Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شهرستان اراک تاکید شد: برنامه‌های اوقات فراغت در شهرستان اراک کیفی‌سازی می‌شود. ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ استانها مرکزی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شهرستان اراک ظهر امروز با حضور اعضای این کارگروه در فرمانداری اراک با موضوع بررسی ابعاد مختلف کارکردهای کارگروه در دو موضوع اوقات فراغت و موضوع کودکان کار تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه موضوع اوقات فراغت جوانان همزمان با آغاز فصل تابستان و تعطیلات جوانان و نوجوانان مورد توجه و اهمیت قرار دارد در این کارگروه اقدامات و دستورکارهای اجرایی در بحث اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفت.

همچنین بررسی مشکلات موجود که سبب ود کودکان کار شده است از سوی نهادهای متولی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و راهبردهای مختلف برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده‌ای بررسی شد.

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار اراک در راستای دستور کار نخست مبنی بر موضوع کودکان کار، اظهار داشت: قرار بر این شد به این منظور که در فصل تابستان هستیم و به رشد فکری نیاز داریم بنا شد کودکان کاری که بهزیستی معرفی می‌کند، ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان نسبت به ارائه کلاس‌های آموزش رایگان برای این افراد اقدامات لازم را انجام دهد.

علیرضا زارعی افزود: قرار بر این شد اداره ورزش‌وجوانان اماکن تفریحی را به شکل رایگان در اختیار این کودکان قرار دهد و همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری لازم را در ارتباط با نیاز آنها به شکل رایگان داشته باشد.

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار اراک تصریح کرد: همچنین قرار شد تا دادگستری و دادستانی هم در ارتباط با این کودکان همکاری لازم را با اداره بهزیستی انجام داده و همچنین اداره بهزیستی باید در جلسات بعدی آمار دقیقی از این کودکان را ارائه دهد.

زارعی با اشاره به دستورکار دوم در رابطه با پیگیری تخصیص مکان دولتی به منظور تاسیس کتابخانه عمومی در شهر کارچان و ابلاغ اعضای حقیقی و حقوقی انجمن کتابخانه عمومی شهر داوودآباد، گفت: شهرداری کارچان مکلف است که مکانی را برای ایجاد کتابخانه در اختیار قرار دهد، این در حالی است که در شهرستان اراک از میان چهار شهر، تنها شهری که کتابخانه عمومی ندارد شهر کارچان است.

وی ادامه داد: اعضای انجمن کتابخانه عمومی شهر داوودآباد هم باید هرچه سریعتر به منظور ابلاغ معرفی شوند.

هنوز تعریف درست  مشخصی از کودک کار نداریم

نماینده ورزش و جوانان شهرستان اراک در اراتباط با دستور کار نخست در راستای کودکان کار در این جلسه اظهار داشت: ما هنوز تعریف درست  مشخصی از کودک کار نداریم و یا اینکه درست تعریف نشده به این شکل که در برخی ادارات زمانی که صحبت از کودکان کار می‌شود افراد ادعا دارند که آنها هم در کودکی کار می‌کردند اما باید دقت داشت که کارکردن کودکان با کودک کار فرق دارد.

مظفری ادامه داد: کودک کار کودکی است که به سبب تامین سرپناه و کمترین میزان مایحتاج مجبور به انجام هر کاری است و برای آن هر اقدامی هم انجام می‌دهد که این موضوع سبب بروز آسیب می‌شود.

وی اضافه کرد: اداره ورزش و جوانان سازمانی با وظایف بزرگ و اعتبارات محدود است، وظایف اصلی این سازمان در گام نخست ورزش قهرمانی و در گام دوم ورزش همگانی است که خود هزینه‌های زیادی را نیاز دارد.

نماینده اداره ورزش و جوانان اراک عنوان کرد: باید یک هم‌فکری کامل در راستای ارتقا و اوقات فراغت این کودکان انجام شود و یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند این اقدامات را انجام دهد زیرا از لحاظ بودجه‌ای محدودیت وجود دارد.

راه‌اندازی مرکز حمایتی آموزشی کودکان کار آفتاب

نماینده بهزیستی اراک هم در این جلسه با اشاره به وضعیت کودکان کار، اظهار داشت: مرکز حمایتی آموزشی کودکان کار آفتاب از سال 1395 تحت عنوان آموزش کودکان آفتاب تحت نظارت بهزیستی فعالیت خود را با هدف کاهش اسیب‌های اجتماعی بر کودک و خانواده آغاز کرده است.

فیروزه علی‌محمدی خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت تاکنون 180 پرونده را شناسایی کردند که از این میان 36 نفر دختر و مابقی پسر بوده‌اند.

وی اضافه کرد: رده سنی که تحت عنوان کودکان کار شناخته می‌شود از شش تا پایان 18 سالگی است که با توجه به مشکلات موجود هر اقدامی را انجام می‌دهند.

نماینده بهزیستی شهرستان اراک عنوان کرد: در راستای خدمات‌رسانی 11 ارگان خدمات خوبی به ما ارائه می‌دهند ولی مشکلاتی هم وجود دارد که در رابطه با مشکلات می‌توان عدم همکاری اداره ورزش و جوانان را نام برد.

علی‌محمدی بیان کرد: با توجه به اینکه تمام وقت خود را برای کاهش آسیب گذاشتیم اما متاسفانه ما بنا داریم که در کنار بهزیستی بوده  و ساماندهی انجام دهیم و ساماندهی با جلوگیری تفاوت دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فنی‌و‌حرفه‌ای مهارت‌هایی را به صورت رایگان آموزش می‌دهد دیگر نیاز نیست که کودکان بر سرچهارراه‌ها کسب تجربه کنند  که باید یک هم‌فکری و هم‌افزایی از ظرفیت‌های ادارات ایجاد شود.

همکاری شهرداری‌ها برای تاسیس کتابخانه عمومی

مدیر کتابخانه‌های شهرستان اراک هم در این جلسه با اشاره به تاسیس کتابخانه عمومی در شهر کارچان اظهار داشت: شهرداری‌ها می‌توانند مقداری اراضی متعلق به خود را برای ساختمان کتابخانه‌های عمومی به صورت بلاعوض در اختیار انجمن کتابخانه‌ها قرار دهند.

بهنام‌فر بیان کرد: همچنین موسسات و شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت هم مجاز هستند که زمین و ابنیه‌های مورد نیاز را برای ساختن کتابخانه عمومی به شکل بلاعوض واگذار کنند که شهرداری باید در ایجاد کتابخانه عمومی در این شهر کمک لازم را انجام داده ومکان مناسب را معرفی کند.

انتهای پیام/م

R41371/P1486/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۱۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

حسن عسکری در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج اظهار داشت: ارتقای شاخص دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه در تمامی مناطق شهری و روستایی امری مهم و ضروری در راستای توسعه فرهنگی است.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان حوزه کتاب به منظور توسعه سطح خدمات خود، نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها است.

عسکری بیان کرد: بر این اساس برخی دستگاه‌ها که دارای ساختمان‌های بلااستفاده در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها هستند می‌توانند حق انتفاع این مکان‌ها را به منظور راه‌اندازی کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهند.

فرماندار سنندج با بیان اینکه ارتقای سرانه مطالعه یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه امری عام‌المنفعه است و باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: سنندج یکی از شهر‌های فعال کشور در زمینه فعالیت خیرین است و باید از این ظرفیت به منظور توسعه کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

معصومه حسنی‌خونسار با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسئولان قرار گیرد، افزود: مسئولان از جمله فرمانداران می‌توانند با تخصیص اعتبارات مناسب از این نهاد فرهنگی به صورت ویژه حمایت کنند.

وی گفت: در حال حاضر برخی از کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستا‌ها دارای مشکلات عمرانی و کمبود تجهیزات هستند که این امر می‌تواند آسیب جدی به حوزه فرهنگ و به ویژه نحوه خدمت رسانی در کتابخانه‌های عمومی وارد کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه عنوان کرد: سنندج در حال حاضر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۵ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد بهرامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۸ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضویت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • اجرای طرح کتابخانه فرهنگی سیار برای اوقات فراغت زائران حج
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است