Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها مرکز رسمی علمی ـ پژوهشی و تخصصی مطالعات آفریقا در کشور در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس منحل و اساتید بورس شده آن مرکز هم اخراج شدند!

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، تنها مرکز رسمی علمی ـ پژوهشی و تخصصی مطالعات آفریقا در کشور در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس منحل و ساختمان و امکانات آن در اختیار زمینه­‌های تخصصی رئیس دانشکده علوم انسانی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین گزارش، «مرکز مطالعات آفریقا» به عنوان اولین مرکز مطالعات منطقه‌­ای مرتبط با آفریقا در ایران، در سال 1379 با موافقت قطعی وزارت علوم و در زمره مراکز پژوهشی افتتاح شد.

هدف از تأسیس این مرکز، دستیابی به شناخت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قاره آفریقا و کوشش برای ارتقاء سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با این قاره ازطریق تحقیقات علمی است. مرکز مطالعات آفریقا قبل از انحلال از 4 گروه زیر تشکیل شده بود:

گروه مطالعات فرهنگی؛ گروه مطالعات اقتصادی؛ گروه مطالعات ژئوپلیتیک و گروه مطالعات سیاسی. مهمترین وظایف گروههای مطالعاتی مرکز مطالعات آفریقا عبارتند از: اجرای طرح­های تحقیقاتی باتوجه به نیاز دستگاههای اجرائی کشور در زمینه آفریقا؛ گسترش همکاری با سازمان­ها و مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور و برگزاری همایش­های علمی و میزگردهای تخصصی.

براساس این گزارش باوجود همسویی‌­های فرهنگی و زمینه­‌های بِکر اقتصادی برای حضور ایران در آفریقا؛ تنها مرکز رسمی علمی ـ پژوهشی و تخصصی مطالعات آفریقا در کشور در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس منحل و ساختمان و امکانات آن در اختیار زمینه­‌های تخصصی رییس دانشکده علوم انسانی قرار گرفت.

به راستی دلایل اصلی تعلیق و تعطیلی بی ­سروصدای مرکز مطالعاتی با این درجه از اهمیت علمی و توجیهات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چیست؟ چه عامل مهمتری موجب گردیده است تا این مرکز مهم منحل شود؟ درحالی­که در سال 1391 جهت تقویت فعالیت­های علمی این مرکز تلاش شد تا با موافقت دانشگاه تربیت مدرس و وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری، سه عضو جدید هیأت علمی از طریق اعطای بورس تحصیلی با حوزه تخصصی آفریقا جذب مرکز فوق شوند اما اکنون که اعضای جذب شده این مرکز پس از اتمام دوره تحصیل آماده شروع به خدمت هستند، متأسفانه به دلیل مواضع مغرضانه و تنگ‌­نظرانه ریاست دانشکده علوم انسانی نسبت به نیروهای جوان و انقلابی، اساتید مذکور در وضعیت بلاتکلیفی به­سر می‌­برند.

بدیهی است که اهمیت قاره آفریقا و فراهم شدن زمینه‌­های تعاملی و روابط با کشورهای این قاره برای جمهوری اسلامی ایران از منظر فرهنگی و اقتصادی بسیار مهم و حیاتی است، جایی که حتی کشورهای اروپایی و امریکایی نیز در سبد مطالعات علمی خود نسبت به آن جایگاه ویژه­‌ای را اختصاص داده‌­اند.

مسئولان دانشگاه تربیت مدرس و بانیان تعطیلی مرکز مطالعات آفریقا و حذف کنندگان جوانان بورسیه‌­ای باید پاسخگوی عملکرد خود در این زمینه باشند و پاسخ دهند که دلیل تعلیق فعالیت‌های این مرکز چیست؟ چرا پس از گذشت ماهها از تعلیق فعالیت­‌ها، برای احیای این مرکز و استخدام اعضای جذب شده آن، اقدام نکرده­‌اند؟

چگونه است که علیرغم تایید علمی اعضای هیأت علمی مرکز مذکور ازسوی گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، امّا هم مرکز مطالعات آفریقا منحل می‌شود و هم اعضای مذکور اخراج می­‌شوند؟

منبع: فارس

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۳۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزیر علوم منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، امید رضایی‌فر را به عنوان «رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی» منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل در این حکم انتصاب، خطاب به رضایی‌فر آورده است؛ نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان «رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی» منصوب می‌شوید. امید است با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و جلب همکاری اعضاء هیات علمی، مدیران و یاوران علمی و در چارچوب برنامه ارائه شده اینجانب به مجلس شورای اسلامی، در تحقق اهداف نظام علم و فناوری نقشی شایسته ایفا نمایید.

انتظار می رود با نصب‌العین قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) به ویژه دستورات معظم له در بند ۶ سیاست‌های کلی ابلاغی در حوزه علم و فناوری در تعامل سازنده و مبتنی بر عزت و اقتدار با دیگر کشورها و با عنایت به اهداف سند دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری کشور، مدیریت جهادی خود را در جهت سیاستگذاری، ارایه راهبردهای کارشناسانه، برنامه‌ریزی و تحقق موارد زیر به کار گیرید:

۱. اتخاذ سیاست‌های نوآورانه در جهت خلق مزیت برای رقابت بین المللی در حوزه آموزش عالی، علم، فناوری و نوآوری

۲. اهتمام ویژه و اتخاذ سیاست‌های عملیاتی، حمایتی و نظارتی به منظور ایفای نقش موثر در چهار سطح جهانی،کشورهای مسلمان، کشورهای منطقه، کشورهای همسایه

۳. تدوین، ارائه و اجرای برنامه دانش‌بنیان و عملیاتی در جهت کسب و تثبیت مرجعیت علمی دانشمندان و سرآمدان علمی کشور در حوزه‌های مختلف علم وفناوری

۴. تلاش هدفمند و موثر در جهت تحقق مهاجرت معکوس نخبگان ( بازگشت و ارائه خدمت به وطن) به عنوان اولویت وزارت علوم تحقیقات و فناوری

۵. عضویت در مجامع بین المللی مبتنی بر هوشمندی، بصیرت و حضور کنشگرانه و الهام بخش جمهوری اسلامی ایران

۶. حمایت و تسهیل‌گری در جهت حضور پژوهشگران کشور عزیزمان (اعضا هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ) در مجامع علمی و بین المللی و تسهیل مراوادات علمی دانشمندان، محققان و دانشجویان سایر کشورها از طریق برقراری ارتباط موثر با سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای خارجی در ایران

۷. بسترسازی و انتقال دانش نوین به کشور، انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، انتشار مقالات مشترک بین-المللی، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های مشترک تحصیلی و بهره گیری متقابل و هوشمندانه از امکانات پیشرفته آزمایشگاهی

۸. دیپلماسی موثر و فعال در حوزه علم و فناوری با هدف بهره گیری از تعاملات فرامرزی برای رشد علمی، اثر بخشی جهانی، تصدی کرسی های  کلیدی در نهادهای بین المللی و انتقال فناوری و بهره گیری از توانمندی‌های علمی و حمایت‌های مادی و معنوی آنها

۹. حفظ و گسترش کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی با اولویت کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای همسایه و همسو و تلاش برای تبدیل زبان فارسی به زبان علم دنیا

۱۰. حضور فعال در سازمان‌های علمی و بین المللی، حمایت و تلاش برای حفظ منافع ملی در این سازمان‌ها، کسب موقعیت‌های بین المللی و شرکت در هنجارسازی‌های علمی بین المللی

۱۱. بسترسازی جهت جذب دانشجویان بین الملل، تبادل استاد و دانشجو، ایجاد شعب دانشگاهی در خارج از کشور و انتقال دانش و فناوری با اولویت کشورهای اسلامی و همسو

۱۲. ایجاد دریچه واحد در همکاری‌های علمی بین المللی بین کنشگران صف و ستاد وزارت متبوع جهت حفظ منافع ملی و پرهیز از چندگانگی در سیاست‌های علمی بین المللی

۱۳. تعامل هم‌افزا با اعضای شورای معاونین و کلیه موسسات تابعه وزارت عتف به  ویژه کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سازمان امور دانشجویان به منظور تسریع و تسهیل تحقق ماموریت‌های محوله

توفیق روزافزون جنابعالی را در پیش‌برد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی)  از درگاه پروردگار متعال خواستارم. 

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم همچنین در نامه‌ای جداگانه از خدمات و تلاش‌های وحید حدادی‌اصل رئیس سابق مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

امید رضایی‌فر دانش‌آموخته رشته مهندسی عمران گرایش سازه استاد دانشگاه سمنان است که پیش از این مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم و مدتی نیز سرپرستی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را عهده‌دار بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات تغییرات آزمون دستیاران پزشکی اعلام شد
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • برگزاری سه کارگاه علمی تخصصی همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»
  • واگذاری آزمون‌های ارتقا و گواهینامه دستیاران پزشکی به دانشگاه‌ها
  • اوکراینی‌ها از آمریکا ناامید شده‌اند
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • رتبه اول جهانی طراحی معماری آینده غذا برای دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
  • به خاورمیانه جدید خوش آمدید!
  • رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزیر علوم منصوب شد