Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:18:27 GMT

برای آسیب شناسی اعتیاد نیاز به کار پژوهشی داریم

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۴۵۸۴

برای آسیب شناسی اعتیاد نیاز به کار پژوهشی داریم

اهواز - ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خوزستان گفت: خوزستان در طرح های پژوهشی حوزه آسیب شناسی اعتیاد ضعیف است، ما با این نگاه نمی توانیم در صدد حل مشکل اعتیاد باشیم.

به گزارش ایرنا  حسین لامی زاده یکشنبه در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان با انتقاد از محاسبه مصرف آب، برق و گاز کمپ های ترک اعتیاد با تعرفه اماکن تجاری افزود: تعرفه خدمات ارائه شده به این مراکز باید براساس موارد خاص باشد در غیر این صورت مراکز ترک اعتیاد به دلیل شعف بنیه مالی قادر به ادامه کار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: هر مرکز ترک اعتیاد در ماه به طور میانگین 30 تا 40 میلیون ریال بابت قبض پرداخت می کند؛ همین امر سبب می شود که یا صاحبان این مراکز به فکر تعطیلی بیفتند و یا  تعداد بیشتری بیمار پذیرش کنند که همین امر سبب کاهش کیفیت خدمات می شود‌‌‌.
لامی زاده یادآور شد: در هفته مبارزه با موادمخدر نخستین مرکز تی سی زنان در خوزستان افتتاح شد به رغم هزینه 25 میلیون ریالی برای اجاره محل و 18 میلیون ریالی بابت پرداخت قبض برق اما تاکنون حتی یک بیمار به این محل مراجعه نکرده است.
لامی زاده گفت: با ادامه این روند این مرکز ظرف چندماه آینده تعطیل می شود زیرا بخش خصوصی قادر به پرداخت هزینه های آن نیست.

*لزوم کاهش 25 درصدی موادمخدر
استاندار خوزستان نیز با اشاره به اینکه تا سال 1400 باید 25 درصد رشد در کاهش مصرف مواد مخدر  داشته باشیم گفت: برای رسیدن به این هدف دستگاه های اجرایی باید نقشه راه را ترسیم و موانع را شناسایی کنند.
غلامرضا شریعتی ادامه داد: سند ملی مبارزه با مواد مخدر باید ترسیم شود زیرا این سند وظیفه هرکدام از دستگاه های اجرایی را مشخص می کند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که عملکردشان را بر اساس این سند ملی هر سه ماه یکبار گزارش دهند گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که در خوزستان تعداد معتادان متجاهر کاهش پیدا کند و حتی بدون معتاد متجاهر باشیم.
شریعتی در بخشی دیگر با تاکید براینکه تعرفه آب و برق کمپ های ترک اعتیاد باید براساس اماکن فرهنگی محاسبه شود افزود: اگر هزینه ها براساس اماکن تجاری محاسبه شود قطعا ادامه کار به سود صاحبان این مراکز نیست.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید طرح های پژوهشی در حوزه آسیب شناسی اعتیاد را گسترش دهند تصریح کرد:
 نباید تنها به تشکیل جلسات کمی اکتفا کنیم و باید به مسائل کیفی بیشتر توجه شود.

*ارتباط معتادان متجاهر با جرایم خرد
رییس پلیس مبارزه با موادمخدر خوزستان نیز تعداد معتادان متجاهر را با جرایم خرد مرتبط دانست و گفت: در فروردین ماه سال 96 حدود 500 معتاد متجاهر در خوزستان جمع آوری شد که 300 نفر آن متعلق به کلانشهر اهواز بود.
یدالله امیری ادامه داد: با جمع آوری این معتادان تعداد جرایم خرد در استان 15 درصد کاهش پیدا کرد اما‌چند ماه بعد با آزادسازی آنها بار دیگر جرایم خرد افزایش پیدا کرد.
وی گفت: فروردین ماه امسال هم سهمیه جمع آوری 300 معتاد متجاهر داده شد که 100 نفر آنها در شهر اهواز بودند که با جمع آوری آنها بار دیگر جرایم خرد هشت درصد کاسته شد.
بیش از 100 کمپ ترک اعتیاد و 150 مرکز متادون درمانی(MMT) در استان وجود دارد که با همکاری دستگاه هایی مانند بهزیستی، معاونت غذا و دارو و علوم پزشکی به ارائه خدمات درمانی به افراد درگیر این آسیب می پردازد.
9887/6002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اعتياد معتاد متجاهر خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۴۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد سازی در جنوب سیستان و بلوچستان در اولویت کاری منطقه

به گزارش جام جم آنلاین، استاندار در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در فرمانداری شهرستان چابهار برگزار شد،  با بیان اینکه باید تمام طرح های سطح استان با دقت کافی و انجام مطالعات و پیش‌بینی‌های لازم انجام شوند، گفت: به واسطه پیش بینی‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای که پیش از وقوع سیلاب اخیر انجام شد، کمترین آسیب جانی را داشته‌ایم.

محمد کرمی افزود: در سیلاب اخیر حجم بسیار بالایی از آب در قسمت سرریز سد کهیر با ارتفاع سه متر به وجود آمد که اکنون حجم ورودی آب بسیار کم شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ما شاهد محدوده‌ای به وسعت حدود ۳۲۰ کیلومتر منطقه درگیر سیلاب بوده‌ایم و، چون این مناطق به صورت دشت است؛ خسارت‌ها نیز کاهش یافت. 

وی ادامه داد: کار‌های بسیار خوبی دراین مدت در محدوده درگیر سیلاب در جنوب استان انجام شده، اما باید کار‌های باقیمانده نیز با سرعت مضاعف پیگیری و انجام شوند.

کرمی عنوان کرد: دو بالگرد جدید ارتش نیز در حال افزوده شدن به تیم‌های حاضر در منطقه است تا علاوه بر گروه‌های جهادی که در اختیار ستاد اجرایی هستند، با تلاش مضاعف هرچه زودتر از این بحران عبور کنیم.

وی افزود: باید مباحث آبرسانی با سرعت پیگیری شوند و تیم‌های موجود در منطقه نیز با تامین نیروی انسانی و امکانات از سایر استان‌ها تکمیل شوند تا روستا‌های دارای تنش آبی مشکلاتشان کاسته شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اعتبارات لازم برای افزودن دستگاه‌های راهسازی به راهداری داده شده است و این موضوع به اطلاع فرمانداران منطقه نیز قرار داده شده است.

وی ادامه داد: نکته بسیار حائز اهمیتی که در سیلاب گذشته هم بر آن تاکید شده است؛ آن است که باید از آب‌های حاصل از باران‌های این چنینی استفاده مفیدی و لازم صورت گیرد.

کرمی یادآور شد: ما دو اولویت مهم در امر سدسازی سد کاجو و سد قصر قند را در منطقه دنبال می‌کنیم و با ساخت این سد‌ها بخشی از آب حاصل از باران‌های سیلابی کنترل می‌شوند.

وی افزود: بر همین اساس بخش مطالعاتی سد‌های حوزه جنوب انجام شده و به رئیس جمهور ارائه شده است همچنین در بخش هوتگ‌ها به دنبال استفاده مفید از از آنها برای ذخیره و جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب‌ها هستیم.

وی ادامه داد:  بخشی از راه‌های ما به شدت آسیب دیده و بخشی نیز به علت نبود پل کافی برای گذر آب رودخانه‌ها، تخریب شده است.

کرمی گفت: در منطقه مهرستان نیز به واسطه نبود پل و استفاده از آبنما در طول مسیر راه اصلی، ارتباط دو شهرستان قطع شده بود که می‌توانست با ایجاد یک پل این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: پل‌هایی که احداث شده به واسطه مطالعات ۵۰ سال گذشته و دبی آب ۲۰۰ سال پیش دچار آسیب شده است و بر همین اساس باید تغییرات اساسی در مطالعات صورت گیرد تا کمترین آسیب ایجاد شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با اعلان اینکه در بحث برق رسانی و آبرسانی نیز برخی از لوله‌ها در مسیر رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند وبه جای آنکه در کنار پل قرار گیرند، عنوان کرد: بخشی از فیبر نوری هم در مسیر آب قرار داده شده در حالی که می‌توانستند با انجام اقدامات فنی نظیر کابل کشی از عمق پنج متری و یا شش متری زمین و بتن‌ریزی خسارت را کاهش دهندوباید به صورت اساسی در این زمینه کار شود.

دیگر خبرها

  • تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان
  • امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی ادامه دارد
  • سد سازی در جنوب سیستان و بلوچستان در اولویت کاری منطقه
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • ارجاع ۲۳ معتاد متجاهر به مراکز ترک اعتیاد در شوش
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری