Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرج- ايرنا - نوسان شديد و قطعي برق در اوج گرماي کم سابقه تيرماه 97، روزهاي دشواري براي مديريت انرژي کشور و مردم رقم زده که با توجه به محدوديت منابع، تنها راه سپري شدن اين ايام تغيير الگوي مصرف، کاهش حداقل 10 درصدي مصرف برق و تمرکز بيشتر بر انرژي هاي نو است.

به گزارش ايرنا، آنطور که مسئولان شرکت توزيع برق مي گويند: کل تاسيسات برق ايران به شکل يک مجموعه واحد عمل کرده و تامين کننده انرژي در سراسر کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اين وجود، رکورد گرما در تابستان 97 فصلي متفاوت از سال هاي گذشته را پيش روي همه ما قرار داده و تاسيسات آب و برق متاثر از موج گرما روزهاي ناخوشي را سپري مي کنند و از سوي ديگر گرما نيز تحمل را از بسياري از هموطنان ربوده است.
قطعي هاي گاه وبي گاه برق در مناطق مختلف کشور از جمله البرز نه تنها گرما را روانه خانه ها و مکان هاي کسب و کار مي کند، بلکه با خود خسارت هاي فراوان همراه دارد، خسارت هايي که بايد در نهايت از کيسه مردم يا بيت المال جبران شود.
قطعي و نوسان برق در اين روزهاي گرم حتي مراکز خدماتي مانند نانوايي ها را به تعطيلي مي کشاند يا مواد غذايي فاسد شدني روانه محل انباشت زباله ها مي کند.
تابستان 97 را مي توان نمونه آشکار از پيامدهاي تغييرات اقليمي و افزايش دما و تکرار آن در سال هاي آينده را بسيار محتمل دانست و سازگاري اقليمي را آموخت و به کار بست، زيرا اين فرآيند مقطعي و کوتاه مدت نيست بلکه اين تغييرات در زندگي ما وارد شده و بايد بتوانيم با شرايط موجود سازگاري مناسب ايجاد کنيم.
البته اين گرما تنها مختص ايران نبوده بلکه کشورهاي پيراموني و سرزمين هاي سبز دنيا مانند اروپا را تحت تاثير خود قرار داده است.
مديريت منابع و استفاده از انرژي هاي نو مهم ترين مقوله اي است که در اين سال ها براي تامين انرژي توسط کارشناسان توصيه اکيد مي شود موضوعي که اگر جدي گرفته شود، به طور قطع کمتر به ساخت نيروگاه هاي برق آبي يا حرارتي نياز خواهد بود.
آنطور که رضا اردکانيان وزير نيرو پيش از اين اعلام کرده بود، توسعه نيروگاه هاي خورشيدي کوچک، متوسط و بزرگ با توجه به موقعيت مناسب ايران، مي تواند جايگزين خوبي براي نيروگاه هاي کنوني يا کمک حال آنها باشد.
با اين اوصاف، همانطور که مي دانيم شبکه برق ايران سراسري است، يعني همه نيروگاه هاي کشور به يک شبکه سراسري متصل بوده و برق نقاط مختلف کشور را تامين مي کنند، از اين رو نمي توان وجود يک يا چند نيروگاه در هر استان را مختص آن دانست بلکه انرژي توليدي نيروگاه ها به صورت لحظه اي وارد مدار سراسرمي شود.
انرژي الکتريکي ايران از نيروگاه هاي زيادي شامل نيروگاه هاي آبي، گازي، حرارتي، سيکل ترکيبي ها و بخشي هم نيروگاه اتمي بوشهرتامين مي شود مضاف آنکه بخش عمده اين نيروگاه ها به منابع آبي متکي هستند.
از آنجا که در سال زراعي جاري ميزان بارندگي ها کاهش داشت، سطح آب پشت سد هاي نيروگاهي پايين آمد بطور يکه ميزان توليد برق نيروگاه هاي آبي به 11 هزار مگاوات رسيد، بر اساس گفته مسئولان اين ميزان انرژي در عمل بين 5 تا 6 هزار مگاوات است و بخش بزرگي از اين نيروگاه ها در پيک شبکه نمي توانند مشارکت کنند و تامين برقي را نمي توانند داشته باشند.
ناصر اسکندري مديرعامل شرکت توزيع برق استان البرز روز يکشنبه با حضور در خبرگزاري ايرنا مرکز استان البرز به تشريح آخرين وضعيت مصرف برق و الزامات گذر از شرايط موجود پرداخت.
وي تاکيد کرد: بحث افزايش دما بايد نقطه آغازي براي افزايش مصرف انرژي برق بدانيم بطوريکه از دماي 28 درجه به بالا براي هر درجه افزايش نزديک 1500 مگاوات به مصرف برق اضافه مي شود.
وي ادامه داد: چون در زمان افزايش دما، استمرار استفاده از سيستم ها بالاتر مي رود و به ازاي هر افزايش که داريم 1500 مگاوات بار افزايش مي يابد.
اسکندري گفت: پيش بيني صنعت برق بر اين مبنا بود که در اوج مصرف امسال مشترکان همراهي کنند و حداقل 10 درصد مصارف را کاهش دهند اما به دليل ماندگاري دما و طولاني مدت شدن اين انتظار دما، مصرف کنندگان نتوانستند اين 10 درصد کاهش را داشته باشند.
وي افزود: در اين حالت 2و عارضه براي بخش انرژي کشور داشت که يکي بالا رفتن ميزان مصرف برق و ديگري کاهش ظرفيت تجهيزات و تاسيسات توليد برق است يعني تاسيساتي تامين برق در شرايط گرماي بيش از حد
کارايي روزهاي عادي را ندارد.
وي بيان داشت: براين اساس مسئولان برق کشور از 5 تيرماه جاري با توجه به عدم برابري توزيع و مصرف تصميم گرفتند که در برخي مناطق کنترل بار داشته باشند.
به گفته وي ، عدم برابري مصرف و توليد باعث مي شود که فرکانس شبکه افت کند و سيستم هاي حفاظتي به صورت اتوماتيک يک نقطه را قطع کنند که يک روش کار براي کنترل مصرف محسوب مي شود.
وي ادامه داد: دراين وضعيت ممکن بود عدالت قطعي اتفاق نيفتد و يک دفعه يک شهر کامل قطع شود و يک شهر قطعي نداشته باشد يک روش اين است که با شاخص هايي که مورد پايش قرار مي گيرد ديسپاچينگ کشور خاموشي را مديريت کند.
مديرعامل شرکت توزيع برق البرز اظهار داشت: در شرايط بحراني بايستي توزيع انرژي در کشور مديريت شود اما همانطور که هفته گذشته اتفاق افتاد 3 نيروگاه با مشکل فني مواجه شد و عملا بخشي از توليد به دليل گرماي زياد آسيب ديد .
وي با يادآوري اين نکته که در ماه هاي پيش بيني قطعي برق در کشور نشده بود و اين انتظار وجود داشت که مردم با صرفه جويي در مصرف برق ، تابستان گرم را مديريت خواهند کرد ،گفت: افزايش کم سابقه گرما، سبب شد تا ميزان مصارف از شاخص ها بگذرد ليکن انتظار مي رود مردم در طول روز با خاموش کردن مقطعي وسايل سرمايشي به کم شبکه توزيع برق کشور بيايند.
** صرفه جويي گام نخست گذر از بحران
مديرعامل شرکت توزيع برق البرز تاکيد کرد که در اين برهه حساس مهم ترين اقدام صرفه جويي 10 درصدي مصرف برق توسط مردم است.
وي بيان کرد: امروز گرما تمام جهان را فرا گرفته بايد متناسب با اين شرايط همه مردم کشور پاي کار بيايند و مصرف آب و برق را مديريت کنند.
** توسعه نيروگاه هاي مقياس کوچک انرژي نو
اسکندري ، توسعه نيروگاه هاي مقياس کوچک براي تامين برق را ضروري دانست و گفت: بايد به دنبال اين باشيم که از انرژِي هاي نو بيشترين بهره ببريم، در زماني که اوج بار داريم انرژي خورشيدي بيشترين توليد برق دارد.
وي ادامه داد: وزارت نيرو حاضر است در اين زمينه از سرمايه گذاران حمايت کند و به طور قطع اين حمايت ها انجام مي شود.
مديرعامل شرکت توزيع برق البرز گفت: وزارت نيرو اين آمادگي را دارد تا برق توليدي نيروگاه هاي خورشيدي بخش خصوصي را با بالاترين قيمت خريداري کند.
وي بيان داشت: البته استان البرز در اين زمينه کارهاي خوبي انجام داده است ضمن آنکه سرمايه گذاران در اين بخش تا بيش از 2 هزار هکتار از پرداخت عوارض زيست محيطي معاف هستند.
مديرعامل شرکت توزيع برق البرز گفت: زمين در البرز براي اين امر اختصاص داده شده وزمينه صدور مجوزها براي احدات نيروگاه ها تسهيل شده است .
وي ادامه داد: اگر کسي که سيستم انرژي خورشيدي بر روي بام منزل خود نصب کند م يتواند به وزارت نيرو بفروشد و انرژِي ارزان از اين وزاتخانه نيرو بخرد.
اسکندري افزود: در شهرستان طالقان سيستم هاي توليد انرژِي خورشيدي به کار گرفته شده که مقرون به صرفه و ارزان است.
وي تاکيد کرد که بايد سرمايه گذاري غير دولتي دراين زمينه بيشتر شود و کارهاي فرهنگي و اطلاع رساني در خصو آن گسترش يابد که البته اقداماتي صورت گرفته است.
**وضعيت خاموشي ها در البرز
مديرعامل شرکت توزيع برق البرز به وضعيت خاموشي ها اشاره کرد و گفت: در البرز از 5 تيرماه جاري روند تدريجي خاموشي ها آغاز شده است که اميدواريم از اين پس به کمک مردم مديريت پيک داشته باشيم.
وي افزود: تغيير ساعات ادارات در البرز روزانه 40 مگاوات در مصرف انرژي صرفه جويي داشته ليکن هنوز هم مصارف برق در استان بالا است .
اسکندري گفت: اگر 2 پيک مصرف براي استان البرزدر نظر بگيريم يکي پيک 11 تا 16 است که شامل خانگي ، ادارات و تجاري است و ديگري ازساعت 19 تا 23 مختص بخش خانگي و تجاري ها مي باشد.
وي ادامه داد: دربخش صنعت پيک مصرف از ظهر تا شب مي باشد که البته دراين بخش تغييراتي حاصل شده است .
اسکندري افزود: يکي از شاخصه هايي که در استان البرز مديريت شد اين بود که در زمان پيک مصرف ، شرکت هاي صنعتي ژنراتورها را به کار گيرند .
وي گفت: طبق پيش بيني ها از اواخر هفته جاري ميزان گرما در کشور و استان کاهش مي يابد که اميدواريم خاموشي ها به حداقل برسد.
مديرعامل شرکت توزيع برق البرز تاکيد کرد که زمان مصرف برق بخش هاي مختلف مانند صنعت ، کشاورزي و خانگي بايد مديريت شود و تغيير زمان به وجود بيايد تا فشار بر روي تاسيسات برق کاهش يابد.
وي ياداورشد که يکي از مشکلات و پيامدهاي قطعي برق ، اختلال در توزيع و قطعي آب است زيرا تاسيسات آب هم به برق وابسته هستند .
وي گفت: با توجه به پديدهاي مختلف طبيعي استفاده از سيستم هاي ذخيره انرژي در دستگاه هاي خدماتي و اداري ضروري است.
** انشعاب هاي غير مجاز مشکل ديگر توزيع برق
يکي ديگر از مشکلات توزيع برق، وجود انشعاب هاي غير مجاز در مناطقي از کشور از جمله البرز است که خود نيز براي تاسيسات خسارت بار است .
مديرعامل شرکت توزيع برق البرز گفت: تلاش شده تا انشعاب هاي غير مجاز در استان البرز به مجاز تبديل شود.
وي افزود: اکنون در شهرستان ساوجبلاغ بيش از 20 هزار متقاضي دريافت انشعاب موقت برق داريم .
وي فعاليت دستفروشان را چالش ديگري براي توزيع برق البرز دانست و قطع و وصل انشعاب هاي غيرمجاز توسط اين افراد خود مشکل ساز است.
اسکندري طول شبکه برق استان البرز را 13 هزار کيلومتر اعلام کرد .
**پرداخت خسارت به وسايل برقي مردم
مديرعامل شرکت توزيع برق البرز در خصوص پرداخت خسارت وسايل برقي مردم ناشي از قطعي و نوسان برق گفت: در اين زمينه بخشي از هزينه ها يک شرکت بيمه به آسيب ديدگان پرداخت مي شود.
استان البرز حدود يک ميليون و 200 هزار مشترک برق دارد.
قطعي برق از اوايل تيرماه جاري مشکلاتي براي مردم استان البرز به وجود آورده ضمن آنکه خساراتي به وسايل برقي مردم و دستگاه هاي اداري وارد کرده است.
دماي اين روزهاي البرز از مرز 42 درجه گذشته و برخي روزها به 45 درجه بالاي صفر مي رسد.
با اين حال مديريت مصرف توسط مردم و مسئولان و توسعه انرژي هاي نو مهم ترين گام براي مديريت بحران گرماي کم سابقه در البز و کشور توسط کارشناسان پيشنهاد مي شود.
7410/1535
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۳۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو ناصر اسکندری در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور با وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از ۹۲ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، افزود: ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در تابستان سال گذشته در حالی به ۹۸ درصد رسیده است که میانگین جهانی این رقم در حدود ۹۵ درصد است و در تلاشیم امسال نیز نیروگاه‌های حرارتی را با آمادگی بالایی در مدار تولید داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه راندمان نیروگاه‌های حرارتی در پایان سال گذشته با افزایش دو دهم درصدی به ۳۹.۳ درصد رسیده است، ادامه داد: در سال گذشته سوخت مصرفی نیروگاه‌ها در حالی ۲.۹۱ درصد افزایش یافته که میزان تولید برق این واحدها به دلیل افزایش راندمان نیروگاه‌ها بیش از این رقم بوده است.

اسکندری یادآور شد: تنها در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم ۱۴ واحد بخار سیکل‌ترکیبی جدید به ظرفیت دو هزار و ۱۷۱ مگاوات بدون مصرف سوخت جدید وارد مدار شده است که از محل احداث این واحدها سالانه ۳.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت نیروگاه‌ها صرفه‌جویی شده و شاهد رشد راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور هستیم.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در ابتدای امسال ۲.۹ درصد افزایش یافته است، گفت: روند افزایش نیاز مصرف در ابتدای امسال رشد ۵.۵ درصدی داشته و با توجه به اینکه در سال جدید نیاز مصرف برق کشور رشد شتابانی دارد، باید آمادگی بیشتری برای تولید برق مورد نیاز مشترکان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال قابلیت تولید در نیروگاه‌های حرارتی را باید به ۵۲ هزار مگاوات برسانیم، اضافه کرد: این رقم از طریق پروژه‌های جدید نیروگاهی، طرح‌های رفع محدودیت و افزایش آمادگی در نیروگاه‌های مختلف ایجاد خواهد شد که در همین راستا از مهرماه سال گذشته حدود ۱۰۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به منظور افزایش آمادگی این واحدها برای تولید برق پایدار و مطمئن در پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است.

اسکندری ادامه داد: در حال حاضر ۹۲ درصد از فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این بخش مطابق برنامه آغاز شده و بیش از ۹۸ درصد از برنامه‌های تعمیراتی شروع شده نیز به پایان رسیده است و تا چند روز آینده با اتمام برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور این واحدها آماده تولید برق مورد نیاز مشترکان در پیک تابستان امسال خواهند بود.

کد خبر 6094611 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • رشد چشمگیر احداث نیروگاه های خورشیدی در استان سمنان
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • بزرگترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران در مارلیک افتتاح شد
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر