های رژیم پهلوی ملعون برای آنکه جنگ خود را علیه حجاب و عفاف کامل کنند، جنگ با سرنیزه نسبت به چادر را کنار گذاشتند، با این توجیه که چادر برای عموم جامعه ایرانی به یک نوستالژی و فرهنگ قدیمی تبدیل شده که باید آن را در موزه‌ها و صندوق‌خانه مادربزرگ‌ها دید. در کنار آن، لباس‌های کوتاه برای زنان را در بازارها منتشر کردند و تبلیغ کردند که حتی زنان محجبه‌ای که خودآگاهانه به دلیل حیا و عفاف، خود را در خانه حبس کردند، عده‌ای شهید شدند و عده‌ای در غم و غصه از دنیا رفتند. اینجا بود که در دوره محمدرضا پهلوی مبارزه عملی با حجاب تمام شد و پاسبان‌هایی که باید از دین و عفاف پاسبانی کنند، در حالی که از ظلم و ستم‌شاهی پاسداری می‌کنند، کارشان به پایان رسیده است. این دوره، دوره جنگ فرهنگی بود که رسماً به محمدرضای ملعون اعلام کردند برای اینکه موقعیت و فرصت اجتماعی برای خودش ایجاد کند و محبوبیت کاذبی میان مردم سطحی‌نگر دینی به دست آورد، حجاب و چادر را  آزاد کند و در مقابل جنگ فرهنگی کرده و حجاب را تحقیر کند.

این جنگ فرهنگی، جنگی بود که محمدرضای پهلوی با همراهی امریکای خبیث و انگلستان ملعون، به اجرا گذاشت. به عنوان مثال در فروشگاه‌ها اعلام می‌کرد که خانم محجبه اجازه ورود ندارند. بدتر از آن، اینکه در این دوره اعلام شد زنان بدکاره الزاماً باید چادر داشته باشند. همچنین زنان طبقات پایین از خدمتکار تا بی‌سواد چادری هستند.

*میراث نحس این جنگ فرهنگی با حجاب که اشاره کردید از زمان محمدرضای ملعون شروع شد، هنوز هم در بسیاری از فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی دیده می‌شود که همچنان زنان محجبه را از طبقات پایین اجتماعی با تحصیلات کم و فرهنگ ضعیف نمایش می‌دهند.

کاملاً درست است. هنوز هم در بسیاری از فیلم‌های ما دیده می‌شود که خانم تحصیل‌کرده استاد دانشگاه یا خانم خانه‌دار بافرهنگ را در اکثریت قریب مواقع بی چادر نمایش می‌دهند اما نوکر خانه را با چادر و محجبه و با صورتی ساده نشان می‌دهند. این اقدام اصحاب رسانه در امتداد همان جنگ فرهنگی است تا حجاب و پوشش را به عنوان دوری از تمدن نمایش دهند.

*اشاره کردید که در دوره محمدرضای پهلوی ملعون، انتخاب چادر و حجاب آزاد شد. آیا حجاب اصلی زنان ایرانی در آن دوره به سطح جامعه برگشت؟

نه. با وجود آزاد شدن حجاب در آن دوره، چادر اصلی دیگر به جامعه برنگشت. چون جنگ فرهنگی قوی و همه‌جانبه‌ای علیه حجاب به راه انداخته بودند.

*پس چادرهای اصیل ایرانی چه بودند و به چه سرانجامی دچار شدند؟

زن مسلمان ایرانی با هوش و نبوغ خود، دو مدل چادر را طراحی کرده بود: یک مدل چادر بیرونی که همان چادر کمری است که به‌اشتباه امروز به عنوان یک ناسزا چادر قجری نامیده می‌شود. این در حالی است که چادر قجری اصلاً وجود نداشته، چون قاجاریه به بی‌فرهنگی و بی‌تمدنی در تاریخ عالم معروف است. اصل چادر ایرانی به دوره صفویه مربوط است، اولین دوره‌ای که زنان شیعه استفاده می‌کردند و کاملاً پوشیده بود.

چادر کمری بعد از جنگ فرهنگی کاملاً از جامعه جمع شد و به صندوق‌خانه‌ها رفت. چون تفاوت فرهنگی به قدری زیاد بود که قابلیت حضور اجتماعی نداشت. دیگر به‌ندرت زنی یافت می‌شد که چادر کمری سر کند.

*چه چادری بعد از جنگ جهانی دوم به ایران برگشت؟

چادر اندرونی یا چادر نماز؛ یعنی همین چادر نیم‌دایره که امروز رایج در سطح جامعه دیده می‌شود و احیاناً به عنوان چادر ایرانی خوانده می‌شود. پس این چادر عمومی که امروزه می‌بینیم اصل  نیست، بلکه وقتی خانمی قصد نماز خواندن یا پذیرایی مهمان را داشت این چادر را سر می‌کرد؛ هرچند که پذیرایی از مهمان‌های مرد هم بر عهده مرد خانه بود.

به این ترتیب بعد از انقلاب اسلامی، چادر بیرونی که در زمان محمدرضای ملعون عرف شده بود و خیلی اوقات به عنوان ضد حجاب استفاده می‌شد، در جامعه رواج پیدا کرد.

*پس حجاب کامل زن ایرانی همان چادر کمری است.

بله. به لطف خدا این چادر و فرهنگ استفاده از آن در حال احیا شدن است، هرچند که با نام چادر قجری و روش‌های دیگر تخریب می‌شود. با این نگاه، حجاب چادر کمری زن ایرانی که میراث عشق و ارادت زنان ایرانی به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها است، شبیه‌ترین پوشش به حجاب خود حضرت است که در دوره صفویه با پوشیه های بلند و سفیدرنگ همراه بود و امروز با مقنعه‌های آستین‌داری که حداقل تا پایین کمر را می‌پوشاند. به گفته دانشجوهای رشته هنر، چادر کمری پوشیده‌تر از چادر و راحت‌تر از مانتو است.

*چادرهای آستین‌داری هم با نام چادر دانشجویی و چادر ملی در بازار فروخته می‌شود.

این چادرهای آستین‌دار به‌غلط چادر ملی یا دانشجویی نام گرفته و در حقیقت وارد بازار شده تا زنان و دختران چادری را مانتویی کند. چون چادر هنرهای متنوعی دارد که یکی از آن‌ها قدرت روگیری است. هر چادری که نتوان با آن رو گرفت و سایز پذیر شد، یعنی قابلیت چادر و حجاب کامل را شکسته‌اند و به مانتو تبدیل شده است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۳۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟

برنامه امواج شبهه در گفت‌وگو با دکتر نسرین فرزاد (عضو هیئت علمی دانشگاه) و فرهاد پاشاوند (کارشناس و فعال رسانه) به بررسی تلاش رسانه‌های بیگانه برای استحاله الگو زن مسلمان ایرانی پرداخت.

به گزارش مشرق، فرزاد با اشاره به نحوه رفتار رسانه‌های بیگانه، اهداف و اغراض این رسانه‌ها گفت: همه فعالیت‌هایی که به عناوین مختلف توسط این رسانه‌ها مطرح می‌شود به نوعی سیستم حکومتی ما را مورد هدف قرار داده است و هدف نهایی مبارزه با حکومت است. در واقع مدیریت جهان به دو قسمت تقسیم می‌شود بخشی بانوان و بخشی آقایان، حتی قسمت آقایان را بانوان نیز تربیت می‌کنند و این به معنای میزان تاثیرگذاری بانوان است.

وی ادامه داد: تأثیرگذارترین قشر در جامعه جهانی بانوان هستند یعنی می‌توانند به عنوانی ابزاری قرار بگیرند که حکومت‌ها و ضد حکومت‌ها بتوانند از آنان در اجرای اهداف خودشان بهره ببرند. در ایران نیز باتوجه به اینکه نیمی از جامعه فعال را بانوان تشکیل می‌دهند و این قشر در انقلاب اسلامی ایران نیز حضوری پررنگ داشتند، رسانه‌های بیگانه، جامعه جهانی و سیاست‌مداران به دنبال بهره‌مندی از این قشر در نیل به اهداف خود هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: بانوان هدف رسانه‌های بیگانه هستند و به لحاظ کارشناسی باید گفت این هدف گیری توسط آنان بسیار دقیق بوده است چرا که اگر بخواهند بر این نظام فائق بیایند و موجب شکست آن شوند بهتر است بر روی جامعه زنان تمرکز کنند و به کمک شعارهایی که در انقلاب صنعتی توانست زنان را به جامعه صنعتی بکشاند و آموزه‌های دینی را کمرنگ کند به اهداف خود برسند.

فرزاد افزود: آمریکا به عنوان داعیه دار تمدن جهانی در تلاش برای ساختن حکومت جهانی است و به کل جهان القا می‌کند که باید تابع سیستم نوین من باشید و برای اجرای نظم نوین باید کشورهای اسلامی را به سمت اهداف فرهنگی و سکولاریسم آمریکا نزدیک کنند. برای سکولار شدن لازم است آموزه‌های دینی و تقدس ها از بین بروند چرا که سکولار به معنای مبارزه با هر نوع امر مقدس است و به همین خاطر نیز بانوان، خانواده و حریم‌های زنانه دارای قداست هستند و با هدف قرار دادن این قشر از جامعه به همراه مهندسی روانی می‌توانند به اهداف خود نزدیک‌تر شوند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه غرب خوشبختانه به اهداف خود نرسیده است، گفت: چرا که ایده‌های آن‌ها با فکر جامعه ما هم‌خوانی ندارد و به وجه اشتراک نمی‌رسد اما در هر جامعه‌ای که وارد شده‌اند به کمک اهداف روانی خود توانسته‌اند به نتایج مطلوب خود برسند. غرب به دنبال این است تا از همان روشی که در کل جهان به پاسخ رسیده است در ایران نیز به نتیجه برسد و بدین گونه جامعه را برای سکولار شدن و ورود به نظم نوین جهانی آماده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: ۲۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی در حال ترویج تفکر سکولار با بیان شبهات و نقطه ضعف‌های موجود علیه بانوان است تا به کمک ضعف‌های موجود در جامعه بتوانند جامعه بانوان ایران را به تفکرات خود نزدیک سازند و بدین‌گونه در جامعه ایرانی اثرگذار باشند تا بانوان ایرانی را در راستای اهداف غرب قرار دهند.

ایران داعیه دار بیدار اسلامی

فرزاد در ادامه به تلاش غرب برای ساخت زن مصرفی غربی از بانوان ایران عنوان کرد: غرب به دنبال این است که از زن مسلمان ایرانی یک زن بی ارزش و تواما زن مصرفی غربی را بسازد. همه کشورهای سرمایه دار برای ادامه چرخه سرمایه گذاری ضروری می‌دانند که بازار سرمایه خود را در کشورهای دیگر فعال کنند. امروزه در کشورهای غربی به علت بیداری اسلامی که ایران داعیه دار آن در تمام جهان بود موضوعات و مطالب فعالان فرهنگی ما مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: جریان حجاب، حریم زنانه و حرمت گذاشتن به شخصیت زنانه در جهان در حال ترویج است و چون جامعه غربی و جامعه صنعتی غرب در حال اشباع از نظر تولیدات آرایشی و مواردی از این نظر است تولیدات این کارخانه‌ها در حال کم شدن است. بانوان در کشورهای غربی در پاسخ به این سوال که چرا روزانه آرایش نمی‌کنند می‌گویند هزینه زیادی را صرف لوازم آرایشی نمی‌کنند چرا که به سختی آن را به دست می آورند و صرفا برای خرید لوازم آرایشی بهداشتی اصلی که به پوست آسیبی نزند هزینه می‌کنند. در خصوص شیوه لباس پوشیدن در محل کار نیز معتقدند می‌بایست حدود مشخص شده را رعایت کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این موضوع که درآمد غرب از فروش لوازم آرایشی است، گفت: باتوجه به اینکه منبع سرمایه غرب تولید لوازم آرایشی است در نتیجه باید به دنبال بازار سرمایه در کشورهای دیگر باشد. در دهه ۷۰ میلیاردی هانتینگتون یکی از نظریه‌پردازان اقتصاد آمریکا معتقد بود امروزه غرب از نظر صنعت به اول دنیا تبدیل شده است و اگر بتواند فرهنگ شرغی را در غرب پیاده کند در نتیجه می‌تواند به احیای دولت طلایی برسد. این در حالی است که غرب به دنبال این است که فرهنگ شرقی را به جامعه خود وارد کند و جامعه‌شان را از سردی و بی‌انگیزگی خارج کنند و از آن طرف بازار سرمایه‌گذاری‌شان را به جوامع شرقی انتقال می‌دهند.

فرزاد افزود: جبران خلیل جبران، برای انهدام یک تمدن سه هدف مهم را باید در نظر گرفت، نخست خانواده، نظام آموزشی و در نهایت الگوهایی که ارائه می‌شود. برای انهدام خانواده باید به تضعیف مقام زن پرداخت تا زن تنها به عنوان یک ابزار مصرفی شناخته شود. امیدواریم در جامعه ما این هوشیاری از سمت بانوان رخ دهد که جریان فمنیست گل به خودی است و اگر خانم‌ها به دنبال ارزش‌یابی و یا پیدا کردن ارزش مکانی در نظام حقوقی یا جامعه هستند لازمه آن حفظ مقام بانوان است.

وی ادامه داد: غرب اگر بخواهد به نظام آموزشی لطمه وارد کند با پایین آوردن منزلت معلم و استاد می‌تواند موجب آسیب به این رژیم شود و اگر بخواهند موجب انهدام الگوها شوند می‌توانند به جای اینکه منزلت اسطوره‌های علمی و فرهنگی را پررنگ کنند اقدام به بزرگ‌نمایی سلبریتی‌ها می‌کنند و افراد دیگری را به عنوان الگو به جامعه معرفی می‌کنند.

رسانه‌های غربی یا بنگاه امنیتی؟

پاشاوند در ادامه گفت‌وگو به بحث رفتارشناسی رسانه‌های بیگانه و استحاله الگو زن مسلمان ایرانی پرداخت و گفت: عموما در جامعه غربی رسانه به معنای انتقال دهنده خبر و خبررسانی نیست بلکه در واقع بنگاهی امنیتی است. رسانه‌ها در غرب مجری یکسری از طراحی‌های امنیتی هستند به ویژه بر روی موضوعاتی که غرب بر روی آن‌ها متمرکز است همانند ایران، چین و روسیه، اینکه رسانه‌های فارسی زبان و اپوزیسیون به شدت روی موضوع زن کار می‌کنند نشان دهنده این است پس از تحقیقات بسیار دریافته‌اند که زن نیروی تغییر در جامعه ایرانی است و تنها از این طریق می‌توانند اعمال تغییر کنند و طراحی‌های خود را به ثمر برسانند.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ مریم رجوی کتابی تحت عنوان زنان، نیروی تغییر نوشت چرا که زن تنها نیرو و عنصری است که می‌تواند تغییر به معنای واقعی کلمه را در ایران شکل دهد. براساس همین مدل غربی‌ها به یک طرح رسیدند و پس از آن بر روی ارزش حجاب و مسئله زن نیز شروع به کار کردند که نمود بارز آن را در مسئله دختران خیابان انقلاب دیدیم. در آن بازه زمانی بی بی سی گزارشی زد و در آن جا صراحتا عنوان کرد که اگر می‌خواهیم در ایران به آن چیزی که می‌خواهیم دست یابیم سنگر اول بحث حجاب است.

کارشناس و فعال رسانه عنوان کرد: مسئله حجاب که از سوی غرب در حال پیگیری است کاملا برنامه ریزی شده است و به دنبال این هستند تا با برداشتن حجاب از سر بانوان ایرانی بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده خودشان بپردازند چرا که زن نیروی تغییر است.

آیا غرب موفق به از بین بردن الگو زن مسلمان ایرانی شده است؟

فرزاد در پاسخ به این سوال که آیا غرب موفق به شکستن الگو زن مسلمان ایرانی شده است یا نه، گفت: اگر غرب در این حوزه موفق آمیز عمل کرده بود کماکان پیگیر این موضوع به صورت کاملا جدی نبود این خود نشان دهنده ناکامی این رسانه‌ها است و نشان دهنده این بود که در این مدت برنامه ریزی هایشان به ثمر ننشست. رهبر انقلاب بارها فرمودند جهت آگاهی جامعه اقدام به تبیین کنید زمانی که بحث حوزه تبیین پیش کشیده می‌شود شامل چندین بخش می‌شود، عقلی، شرعی، اقتصادی، قانونی و فرهنگی بنابراین موضوع حجاب را می‌توان در چند بخش بررسی کرد و به آن پرداخت، نخست باید دلسوزان فرهنگی، حجاب را به صورت کاملا عقلانی تبیین کنند تا از کودکی به بیان حجاب و عفاف بپردازند.

وی ادامه داد: در تبیین عفاف و حجاب جایگاه حرمت زن و مرد مشخص می‌شود، زمانی که این موضوع عقلانی عنوان می‌شود جوانان ما بهتر آن را می‌پذیرند چرا که به جایگاه و شأن حقیقی خود آگاه می‌شوند و درصدد برای حفظ آن بر می آیند. اگر دین چیزی را حکم می‌کند حتما دلایل عقلانی نیز دارد، اما بیان این موضوع به متولیان فرهنگی بر می‌گردد تا دلسوزانه و به روشی درست انجام پذیرد. لازم است از جوانب مختلف تبیین صورت گیرد از باب قانونی نیز می‌توان به قوانین و مقررات در جهان و لزوم رعایت آن‌ها اشاره کرد و به لحاظ فرهنگی به تبیین اهمیت این موضوع پرداخته شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وضع موجود تنها به کمک نیرو انتظامی پیش نمی‌رود بلکه لازمه آن اقدام به تبیین و بیان عقلانی و منطقی است. با گذر زمان موضوع حجاب که امروز تبدیل به یک تهدید شده است همراه با تبیین درست و آگاه سازی و مشارکت بانوان می‌تواند تبدیل یه یک فرصت شود و پاسخی برای تلاش‌های بی ثمر غرب باشد.

سرمایه گذاری غرب بر روی نسل جوان

پاشاوند گفت: پیاده نظام دشمن برای طراحی سناریو برداشتن حجاب تنها معطوف به یک اتفاق نبوده است بلکه در بازه زمانی گسترده‌ای اقدام به این عمل کردند و بسیار قوی نیز ورود کردند. چند سال پیش اندیشکده آتلانتیک نشستی را به عنوان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار کرد، که آن جا جمله‌ای راهبردی در حوزه زمان مطرح می‌شود و می‌گویند زنان در خط مقدم مبارزه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و ابزار واقعی تغییر در ایران هستند بگونه‌ای که با اعتراض به محدودیت‌ها توانستند این کشور را مجبور به آزادی بیشتر در حجاب و کنسرت‌های عمومی کنند.

وی افزود: خبرگزاری آمریکایی تحلیلی نوشت و گفت که طراحی انجام شده بر اساس شش گام عملیاتی رخ داده است، نخست رهبری واحد با انسجام عناصر داخلی و خارجی، گام دوم اقدام عملیاتی عناصر داخلی در شروع نافرمانی و گام سوم استفاده از ابزار رسانه برای گسترش حوزه نفوذ و نافرمانی ها است. نوع برخورد و مدیریت برخورد در عدم تبدیل به بعد سیاسی و امنیتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

پاشاوند گفت: اساس قانون در جمهوری اسلامی ایران احترام به شهروند زن جامعه است، اساسا نیروهای انتظامی در کشور که نظم‌دهنده هستند نیز همین رویه را پیگیری می‌کنند. ما نتوانستیم در تبیین مسئله زنان اقدام موثری را انجام دهیم به عنوان نمونه جایگاه مادر در جامعه جایگاه ویژه و متمایزی است اما به درستی به آن نپرداخته‌ایم ما فردی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها را داریم بانویی که مادر فردی بوده است که خود شبکه ساز بوده و یاران راهبردی ای را تربیت می‌کنند اما از این بعد به مسئله زنان پرداخته نشده است و در رسانه‌ها نیز به این موضوع توجه کمی می‌شود چرا که هنوز مسئله زنان برای این رسانه‌ها مشخص نیست.

وی گفت: در شبکه‌های نمایش خانگی فیلم‌هایی می‌آید که باید دید استس آن تقویت نقش زن است یا خیر، ما کلان سناریویی داریم که محور آن زن است و لازمه آن توجه و داشتن رویکردی برای تبیین جایگاه زنان است. غرب اکنون بر روی نسل جوان ما سرمایه گذاری کرده است تا به زودی در آینده بتواند بهره‌برداری خود را داشته باشد این در حالی است که نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی ما گام موثری در این حوزه برنداشته است در حالی که ورود به این حوزه می‌تواند مقابله‌ای با رفتار دشمن باشد.

جایگاه بانوان، جایگاهی انسان ساز

فرزاد در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که ما از چه جاهایی ضربه می‌خوریم لازمه آن بررسی موضوع حجاب از جوانب گوناگون است و تنها از بعد شرعی نباید پرداخت، بلکه باید به مقام و جایگاه دختر نیز اشاره کرد. متاسفانه طبق آمار گرفته شده ۸۰ درصد دختران جامعه ما از جنس دختر بودن خودشان رضایت ندارند و این برآمده از رفتار نادرست، بی توجهی های پدر به مادر و عدم توجه به جایگاه زن در خانواده بوده است. ما باید به بانوان و خاصه جوانان توجه ویژه‌تر و ارزش آفرین برای آنان داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای موثر صدا و سیما آموزش احکام به کمک انیمیشن است که با استقبال بسیاری نیز رو به رو شد، وقتی هنر این را داریم که بتوانیم احکام را با یک انیمیشن به مردم آموزش دهیم پس قطعا در حوزه بانوان نیز اگر بخواهیم بسیار توانمند می توانیم عمل کنیم. در جامعه ایرانی چرا صدای اذان در شهر ها نمی‌پیچد گاهی باید گفت پیاده نظام‌های دشمن در کشور حضور دارند که با اسم دفاع از حقوق شهروندی در حال کمرنگ کردن دین از اذهان مردم هستند.

پاشاوند گفت: در بحث حجاب اواخر سال گذشته خواهران مومن ما حضور پیدا کردند و با تجمع اقدام به اعتراض کردند اما باید گفت که نوع برخورد باید برخوردی مومنانه باشد، ما در کشور نسبت به جایگاه زن در ایران تبیین نکرده‌ایم و کم به آن پرداخته شده است. ما در بحث آگاه کردن دخترانمان کوتاهی کردیم در اتفاقاتی که در فرانسه تحت عنوان جنبش نسل زد رخ داد حاکمیت سریع اقدام کرد و به خانواده‌ها گفت تا از حشور فرزندانشان جلوگیری کنند.

گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمدرضا اشراقی به روی آنتن می‌رود. همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، فائزه سلطانی خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • نمایش بی‌حجاب‌ها در تلویزیون؛ داریم از دست‌شان می‌میریم!
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد
  • علم الهدی: در بحث حجاب، نمی‌شود مردم یک گوشه بنشینند و تماشاچی باشند
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران