Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@23:32:33 GMT

خاموشي و ناني که به تنور نمي چسبد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۰۷۱۲

خاموشي و ناني که به تنور نمي چسبد

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا- مردم استان فارس همچون ديگر مناطق کشور از اوايل تيرماه با مشکلات ناشي از قطعي سراسري و نوبت بندي شده برق روبرو هستند.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا، قطعي برق به طور عملي در فرايند زندگي، توليد و صنعت استان فارس تاثير منفي گذاشته است.
در اين ميان، اعلام جدول زمان بندي خاموشي احتمالي در استان فارس به ياري مردم اين استان آمده است تا آسيب هاي کمتري از اين ناحيه متحمل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در شيراز، دوره زماني قطع احتمالي برق 2 ساعت تعيين شده و برخي شرکت هاي توزيع برق شهرستانهاي استان همچون لارستان دوره هاي زماني يک ساعته را در دستور کار قرار داده اند.
مسئولان مي گويند با گرم شدن هوا، پيک مصرف برق کشور به اوج خود رسيده، آن هم در شرايطي که توليد نيروگاه هاي برقآبي کاهش يافته است و تجهيزات انتقال برق نيز زماني که مصرف برق از حدي بيشتر شود، پاسخگوي کل تقاضاها نيست.
** وعده اي که محقق نشد
هرچند جلال زراعت پيشه مديرعامل شرکت توزيع برق شيراز با اشاره به تقسيم بندي نقاط مختلف شيراز و حوزه تحت پوشش اين شرکت به 6 منطقه وعده داده بود که با برنامه ريزي به گونه اي عمل شود که گروهي که امروز خاموشي دارد، فردا هم باز دچار خاموشي نشود، گزارش هاي دريافتي از مردم مناطق شهر شيراز چنين ديدگاهي را تاييد نمي کند.
به عنوان نمونه، مناطقي که در جدول خاموشي هاي احتمالي شيراز به عنوان منطقه `د` مشخص شده اند، روز شنبه 23 تيرماه از ساعت 18 تا 20 دچار قطعي برق شدند و روز بعد – يکشنبه 24 تيرماه – نيز از ساعت 12 تا 14 با خاموشي مواجه شدند.
شايد ميزان مصرف برق به حدي افزايش يافته باشد که اين ابتکار عمل را از مديران شرکت توزيع برق شيراز گرفته باشد اما با اين حال، گرماي هوا به موازات قطعي برق در شرايطي که کيفيت زندگي مردم با وسايل برقي خنک کننده در ارتباط است، شرايط دشواري را براي شهروندان ايجاد کرده است.
علاوه بر گرماي هوا، قطعي برق و خاموشي چراغ هاي راهنما در برخي نقاط شهر همچون چهار راه بنفشه، ابتداي خيابان خبرنگار، چهارراه سرباز و ... گاه موجب ايجاد کلاف پيچيده خودروها در خيابان هاي شهر شده است و در اينجاست که در شرايط قطعي برق، نياز به حضور مامور راهنمايي و رانندگي براي تسهيل امور شهروندان در اين گونه مناطق بيش از پيش احساس مي شود.
قطعي برق همچنين ضمن متوقف کردن فعاليت جايگاه هاي عرضه سوخت، به طور عملي کسب و کارها را نيز نشانه رفته است و بيشتر دستگاه هاي کارتخوان مغازه ها به دليل برقي بودن، از ارائه خدمت به شهروندان ناتوان هستند.
نکته جالب توجه اين که در اين شرايط، خودپردازهاي برخي بانک ها خاموش هستند و به منبع برق اضطراري متصل نيستند؛ اين موضوع مشکلات در داد و ستد روزمره شهروندان را بيشتر کرده است.
قطعي برق همچنين در برخي آيين ها و مراسم هاي رسمي در شيراز نيز زمينه ساز کلافگي مردم و شرکت کنندگان را ايجاد کرده است.
300 دوقلو، 15 سه قلو و خواهران چهار قلو ساکن استان فارس در حالي بعدازظهر پنجشنبه 21 تيرماه جاري بعد از يک سال در شيراز گردهم آمدند که قطعي نيم ساعته برق و گرماي هوا مشکلاتي را متوجه شرکت کنندگان کرد.
** خميرهاي ترش رهاورد قطعي برق
نانوايي هاي شهر شيراز از جمله اصنافي هستند که قطعي برق مشکلاتي را در کارکرد و خدمات رساني آنها به شهروندان ايجاد کرده است، بويژه آن که در چرخه گذر از سنت به مدرنيسم، شمار زيادي از نانوايي ها نيازمند برق در فرايند پخت نان هستند.
رئيس اتحاديه صنف نانوايان شيراز يکشنبه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: قطع مکرر و بدون اطلاع و اعلام قبلي برق در شيراز نانوايي ها و همچنين شهروندان اين کلانشهر را با مشکلات بسياري مواجه کرده است.
عليرضا سخنوريان افزود: هر روز در تمام نقاط شهر شاهد قطع ناگهاني برق هستيم که با توجه به اينکه مدت زمان قطع برق نيز 2 تا 2 و نيم ساعت است پس از وصل شدن جريان برق امکان استفاده از آن خمير ديگر وجود ندارد.
وي ادامه داد: اگر شرکت توزيع برق شيراز برنامه قطع برق را در اختيار ما قرار دهد ما به نانوايي ها اعلام مي کنيم تا آمادگي داشته باشند و دچار ضرر و زيان نشوند.
او اظهار داشت: 80 درصد نانوايي هاي شيراز بين ساعت هاي يک تا پنج فعاليت ندارند و اگر قطع برق در اين ساعت ها باشد هم نانوايي ها و هم شهروندان با مشکل کمتري مواجه خواهند شد.
** پيشنهاد ژنراتوري
عبدالعزيز کريمي مدير عامل شرکت برق منطقه اي فارس گفته است: براي جلوگيري از اختلال در ارائه خدمات هنگام قطع برق، بايد جايگاه هاي سوخت، نانوايي ها و ديگر مراکزي که خدمات ضروري به مردم مي دهند،ژنراتور توليد برق داشته باشند.
اين سخنان با واکنش رئيس اتحاديه صنف نانوايان شهر شيراز مواجه شد.
سخنوريان در واکنش به اين پيشنهاد گفت: از آنجا که حداقل قيمت ژنراتوري که در نانوايي قابل استفاده باشد آن هم از نوع چيني آن هشت ميليون تومان است خريد آن براي نانوايي ها به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست.
وي افزود: امروز نانوايي ها با مشکلات بسياري مواجه هستند و پنج سال است که هيچ افزايشي در نرخ نان نداشته ايم و از طرفي هزينه برق، گاز، آرد، خمير مايع و ساير ملزومات نيز بين 100 تا 200 درصد افزايش داشته است که در چنين شرايطي نمي توان خريد ژنراتور را هم به آنها تحميل کرد.
** آه صنعتگران
برنامه قطعي برق سراسري است و شهرک هاي صنعتي و واحدهاي توليدي نيز از اين مشکل بي نصيب نيستند.
صنعتگران استان فارس به ويژه در روزهاي نخست قطعي برق از نبود جدول خاموشي انتقاد کرده بودند.
قطع ناگهاني و روزانه برق، زيان اقتصادي زيادي به حوزه توليد‌‌‌‌‌ مي زند‌‌‌‌‌ و بويژه آن که اگر صنعتگران از زمان قطعي برق مطلع نباشند، مواد‌‌‌‌‌ اوليه آنها فاسد يا خراب مي شود.
اين موضوع در شرايطي اهميت ويژه پيدا مي کند که برخي واحدهاي توليدي بزرگ فرآورده هاي لبني در استان فارس مستقر هستند و قطعي برق به صورت عملي، حيات و پويايي اين واحدها را نشانه مي گيرد.
جواد باصري نايب رئيس خانه صنعت، معد‌‌‌‌‌ن و تجارت فارس اخيراً در اظهارنظري تعيين جدول زمانبندي قطع برق به صورت يکماهه و انتشار آن از رسانه ها را در کاهش مشکلات صنعتگران و مردم مفيد دانسته است.
** خودنمايي ريسه هاي نوراني
ريسه هاي نوراني در شهر شيراز رشد قارچ گونه اي داشته اند، اين اقدام مراکز خريد براي جلب مشتري بيشتر با انتقادهايي در شرايط قطعي سراسري برق همراه شده است.
اين ريسه ها به طور عملي، مصداق اسراف و نه عملي به سياست هاي تبليغي صرفه جويي در مصرف انرژي هستند.
بهره گيري از عنصر محرک روشنايي و نور براي جلب نظر مشتريان، در سال هاي گذشته در سايه سکوت مسئولان در بسياري از نقاط شهر شيراز فراگير شده است.
از مقايسه شمار لامپ ها و نورافکن هاي نصب شده در ورودي برخي مراکز تجاري مي توان به رقابت پنهاني بر سر شدت نور و جلب توجه بيشتر اين واحدها نيز پي برد.
با اين حال، مدير دفتر حقوقي شرکت توزيع نيروي برق شيراز نويد داده است: به دنبال اخذ مجوز دادستاني مرکز استان فارس، مقابله‌ قانوني با مشترکان تجاري پرمصرف و ايجاد کنندگان چتر نوري در دستور کار قرار گرفته و جمع آوري ريسه هاي نوراني آغاز شده است.
سيد امين وردي زادگان با بيان اينکه طبق تعاليم ديني و تصريح قانون اساسي جلوگيري از اتلاف و اسراف حقوق و اموال عمومي از وظايف همگاني بخصوص مجموعه هاي خدمات دولتي است، يکي از مصاديق اين موضوع را مصرف زياد و بي‌رويه برق دانست و گفت مصرف بي‌رويه انرژي برق قطعا در بخش تجاري باعث افزايش هزينه‌هاي جاري اين اماکن شده و در نتيجه بر افزايش بي دليل قيمت‌ کالا تاثير خواهد داشت.
** ادارات همگام با مردم در عرصه صرفه جويي
اسماعيل تبادار استاندار فارس اخيراً در بيان گزارشي از وضعيت توليد برق در اين استان گفته است: کاهش شديد بارندگي در سال 96 موجب از مدار خارج شدن نيروگاه هاي برق آبي و در نتيجه کاهش توليد برق در تابستان امسال شده است.
کريمي مديرعامل شرکت برق منطقه اي فارس نيز يازدهم تيرماه جاري در نشستي خبري با اشاره به افزايش 160 مگاوات توليد برق در نيروگاه جهرم که امسال به شبکه پيوست گفت: معادل همين مقدار استان فارس امسال کمبود برق دارد که اميد است با صرفه جويي هايي که اعمال مي شود بتوانيم از نقطه اوج مصرف عبور کنيم.
اگرچه انتظار مي رفت وزارت نيرو و در مقياس کوچک تر، شرکت توزيع برق شيراز با توجه به تکرار اين شرايط در سال هاي گذشته، شرايط کنوني را پيش بيني و براي آن اقدامي عملي مي کرد اما اکنون برطرف کردن بسياري از اين مشکلات از جمله کمبود منابع آب و افزايش دما از توان آنها خارج است؛ در اين شرايط شهروندان مي توانند با کاهش مصرف و بکارگيري راهکارهايي ساده جلوي خاموشي هاي گاه و بيگاه را بگيرند.
کريمي مديرعامل شرکت برق منطقه اي فارس معتقد است: 10 درصد صرفه جويي در مصرف برق، مصرف مي تواند ما را بدون تنش و کمبود از اين نقطه اوج عبور دهد.
استاندار فارس هم بر مسئوليت دستگاه هاي اجرايي در صرفه جويي همگام با شهروندان تاکيد کرده است.
تبادار گفت: با توجه به کمبود بارش ها و شرايط ويژه کشور، دستگاه هاي اجرايي استان بايد در زمينه صرفه جويي در مصرف برق پيشگام باشند، وضعيت مصرف برق آنها گزارش شود و ميزان صرفه جويي هر يک از دستگاه ها به صورت مقايسه اي مورد بررسي و تحليل قرار گيرد.
وي افزود: ميزان مصرف برق هر سال افزايش مي يابد و با توجه به اين که با کاهش بارش ها مواجه هستيم بايد براي مديريت تقاضاي مصرف برق، برنامه ريزي مناسبي صورت گيرد.
در راستاي کاهش مصرف انرژي، در استان فارس ساعت کاري ادارات از 6:30 صبح تا 13:30 اعلام شد تا به واسطه يک ساعت حضور زودتر کارمندان در محل کار، انرژي کمتري بابت سرمايش محيط در دستگاه هاي اجرايي شود.
استاندار فارس پنجشنبه 21 تيرماه در جلسه شوراي اداري فارس در شيراز با مسئولان دستگاه هاي اجرايي استان در زمينه رعايت حداکثري صرفه جويي اتمام حجت کرد و گفت: مصرف آب و برق در اداره ها و واحدهاي توليدي استان با جديت مديريت و رصد شد.
تبادار افزود: هر دستگاه اجرايي و واحد توليدي که داراي ژنراتور و دستگاه مولد برق است، ضرورت دارد که آن را وارد مدار کند و به جاي استفاده از برق شهري از ژنراتور و برق اضطراري استفاده کنند.
در اين شرايط، دولت و دستگاه هاي اجرايي در استان فارس به دنبال کاهش منابع توليد انرژي برق، برنامه هاي عملي را براي مشارکت در فرايند صرفه جويي دنبال کرده اند. خودداري از روشن کردن کولرها و لامپ هاي اضافي در ساختمان هاي ادارات و پرهيز از پراکندگي همکاران در اتاق هاي مختلف در شرايطي که آنها قادر به ارائه خدمت در فضاي محدودتر هستند، از جمله اين راهکارها بوده است.
** ضرورت تدبيرانديشي براي رفع مشکلات
اين روزها، قطعي برق اهميت اين دستاورد بشري را براي همگان يادآور شده است و در چنين شرايطي، شهروندان بيش از پيش به اهميت صرفه جويي در مصرف برق پي برده اند.
در اين شرايط، آنچه اهميت دوچنداني يافته است تشکيل کارگروه هاي عملياتي در سطح شهر شيراز براي کاستن از مشکلات مردم در اثر خاموشي هاي احتمالي است.
6122/ 2027
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۰۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود

ایسنا/فارس رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس می گوید: اگر زورخانه پولاد به عنوان قدیمی‌ترین زورخانه کشور ثبت ملی شود، دیگر تهدیدی مثل تغییر کاربری شامل آن نخواهد شد.

سید حسن حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه زورخانه پولاد قدیمی‌ترین زورخانه جنوب کشور است، گفت: در سال ۱۳۹۸ مالک شخصی که ۳ دُنگ آن را در اختیار دارد، مراجعه کرد و این زورخانه را در اختیار گرفت.

وی افزود: مالک شخصی قصد تغییر کاربری مجموعه را داشت اما با پیگیری روسای قبلی هیئت‌های شیراز و فارس، این اتفاق نیفتاد و از زمانی که ما مسئولیت را به عهده گرفتیم هم از طریق اداره میراث فرهنگی، شورای شهر و استانداری پیگیری کردیم تا این تغییر کاربری رخ ندهد.

حسینی با بیان اینکه هنوز این زورخانه ثبت یونسکو نشده اما اجازه تغییر کاربری هم به آن داده نشده است، گفت: از آنجایی که این زورخانه در بافت تاریخی شیراز واقع شده است، مالک شخصی به دنبال این است که آن را به فضایی تجاری مثل سفره‌خانه سنتی تغییر دهد. بنابراین از مدیرکل میراث فرهنگی استان که همواره هم پای کار هستند خواهش می‌کنیم که این میراث ناملموس که جزو فرهنگ تاریخی استان ماست را ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه خانه‌هایی در بافت تاریخی شیراز با قدمت ۷۰ و ۸۰ ساله داریم که چون ثبت ملی شده‌اند، خطر تغییر کاربری هم تهدیدشان نمی‌کند، گفت: زورخانه پولاد حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و جزو ۵ زورخانه قدیمی کشور است، پس باید با جدیت تمام در حفظ آن بکوشیم.

متولی ورزش زورخانه‌ای استان فارس با بیان اینکه در سطح شیراز ۲۶ و در استان فارس ۸۴ زورخانه وجود دارد، گفت: ۸ زورخانه نیاز به بازسازی دارند و برای ۱۷ زورخانه نیز جانمایی صورت گرفته و قرار است ساخته شوند.

حسینی با اشاره به اینکه هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای فاقد درآمد است، گفت: با توجه به اینکه خودم در رشته‌های متفاوت رزمی کار کرده‌ام  و حالا چندسالی است که در ورزش زورخانه‌ای خادمی می‌کنم، می‌دانم که در تمامی رشته‌ها درآمد زایی وجود دارد ولی در زورخانه‌های ما ورزشکاران هیچ شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند که این یکی از دشواری‌های ما در زمینه درآمدزایی است.

وی با اشاره به اینکه ورزش زورخانه‌ای تنها ورزش ایرانی است که در یونسکو ثبت شده است، گفت: هر کشوری، هنر رزمی و ورزش رزمی قدیمی خودش را در یونسکو ثبت کرده است و چیزهایی که در یونسکو ثبت می‌شوند، به نوعی در ارتقای فرهنگ بشریت نقش داشته‌اند.

حسینی در پایان گفت: این ورزش جزو فرهنگ ناملموس ما و فرهنگ معنوی دنیاست. حالا تفاهم‌نامه‌ای را در حال پیگیری هستیم و با مدیرکل میراث فرهنگی هم هماهنگ کرده‌ایم که زورخانه پولاد به یکی از مقاصد گردشگری گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود تا هم درآمدزایی داشته باشد و هم گردشگران با میراث فرهنگی ناملموس ما آشنا شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود
  • فارس قهرمان راگبی جوانان کشور شد
  • سرمایه‌گذاری ۹۷۹ میلیارد تومانی‌ در صنعت برق خراسان جنوبی
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • قطعی برق در شادگان خوزستان؛ مردم از مصرف بی‌رویه خودداری کنند
  • تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز