Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@12:54:26 GMT

ثبت غذای بنفش رنگی به نام «قروت»

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۲۹۸۰

ثبت غذای بنفش رنگی به نام «قروت»

دانش و فرهنگ غذای محلی قروت خراسان جنوبی پس از گردهمایی ۱۲۰۰ نفره در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، پس از برگزاری سفره بنفش بیرجندی و سِرو قروت برای ۱۲۰۰ نفر از بیرجندی‌های مقیم تهران دانش فرهنگ غذای محلی قروت خراسان جنوبی روز شنبه ـ ۲۳ تیر ماه ـ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل در این زمینه گفت: تاثیر غذا و فرهنگ یک رابطه دو سویه است. همان گونه که محیط و فرهنگ باعث شکل‌گیری این نوع غذای محلی می‌شود غذای محلی هم بر فرهنگ تاثیرگذار است. نمادگرایی غذای محلی قروت در ادبیات شفاهی، تاثیر آن بر زبان و استفاده از واژگان غذایی در موارد غیرغذایی از جمله مباحثی هستند که در فرهنگ خراسان جنوبی وجود دارد.

سید احمد برآبادی افزود: قروت امروزه با هویت جمعی خراسان جنوبی گره خورده است؛ به گونه‌ای که در سفر مقامات رسمی به بیرجند، قروت هم در کنار سایر غذاها سرو می‌شود. از سوی دیگر سِرو قروت در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها و ابداع پیتزای قروت و از همه مهمتر برگزاری سفره بنفش بیرجندی و سرو قروت برای ۱۲۰۰ نفر از بیرجندی‌های مقیم تهران نشان دهنده گره خوردن غذای قروت با هویت اجتماعی و فرهنگی مردم بیرجند است.

او بیان کرد: قروت از جمله غذاهایی است که از فرآورده‌های دامی تهیه می‌شود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این غذای لذیذ سابق بیشتر توسط عامه مردم استفاده می‌شده است ولی خواص و بزرگان هم نمی‌توانسته‌اند از لذت خوردن قروت چشم پوشی کنند.

برآبادی گفت: قروت به دو صورت گرم و سرد مصرف می‌شود. برای تهیه قروت گرم مقداری پیاز یا سیر سرخ شده را به همراه کمی نمک، فلفل سیاه و دارچین مخلوط کرده، سپس قروت را به آن اضافه می‌کنند و قبل از آن که به جوش بیاید از روی حرارت برداشته و آماده خوردن است. قروت گرم را گاهی با بادنجان، سیب زمینی، کدو، کما و سبزیجات پخته مثل اسفناج میل می‌کنند. این غذا از جمله غذاهای سنتی شهرستان بیرجند و خراسان جنوبی است که هنوز در بیشتر نقاط آن را طبخ می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۲۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون امور اجتماعی و توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه  توانمند سازی، راهکاری موثر برای برگشت ترک کنندگان اعتیاد به جامعه است، گفت: سال گذشته با اقدامات بهزیستی، برای 171 نفر از معتادان بهبودیافته شغل ایجاد شد.

رحیمی با بیان اینکه  برای اشتغال این افراد سال گذشته تسهیلاتی به مبلغ  2 میلیارد و 108 میلیون تومان پرداخت شده، افزود: این تسهیلات بسته به شغل آنها حدود 100 ، 150 و یا 200 میلیون تومان بوده که با سود 4 و 7 درصد و بازپرداخت 7 ساله اعطا شده است. 

وی با بیان اینکه از این تعداد دو نفر کارفرما و مابقی خود اشتغال شده اند، گفت: شغلهای ایجاد شده شامل تعویض روغن، آهنگری، گچکاری، زرشک پاک کنی، تراشکاری، فلزکاری، عطاری، کالای بهداشتی ساختمان ، میوه فروشی، خواربار فروشی ، کشاورزی و دامداری است. 

دیگر خبرها

  • جوابگوی تمامی بن‌بست‌های پیش آمده اسلام است
  • اشتغال ۱۷۱ نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • افغانستان ۱۰۰ سال قبل، به روایت عکس‌های رنگی (عکس)
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • (تصاویر) افغانستان ۱۰۰ سال قبل، به روایت عکس‌های رنگی
  • طرز تهیه یک غذای محلی خوشمزه با دم گاو (فیلم)
  • خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق
  • دانشگاه‌ها برای احیای سنت‌های محلی گام بردارند
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی