اهواز| ماجرای نامه آیتالله مشکینی(ره) به امام راحل/چرا هیئت اندیشهورز در مجلس خبرگان تشکیل شد؟
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۱۶۷۴
آیتالله شفیعی از اعضای با سابقه مجلس خبرگان رهبری است در سالروز تاسیس این نهاد کلیدی در گفتوگو با خبرنگاران تسنیم از نقش خبرگان در حفظ اسلامیت نظام و روند عملکرد مجلس خبرگان سخن گفت. ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸ استانها خوزستان نظرات
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجلس خبرگان رهبری و اعضای آن نقش مهم و کلیدی در حاکمیت نظام اسلامی برعهده دارند از این رو با توجه به پیشرو داشتن سالروز گشایش نخستین مجلس خبرگان رهبری( 23 تیرماه 62) با آیتالله سیدعلی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره مسائل مختلف اما مرتبط به گفتوگو پرداختیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست صمیمی که با بازدید از دفتر تسنیم استان خوزستان همراه شد، این فقیه و عالم ربانی ابعاد مختلفی از زوایای پیدا و پنهان مجلس خبرگان و اعضای آن را بیان کرد که بدون شک مطالعه آن، چشم مخاطبان نسبت به جایگاه و اهمیت این مجلس را روشن خواهد کرد و افق دیگری را در پیشروی مخاطب قرار میدهد.
تسنیم: درباره نقش مجلس خبرگان در طول تاریخ انقلاب و حفظ اسلامیت نظام توضیحاتی را بیان کنید؟
آیتالله شفیعی: این جلسه در حضور خبرنگاران تسنیم جلسه مبارکی است چرا که از فرزندان و برادران مکتبی و مذهبی تشکیل شده و هم هدف مقدسی که مسئله خبرگان باشد را دنبال میکند، اینک در آستانه تأسیس و افتتاح نخستین دوره مجلس خبرگان در 23 تیرماه هستیم.به عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان از استان خوزستان امیدواریم بتوانیم پاسخ کافی و وافی داشته باشیم.
در جمهوری اسلامی سیاست و دیانت به هم آمیخته هستند و به گفته شهید مدرس دیانت ما عین سیاست است و سیاست ما عین دیانت ما است و خوشایندی که سیاست به طور کلی برای همه دارد، این است که ما مجلس خبرگان را هم مانند سایر مسائل بیشتر با صبغه سیاسی آن مطرح میکنیم و شاید عملکرد انتخاباتی خبرگان هم که مانند مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر شکل گرفته بیشتر به سمت بُعد سیاسی میکشد.
در عین حال اصل بُعد مذهبی است همان طور که واقعیت است و در سوالات شما گنجانده شده، مسئله حفظ اسلامیت نظام است. لذا ما باید از بُعد اسلامی وارد شویم و هر کجا به بُعد سیاسی رسیدیم به قول معروف اهلا و سهلا بگوییم.
به صورت کلی عقیده ما همیشه این است که در دوران غیبت کبری امام زمان(عج) هستیم و از طرفی امام ما غائب است و از سوی دیگر نیاز مستمر به وجود، بلکه حضور امام داریم. لذا نمایندگان ویژهای از طرف امام زمان(عج) در بین جامعه هستند که متصدی وساطت و حل مشکلات هستند.
در دوران غیبت صغری یعنی غیبت امام زمان(عج) در زمان کمتر که حدودا 69 سال طول کشید، امام زمان(عج) چهار نائب و نماینده ویژه و خاص، با اسم و رسم و معلومالهویه داشتند که این وظیفهای که گفته شد را انجام میدادند. با پایان دوران غیبت صغری که همزمان با وفات نائب چهارم انجام شد، دیگر نماینده یا نائب خاص وجود ندارد.
نواب امام زمان(عج) و نمایندگان ایشان در بین مردم عام هستند و عبارتند از فقها و مجتهدین و همیشه اعتقادات مذهبی ما این بوده که مجتهدین و فقها، نمایندگان امام زمان(عج) هستند. فتوای و آرا ایشان از طرف امام زمان(عج) است و بنابراین واجب الاطاعه هستند. مردم ما هم با این عقیده مذهبی رشد کردهاند و خو گرفتهاند لذا نوع کارهایی که برای مردم ما پیش میآمده به فقها مراجعه میکردند.
وقتی میگوییم فقها و مجتهدین مقصود ما از مجتهدین فقط فقها هستند و علت آن است که هر فقیهی مجتهد است ولی هر مجتهدی فقیه نیست. آن کسی نماینده عام امام زمان(عج) در بین مردم است که به مقام فقاهت رسیده باشد و از اجتهاد گذشته باشد و طبق معیارها و اصولی که است اسلامشناس باشد.
در روایت آمده است که «فاما من کان من الفقها، صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا علی هواه» بنابراین کلمه مجتهدین به عنوان عطف تفسیر گفته میشود ولی مقصود همان فقها هستند که با شرایط ویژه مربوطه اسلامشناسی کامل، مطابق زمان حرکت کردن، عدالت، تقوا و غیره است که در روایت هم ذکر شده است.
فقها نمایندگان عام امام زمان(عج) هستند که در دوران غیبت کبری ما برای همه کارهایمان به آنها مراجعه میکنیم، مثلا اگر کسی پولی بر زمین میدید و نمیدانست که از آنِ چه کسی است و مالک آن کیست، با این پول چکار باید کرد؟ و یا اینکه اگر میتی یافت میشد که ولی او وجود نداشت یا مشخص نبود، اقدامات این جنازه را با اجازه چه کسی باید انجام داد؟ این سولات نمونهای از سوالات کلی است که میتوان مطرح کرد.
یادمان هست در زمان رژیم ستمشاهی در زمان استخدام در بانکهای دولتی زمان و امثال ذلک، میآمدند و اجازه از مرجع تقلید میگرفتند، اجازه از فقیه میگرفتند که آن هم یا اجازه میداد یا اگر شرایط فراهم نبود، اجازه نمیداد، اینها مثالهایی بود که درباره آن هنوز هست و به همین اندازه بسنده میکنیم. اینها دلیل براین است که این گونه مشاغل و مسئولیتها باید کسب اجازه از امام زمان(عج) گرفته شود و چون غائب است طبق دستور خودشان مراجعه به فقهای عظام و با کسب اجازه از ایشان این کار انجام میشد.
تسنیم: امر کسب اجازه در دوران حکومت اسلامی به چه صورت است؟
آیتالله شفیعی:در دوران غیبت کبری تا زمانی که حکومت اسلامی، تشکیل نشده بود، چندان مشکلی وجود نداشت. هر آقایی که کاری داشت و هر شخصی که مسئله مورد احتیاجی برای او پیش میآمد به یکی از فقها مراجعه میکرد حالا آن فقیه یا در نجف اشرف بود یا در حوزه مقدسه قم و یا در شهر و استان خودش وجود داشتند و زیاد مراجعه میکردند اما در دوران حکومت اسلامی ادامه این روال ممکن نیست.
در دورانی که حکومت اسلامی تشکیل میشود باید وحدت رویه باشد، اتحاد و ائتلاف باشد، باید هماهنگی باشد، نمیشود مثل زمان بدون حکومتی کار کرد. بحمدالله و المنه مجتهدین در هر عصری زیاد و متعدد هستند حالا به کدامیک از آنها باید مراجعه کرد. وقتی درباره برداشتن پولی از زمین حکمی وجود دارد، وقتی که میت بیولی اجازه میخواهد و این گونه مسائل محتاج به اجازه از مرجع تقلید است و مرجع نیز از امام عصر(عج) باید اجازه داشته باشند، آیا مسائل مهم جامعه میتواند بیسرپرست بماند؟
ارتباطاتی که مثلا جمهوری اسلامی با دنیا پیدا میکند، ارتباطاتی که با کشورهای دور و نزدیک پیدا میکند، مسائل مثبت، مسائل منفی، مساله نفت، مسئله پتروشیمی، مسئله گاز و دهها مسئله مهم جهانی دیگر، آیا اینها میشود بدون اذن از طرف صاحب ما که امام زمان(عج) باشد، انجام شود؟ بنابراین در حکومت اسلامی یک نفر باید شاخص و مشخص باشد و همه از آن یک نفر باید تبعیت کنند.
در مسائل تقلید یعنی مسائل فردی، وضو گرفتن، نماز خواندن، تیمم کردن، غسل کردن و مسائل روزه هر کسی از یک مرجع تقلید میتواند تقلید کند و تبعیت کند اما مسائل مهم اجتماعی و سیاسی در دنیای حاضر را نمیتوان این کار کرد. نمیشود به هر روحانی، معمم و حتی مجتهدی مراجعه کنیم و از او دستور بگیریم، دنیا به گونه دیگری است و بایستی ما پا به پای دنیا پیش برویم.
تسنیم: از تشکیل مجلس خبرگان بگویید چه شد که مجلس خبرگان شکل گرفت؟
آیتالله شفیعی: یک کشور مستقل اسلامی به نام ایران چگونه هر زاویه آن میتواند محتاج اجازه از یک مرجع تقلید باشد. یک نفر باید شاخص و مشخص باشد، همه حتی علمای دیگر از او دستور بگیرند. وقتی عرض میکنیم علمای دیگر یعنی علمایی که اعلم از ولیفقیه باشند باز هم باید از ولیفقیه تبعیت کنند. یک کسی نمیتواند بگوید من اعلم هستم و بیایید از من تبعیت کنید. با عنایت به تمام این جهات، مرحوم آیتالله مشکینی(ره) خدمت امام راحل نامه نوشت که ما بعد از شما چکار کنیم و در زمان امام خمینی(ره) فرد شاخص و مشخص بودند که با واجدیت شرایط لازمه هم اعلمیت او پذیرفته شد و هم رهبریت او را همه گردن گذاشتند.
در زمان ایشان جمهوری اسلامی به نحو احسن پیش رفت و بعد از رحلت امام راحل چه میشود، مجتهدین و فقها زیاد هستند و هرکسی تابع یک نفر باشد که نمیشود. اگر بنا باشد همه تابع یکی باشند، آن یک نفر چه کسی است؟ لذا آیتالله مشکینی این نامه را نوشت و امام راحل طرح بسیار بسیار مبتکرانه و انقلابی مجلس خبرگان را ارائه فرمودند.
گفتند که از مردم که نقش فعلیت و فعالیت برای نظام دارند، رأیگیری شود، تعدادی مجتهد یا مجتهد شناس از استانهای مختلف انتخاب شوند و از طرفی تمام فقها و مراجع اعظم که در مظان رهبری میتوانند باشند، زیر نظر بگیرند و هرکسی که از بین آن جمعیت و نامزدها به او رأی بیشتری دادند، رهبرکل شود یا تعبیری الان، ولیفقیه بشود و همه از او تبعیت کنند.
چون همه آقایان نائب امام زمان(عج) هستند و عقیده ما این است النهایه بالقوه و یک نفر باید بالفعل وجود داشته باشد که بقیه از او تبعیت کنند و این بود که امام طرح مجلس خبرگان را ارائه فرموند و شما دیدید که دوره اول که در زمان امام راحل منعقد شد، چگونه بود، رأیگیری شد، انتخابات دو مرحلهی انجام شد. یک مرحله انتخاب مردم، خبرگان را و یک مرحله انتخاب خبرگان، رهبر را.
خود این دلیل اهمیت مسئله خبرگان است که در ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی انتخابات یک مرحلهای است اما در خبرگان دو مرحله است. یک بار مردم رأی میدهند، خبرگان که معین شدند، خبرگان میآیند و رهبر را رأی میدهند و به جامعه معرفی میکنند.
تسنیم: درباره انتخاب امام خامنهای به عنوان رهبر و برگزاری جلسه خبرگان برای مخاطبان بگویید.
آیتالله شفیعی: در دوران رحلت امام بزرگوار(ره) این مجلس خبرگان در عرض 18 ساعت آمدند و رهبری را اعلام و معرفی کردند و حضرت آیتالله خامنهای با وجود مراجع و فقهای دیگر به عنوان کسی که بیشترین بهره را از 6 شرطی که در قانون اساسی است که بایستی رهبر واجد 6 شرطی باشد را دارد انتخاب کردند.
یکی اجتهاد، اجتهاد مطلق در همه ابواب فقه بتواند نظر دهد. مدیریت، مدیریت، شجاعت و عدالت است. هر کسی این 6 شرط را بیشتر از دیگران داشت رهبریت او برای مردم اصلح است و اقربیت او به امام زمان(عج) نزدیکتر است که مجلس خبرگان در دوره اول این کار را انجام داد.
در عرض سه جلسه 6 ساعته از 76 نفری که در خبرگان بودند، منهای چند نفر که یا غائب بودند و نرسیدند بیایند یا نظر دیگری داشتند، حدود 66 نفر از خبرگان رأی به رهبری آیتالله خامنهای دادند. هر موضوعی با یک بینه که دو شاهد باشد، انجام میشود، در مورد رهبری آیتالله خامنهای 66 نفر که سی و سه بینه باشد، به رهبری ایشان رأی دادند که جا افتاد و راه افتاد و تاکنون با کمال قاطعیت و صلابت راه خود را دارد ادامه میدهد.
با این ترتیب هم نظام مردم حفظ میشود و هم اینکه اسلامیت نظام محفوظ میشود چون ما کشورمان اسلامی است و در چارچوب اسلام باید حرکت کنیم. پس هم مملکت ما حفظ شد هم اسلامیت ما. کسی نیامد که نامسلمان، کمونیسم، ملیگرا باشد بلکه کسی آمد که فقیه جامعالشرایط باشد که نزدیکترین فرد به امام زمان(عج) باشد و الان داریم میبینیم و زیر این سایه همه ما داریم زندگی میکنیم و به این وسیله اسلام ما حفظ میشود.
فتوای رهبر معتبرتر است، برای نماز جمعه، ایشان امام جمعه را منصوب میکند، ایشان رئیس قوه قضائیه را برای اجرای حدود مطرح میکنند، مصوبات مجلس شورای اسلامی را به برکت تائید شورای نگهبان، رهبر دارند تائید میکنند لذا ما هم از اسلامیت نظام خیالمان به این وسیله راحت است و این نقشی است که به صورت موجز مجلس خبرگان برای حفظ اسلامیت نظام دارد که در سئوال شما مطرح شد.
تسنیم: درباره حفظ جمهوریت و سلامت نظام جمهوری اسلامی توسط رهبر توضیح دهید؟
آیتالله شفیعی: وقتی یک فقیه جامعالشرایط به عنوان نمایندگی از امام زمان(عج) در رأس حکومت قرار میگیرد، این یعنی حفظ اسلامیت نظام و معنای دیگری ندارد. مثلا یکی متخصص اورولوژی و یکی متخصص موضوع دیگری است، رهبر هم تخصص اسلامیت است و کار اولیه و اصلی ایشان اسلامیت است. سخنش را با یاد خدا شروع میکند، با یاد خدا تمام میکند، کارها را برای خدا و مطابق شرع مقدس اسلام انجام میدهد، دیگر ما برای اسلامیت نظام روشنتر از این چیزی لازم نداریم، هر چیزی را هم که خلاف اسلام یا قانون اساسی که آن هم از اسلام است، بود شورای نگهبان رد میکند. مجلس خبرگان هم در رأس میآید رهبر را اعلام و به ملت معرفی میکند، ملت هم تبعیت میکنند.
تسنیم: اعضای خبرگان در دو جلسه عمومی جمع میشوند، آیا در طول سال و فواصل همایشهای اصلی فعالیت دیگری نیز وجود دارد؟
آیتالله شفیعی:مجلس خبرگان سالی دو بار اجلاس عمومی دارد که دوره اول امسال شهریورماه است که اعلام هم شده، 13، 14 و 15 شهریورماه است، اعضا جمع میشوند و برنامه به وسیله هیئت مدیره و هیئت رئیسه تشکیلات آن تنظیم میشود، یک سری از مسائل در فاصله اجلاس قبل و فعلی پیش میآید و مورد اهمیت است که به کمیسیونهای مربوطه ارجاع داده میشود تا بررسی کنند و نتیجه نهایی را به هیئت رئیسه گزارش کنند و سپس در صحن علنی مجلس به رأی گزارده شود.
تا امسال خبرگان دارای 6 کمیسیون بود از امسال به هشت کمیسیون تبدیل میشود و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی که یک کمیسیون بود به سه کمیسیون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تبدیل میشود. مسائلی که پیش میآید که مثلا 15 نماینده امضا میکنند، داده میشود به هیئت رئیسه و این هیئت به کمیسیون مربوطه ارجاع میدهد. آن کمیسیون بر روی موضوع کار میکند و نظر نهایی خود را اعلام میکند، بعد که اجلاس عمومی تشکیل شد، نظر نهایی کمیسیون مربوطه در صحن علنی مجلس خبرگان مطرح میشود و براساس روند انتخابات و مقررات، مخالفان و موافقان صحبت میکنند و اظهار نظر میشود، انتقادات و سئوالاتی که وجود دارد، بیان میشود و در نهایت رأیگیری عمومی انجام میشود و با رأیگیری عمومی مصوبه به تصویب میرسد و قانونی میشود؛ این روال کار است.
در هر اجلاس خبرگان که چهار جلسه، دو روز صبح و عصر وجود دارد، در هر جلسهای چهار نفر سخنرانی میکنند، مسائل استان و منطقه خود را بیان میکنند، مسائل و مشکلاتی که به نظرش میآید و راهحلی که وجود دارد را میگویند. هر یک نفر 15 دقیقه صحبت میکند و مجموع اینها به نظر مقام معظم رهبری میرسد.
تسنیم: آیا این نطق موضوعی خاصی دارد که به عنوان مثال شامل مسائل معیشتی یا موضوعات این چنینی است؟
آیتالله شفیعی:مسائل استانی و معیشتی مطرح میشود اما چون در مسیر مستقیم رهبری نیست، کاری به رهبر ندارد، ممکن است ارجاع به دولت شود، ممکن است ارجاع به قوه قضائیه شود. تکرار عرض میکنم آنچه که مربوط به رهبری است، دیگر اسمش با او است، رهبری. باید خدمت ایشان مطرح شود و خود مجلس خبرگان باید تصمیم بگیرد.
هشت کمیسیون مربوطه، دو کمیسیون آن، یعنی میتوان گفت که دو کمیسیون درجه یک هستند، کمیسیون نخست، تحقیق است که اعضای آن 15 نفر هستند، مراقب اعمال و اقوال رهبری هستند، یعنی اگر رهبر کاری انجام دهد که ابهامی در آن باشد یا فرمایشی کند که ابهامی در آن باشد، وظیفه کمیسیون تحقیق است که این را انگشت بگذارد و به مقام معظم رهبری گزارش کند که در چنین موضوعی نظر شما چه است و ایشان هم توضیح بدهند. بنده هم یکی از اعضا هستم که باید کارهای مربوطه را انجام دهیم.
کمیسیون دوم، کمیسیون اصل 107 و 109 است که اصل قانون اساسی شرایط رهبر را بیان میکند که بایستی رهبر همیشه با این شرایط راه برود. بنابراین در کمیسیون دوم که ما هم جزء آن هستیم، مراقبت میشود که کارهای رهبر همیشه در چارچوب شش شرط قانون اساسی باشد تا رهبریت رهبر و اسلامیت اسلام در ایران اسلامی حفظ شود که بحمدالله تا الان نهایتا با کمال قدرت، صلابت، قاطعیت و استقامت کارهای رهبری اعم از افعال و اقوالشان شاهد میدهد که مطابق میزان، اسلام و انقلاب بوده و هیچ مشکلی تاکنون نبوده است. این دو، از کمیسیونهای مهم در مجلس خبرگان هستند.
تسنیم: وظیفه مجلس و اعضای خبرگان فقط بررسی صلاحیتهای شخص رهبر است؟
آیتالله شفیعی:هر کدام که به شکلی مربوط به رهبری باشد و خود آقا در یکی از اجلاسها فرمودند که تمام دفاتر من برای شما باز است و میتوانید وارد تحقیق شوید. امام جمعه مراکز استان را خود آقا منصوب میکند اما امام جمعه شهرستان را شورای سیاستگذاری منصوب میکند و وجه آن این است که سطح مثال نباید پایین بیاید و باید به آن برسد، بنابراین آقا فرمودند که از بالا شروع کنید و بروید رو به پایین تا ببینیم به کجا میرسید نه اینکه از پایین شروع کنید. آنها را شورای سیاستگذاری یا مجلس رسیدگی میکند و الا بله درست است و خودشان فرمودند که دفاتر من برای شما باز است و بیاید تحقیق کنید.
تسنیم: درباره مسائل فرهنگی که در استان خوزستان شاهد هستیم، مسائلی که برخی از فرقهها مطرح میشود رهنمود یا بررسی صورت گرفته است؟
آیتالله شفیعی:مشکلات استانها مختلف است و شاید در اصل مشترک باشند اما در مقدارها و کمیت مختلف هستند. به عقیده من استان خوزستان نیاز به تقویت فرهنگی زیادی دارد، ما مردم را اصل میدانیم و در توجیهات و تصمیمات نقش دارند و من معتقدم بر روی سطح فرهنگ مردم خوزستان بسیار باید کار کرد تا خوب حرف بزنند، خوب تصمیم بگیرند، خوب فکر کنند و خوب عمل کنند که اگر اینها درست شود، همه چیز درست میشود.
اخیرا در خبرگان، یک هیئت تشکلی به عنوان هیئت اندیشهورز تشکیل شده و این هیئت منشأ آن از اینجا شد که مقام معظم رهبری در فرمایشات اجلاس قبل فرمودند که هیئتی از خود خبرگان تشکیل شود و مسائل جامعه را در زمینه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و حتی مذهبی بررسی کنند که آیا در این چهل سال پیشرفت کردیم یا نکردیم و اگر پیشرفت بوده چه مقدار و تحت چه عاملی است؟ و اگر عقبگرد کردیم چرا عقبگرد کردیم و علاجها چیست؟ اینها باید بررسی شود و به ایشان گزارش شود.
هیئت اندیشهورز بعد از گذشت مقدماتی تشکیل شده که 10 نفر از بین کاندیداها انتخاب شدند و هرکدام ریاست کمیسیونی را تقبل میکند، یکی مربوط به قوه قضاییه، وزارت اقتصاد و غیره است، اعضای هیئت اندیشهورز بر روی موضوع کار میکنند و نتیجهای را که از نظر علمی و عملی به دست میآورند به هیئت رئیسه و در ادامه به رهبری گزارش داده میشود، این هیئت تازه شروع بهکار کرده و تشکیلات و اسکلت آن انجام شده و اعضای کمیسیون معین شدند و فقط باید وارد عمل شوند.
تسنیم: نظرتان درباره برخی از حوزههای دولتی یا فرادولتی که در این حوزهها فعالیت دارند چیست؟
آیتالله شفیعی:نامهای که اخیرا مقام معظم رهبری به رئیس جمهور نوشتند، دال بر نگرانی ایشان است، شاید و احتمال بنده است، اگر این هیئت وارد کار شده بود، آقا این نامه را به هیئتها میدادند اما اکنون که شروع بهکار نکرده و به ایشان عرضه نشده، به رئیسجمهور ارجاع دادند.
تسنیم: در مورد اصحاب رسانه و اهالی مطبوعات اگر توصیه یا مطلبی را دارید بیان بفرمایید؟
آیتالله شفیعی: برخی اوقات صحبتهایی را انجام دادم که اصحاب رسانه جابهجا کردند و خاصیت اصحاب رسانه، مصلحتاندیشی از خودشان است. در زمان دولت اصلاحات، سخنرانی به مناسبتی داشتم و گفتم که در زمان ظهور امام زمان(عج) براساس روایات و احادیث قوه قضاییه وجود دارد، روزنامهها چاپ کردند و گفتند فلانی گفته که این جامعه تا زمان امام زمان(عج) خراب است و درست نمیشود که این چه میزان تفاوت دارد. انتظار ما از اصحاب رسانه، نخست آن است که اگر صحبتی شد، اشکالی ندارد خلاصه و کوچک کنند اما تحریف یا جابهجا نکنند و الا مجبور میشویم تکذیب کنیم یا خون بخوریم که چرا این گونه است.
انتهای پیام/ش
R41468/P1377/S6,57/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۱۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موافقت قاطع مجلس با کلیات طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری سپند نیروهای مسلح
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نوآوری دفاعی کشور با ۱۷۲ رأی مثبت، ۱۰ رأی منفی و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری سپند موافقت کردند.
ابوالفضل عمویی نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن ارائه گزارش این کمیسیون از طرح موردنظر، گفت: طرح تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نوآوری دفاعی کشور (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری سپند) که جهت بررسی به این کمیسیون ارجاع شده بود با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و در جلسه مورخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ با اصلاحاتی در متن به تصویب رسید که امروز گزارش آن در اجرای ماده ۱۴۳ قانون آئین نامه داخلی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
وی در خصوص موضوع این طرح، عنوان کرد: موضوع تصویب یک زیرساخت قانونی برای پیشبرد فعالیتهای سازمان پژوهشها و نوآوریهای دفاعی است که به صورت تلخیص «سپند» نامیده میشود. سازمان سپند از سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد شهید فخری زاده تشکیل شده و در حال حاضر هم فعالیت دارد، اما زیرساخت قانونی برای فعالیت آن امر لازمی است که امروز درباره آن تصمیم میگیریم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هدف تشکیل این سازمان را مقابله با تهدیدهای نو پدید و نوظهور و رسیدن به فناوریهای جدیدی که در حوزههای دفاعی و امنیتی در دنیا در حال پیشرفت است خواند و افزود: بخشی از این فناوری ها، فناوریهای آفندی و بخشی توانمندی مقابله با تهدیدهای دشمن است. در حال حاضر در سازمان سپند در حوزههایی مانند لیزر، پدافند هستهای و موضوعاتی مثل الکترو مغناطیس یا صوت توسط دانشمندان ایرانی کار میشود و دستاوردهای آن به مجموعه دفاعی کشور ارائه میشود.
