Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:مهمترین علت شکست برنامه نظامی عربستان در یمن عدم شناخت کافی از ملت یمن و اشتباه در محاسبات نظامی بود؛ آنها تصورشان این بود که چون ملت یمن فقیر است، امکانات نظامی ندارد و بعد از آغاز حمله نظامی احتمالا در ظرف چند هفته به زانو درآمده و تسلیم خواهد شد، درحالیکه قدرت ایمان و شرف ملی میهنی آنها را دست کم گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد علی مهتدی ضمن اشاره به نقش نیروهای مردمی در پیروزی های اخیر یمن ابراز کرد: نقش کمیته های مردمی در کنار ارتش یمن به خصوص در نبردهای ساحل غربی بسیار چشم گیر است و حتی آکادمی های نظامی سراسر دنیا دارند، تاکتیک های به کار رفته در این عملیات را به صورت علمی بررسی می کنند چون حمله ای که در ساحل غربی صورت گرفت با حضور نیروهای عربستان و امارات و نیروهای مزدور با استفاده از پوشش هوایی و دریایی آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت و آنچه که رخ داد و شکستی که به نیروهای مهاجم وارد شد بیشتر شبیه به یک معجزه بود.

وی عنوان کرد: نیروهای کمیته های مردمی در کنار ارتش یمن و نیروهای ارتش با اطلاعات کافی و با برنامه ریزی های دقیق توانستند نیروهای مهاجم را در سه مستطیل و بعد در شش نقطه محاصر کنند و تلفات بسیار سنگینی به این نیروها وارد نمایند. صدها جنازه از نیروهای کشته شده به عربستان و امارت رفته و همچنین به سودان و آنچه که در این عملیات چشمگیر بود، روحیه بسیار بالای نیروهای مدافع بود که ایمان به آرمان خودشان، شجاعت و از خودگذشتگی که نشان دادند، آشکار بود.

مهتدی افزود: برای نیروهای مدافع مسئله حفظ میهن، دین، شرف و کرامت ملت یمن مطرح است و بازهم تکرار می کنم که پیروزی که به دست آمد، بیشتر شبیه به یک معجزه بود. زیرا نیروهای مهاجم یقین داشتند که با آن همه نیرویی که آماده کرده بودند و با برخورداری از پوشش هوایی و دریایی و تعداد بسیار زیادی تانک، رزه پوش و نفربر به طور حتم خواهند توانست این ساحل را در دست بگیرند و بندر الحدیده را اشغال کنند که خوشبختانه تمام این طرح ها به شکست انجامید.

وی با اشاره به شکست استراتژی های عربستان در یمن گفت: مهمترین علت شکست برنامه نظامی عربستان در یمن عدم شناخت کافی از ملت یمن و اشتباه در محاسبات نظامی بود؛ آنها تصورشان این بود که چون ملت یمن فقیر است، امکانات نظامی ندارد و بعد از آغاز حمله نظامی احتمالا در ظرف چند هفته این ملت به زانو درآمده و تسلیم خواهد شد، درحالی که در طول تاریخ نشان داده شده است، هرگاه دشمن خارجی به یمن حمله کرده، چه در دوره عثمانی و دوره های بعدی این نیروها شکست سختی خورده و تلفات بسیار بالایی داده اند و این نتیجه دلاوری و شجاعت و تعهد ملت یمن به مسائل دینی و میهنی است.

این کارشناس خاورمیانه ابراز کرد:سعودی ها قدرت ملت یمن و انصارالله و ارتش یمن را دست کم گرفته اند و در محاسبات نظامی دچار اشتباه شده اند، ما این اشتباه در محاسبات را در منطقه خاورمیانه چه از سوی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی بارها مشاهده کرده ایم. یک متغییرها و عواملی هست که به مسئله روحیه و قدرتی که ایمان به نیروهای مقاومت می دهد بستگی دارد، این ها متغییرهایی هستند که کامپیوترهای دشمن معمولا قادر به محاسبه این عوامل نیست. به همین علت ما می بینیم عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان به شکست انجامیده و توطئه بین المللی در سوریه که تصور می کردند، ظرف چندماه دولت سوریه را سرنگون خواهند کرد ناکام می ماند و سوریه همچنان مقاومت کرده و پیروز است. در عراق، ارتش آمریکا تصور می کردند کل منطقه را در اختیار خواهند گرفت و عراق را تجزیه می کنند اما در نهایت مجبور شدند حداقل با 5 هزار کشته و 20 هزار زخمی عراق را ترک کنند و همین مسئله در یمن هم رخ داد و اشتباه محاسباتی باعث شکست نیروهای مهاجم شد.

وی به سکوت جامعه جهانی در برابر حملات عربستان به یمن اشاره کرده و گفت: یمن، کشور فقیری هست و منابع اقتصادی و مالی زیادی ندارد و اگر جنایتی که این ها در یمن انجام دادند، یک صدمش در یک کشور غربی صورت می گرفت، این ها قیامت می کردند اما در حال حاضر که به یمن وارد چهارمین سال خود شده است، با اینکه زیرساخت های یمن را نابود کرده اند، خانه ها، مساجد، مدارس و بیمارستان ها را بمباران و ویران کرده اند و هزاران کودک و زن یمنی را کشتند، متاسفانه آنچه از آن تحت عنوان جامعه جهانی یاد می شود، در برابر این جنایت ساکت است.

مهتدی افزود: این در درجه اول نتیجه معیارهای دوگانه در قضاوت های بین المللی است و الان ملت یمن با وجود اینکه چهارسال است دارد مبارزه و مقابله می کند و نیروهای مهاجم را به شکست کشانده ولی براثر محاصره از زمین به هوا و دریا این ملت دچار قحطی است، دارو پیدا نمی شود و مواد غذایی کمیاب است و خیلی از محافل انسان دوستانه در سطح جهانی، هشدار می دهند که در یمن یک فاجعه انسانی در حال رخ دادن است اما باز هم جامعه جهانی در مقابل این فاجعه انسانی بزرگ و جنایت جنگی که در این کشور صورت داده اند، ساکت است و این نتیجه ظلمی است که در روابط بین الملل وجود دارد همچنین به دلیل وجود معیارهای دوگانه در روابط بین الملل است.

وی در ادامه این مصاحبه به افزایش قدرت موشکی و حملات پهپادی اخیر انصارالله اشاره کرد و گفت: نیروهای مهاجم برای توجیه شکست خودشان دم از دخالت ایران در یمن می زنند. در حالی که چنین چیزی وجود ندارد و ایران در یمن سرباز ندارد و ارتش یمن از سالها پیش تعداد زیادی موشک داشته که در دوره علی عبدالله صالح از بلوک شرق گرفته و انبار کرده بودند.

این کارشناس ادامه داد: ملت یمن وقتی مجبور شد در مقابل این تجاوز جهانی از خودش دفاع کند، ناچار به بازسازی و به روز کردن موشک ها شدند تا بردشان را بالا ببرند. مسئله دیگر این است که حتی در عملیات نظامی برنامه ریزی نظامی مهم است، به عنوان مثال کمیته های مردمی؛ واحدهایی را تشکیل داده با نام واحدهای تک تیزانداز که این ها با سلاح های قدیمی کار می کنند و در نقاط مناسب موضع می گیرند و نیروهای دشمن را تک تک شکار می کنند. صدها نفر از نیروهای مهاجم توسط این تک تیراندازها هلاک شدند و این ها تاکتیک هایی است که از نظر نظامی خیلی پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما در عمل وقتی یک ملت بخواهد با ایمان به آرمان های خودش دفاع کند، می بینیم همین روش های ابتدایی و جنگ افزارهای قدیمی چقدر کارساز است و در جبهه می تواند دشمن را زمین گیر کرده و از پای بیاندازد.

وی افزود: در واقع ملت یمن به خاطر حفظ کرامت، شرف و میهمن خودش توانسته از سلاح های ابتدایی برای دفاع استفاده کند و مشخص شده است که این جنگ افزارهای خیلی ابتدایی در مقابل تکنولوژی نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی پیروز شده و توانسته هجوم نظامی پیشرفته آنها را به شکست بکشاند. آنچه یمن از جنگ افزار و موشک دارد همانهایی است که از قبل داشته تنها آنها را به روز کرده و بردشان را بالا برده اند چون در حالی که یمن از خشکی، هوا و دریا در محاصره است، این ادعا که ایران این موشک ها را به یمن داده، ادعای بی اساسی است و صرفا برای توجیه شکست نیروهای مهاجم مورد استفاده قرار می گیرد.

جام جم آنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۵۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکوت مرگبار در آنفیلد؛ تکرار تاریخ پس از ۱۰ سال

آفتاب‌‌نیوز :

هفته سی‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر انگلیس در فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ در شرایطی پیگیری شد که از ساعت ۱۶:۳۰ لیورپول رده سومی در ورزشگاه آنفیلد و با قضاوت کریس کاوانا، پذیرای کریستال پالاسی بود که با ۳۰ امتیاز در رتبه شانزدهم جدول قرار داشت.

در شرایطی که یورگن کلوپ در نشست خبری پیش از این بازی، شکست برابر آتالانتا در بازی رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا را یک حادثه قلمداد کرده بود، اما در دقیقه ۱۴ این دیدار، کار تیمی بازیکنان کریستال پالاس کافی بود تا ابرچی ازه دروازه قرمز‌ها را باز کند تا سکوتی مرگبار در آنفیلد حاکم شود.

لیورپول در ۴۵ دقیقه دوم هم نتوانست به گل برسد تا شانس صدرنشینی در این هفته لیگ برتر انگلیس را از دست بدهد و موقعیت‌های متعددی را از دست داد تا با قبول این شکست، امیدهایش برای قهرمانی کمرنگ شود.

لیورپول ۱۰ سال قبل نیز با تساوی سه بر سه مقابل کریستال‌پالاس، قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را از دست داد و اکنون تاریخ برای این تیم تکرار شد.

اکنون منچسترسیتی از ۳۲ بازی، ۷۳ امتیاز اندوخته دارد و صدرنشین است و آرسنال با یک بازی کمتر و ۷۱ امتیاز در رتبه دوم قرار دارد. لیورپول نیز با ۷۱ امتیاز در جایگاه سوم است.

این بازی در شرایطی به پایان رسید که لیورپول ۲۲ موقعیت گلزنی داشت، اما نتوانست مانع از شکست خود شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رسانه‌های غربی به دنبال پنهان کردن شکست اسرائیل هستند
  • شکستی که عربستان را متحول کرد/مربی بارسلونا سوار بر شاهین‌های سبز
  • میزبان به دنبال خلق شگفتی است/ دو دلگرمی تیم ملی فوتسال تایلند
  • جلوگیری از جنگ جهانی سوم/ نگاهی به بازتاب حمله بازدارنده ایران در اندیشکده‌های غربی
  • آرتتا: شاید برای قهرمانی به اندازه کافی خوب نیستیم
  • سکوت مرگبار در آنفیلد؛ تکرار تاریخ پس از ۱۰ سال
  • علم صالح ، استادیار مطالعات ایران و خاورمیانه و کارشناس روابط بین الملل: پاسخ ایران به اسرائیل یک اتفاق تاریخی بود/ اقدام ایران حمله به آمریکا بود نه اسرائیل/ اقدام نظامی ایران فراتر از پاسخ به اسرائیل بود/ ایران در قد و قواره یک قدرت اتمی ظاهر شد
  • حذف شهسواری با شکست برابر حریف ایتالیایی
  • ناامنی روانی جامعه صهیونیستی از ترس حمله ایران/ نمی‌توان جنایات صهیونیست‌ها را نادیده گرفت
  • پیش بینی مقام نظامی انگلیسی از زمان شکست اوکراین