Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - یوناما یا دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل اعلام کرد طی شش ماه گذشته سال جاری میلادی یکهزارو 692 غیرنظامی در افغانستان کشته شده اند که طی 10 سال گذشته بیشترین میزان را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، یوناما روز یکشنبه با انتشار گزارش شش ماهه خود اعلام کرد که از یک ژانویه تا 30 ژوئن سال 2018 میزان تلفات غیرنظامیان در جریان درگیریها بین طرفین به بیشترین حد خود رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس این گزارش یوناما رقم ثبت شده در تحقیقات آنها 5 هزارو 122 تن کشته و زخمی است که از جمله یکهزارو 692 تن کشته و 3هزارو 430 تن دیگر نیز زخمی شده اند.
براساس این گزارش میزان تلفات نسبت به شش ماه مشابه در سال گذشته یک درصد افزایش یافته اما تعداد زخمی ها کاهش نشان می دهد.
«تادامیچی یاماماتو» در ارائه این گزارش گفت که بجز تلفات حمله انتحاری ننگرهار در روز عیدفطر این نهاد هیچ تلفاتی را در سه روز عید ثبت نکرده است که نشان می دهد طرف های درگیر می توانند، جنگ را متوقف کنند که این بهترین راه برای حفاظت از جان غیر نظامیان است.
وی جاسازی مواد منفجره را عامل عمده تلفات غیرنظامیان دانست که نصف تلفات را بوجود آورده است.
براساس این گزارش تلفات حملات انتحاری همچنان مانند سال گذشته بالا است و عامل دوم افزایش تلفات جنگ های زمینی و بعد از آن قتل های هدفمند و حملات هوایی در رده بعدی قرار دارد.
یوناما دریافته است که در کابل، ننگرهار، فاریاب، هلمند و قندهار غیرنظامیان بیشترین آسیب را متحمل شده اند.
در گزارش آمده است که درگیری های مسلحانه 544 مورد تلفات را بوجود آورده که ازجمله 157 تن زنان و 387 تن دیگر زخمی شده اند.
براساس این گزارش در این مدت 363 کودک کشته و 992 تن دیگر هم زخمی شده اند.
«دانیل بیل» رئیس بخش حقوق بشر یوناما با ارائه این گزارش گفت که در شش ماه نخست سال 2018، تلفات کودکان در جنگ های مسلحانه باعث ناراحتی تعداد زیادی در افغانستان شده است.
وی گفت ادامه درگیری ها مانع دسترسی کودکان به بیمارستان، آموزش و پرورش و آزادی های دیگر شده است.
وی ابراز نگرانی کرد که مخالفان دولت افغانستان با هدف قرار دادن امکانات آموزشی مانع رفتن کودکان به مدارس می شوند که در ماه ژوئن در «ننگرهار» 13 مورد رخ داده است.
در این گزارش آمده است که 117 کشته و 224 زخمی مربوط به انتخابات است که توسط مخالفان هدف قرار گرفته اند.
براساس این گزارش 67 درصد تلفات به مخالفان مسلح دولت برمی گردد، از جمله 42 درصد توسط طالبان، 18 درصد توسط 18 درصد به داعش و هفت درصد دیگر به افراد ناشناس نسبت داده شده است.
یوناما 20 درصد تلفات غیر نظامیان را به طرفداران نیروی دولتی نسبت داده که 17 درصد توسط دولتی و دو درصد توسط نظامیان خارجی بوجود آمده است.
در این گزارش آمده است که افزایش زیادی در تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی رونمایی شده است که نسبت به سال گذشته در همین مدت 52 درصد افزایش را نشان می دهد.
پیرو این گزارش دولت افغانستان به اقدامات خود برای کاهش تلفات غیر نظامیان ادامه داده و باعث کاهش تلفات غیر نظامیان بویژه در بخش درگیری های زمینی شده است.
آساق*291**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تلفات غير نظاميان افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۹۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورش صهیونیست‌ها به نابلس/ ۴ فلسطینی شهید و مجروح شدند

منابع رسانه‌ای امروز (دوشنبه) از شهادت و زخمی شدن چند فلسطینی در نتیجه یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به نابلس خبر دادند.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که ۲ فلسطینی در نتیجه تیراندازی نظامیان صهیونیست در خیابان «المریج» در نابلس به شدت مجروح شده اند.

شاخه سرایا القدس در نابلس نیز اعلام کرد: مجاهدان ما در حال مقابله با نیروهای اشغالگر در محور المریج هستند و نیروهای کمکی نظامی صهیونیست را با گلوله‌های سنگین هدف قرار می‌دهند.

منابع رسانه‌ای فلسطین نیز گزارش دادند که «یزن اشتیه» جوان فلسطینی اهل روستای «سالم» در جریان تیراندازی صهیونیست‌ها در نابلس به شهادت رسیده است.

این منابع همچنین از مجروح شدن سه فلسطینی و بازداشت چند تن دیگر در جریان یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به نابلس خبر دادند.

با تداوم درگیری‌ها در نابلس ارتش رژیم صهیونیستی تجهیزات نظامی بیشتری را در منطقه مستقر کرده است.

همزمان منابع فلسطینی از یک عملیات ضد صهیونیستی در نزدیکی ایست بازرسی «دیر شرف» واقع در شمال نابلس خبر دادند.

این منابع اعلام کردند نظامیان صهیونیست یک دختر فلسطینی را به اتهام تلاش برای انجام عملیات ضد صهیونیستی با چاقو در ایست‌ بازرسی دیر شرف بازداشت کردند.

از زمان آغاز عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ماه)، مناطق مختلف کرانه باختری هم شاهد عملیات‌های ضد صهیونیستی و همچنین تشدید تجاوزات صهیونیست‌ها بوده‌ است. در همین راستا، وزارت بهداشت فلسطین از بازداشت صدها فلسطینی در کرانه باختری از هفتم اکتبر تاکنون خبر داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لاپوشانی جنایات نظامیان صهیونیست‌ از سوی بلینکن
  • (ویدئو) کشته شدن ۱۳ غیرنظامی در حمله موشکی روسیه به اوکراین
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است
  • آمار تلفات جاده ای در تعطیلات عید فطر در ترکیه
  • شمار شهدای جنگ غزه به 33هزار و 843 شهید رسید
  • اثبات استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی برای کشتار غیرنظامیان
  • کشته‌شدن ۹ غیرنظامی در درگیری‌های سودان
  • یورش صهیونیست‌ها به نابلس/ ۴ فلسطینی شهید و مجروح شدند
  • یورش نظامیان صهیونیست به نابلس/ شهادت جوان فلسطینی+ فیلم