Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوش پاکراه کارگردان تئاتر که سال گذشته با نمایش کوررنگی در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس عنوان کرد: مشغول نگارش متن جدیدی برای خودم هستم یک کار پژوهشی هم درباره نمایشنامه نویسی سیال ذهن در دست دارم.

وی با اشاره به اینکه تصمیم ندارد فعلا کار کارگردانی انجام دهد، گفت: واقعیت این است که در شرایط حال حاضر به نظر لازم نباشد کارگردانی کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظورم هم وضعیت اقتصادی مردم و مسائل دیگری همچون برق و آب و نان آنها است، مردم در این شرایط چه نیازی به تئاتر دارند؟

پاکراه اظهار داشت: از نظر من کارکرد تئاتر قرار نیست امیدبخشی باشد بلکه آسیب‌شناسی هدف اصلی تئاتر است، تئاتر قرار نیست راه حل بدهد، من اعتقادم این است که کارکرد تئاتر آسیب شناسی است امروز آنقدر مردم جامعه ما زخم‌خورده هستند که اگر درباره آسیب‌ها صحبت کنیم بیشتر باعث ناامیدی‌شان می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت تغییر نگرش افراد به زندگی در این موقعیت زمانی گفت: من خودم تئاتر می‌بینم به لحاظ کیفیت نمایش‌ها خصوصا در سال جاری و با برگزاری جام جهانی و مسائل دیگر خیلی خوب نیست. ما هیچ یک از اسامی حرفه‌ای که می‌شناسیم را در این شش ماه نخست سال در نوبت اجرا نمی‌بینیم.

پاکراه معضل دیگر تئاتر را وضعیت نمایشنامه‌ها به شمار آورد و گفت: ما در فقر اجرایی قرار داریم که تنها روش های مختلف را  تمرین و آزمون می‌کنیم، الان هم آنقدر کارها مختلف و متفاوت است که البته همه در جای خود محترم هستند اما در گروه نمایشنامه‌ها ضعف وحشتناکی را شاهد هستیم.

وی دراین باره افزود: ما هنوز باور نمی‌کنیم که نمایشنامه‌های عمیق باید بنویسیم، قدری بیش از چیزی که مخاطب دلش می‌خواهد و راحت آن را می پذیرد بلکه باید بتوانیم مخاطب را درگیر فکر کردن کنیم.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه تئاتر تبدیل به سلیقه عامه شده است، گفت: این تئاتر با واسطه‌هایی تماشاگرش را کسب می‌کند همان واسطه‌هایی که در سینما و تلویزیون وجود دارد درحالیکه من تصور می کنم تئاتر اندیشه‌ورز است و باید از این طریق تماشاگر را جذب کند اما امروز در بازی افتاده که اقتصاد و گردش مالی باعث شده به خیلی چیزها که وظیفه‌اش است ، توجه نکند.

پاکراه در پاسخ به این سؤال که بهبود شرایط تئاتر را در گروی چه چیز می بیند، گفت: نه تنها شرایط اقتصادی بلکه مدیریت و زیرساخت نیز خیلی مهم است، نگاه به جنبه هنر و فرهنگ در کشور ما از طریق مسئولان باید تغییر کند باید باور داشته باشیم که فرهنگ و هنر هم یک نیاز است و بدون اینها نمی‌توانیم شرایطمان را تغییر دهیم. باید بودجه مناسب داشته و زحمت بکشیم و دغدغه اصلی‌مان هم این باشد که تا امروز هیچوقت اینطور نبوده است.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: شاید یکی از دورترین اهداف مسئولان ما همیشه فرهنگ و هنر بوده است، نگرش به فرهنگ و هنر باید تغییر کند وگرنه اقتصاد بالا یا پایین شدنش همیشه هست و چیزی را حل نمی‌کند این مشکلی است که به مشکلات اصلی همیشگی تئاتر تنها افزوده شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ماجرای تغییر نام استقلال | ویدئو

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین، ابراهیم بازیان گفت: برای تغییر نام باشگاه استقلال به استقلال خلیج فارس، درخواستی آمده که این موارد هم محل طرح و بحث است و می‌توانند هر پسوندی را مالکان در چارچوب قانون مطرح کنند. اگر نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر کند و منع قانونی نداشته باشد مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.

کد خبر 848266 منبع: مهر برچسب‌ها خلیج فارس سازمان خصوصی سازی ویژه ورزشی ورزش باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران
  • قیمت شاهین از ۸۰۰ میلیون تومان گذشت
  • شهید مطهری  و آسیب شناسی انقلاب
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • همه ماجرای تغییر نام استقلال | ویدئو
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش