Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@12:06:21 GMT

تدوین سند آسیب‌های اجتماعی جم ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۳۶۵۱

تدوین سند آسیب‌های اجتماعی جم ضروری است

به گزارش ایرنا، محمد حسینی روز یکشنبه در نشست با رئیس و کارکنان بهزیستی شهرستان جم افزود: در این ارتباط خدمت به جامعه هدف بهزیستی در حوزه آسیب های اجتماعی اقدامی ارزشمند و انسان دوستانه است که باید بیش از پیش مورد توجه واقع شود.
حسینی ادامه داد: در بحث معیشت افراد تحت پوشش بهزیستی نیز باید خلاقیت و بهره گیری از مشارکت خیران با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: برای توسعه خدمات بهزیستی آماده همکاری و اختصاص اعتبار هستیم.
فرماندار جم یادآور شد: در حوزه خدمات بهزیستی در دولت تدبیر و امید خدمات شایانی صورت گرفته باید اطلاع رسانی لازم پیرامون آن صورت گیرد.
وی ادامه داد: این اطلاع رسانی می تواند به آگاه سازی جامعه و ترغیب مشارکت مردم و خیران کمک کند.
حسینی تاکید کرد: زنان سرپرست خانوار به دلیل شان و جایگاهی که در جامعه دارند لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرند.
7212/6043*
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 آسیب های اجتماعی بهزیستی جامعه خلاقیت محمد حسینی جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۳۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاجعه، خطر یا رخدادی است طبیعی یا توسط فن‌آوری ساخته انسان که در پی آن آسیب فیزیکی، تخریب، از دست دادن جان یا تغییر شدیدی به محیط زیست وارد می‌شود.

معصومه کمال‌ا‌لدینی (عضو گروه جامعه‌شناسی مصائب و بلایای طبیعی انجمن جامعه‌شناسی ایران) درپژوهشی با عنوان «تأملی بر مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه» به واکاوی این موضوع پرداخته است که فاجعه در همە جوامع قابلیت اتفاق افتادن دارد، و زندگی انسان همیشه در طول تاریخ با بحران مواجه بوده است. فجایع و بحران‌هایی مثل جنگ، فقر، آتش سوزی‌های شهری و...با ورود به زندگی انسان‌ها وضعیت زندگی‌شان را دچار آشفتگی می‌کند. 

* پیامدهای فاجعه در جوامع انسانی

یکی از مهمترین پیامد‌های فجایع، مسائل و مشکلات اجتماعی است

به زعم این پژوهشگر امروزه مخاطرات طبیعی مثل، سیل، زلزله، خشک‌سالی و طوفان بر حسب عمق و شدت و وسعت و سطح مقاومت، آمادگی عینی و ذهنی جوامع و انسان‌ها و اقدامات پیش‌گیرانه با پیامد‌هایی فاجعه‌آمیز و بسیار متفاوت در جوامع انسانی همراه است.

او در ادامه می‌نویسد: تحقیقات جامعه‌شناسی نشان داده که یکی از مهمترین پیامد‌های فجایع، مسائل و مشکلات اجتماعی است. متخصصان علوم اجتماعی از منظری متفاوت با اندیشه‌مندان مهندسی و فنی به موضوع فجایع طبیعی می‌نگرند و فاجعه در این علم پدید‌ه‌ای اجتماعی تعریف می‌شود که از ساختار‌های اجتماعی و اقتصادی تأثیرپذیر است و با خود اختلالات اجتماعی نیز به دنبال دارد.

* جامعه‌شناسی فاجعه

کمال‌ا‌لدینی در این مقاله با اشاره به مطالعات انجام شده در عرصه جامعه شناسی فاجعه می‌نویسد: پژوهش‌هایی که از سال ۱۹۲۰ میلادی در جهان با تحقیقات پرینس و سوروکین و سپس کوارنتلی مطرح شد، امروزه اندیشه‌مندان اجتماعی را به مطرح شدن گرایشی جدید از جامعه‌شناسی با نام جامعه‌شناسی فاجعه سوق داده که به مطالعه عوامل اجتماعی، فرهنگی و پیامد‌های آن بر رفتار‌های انسان‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده و فعالیت‌های سازمان‌های امدادرسانی می‌پردازد. 

جامعه‌شناسی فاجعه به مطالعه عوامل اجتماعی، فرهنگی و پیامد‌های آن بر رفتار‌های انسان‌های آسیب‌پذیر و آسیب دیده و فعالیت‌های سازمان‌های امدادرسانی می‌پردازد

او می‌نویسد گروه جامعه‌شناسی فاجعه یا مصائب اجتماعی در ایران عمری کوتاه دارد و از سال ۱۳۶۹ پس از فاجعه زلزله منجیل آغاز و در سال ۱۳۸۲ با وقوع زلزله بم به اوج فعالیت خود رسید.

به زعم کمال‌ا‌لدینی نشر مقاله‌های تحقیقی علمی و بررسی آثار جامعه‌شناسان، هر چند اندک، در گسترش و کارآمد شدن این گرایش در نظام دانشگاهی ایران و سازمان مدیریت بحران تأثیر مهمی دارد، و در زمینه‌های مختلفی به توصیف مختصات گوناگون اجتماع حادثه دیده می‌پردازد.

این پژوهشگر در نهایت با اشاره به این موضوع که تحلیل رابطە بین متغیر‌های گوناگون، محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها و اسطوره‌زدایی از رفتار مردم مصیبت‌دیده و خنثی کردن پندار‌های ناروا، ایجاد مدیریت مردمی و خردمندانه در زمان فاجعه می‌پردازد و به مدیریت بحران کمک می‌کند.

در انتها لازم به ذکر است که در کنار سایر حوزه‌های مطالعاتی، پژوهش‌های متعددی توسط محققان علوم اجتماعی و به صورتی محدودتر توسط جامعه‌شناسان در چند دهە گذشته انجام گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • ساماندهی ۷ هزار و ۲۹۸ آسیب‌دیده اجتماعی
  • اجرای طرح زیست عفیفانه در جامعه ضروری است
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • نشست اعضای شورای اطلاع رسانی استان با دستور کار تبیین شعار سال
  • تدریس عملیات «وعده صادق» در دانشکده‌های نظامی جهان
  • همکاری های بهزیستی و آستان قدس رضوی در استان بوشهر تقویت شود
  • نهادینه‌سازی جایگاه مشاوره و روانشناسی در جامعه ضروری است