Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-19@04:18:21 GMT

خارش پوستی نشانه چه بیماری هایی است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۱۷۲۹

خارش پوستی نشانه چه بیماری هایی است؟

رکنا: خارش پوستی نشانه بروز بیماری های هولناکی از قبیل بیماری کلیوی است.

زمانی که خارش، شکلی مزمن پیدا می‌کند یا در نقطه‌ی خاصی از بدن رخ می‌دهد نباید نسبت به آن بی توجه باشیم، چون ممکن است از علائم بیماری جدی‌ای باشد.

 همه ی ما اغلب خارش پوست را تجربه می کنیم و این حالت در بیشتر اوقات مسأله ای طبیعی است که دلیلی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما زمانی که خارش شکلی مزمن پیدا می کند یا در نقطه ی خاصی از بدن رخ می دهد نباید نسبت به آن بی توجه باشیم چون ممکن است از علائم بیماری جدی ای باشد. حال می خواهیم ببینیم خارش پوست چه نکاتی را درباره ی سلامتی Health ما بیان می کند؟

۱- بیماری کلیوی

خارش شدید در تمامی نقاط بدن اغلب در افرادی رخ می دهد که در مرحله ی نهایی بیماری کلیوی هستند یا از نارسایی کلیوی مزمن رنج می برند. طبق تحقیقات، ۴۲ درصد از بیماران دیالیزی دچار خارش متوسط تا شدید هستند. این خارش به حدی شدید است که فرد را در میانه ی شب از خواب بیدار می کند. هنوز مشخص نیست چرا بیماری کلیه باعث خارش می شود اما پزشکان گمان می کنند این مسأله ناشی از تجمع سموم در بدن است چون کلیه ها قادر نیستند جریان خون را از ضایعات آن پاکسازی کنند.

خارش پوست، نشانه چیست؟

۲- بیماری کبد

خارش بی وقفه ی تمام بدن می تواند از علائم اولیه ی بیماری کبد هم باشد. اگر کبد عملکرد مناسبی در سم زدایی بدن نداشته باشد، مواد اضافی ای مثل اسیدهای صفرا در بدن انباشته می شود.

۳- بیماری درماتوگرافی

اگر بعد از خاراندن آرام بدن، رد باریک برجسته و قرمز رنگی روی پوست تان باقی می ماند که محو شدن آن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، ممکن است مبتلا به بیماری درماتوگرافی باشید. هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما پزشکان می گویند اضطراب، عفونت ها، مواد آلرژی زا یا داروهایی مثل پنیسیلین می تواند علت بروز این مشکل باشد. درماتوگرافی یک مشکل پوستی جدی است که بر اثر آن پوست به تماس حساس می شود و هیستامین زیادی تولید می کند.

احتمال بروز این برجستگی ها در محل تماس و نقاطی که با لباس پوشیده شده بیشتر است. تشخیص این بیماری آسان است اما در اغلب موارد تشخیص داده نمی شود چون برای شخص مبتلا آن قدر شدید و آزار دهنده نیست که به خاطر آن به یک متخصص پوست مراجعه کند.

۴- بیماری نخاعی

خارش مزمن در نیمه ی بالایی پشت (بدون وجود هیچ دانه ی پوستی) می تواند نشان دهنده ی خارش نوروپاتی و از علائم نقص عصبی باشد. طبق تحقیقات، بیماری نخاعی ای که بر اثر بالا رفتن سن یا آسیب جسمی به وجود آمده، به عصب فشار وارد می کند و این مسأله باعث احساس خارش روی پوست می شود.

خارش های نوروپاتی می تواند در یک طرف بدن یا هر دو طرف آن رخ دهد و اگر خاراندن پوست، خارش آن را تسکین ندهد این مسأله نشانه ی خطر است. برای مثال، افرادی که دچار اگزما هستند خاراندن پوست احساس خوبی به آن ها می دهد اما خارش نوروپاتی با خاراندن بهتر نمی شود و حتی در اغلب اوقات شدیدتر می شود.

۵- بیماری سلیاک

برآمدگی ها و تاول های روی زانو، آرنج، نشیمنگاه و یا خط پیشانی که خارش شدیدی داشته باشند، از نشانه های بیماری سلیاک هستند. بیماری پوستی سلیاک باعث مصرف شدن گلوتن بدن می شود و سیستم ایمنی مخاطی روده ها با تولید نوعی آنتی بادی به این مسأله واکنش نشان می دهد. این آنتی بادی با جا به جا شدن در بدن و چسبیدن به سلول های پوستی باعث واکنش خارش دار می شود.

۶- بیماری لنفوم

۵ تا ۳۰ درصد از بیماری های لنفوم (نوعی از بیماری های خونی) مثل لنفوم های هاجکین و غیر هاجکین موجب خارش می شوند. خارش همراه با بروز دانه های پوستی می تواند از علائم اولیه ی بیماری هاجکین باشید که احتمالا علت آن مولکول های سیتوکین هستند. سیتوکین ها مولکول های پیام رسانی هستند که در واکنش به عفونت باعث التهاب می شوند.

۷- بیماری تیروئید

کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند باعث خارش پوستی شود. هنوز علت این مسأله مشخص نیست اما ممکن است در اثر تغییرات غدد عرق باشد که باعث خشک شدن پوست می شود. خشکی و خارش پوست در افرادی که تیروئید کم کار دارند شایع تر است، چون در بافت پوست گیرنده های هورمون تیروئید وجود دارد که با فقدان هورمون تیروئید، فعالیت سلولی آن ها کاهش پیدا می کند.

خارش پوست، نشانه چیست؟

۸- آلرژی ها

بسیاری از آلرژی های پوستی در طبقه بندی درماتیت های تماسی قرار می گیرند. درماتیت تماسی نوعی دانه ی پوستی خارش دار است که در تماس با یک عامل آلرژی زا دچار آن می شوید، مثل عناصر محصولات بهداشتی و آرایشی.

۹- یائسگی

با فرا رسیدن دوران یائسگی ممکن است دچار تغییرات ناگهانی ای در ظاهر خود مثل خشکی پوست شوید. کاهش تولید هورمون استروژن در بدن که برای تولید ماده ی کلاژن لازم است، منجر به خشک و نازک تر شدن پوست می شود چون چربی طبیعی پوست که رطوبت آن را حفظ می کند کاهش می یابد.

۱۰- سرطان سینه

بیماری پاژه نوع نادری از سرطان سینه است که بر اثر آن سلول های سرطانی در داخل یا اطراف نوک سینه انباشته می شوند. اولین نشانه ی این بیماری ظاهر شدن تکه های فلس مانند، قرمز رنگ و خارش دار در اطراف نوک سینه و هاله ی آن است. گاهی این بیماری را به اشتباه اگزمای نوک سینه تشخیص می دهند.

۱۱- بارداری

در دوران بارداری دانه های قرمز رنگ خارش داری روی شکم یا دست و پای بعضی زنان ظاهر می شود. در اغلب مواقع نمی توان کاری برای تسکین این خارش ها انجام داد چون این خارش ها معمولا در اواخر سه ماهه ی سوم بارداری رخ می دهند که طی آن مصرف اغلب داروها امکان پذیر نیست. اگرچه این مسأله ثابت نشده اما برخی معتقدند این دانه ها در بارداری های چندقلویی رخ می دهند و برخی دیگر هم معتقدند علت این مسأله کش آمدن پوست در دوران بارداری است.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت مهم ترین های 24 ساعت سلامتی Health سرطان سرطان سینه سیستم ایمنی خون بیماری سرطانی عکس ایران زن خانواده حوادث مرد فیلم تصاویر ازدواج پسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید برگ سنا برای پوست

یبوست، معضلی رایج در میان افرادی است که به دلیل سبک زندگی ناسالم یا مشکلات گوارشی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این حالت نه تنها باعث ناراحتی و درد می‌شود بلکه می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جدی‌تر گوارشی نیز باشد.

برگ سنا، گیاهی با خواص ملین قوی، به عنوان یک درمان طبیعی و مؤثر برای رفع یبوست شناخته شده است. این گیاه با تحریک حرکات روده به رفع مشکل یبوست کمک کرده و می‌تواند راه حلی سریع و طبیعی برای این معضل باشد.

روش استفاده از برگ سنا برای یبوست

استفاده از برگ سنا به عنوان یک راهکار طبیعی برای مبارزه با یبوست نیازمند آگاهی از نحوه صحیح مصرف آن است. برای بهره‌مندی از خواص این گیاه باید اطلاعات کافی در مورد دوز مصرفی و روش آماده‌سازی دمنوش آن داشت. مقدار توصیه شده برای افراد بزرگسال، ۰.۵ تا ۱ گرم از برگ‌های سنا است که باید با یک فنجان آب به مدت تقریباً ۱۰ دقیقه دم کشیده شود.

به گزارش چی شی، این دمنوش به دلیل داشتن ترکیبات تلخ، ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد، اما می‌توان با افزودن نبات یا عسل، طعم آن را بهبود بخشید. توجه داشته باشید که در مصرف این گیاه نباید زیاده‌روی کنید، زیرا استفاده بیش از حد می‌تواند به اسهال شدید و در درازمدت به تنبلی روده منجر شود.

مضرات برگ سنا برای روده و گوارش

مصرف برگ سنا، هرچند که مزایای فراوانی در درمان یبوست دارد، نیازمند توجه به چندین نکته کلیدی است. اولین و مهم‌ترین نکته، این است که استفاده از این گیاه باید تحت نظارت و راهنمایی پزشک صورت گیرد. مصرف بی‌رویه و طولانی‌مدت این گیاه می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده طولانی مدت از برگ سنا ممکن است باعث ایجاد اسهال شدید و حتی تنبلی روده شود.

لذا توصیه می‌شود پس از یک دوره مصرف ۱ تا ۲ هفته‌ای، مصرف آن را متوقف کرده و در صورت نیاز پس از مشورت با پزشک، دوباره شروع به استفاده نمایید.

کاهش وزن و سوزاندن چربی‌ها

یکی از مزایای قابل توجه دمنوش برگ سنا، تاثیر آن بر کاهش وزن و تسریع فرآیند چربی سوزی است. این خاصیت نه تنها به دلیل توانایی این گیاه در تسهیل حرکت روده و بهبود گوارش است، بلکه به دلیل قابلیت آن در پاک‌سازی و دفع سموم از بدن نیز می‌باشد.

مصرف منظم دمنوش برگ سنا می‌تواند به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک کرده و به این ترتیب، افرادی که در پی کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام هستند، از مزایای آن بهره‌مند شوند. علاوه بر این، فرآیند چربی سوزی توسط این دمنوش تقویت می‌شود، زیرا پاک‌سازی داخلی بدن به بهبود کارایی متابولیسم کمک کرده و بدین وسیله، سوخت و ساز چربی‌ها را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، دمنوش برگ سنا می‌تواند یک مکمل طبیعی و موثر برای برنامه‌های کاهش وزن به شمار رود.

پاک‌سازی بدن و دفع سموم

دمنوش برگ سنا نه تنها برای کاهش وزن مفید است، بلکه نقش مهمی در پاک‌سازی بدن و دفع سموم دارد. این دمنوش با تحریک روده‌ها به حذف مواد زائد و سمومی که در طول زمان در دستگاه گوارش جمع شده‌اند، کمک می‌کند. از آنجا که حذف سموم از بدن به بهبود عملکرد اندام‌های حیاتی و افزایش سطح انرژی کمک می‌کند، مصرف دمنوش برگ سنا می‌تواند در ارتقای سلامت عمومی بدن نیز مؤثر باشد.

پاک‌سازی منظم بدن با استفاده از این دمنوش به شما این امکان را می‌دهد که احساس سبکی و طراوت بیشتری داشته باشید، ضمن اینکه به کاهش احتمال بروز بیماری‌های ناشی از تجمع سموم در بدن کمک می‌کند. در نتیجه، دمنوش برگ سنا نه تنها به عنوان یک ابزار کاهش وزن مورد توجه قرار می‌گیرد، بلکه به عنوان یک عنصر کلیدی در حفظ و ارتقای سلامتی عمومی نیز شناخته می‌شود.

درمان مشکلات پوستی

پودر برگ سنا، به دست آمده از آسیاب کردن برگ‌های خشک شده این گیاه، یکی از موثرترین و طبیعی‌ترین راه‌های درمان مشکلات پوستی است. با ترکیب این پودر با مقداری آب، می‌توانید محلولی طبیعی برای رفع انواع مشکلات پوستی از جمله خارش، اگزما، لکه‌های پوستی، شقاق دست و پا و حتی بهبود زخم‌های قدیمی ایجاد کنید.

این ترکیب فوق‌العاده با خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی خود علاوه بر تسکین نشانه‌های اختلالات پوستی، به بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده نیز کمک می‌کند. استفاده از پودر برگ سنا به عنوان یک درمان خانگی، روشی طبیعی و کم هزینه برای حفظ سلامت و زیبایی پوست به شمار می‌رود که با کمترین عوارض جانبی همراه است.

فواید برگ سنا برای پوست

پودر برگ سنا نه تنها به دلیل توانایی‌های درمانی ذکر شده مفید است، بلکه خواص آنتی‌اکسیدانی قوی آن نیز در محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد موثر است. این امر به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک کرده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، خاصیت ضد قارچی پودر برگ سنا آن را به یک درمان ایده‌آل برای مقابله با عفونت‌های قارچی پوستی تبدیل می‌کند. استفاده منظم از این پودر می‌تواند به پیشگیری و درمان مشکلات پوستی ناشی از قارچ‌ها کمک کرده و به بهبود کلی وضعیت پوست منجر شود.

مبارزه با تومورها و سرطان‌ها

گیاه سنا به دلیل خواص دارویی بی‌نظیری که دارد، در درمان و کنترل انواع تومورهای روده بزرگ و کوچک، تومورهای کیسه صفرا و حتی سرطان مثانه نقش مؤثری ایفا می‌کند. این گیاه با فعال‌سازی فرآیندهای دفاعی بدن در برابر رشد غیرطبیعی سلول‌ها، به مقابله با تشکیل تومورها کمک کرده و می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی از انواع سرطان به کار رود.

علاوه بر این، گیاه سنا به دلیل خاصیت پاک‌کنندگی و دفع سموم از بدن، محیطی نامساعد برای رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند. استفاده از این گیاه به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع، می‌تواند به کاهش عوارض جانبی ناشی از درمان‌های سنتی سرطان نظیر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی و به بهبود کلی بیمار کمک کند.

ملاحظات مهم در استفاده از برگ سنا

در حالی که برگ سنا خواص درمانی فراوانی دارد، لازم است در مورد مصرف آن احتیاط به خرج داده شود. این گیاه برای کودکان زیر ۱۰ سال، افراد باردار و شیرده، یا افرادی که دارای بیماری‌های خاص مانند انسداد روده، هموروئید یا زخم معده هستند، توصیه نمی‌شود.

همچنین، افرادی که داروهای قلبی مصرف می‌کنند یا با داروهای ادرارآور تحت درمان هستند، باید قبل از مصرف سنا با پزشک مشورت نمایند تا از هرگونه تداخل دارویی جلوگیری شود. استفاده بی‌رویه از این گیاه می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند دل‌پیچه یا کاهش بیش از حد پتاسیم بدن شود. بنابراین، توصیه می‌شود در زمان استفاده از ترکیبات برگ سنا، به میزان مصرف و دستورالعمل‌های مربوط به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دو بینی نشانه کدام بیماری است؟
  • شست‌وشوی بینی با آب لوله‌کشی کُشنده است
  • با مصرف این گیاه یک معده، روده و رحم سالم داشته باشید
  • روتین پوستی مخصوص زمستان به توصیه پزشکان
  • درمان خانگی آلرژی و حساسیت فصل بهار + علائم و توضیحات
  • هشدار محققان؛ خطر شست و شوی بینی با آب لوله کشی
  • استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی بینی با عفونت آمیب مرتبط است
  • فواید برگ سنا برای پوست
  • آکنه بالای ۵۰ سالگی؟ در اینجا نحوه خلاص شدن از شر لکه‌های پوستی دوره یائسگی آمده است
  • اسپاسم عضلانی زیاد نشانه این بیماری خطرناک است