عموئی با اشاره به اینکه امروز در دنیا بخش زیادی از تحقیق و توسعه در فناوریهای نو در مراکز نظامی مستقر است، عنوان کرد: در کشور ما هم به همت شهید فخری زاده در سال ۸۹ براساس تدبیر فرماندهی کل قوا سازمانی برای پیشبرد تحقیقات نوین و پژوهشهای جدید حوزه فناوری و دفاعی تشکیل و در سال ۹۷ پس از تصمیم فرماندهی کل قوا زمینه فعالیت آن فراهم شد. هدف کار تمرکز بر حوزه تحقیق و توسعه در حوزههایی است که بخش خصوصی آمادگی سرمایه گذاری در آنها را ندارد، اما در طرح پیشنهادی این زمینه فراهم شده که از توانمندیهای بخش خصوصی هم استفاده شود.
وی افزود: بر اساس این قانون یک سازمان مستقل ذیل وزارت دفاع تشکیل میشود، دستورکار آن پیشبرد تحقیق و توسعه در فناوریهای نو مصوب ستاد کل نیروهای مسلح است، در موضوع ابعاد نیروی انسانی و مالی آن هم در طرح پیش بینی شده که از ظرفیت نیروی انسانی موجود، وزارت دفاع و همچنین منابع بودجهای این وزارت استفاده شود.
سردار طلایی نیک سخنگوی وزارت دفاع و نماینده دولت در موافقت با این طرح، ضمن تقدیر از طراحان این طرح و هیات رئیسه مجلس برای زمان در دستورکار قرار دادن آن در فضای جهادی ملت مقاوم ایران در مقابل صهیونیستها و استکبار جهانی عنوان کرد: این طرح را خود شهید فخری زاده به عنوان موسس و اولین رئیس سازمان سپند با همکاری جمعی از همکاران و نمایندگان این دوره مجلس طراحی کرد.
سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به اذن مقام معظم رهبری برای تشکیل این سازمان عنوان کرد: ما در حوزه نیروهای مسلح و دفاعی رویه معینی داریم و زمانی یک ضرورت راهبردی و بنیادی پیش میآید که ضرورتا باید یک ساختار جدید ایجاد شود اذن فرماندهی کل قوا اخذ و با اذن ایشان این ساختار تاسیس میشود چرا که نمیتوان کار دفاعی را معطل نگه داشت.
سردار طلایی نیک اضافه کرد: در واقع آن کار انجام میشود، اما رویه مقام معظم رهبری این است که وقتی دستور تشکیل یک ساختار جدید میدهند اضافه میکنند که بعدا سیر قانونی آن هم طی شود که در این مورد سازمان سپند ۱۴ سال قبل اذن تاسیس گرفت و ۶ سال قبل اساسنامه مصوب آن تصویب شد و امروز با همکاری نمایندگان در مجلس یک کار بزرگ برای پشتیبانی از نظام دفاعی کشور انجام میشود.
وی تاسیس سازمان سپند را مقوم جریان دانش پایه بودن در نظام دفاعی کشور خواند و گفت: امروز علت قدرت دفاعی ما در منطقه دانش پایه بودن فناوریهای دفاعی ما است. ضمن اینکه سازمان سپند با یکصد دانشگاه و هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان قرارداد همکاری دارد و به همه نیروهای مسلح خدمات ارائه میدهد.
در ادامه ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با این طرح، عنوان کرد: همه نهادهایی که با اذن فرماندهی کل قوا تاسیس میشوند طبق قانون و درخواست خود ایشان باید زیرساخت قانونی داشته باشند که این امر امروز در مجلس اتفاق میافتد.
وی همچنین در پاسخ به مخالفت یکی از نمایندگان درباره محدود کردن دانشگاهها با تشکیل این سازمان، عنوان کرد: سازمان سپند پیشرانی برای ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی کشور است و اساسا این سازمان شکل گرفته که امر تحقیق و توسعه دفاعی را توسعه دهد.
سید مرتضی حسینی به عنوان موافق کلیات این طرح، با بیان اینکه اگر امروز اقتداری در کشور داریم حاصل توجه و سرمایه گذاری در بخش تحقیقات دفاعی است، گفت: امروز باید باعث ورود جوانان نخبه تحصیلکرده به حوزه پژوهش شویم و بعد از انجام تحقیقات علمی در حوزه دفاعی، این موضوع را به حوزه صنایع دیگر از جمله خودرو تسری دهیم.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت پژوهش و توسعه علوم نوآورانه دفاعی، عنوان کرد: باید به این موضوع به صورت هرچه جدیتر دقت شود.
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نیز در موافقت با کلیات این موضوع، ضمن تاکید بر ضرورت تقویت توان دفاعی کشور تا بالاترین سطح، اظهار داشت: لازم است بستر را برای تقویت قدرت دفاعی فراهم کنیم چرا که امروز کشورهای توسعه یافته در وهله اول پیشرفتهای خود را از حوزه دفاعی آغاز کرده و رفته رفته به سایر حوزهها تسری دادند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: لازم است زمینه این پیشرفت را با ایجاد یک سازمان تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه دفاعی فراهم کنیم و اگر ایرادی هم در این طرح وجود دارد میتواند در جزئیات بررسی شود.
سیدجواد حسینی کیا نیز در موافقت با کلیات این طرح تاکید کرد: تشکیل سازمان سپند در راستای تولید علم و دانش هستهای و ایرادات جزئی موجود در آن برطرف خواهد شد.
صباغیان بافقی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: مخالفت من به چند دلیل است یکی اینکه برخلاف برنامه ششم و برنامه هفتم توسعه بوده است یعنی اینکه بر اساس این برنامهها باید از حجم دولت به میزان ۱۵ درصد کاسته شود، اما با این کار میخواهیم این موضوع را افزایش دهیم و یک سازمان جدید با برنامههای جدیدی تأسیس کنیم و قطعاً دولت بزرگ خواهد شد.
وی افزود: همچنین برخلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است چرا که هزینهها را افزایش میدهد. در ضمن این سوال وجود دارد که این سازمان زیرمجموعه وزارت دفاع خواهد بود یا خیر. اگر زیرمجموعه وزارت دفاع باشد مجلس هم میتواند نظارت کند ولی اگر سازمان جداگانهای باشد باز هم مجلس بر بخشی از ارکان نظام نمیتواند نظارتی داشته باشد.
علی اصغر عنابستانی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: اذن رهبری معظم و اذن فرماندهی کل قوا بر اذن مجلس حاکم است، قاعدتا رهبری فرمودند و این ساختار در سال ۹۷ با اذن رهبری ایجاد شده است و در حال فعالیت است. وقتی که رهبری عزیزی ارادهای دارند و این اراده محقق شده است و ساختاری ایجاد شده است و در حال فعالیت است چه نیازی به مصوبه مجلس دارد.
وی ادامه داد: هرجایی که راجع به نیروهای مسلح مصوبهای دادهایم آنجا منوط به اذن رهبری میکنیم. در اینجا اذن رهبری محقق شده و این اتفاق افتاده است، اگر رهبری عزیز اراده داشته باشند و این اراده محقق نشده باشد بر مجلس فرض است پای کار بیاید و دستگاهها را ملزم کند تا اراده رهبری محقق شود، اما اینجا که اراده رهبری عزیز محقق شده است متوجه نمیشوم که چه نیازی به قانونگذاری است و چه ضرورتی دارد.
محسن زنگنه به عنوان دیگر مخالف این طرح گفت: تصمیمی که الان میخواهد گرفته شود تصمیم بسیار مهمی است مغایرتهای جدی هم با قانون اساسی هم با فرمایشات رهبری و هم با ساختارهای قانوننویسی و هم برنامه هفتم دارد.
وی افزود: در همه دنیا بخش مهمی از پژوهشهای دانشگاهها پژوهشهای حوزه دفاعی است؛ در حال حاضر دانشگاههای بزرگ کشور که به سبب رعایت مسائل امنیتی نام آنها را نمیبرم به ویژه دانشگاههای حوزه فنی و مهندسی یکی از بخشهای مهم آنها هم در حوزه پژوهش و هم در حوزه درآمدی، حوزه مسائل دفاعی است. با این کار این موضوعات را از دانشگاهها میگیریم.
این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در همه دنیا مراکز پژوهشی و دانشگاهها در خدمت صنایع دفاعی آن کشور است، اصلا علم و تکنولوژی از صنایع دفاعی شروع میشود، حتی امروز گوشیهای همراه با برندهای روز دنیا از صنایع دفاعی شروع شده است. یعنی از مراکز تحقیقاتی با پشتیبانی از مراکز دفاعی شروع شده است. اولین اثر مخرب این قانون این بوده که بخشی از دانشگاههای ما را در حوزه پژوهشی و علمی مسدود میکنیم. بسیاری از شهدای هستهای در دانشگاهها و مراکز آموزشی کار میکردند.
انتهای پیام/