Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@12:06:46 GMT

ساز خالوقنبر صدای خلیج فارس است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۶۶۸۰

ساز خالوقنبر صدای خلیج فارس است

نوشتن درباره بابا قنبر معروف به خالو قنبر سهل است و ممتنع. سهل از آن رو است که او چنان زلال و صمیمی است که با ساده‌‌ترین عبارات می‌توان او را توصیف کرد اما از همین رو است که کار بسیار ممتنع می‌شود علی مغازه ای پژوهشگر موسیقی نواحی

ایران آنلاین /    وقتی که صحبت از مردی در میان است که همچون خلیج فارس به دریا و اقیانوسی از فرهنگ و هنر مردم دیاری متصل است که در اوج بی‌ریایی، چند فرهنگی‌ است و گاه پیچیده‌تر از آن است که در فهم بگنجد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از قنبر راستگو نوشتن همانقدر سخت است که بخواهی از آیین زار بنویسی. یا بخواهی از آیین‌های موسیقی درمانی جنوب صحبت کنی و ضرورتاً بخواهی حق مطلب را هم ادا کنی. ابتدای همین نوشته اسمش را بابا قنبر نوشتم از آن‌رو که امروزه کمتر کسی بر این وجه از شخصیت او آگاه است. وجهی که خود سال‌هاست آن را از خود دور کرده است. باید اهل هوا باشی تا بفهمی این لقب چه بار سنگینی بر دوش صاحبش دارد. اما ناگفته پیداست بابا قنبر با معرفت و شعور والایی که دارد، تعمداً این عنوان و مسئولیت را کنار نهاد تا از اهل هوا دور باشد و مسئولیت درمان بیماران را بر دوش نکشد آن زمان که از هر سو آیین زار مورد هجوم قرار گرفته است. برخی آن را خرافاتی بیش نمی‌دانند و برخی آن را به دکانی برای نمایش و کسب درآمد تبدیل کرده‌اند. قنبر راستگو خود را از اهل هوا دور کرد و به اهل زمین دل داد و همراه معشوقش، هنرمند مردمان زمین ماند. خالو قنبر به صدای بندرعباس بودن بسنده کرده و با نی کوچک جفتی خود که همانا معشوقش است، نماد و صدای مردان و زنان هرمزگان شد. خالو قنبر با تسلط بی‌مانند خود بر ریتم‌ها پیچید و پلی ریتمیک موسیقی جنوب، به چهره بی‌بدیل موسیقی قومی ساحل نشینان هرمزگان بدل شده است. امروز هر ایرانی که صدای نی جفتی خالو قنبر را از هر رسانه‌ای بشنود هُرم گرمای بندرعباس و مردان ماهیگیر و زنان برقع‌پوش جنوب را مقابل چشمانش می‌بیند. امروز خالو قنبر سیمای بندرعباس و میناب و خلیج فارس است. نی جفتی خالو قنبر نام خلیج فارس را در جهان جاودانه می‌سازد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۶۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

پتروشیمی خلیج فارس مدیرعامل معتمد خود برای اداره باشگاه استقلال را انتخاب کرده است. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ بعد از واگذاری قانونی مالکیت باشگاه استقلال تهران به پتروشیمی خلیج فارس و چند شرکت زیرمجموعه آن، حالا رایزنی‌ها در مورد مدیرعامل بعدی آبی‌ها شروع شده و آنچه که مسلم به نظر می‌رسد خروج علی خطیر از جمع مدیران استقلال است.

حالا با بررسی‌ها مشخص شده به احتمال بسیار زیاد سردار احمد شهریاری مدیرعامل سابق باشگاه منحل شده صباباتری که در استقلال هم سابقه عضویت در هیأت مدیره را دارد، به عنوان مدیرعامل جدید معرفی خواهد شد.

ابر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مالک ۸۵ درصد مالکیت استقلال است و همه کرسی‌های هیات مدیره در اختیار این مجموعه عظیم اقتصادی با سود سالانه بیش از ۱۴۰ همت قرار دارد و هر فردی که این پتروشیمی بخواهد، بر کرسی مدیرعاملی استقلال تکیه خواهد زد.

رییس فعلی پتروشیمی خلیج فارس کسی نیست جز عبدالعلی علی عسگری رئیس پیشین سازمان صداوسیما... احمد شهریاری نیز در دوره مدیریت علی عسگری ، مرد شماره دو رسانه ملی و معاون پشتیبانی صداوسیما بود.

حالا به نقل از منابع موثق و مستقل، احمد شهریاری با دستور رفیق نزدیک خود مدیرعاملی استقلال را خواهد پذیرفت تا آبی ها دیگر مشکل مالی نداشته باشند و البته با ریخت‌وپاش‌ها و دزدی‌های ریز و درشت مدیران سابقش، بدهی‌های چندصد میلیاردی خلق نکنند.

گفته می‌شود تغییرات مدیریتی استقلال فعلا تا پایان فصل جاری مسابقات انجام نخواهد شد و به دلیل شرایط حساس باشگاه در کورس قهرمانی، قرار نیست تا خردادماه کسی جابجا شود.

همچنین گفته می‌شود با ورود شهریاری، ترکیب هیأت مدیره هم زیر و رو خواهد شد و در بهترین حالت تنها علی آقامحمدی در آن باقی خواهد ماند. از نام هاي بزرگی برای هیأت مدیره نام برده شده که هر کدام از آنها وزنه ای در نهادهای حاکمیتی هستند و اغلب سابقه حضور در استقلال را دارند. 

 

دیگر خبرها

  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر