Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@03:18:36 GMT

اجرای بی کم و کاست قانون، مطالبه اصلی معلولان

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۵۶۴۶

اجرای بی کم و کاست قانون، مطالبه اصلی معلولان

به گزارش ایرنا پس از تصویب بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال گذشته، این قانون اردیبهشت امسال از سوی رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.
اجرای بی کم و کاست قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از جمله خواسته های اصلی جامعه معلولان است، موضوعی که در نشست شماری از معلولان نخبه استان با استاندار زنجان بارها روی آن تاکید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاندار زنجان در این نشست گفت: با در نظر گرفتن مقدورات، حقوق فراموش شده جامعه معلولان باید درست و کامل اجرا شود.
اسدالله درویش امیری با بیان اینکه معلولان انسان های بزرگ و با اراده جامعه هستند، افزود: جامعه باید معلولان را افرادی توانمند و قدرتمند ببیند.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان نیز در این نشست با بیان اینکه تقویت و ایجاد قوانین بالادستی برای حمایت از معلولان از دغدغه های مهم سازمان بهزیستی است، گفت: قانون حمایت از معلولان در سال 83 تصویب شد و امروز نیز همان قانون پایه ای شد بر قانون کنونی که در 9 فصل و 34 ماده و 29 تبصره، به عنوان یک قانون متعالی به شمار می رود.
محمد محمدی قیداری تصریح کرد: اکنون با تصویب قانون بازنگری شده، بذر خیری کاشته شده که در سال های آینده بستر کار را برای بهره مندی هر چه بیشتر معلولان از حقوق خود و نیز دریافت خدمات مناسب تر مهیا کرده است.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به جامعه معلولان دارد، اظهار کرد: سه و نیم برابر کردن مستمری معلولان تحت پوشش بهزیستی از جمله اقدامات قابل توجه دولت در سال گذشته بود.
محمدی قیداری تقویت و توسعه تشکل های غیر دولتی در حوزه خدمات رسانی به جامعه معلولان را از دیگر برنامه های عمده بهزیستی برشمرد و افزود: امروز بالغ بر 400 تشکل مردمی در این عرصه کمک دولت هستند.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان از شناسایی حدود 13 هزار معلول در این استان خبر داد و گفت: در واقع اکنون همه معلولان در استان شناسایی شده اند و امروز خدمات بهزیستی به دورترین نقاط در استان نیز می رسد.
وی با بیان اینکه 50 درصد معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بر اساس قانون برنامه ششم، انجام مشاوره های ژنتیک برای زوجین در شرف ازدواج به تصویب رسیده ولی هنوز اجرایی نشده است.
محمدی قیداری با بیان اینکه مناسب سازی از مفاد مهم قانون جامع حمایت از معلولان است، تصریح کرد: مناسب سازی فقط برای معلولان نیست و اکنون علاوه بر حدود 30 هزار معلول بارز، استان زنجان 104 هزار نفر سالمند دارد که از این آمار نتیجه می شود درصد قابل توجهی از جمعیت استان توان تردد در برخی معابر و اماکن سطح استان را ندارند.
بر اساس سرشماری سال 95، استان زنجان یک میلیون و 57 هزار نفر جمعیت دارد.
مهدی قنبری موحد، مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان در این نشست گفت: من جزو افرادی هستم که زندگی قبل و بعد از معلولیت را تجربه کرده ام، قبل از سانحه تصادفی که منجر به معلولیتم شد، شهر برای من بهترین بود ولی بعد از معلولیت، همه چیز فرق کرد و همه چیز اعم از پی گیری کارهای روزمره برایم یک معضل شد.
وی با بیان اینکه نیاز اولیه یک فرد حضور در جامعه است، افزود: متاسفانه معلولان در نتیجه نامناسب بودن مبلمان شهری، از این حق محروم هستند.
قنبری موحد اظهار کرد: برای موضوع مناسب سازی نباید کسی منتی روی سر معلولان بگذارد، چرا که این موضوع فقط ویژه معلولین نیست، بلکه سالمندان و خردسالان و آنانی که به صورت مقطعی دچار معلولیت می شوند هم نیاز به مناسب سازی معابر و اماکن دارند.
سهیلا حسنی از معلولان نخبه استان و دانش آموخته حقوق گفت: امیدواریم قانون جدید حمایت از معلولان مورد کرامت مسئولان قرار بگیرد.
وی افزود: امروز قانون بسیار خوبی تصویب شده ولی در جامعه قوانین بسیار خوبی داریم که متاسفانه در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه می شوند.
حسنی اظهار کرد: چنانچه قانون جامع حمایت از معلولان اجرا شود به طور قطع بسیاری از مسائل این قشر حل می شود.
شهردار زنجان در این نشست با بیان اینکه معلولیت جزیی از جامعه است، گفت: به عنوان شهردار از جانب خودم و از طرف شهرداران سابق شهر زنجان، شرمنده عزیزان معلول هستیم.
مسیح الله معصومی خاطرنشان کرد: در زمان شکل گیری فضاهای شهری توجه به موضوع مناسب سازی امری ضروری است و شهرداری در این زمینه همواره تلاش کرده است.
وی افزود: هم اکنون تدابیری برای بهره مندی معلولان از خدمات شهری از قبیل مناسب سازی برخی پیاده روها، مجهز کردن برخی اتوبوس ها برای استفاده معلولان در شهر انجام شده است.
شمار دیگری از معلولان هم در این نشست به مسائل اشتغال، ورزش و هنر معلولان در استان اشاره کردند و خواستار توجه و مساعدت مسئولان برای رفع و حل آنها شدند.
استاندار زنجان به آمادگی استانداری برای مساعدت برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی معلولان اشاره و اظهار کرد: برای این منظور نیازمند تعریف یک مکانیسم حقوقی و قانونی هستیم.
درویش امیری به تعطیلی اماکن ورزشی دستگاه های دولتی در نوبت صبح اشاره کرد و از مدیرکل بهزیستی استان خواست تا از طریق پیگیری و ابلاغ بخشنامه از سوی استانداری، این اماکن ورزشی در نوبت صبح در اختیار معلولان قرار داده شود.
7312/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 ازدواج حقوق قانون مجلس شورای اسلامی معلولان جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امکان صدور فاکتور رسمی در سامانه جامع تجارت برای تمامی فعالان صنف طلا ایجاد شده و اجرای این مسئله به‌صورت جدی توسط دولت پیگیری می‎شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، باتوجه‌به ابلاغ ضوابط اختصاصی طلا ذیل تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ مرداد ماه 1401، متاسفانه اجرای این قانون به تعویق افتاده بود که با توجه به سال جهش تولید با مشارکت مردم، دولت اجرای این قانون را از ابتدای امسال برای تمامی صنف و صنعت طلا لازم الاجرا نمود.

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

کلیه طلافروشان می‌بایست بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند که در این صورت معاملات مشکوک و فروش کالای غیراصیل و قاچاق برای دستگاه‌های نظارتی شفاف خواهد بود و می توان از ضرر مردم به دلیل خرید کالای بدون اصالت مانند سکه‌های تقلبی و طلای عیار پایین جلوگیری کرد.

بر اساس ماده 18 آئین نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، وزات صمت مکلف است با همکاری بانک مرکزی امکان ثبت سیستمی معاملات طلا را در سامانه جامع تجارت فراهم نماید و فعالین صنف طلا می بایست اطلاعات معاملات خود را در این سامانه ثبت نمایند. همچنین بر اساس بند الف ماده 7 قانون مبارزه با پولشویی اشخاص، نهادها و دستگاههای مشمول این قانون (موضوع مواد 5 و 6) برحسب نوع فعالیت و ساختار سازمانی خود مکلف به احراز هویت و شناسایی مراجعان هستند.

اجرای این قانون در کنار قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه طلا می‌تواند علاوه بر کاهش قاچاق طلا، مشکلات مالی بخش طلا از قبیل پول‌شویی و ارتشا را نیز شناسایی نماید تا دستگاه‌های نظارتی نسبت به مقابله با آن اقدام نمایند.

وفاق تمام دستگاه‌های حاکمیتی در اجرای ضوابط تبصره 4 طلا

باتوجه ‌به ایجاد وقفه در اجرای ضوابط تبصره 4 ماده 18 فلزات گرانبها و گوهرسنگ ها، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی جلسه ای با حضور تمامی دستگاه های تصمیم گیر در صنعت طلا وفلزات گرانبها، ضمن بررسی مجدد ابعاد طرح و نظرات اتحادیه های مربوطه، اجرای این ضوابط را برای تمامی فعالین صنف طلا از جمله طلافروشان، بنکداران، آبشده فروشان و تولیدکنندگان از 7/1/1403 الزامی کرد.

البته پیش‌ازاین مسئله ثبت اطلاعات در دو سامانه جامع تجارت و مودیان موجب نارضایتی برخی از فعالان صنف طلا و جواهر شده بود که پیگیری اخبار نشان می‎‌دهد این موضوع برطرف شده است؛ به‌طوری‌که بر اساس تبصره 3 الحاقی به ماده 5 قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی در صورت ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت با رعایت الزامات صدور صورت‌حساب الکترونیکی از سوی سازمان مالیاتی دیگر نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سامانه مودیان نبوده و اطلاعات می بایست به صورت سیستمی به این سامانه ارسال گردد.

سرپرست مرکز صنایع خلاق وزارت صمت: سامانه جامع تجارت در صنعت طلا لازم‌الاجرا است

محمدرضا زارع برزشی در جلسه روز 4/2/1403 نیز بر اجرای این قانون تأکید کرد و اجرای این قانون را در جهت حمایت از تولید لازم دانست.

ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی برخی فعالان بازار طلا

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جدید با تأکید بر اجرای قانون، از دستگاه‌های نظارتی خواست نسبت به متخلفین برخورد جدی صورت گیرد. بنا بر دستور معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالاو ارز از تاریخ، 7 فروردین سال جاری در کشور الزامی شده است.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • توسعه و بهسازی بزرگ‌راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند
  • اجرای طرح ایستگاه قانون در استان همدان
  • طرح‌های اجرا شده در حوزه عفاف و حجاب در چارچوب قانون است
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود
  • قانون نانوشته!
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران