Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@13:55:16 GMT

با ترسناک ترین پل های معلق جهان آشنا شوید+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۴۵۸۶

به گزارش ایلنا، آیا حاضر به عبور از ترسناک‌ترین پل‌های معلق جهان هستید؟ اگر از ارتفاع می‌ترسید، حتی به نزدیک شدن به این پل‌ها فکر نکنید. در ادامه ترسناک‌ترین پل‌های معلق جهان را معرفی خواهیم کرد.

پل‌های معلق، سازه‌های حیرت‌انگیز و غول‌پیکری هستند که از بسترهای آبی و روستاها عبور می‌کنند و دو ناحیه دوردست را به یکدیگر اتصال می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندسی پیچیده و معماری دقیقی که در ساخت این پل‌های معلق به کار می‌رود، بسیار ستودنی و خیره‌کننده است.

طراحی پل‌های معلق بسیار ساده و راحت است. با استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌توان وزن پل را برای امنیت و توازن بیشتر کنترل کرد. این پل‌ها علاوه بر سبک و محکم بودن، بسیار زیبا هم هستند. برخی از این پل‌ها حتی پرطرفدارترین مناطق برای علاقه‌مندان به عکاسی شناخته شده‌اند.

عبور از پل‌های معلق برای هر کسی، حتی با کم‌ترین ترس از ارتفاع می‌تواند چالش بزرگی باشد. اگر فکر می‌کنید شجاعت این کار را دارید، پیاده‌روی و رانندگی روی ترسناک‌ترین پل‌های معلق جهان را امتحان کنید. در ادامه با ۱۴ تا از این پل‌ها آشنا شوید.

    پل‌

 

۱. پل شیشه‌ای ژانگجیاجی

پل شیشه‌ای ژانگجیاجی از میان صخره‌های کوهستان در پارک جنگلی ژانگجیاجی در استان هونان چین، معلق است. طول این پل ۴۳۰ متر است و تا همین اواخر طولانی‌ترین پل شیشه‌ای در جهان بود

«پل معلق ژانگجیاجی» (Zhangjiaji Glass Bridge)، بزرگ‌ترین و بلندترین پل معلق کف شیشه‌ای در جهان است که در سال ۲۰۱۶ در چین افتتاح شد. هرکس می‌تواند در بالاترین ارتفاعات از شیشه پنجره بیرون را تماشا کند. اما ایستادن بر سطح شیشه‌ای معلق در ارتفاع تقریبی ۳۰۵ متر شجاعت می‌خواهد و عادت به آن کمی زمان می‌برد.

بااینکه دیگر طولانی‌ترین پل شیشه‌ای جهان نیست، اما هنوز هم ترسناک است

پل معلق ژانگجیاجی، بین دو کوه صخره‌ای در منطقه خوش‌منظره «پارک ملی جنگلی ژانگجیاجی» (Zhangjiajie National Forest Park)، معلق است. این پل ۴۳۰ متر طول دارد و تا همین اواخر، طولانی‌ترین پل شیشه‌ای جهان بود؛ اما با ارتفاع ۲۳۰ متر هنوز مرتفع‌ترین پل معلق جهان است. اگرچه کمی ترسناک است، اما این پل امنیت بالایی دارد و عابران می‌توانند از کف شیشه‌ای و شفاف آن، مناظر زیبای زیر پای خود را تماشا کنند.

۲. پل معلق منطقه زیبای هونگیاگو

این پل در حال حاضر طولانی‌ترین پل معلق کف شیشه‌ای در جهان است

مکان: شیجیاژوانگ، چین

درست زمانی که همه فکر می‌کردند، پل ژانگجیاجی، طولانی‌ترین پل کف شیشه‌ای در جهان است و از آن طولانی‌تر وجود نخواهد داشت، چینی‌ها با ساخت پل معلق منطقه‌ی «هونگیاگو» (Hongyagu) رکورد جدیدی را ثبت کردند.

پل منطقه‌ی هونگیاگو در سال ۲۰۱۷ با طول بیش از ۴۸۸ متر بازگشایی شد و طولانی‌ترین پل معلق کف شیشه‌ای در جهان است و از بالای آن منظره‌ی زیبای کوه‌ها، آبشارها و معابد باستانی در استان «هبی» (Hebei) واقع در شمال شرقی چین قابل مشاهده است.

به‌طور هم‌زمان، حداکثر ۶۰۰ نفر اجازه‌ی عبور از این پل در ارتفاع ۲۱۸ متری را دارند. این پل معلق طوری طراحی شده است که برای ایجاد هیجان بیشتر و البته غیرضروری، کمی تکان می‌خورد.

برای محافظت از پنل‌های شیشه‌ای کف پل در برابر هرگونه آسیبی، بازدیدکنندگان باید از کاورهای مخصوصی برای کفش‌هایشان استفاده کنند. علاوه بر آن در نقاط مختلفی از پل، کارمندان پشتیبانی ویژه حضور دارند تا از بازدیدکنندگان در مقابل آسیب‌های روانی احتمالی محافظت کنند.

۳. پل معلق کاپیلانو

پل معلق کاپیلانو با ارتفاع ۷۰ متر از دریاچه کاپیلانو در حومه ونکوور در بریتیش کلمبیا واقع شده است

مکان: ونکنوور شمالی، بریتیش کلمبیا

اگرچه پل اصلی در سال ۱۸۸۹ با استفاده از طناب کنفی و تخته‌های چوب سرو ساخته شده بود، اما مدت‌ها پیش با کابل‌های سیمی و بتن مقاوم‌سازی شده است. عبور از «پل معلق کاپیلانو» (Capilano Suspension Bridge) در ارتفاع ۷۰ متر در بالای رودخانه کاپیلانو، آن‌قدر هیجان‌انگیز است که حتی آرام‌ترین و خونسردترین عابران هم هنگام عبور از آن کمی مضطرب می‌شوند.

ده‌ها نفر از افرادی که معمولا در زمان شلوغی و تعطیلات، برای عبور از این پل معلق باریک می‌روند و همچنین کسانی که به هیجان و ماجراجویی‌های خاطرات «ایندیانا جونز» علاقه‌مند هستند، معمولا زمان زیادی را برای لذت و استفاده از هوای پاک و مناظر زیبای جنگل بارانی اقیانوس آرام صرف نمی‌کنند و این کار را وقت تلف کردن می‌دانند. اما هوای تازه و پاک این منطقه، بسیار آرامش‌بخش است و باید از آن لذت برد.

۴. پل معلق تنگه رویال

پل رویال، بلندترین پل معلق در آمریکا است

مکان: کلورادو، آمریکا

پل رویال، برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ افتتاح شد و هنوز بعد از گذشت ۹۰ سال، بلندترین پل معلق آمریکا است.

«پل تنگه رویال» (Royal Gorge Bridge)، بیش از ۷۰ سال به‌عنوان مرتفع‌ترین پل جهان، یکی از برترین جاذبه‌های کانن سیتی در کلورادو بوده است و از زمانی که پروژه‌های پل‌سازی چین آغاز شد، این پل عنوان خود را از دست داد. این پل در کمتر از ۶ ماه با هزینه‌ای حدود ۳۵۰ هزار دلار، تقریبا ۱۰۰ دلار بیش از هزینه برآورد شده، در سال ۱۹۲۹ ساخته شد.

پل معلق تنگه رویال در ارتفاع ۲۹۱ متری از رودخانه آرکانزاس واقع شده است

این پل با ارتفاع ۲۹۱ متر از «رودخانه آرکانزاس» (Arkansas River) با طول ۳۹۰ متر معلق است. در اوایل سال ۱۹۸۰ ساختار چوبی- فلزی این پل با کابل جدید و میله‌های محکمی تقویت شد.

پل رویال در یک شهربازی قرار دارد و در کنار آن برای گردشگران ماجراجو، سقوط آزاد «رویال راش اسکای کاستر» (Royal Rush Skycoaster)، تله‌کابین و یکی از بلندترین زیپ‌لاین‌های آمریکا وجود دارد.

۵. پل معلق چارلز کونن

پل معلق چارلز کونن واقع در راندا، سوئیس، طولانی‌ترین پل معلق عابرپیاده در جهان است

مکان: رندا، سوئیس

زمانی که «پل معلق چارلز کونن» (Charles Kuonen Suspension Bridge) در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ افتتاح شد، گردشگری زرمات آن را «طولانی‌ترین پل عابرپیاده معلق در جهان» نامید؛ این تعریف آن‌قدر مناسب بود که هیچ هیئت گردشگری در سرتاسر آلپ سوئیس نتوانست آن را رد کند.

این پل در دره کوهستان آلپ قرار دارد و روستای زرمات را به روستای گراچن در سوئیس متصل می‌کند. طول پل چارلز کونن ۴۹۴ متر و عرض آن ۶۴ سانتی‌متر است. ارتفاع این پل در نقاطی از مسیر به کمتر از ۸۵ متر می‌رسد، اما چه کسی جرأت نگاه کردن به پایین را دارد تا مطمئن شود به آن نقطه رسیده است یا نه؟

بهترین نقطه‌ای که می‌توانید هنگام عبور از این پل تماشا کنید، طبیعت زیبای دره‌های آلپ و قله‌ی باشکوه «ماترهورن» (Matterhorn) است.

۶. پل رودخانه سیدو

پل زیبای رودخانه سیدو در چین، دومین پل بلند جهان و همچنین بلندترین پل معلق جهان است

مکان: استان هوبی، چین

«پل رودخانه سیدو» (Sidu River Bridge)، در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۹ افتتاح شد که در کوه‌های ناهموار چین مرکزی در بالای رودخانه‌ی یخ‌زده سیدو بین دو برج بلند زردرنگ قرار دارد. این پل بعد از «پل کابلی دیوج» (Duge Bridge) در چین، دومین پل بلند جهان است، گویی که به‌طرز معجزه‌آسایی از آسمان در بهترین موقعیت روی زمین فرود آمده است.

اما چطور می‌توان ساخت این پل با طول ۱۲۲۲ متر در ارتفاع ۴۹۶ متری از سطح رودخانه، استفاده از خرپاهای وارن شکل ده‌ها تنی با ۷۱ بخش و ایجاد ترسناک‌ترین بزرگراه شرق به غرب بین شانگهای و «چنگدو» (Chengdu) را توجیه کرد؟

در پاسخ باید گفت که این کار با استفاده از علم موشکی امکان‌پذیر شده است. در سال ۲۰۰۶ با استفاده از راکت‌های نظامی، کابل‌های اولیه‌ی این پل را نصب کردند.

۷. پل آکاشی کای‌کیو

این شاهکار مهندسی در ژاپن قرار دارد و در مقابل وزش باد با ۱۷۸ مایل در سرعت، زلزله ۸/۵ ریشتری و جریانات شدید دریایی مقاوم است

مکان: کوبه، ژاپن

«پل آکاشی کای‌کیو» (Akashi Kaikyō Bridge) در سال ۱۹۹۸ در ژاپن ساخته شد. این پل طولانی‌ترین پل معلق در جهان است. به نظر شما در هنگام عبور از طویل‌ترین پل معلق جهان، چه چیزی ترسناک‌تر است؟ رانندگی یا عوارض؟

پل آکاشی کای‌کیو، طولانی‌ترین پل معلق جهان است

پیش از ساخت پل آکاشی کای‌کیو، مسافران به وسیله کشتی از تنگه آکاشی عبور می‌کردند. این مسیر آبی خطرناک، اغلب اوقات شاهد طوفان‌های شدید است. پس از غرق شدن دو کشتی مسافربری در سال ۱۹۵۵، مقامات ژاپنی تصمیم به ساخت این پل گرفتند. برای عبور اتومبیل‌ها از این پل ۴ کیلومتری، حداقل ۲۳۰۰ ین (۲۱ دلار) عوارض دریافت می‌شود که نسبت به عوارض ۱۷ و ۸ دلاری پل‌های معلق مشهوری چون «پل ورازانو نروز» (Verrazano-Narrows) در نیویورک و «پل عثمان‌غازی» در ترکیه، بیشتر است.

پل آکاشی کای‌کیو با استفاده از سیستم حمال دوطرفه در برابر وزش باد ۲۸۶ کیلومتر در ساعت، زلزله ۸٫۵ ریشتری و جریان‌های شدید دریایی مقاوم است و بی‌تردید ساختار بسیار محکمی دارد. این پل شهر «کوبه» (Kobe) را به «جزیره آواجی» (Awaji Island) متصل و روزانه بیش از ۲۳ هزار اتومبیل از آن عبور می‌کند.

۸. پل معلق رودخانه استورمز

این پل معلق در پارک ملی سیتسیکاما در آفریقای جنوبی و در ارتفاع ۷ متری از دهانه رودخانه استورمز واقع شده است

مکان: استان کیپ شرقی، آفریقای جنوبی

«پل معلق رودخانه استورمز» (Storms River Suspension Bridge) در سال ۱۹۶۹ در آفریقای جنوبی ساخته شد. این پل با طول ۷۷ متر با فاصله کمی از سطح رودخانه استورمز قرار گرفته است.

یکی از جاذبه‌های برجسته‌ی مسیر کوهنوردی «اوتر» (Otter Trail) در «پارک ملی سیتسیکاما» (Tsitsikamma National Park) در کنار جاده ساحلی «گاردن روت» (Garden Route) در آفریقای جنوبی، پل معلق ۵۰ ساله رودخانه استورمز است که حدود ۶ متر از سطح رودخانه فاصله دارد. قدم‌زدن روی این پل لذت‌بخش و کمی هم ترسناک است.

برای ماجراجویی و هیجان بیشتر می‌توانید از «پل بلوکرنز» (Bloukrans Bridge) که در نزدیکی پل معلق رودخانه استورمز و بزرگراه کیپ غربی واقع شده است، دیدن کنید و پرش از مرتفع‌ترین بانجی‌جامپ جهان را تجربه کنید.

۹. پل عثمان‌غازی

پل معلق عثمان‌غازی، طولانی‌ترین پل در ترکیه است که از یکی از زلزله‌خیزترین مناطق جهان می‌گذرد

مکان: گبزه، ترکیه

«پل عثمان‌غازی» (Osman Gazi Bridge)، در سال ۲۰۱۶ بازگشایی شد و طولانی‌ترین پل ترکیه است که از یکی از حساس‌ترین مناطق زلزله‌خیز جهان عبور می‌کند.

پل عثمان غازی با امتداد بزرگراه O-5 استانبول به ازمیر با مسافت ۳ کیلومتر بر فراز «خلیج ازمیت» (Gulf of Izmit)، یکی از طولانی‌ترین پل‌های معلق در جهان و در حال حاضر طولانی‌ترین پل در کشور ترکیه است.

انتظار می‌رود که پل در دست ساخت «چناق‌قلعه۱۹۱۵» در کشور ترکیه که «لاپسکی» (Lapseki) را با عبور از «تنگه داردانلز» (Dardanelles) به «گلیبولو» (Gelibolu) متصل می‌کند، عنوان طولانی‌ترین پل جهان را به خود اختصاص دهد. این پل در سال ۲۰۲۳ افتتاح می‌شود.

۱۰. پل مکیناک

پل معلق مکیناک در سال ۱۹۵۷ در میشیگان بازگشایی شد. مقامات این پل برای کسانی که از رانندگی بر این پل می‌ترسند، راننده‌ی کمکی پیشنهاد می‌دهند

مکان: میشیگان، آمریکا

«پل مکیناک» (Mackinac Bridge) در سال ۱۹۵۷ با مسافت ۸ کیلومتر در میشیگان افتتاح شد. این پل با نام «مک قدرتمند» و یا «مک بزرگ» هم شناخته می‌شود.

پل مکیناک از جزیره‌های بالا و پایین میشیگان و دو دریاچه‌ی بزرگ می‌گذرد. حتی زمانی که سرعت باد از ۴۸ کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌رود، رانندگان برای عبور از این پل وحشت دارند.

اگر این ترس، ادامه مسیر و رانندگی را برای شما سخت می‌کند، می‌توانید برای عبور از این پل از رانندگان جایگزینی کمک بگیرید که مسئولان پل مکیناک پیشنهاد می‌کنند. در یک سال، بیش از هزار راننده برای این کار انتخاب می‌شوند.

۱۱. پل معلق دانیور

پل معلق دانیور در سال ۱۹۶۰ ساخته شد. مقامات منطقه این پل را برای ترافیک عادی خطرناک دانستند و تنها عابران پیاده و وسایل نقلیه‌ای مانند موتور و دوچرخه می‌توانند عبور کنند

مکان: گلگت- بلتستان، پاکستان

«پل معلق دانیور» (Danyor Suspension Bridge) در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی در پاکستان ساخته شد و یکی از ترسناک‌ترین پل‌های معلق جهان است؛ البته اکثر پل‌های قدیمی این منطقه که غیرقابل استفاده شده‌اند، ترسناک‌تر از این پل هستند. این پل در بزرگراه «کاراکورام» (Karakoram) در شمال پاکستان، به روش‌های مرسوم این منطقه ساخته نشده که البته بسیار خوب است.

این منطقه دارای خطرناک‌ترین پل‌های طنابی است که از روی رودخانه‌های کوهستانی عبور می‌کنند. به همین دلیل حداقل نام مستعار یکی از پل‌های این منطقه، «پل صراط»، پلی بین بهشت و جهنم است.

پل معلق دانیور با طول ۱۵۲ متر، شهر دانیور را به «گلگت بالتیستان» (Gilgit-Baltistan) متصل می‌کند و عنوان پلی از بهشت تا جهنم را به خود اختصاص داده است. این پل بیش از ۵۰ سال به‌عنوان پلی برای عبور و مرور وسایل نقلیه استفاده می‌شده است؛ اما بعد از آن‌که مقامات منطقه این پل را در حالت ترافیک معمولی ناامن دانستند، تنها وسایل نقلیه‌ای مانند موتور و دوچرخه می‌توانند از آن عبور کنند.

۱۲. پل اوجلا

پل اوجلا در سال ۱۸۹۸ در مکزیک ساخته شد و در زمان خودش یکی از طولانی‌ترین پل‌های معلق در جهان بوده است

مکان: ماپیمی، مکزیک

«پل اوجلا» (Ojuela Bridge) در سال ۱۸۹۸ ساخته شد و بیش از ۱۰۰ سال پیش محموله‌های زیادی از مواد معدنی گران‌بها از این پرتگاه عبور کرده است.

اما به جز تب طلا در اواخر قرن ۱۹، چه چیزی می‌توانست منجر به ساخت چنین پل طویل و باریکی بر فراز دره‌ی عمیق صحرای شمال غربی مکزیک شود؟

یکی از طولانی‌ترین پل‌های معلق جهان در گذشته، این پل ۳۱۸ متری بوده است که پس از توقف عملیات استخراج معادن در دهه ۱۹۳۰ میلادی، دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و دچار فرسایش شد.

این پل در دهه ۱۹۹۰ بازسازی و بازگشایی شد و اکنون آماده‌ی استقبال از افراد ماجراجویی است که ترسی برای عبور از این پل و زیپ‌لاین آن ندارند.

۱۶۱ کیلومتر جلوتر از این پل می‌توانید از سایر جاذبه‌های گردشگری این منطقه دیدن کنید. یکی از این جاذبه‌ها جاده‌ی «زون دل سیلنسیو» (Zona del Silencio)، مسیر آرام و شگفت‌انگیزی در نزدیکی «صحرای ماپیمی بیوسفر» (Mapimi Biosphere Reserve) است.

۱۳. پل هاورا (پل رابیندرا)

شلوغ‌ترین پل معلق در هند، روزانه شاهد عبور ۱۰۰٬۰۰۰ وسیله نقلیه و بیش یک میلیون عابر پیاده است

مکان: کلکته، هند

«پل هاورا» (Howrah Bridge) در سال ۱۹۴۳ در هند افتتاح شد. این پل پر رفت و آمد و شلوغ‌ترین پل معلق در جهان است.

پل هاورا، پر رفت و آمدترین پل معلق در هند با طول ۴۵۷ متر است که روزانه حدود ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه و بیش از یک میلیون مسافر از آن عبور می‌کنند.

این پل یکی از نمادهای کلکته است که بر فراز «رودخانه هوگلی» (Hooghly River) قرار دارد و کلکته را به هاورا متصل می‌کند. پل هاورا بیش از ۷۵ سال است که در آب و هوای منحصربه‌فرد در مقابل خطراتی ازجمله برخورد کشتی‌های باربری، زنگ‌زدگی ناشی از مدفوع بیش‌ازحد پردگانی مانند کلاغ، کبوتر، خفاش که روی آن زندگی می‌کردند و همچنین ازدحام بیش‌ازحد در امان مانده است.

بیش از نیم‌قرن پیش، به افتخار نخستین ملک‌الشعرای هند، «رابیندرانات تاگور»، نام این پل به‌طور رسمی به «پل رابیندرا» (Rabindra Setu) تغییر کرد.

۱۴. پل کانال چاکائو

مکان: جزیره شیلوئه، شیلی

«پل کانال چاکائو» (Chacao Channel Bridge)، طولانی‌ترین پل معلق در آمریکای جنوبی است که ساخت آن در سال ۲۰۲۰ به اتمام می‌رسد.

از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، پیشنهادهایی مرتبط با اتصال جزیره «شیلوئه» (Chiloé) به سرزمین اصلی شیلی در آمریکای جنوبی وجود داشت که به انجام رساندن آن تاکنون طول کشیده است.

«پل کانال چاکائو»، طولانی‌ترین پل معلق در آمریکای جنوبی است که ساخت آن در سال ۲۰۲۰ به اتمام می‌رسد

طولانی‌ترین پل آمریکای لاتین با طول ۲٫۷۵ کیلومتر و هزینه‌ی ۷۴۰ میلیون دلار در حال ساخت است. این پل معلق از کانال عمیق اقیانوسی عبور می‌کند که در معرض بادها و جریانات شدید اقیانوسی، در نزدیکی منطقه گسل اصلی و خطرات دیگر قرار دارد.

البته نظرات متفاوتی درباره‌ی ساخت پل کانال چاکائو وجود دارد. موافقان آن، معتقد هستند که ساخت این پل باعث پیشرفت اقتصادی جزیره‌ای دوردست با فرهنگی متمایز می‌شود که تاکنون با استفاده از خدمات کشتی‌رانی با سایر نقاط کشور در ارتباط بوده است. اما مخالفان آن، نگران فرصت‌طلبی اقتصادی و از بین رفتن فرهنگ خاص جزیره هستند. 

منبع:کجارو

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جهان زلزله کوهستان غرق شدن روی زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۴۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | صدای زمین را بشنوید؛ فکر می‌کردید انقدر ترسناک باشد؟

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896003

دیگر خبرها

  • با بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان بیشتر آشنا شوید
  • انتفاضه؛ واژه‌ای ترسناک برای صهیونیست‌ها + فیلم
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • ایران در جایگاه بیست و پنجم طولانی‌ترین ساعات کاری در جهان
  • لحظه سرریزشدن سد در استان هرمزگان | خروش ترسناک آب را ببینید
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • طولانی‌ترین ساعات کاری در جهان
  • ایران در جایگاه بیست و پنجم طولانی‌ترین ساعات کاری در جهان (اینفوگرافی)
  • ببینید | صدای زمین را بشنوید؛ فکر می‌کردید انقدر ترسناک باشد؟
  • (ویدیو) صدای ترسناک زمین را بشنوید