Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@00:25:08 GMT

پايداري خانواده در گرو سلامت جنسي

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۷۲۱۰

پايداري خانواده در گرو سلامت جنسي

خبرگزاري آريا -

از شهرستان... تا تهران با ميني بوس 5 ساعت راه است و آنها دو سه شب پيش، اين راه را از شهر خودشان تا مرکز فوق تخصصي ناباروري آمده اند که رازشان را فاش کنند و بگويند صاحب فرزند نمي شوند، اما مشکل شان جدي تر از اين حرف هاست.
آنها نمي دانند که چه طور ممکن است پس از چهار سال ازدواج هنوز.... مساله اين است که.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... حتي خجالت مي کشند دردشان را بگويند، فقط سرخ مي شوند و سرشان را پايين مي اندازند، اما پزشک معالج شان مي گويد «بيماري جسمي ندارند، مساله آنها نوعي اختلال جنسي است که با آموزش صحيح حل مي شود.»
زن و مرد هر دو تحصيل کرده اند. طاهره، کارشناس ارشد يکي از رشته هاي علوم انساني است و حميد، دکتراي همان رشته را دارد و در دانشگاه درس مي دهد، اما هيچ کدام از آنها درباره مسائلي که امروز از پزشک مرکز مي شنوند آگاهي نداشته اند، نه پيش از ازدواج و نه حتي پس از آن.
طاهره شرم داشته به مرکز بيايد، اما حميد گفته است حالا که شنيده هاي شان را از اين و آن امتحان کرده اند و نتيجه نگرفته اند، چه اشکالي دارد به مرکز درمان ناباروري هم سري بزنند؟
آزمايش ها را که گذرانده اند، فهميده اند جزو 40 درصد زوج هايي نيستند که در آنها، زن نابارور است. جزو 40 درصد زوج هايي که مرد، نابارور است هم نيستند. جزو 10 درصد زوج هايي که هر دو طرف، نابارور هستند هم به حساب نمي آيند و حتي در گروه 10 درصد زوج هاي ناباروري که دليل ناباروري شان ناشناخته است هم نمي گنجند و آن وقت، پزشکان معالج در طبقات بالايي مرکز به آنها گفته اند «چرا به کلينيک سلامت جنسي در طبقه همکف سري نمي زنيد؟» و آنجا بوده که هر دو فهميده اند ازدواج شان، پس از 4 سال هنوز يک ازدواج «به وصال نرسيده» است.
طاهره و حميد تنها زوجي نيستند که بدون بيماري جسمي، دچار اختلال جنسي هستند. آن طور که دکتر سيدعلي آذين، که در يک مرکز فوق تخصصي ناباروري فعاليات مي کند ، مي گويد: «بيش از 50 درصد زوج هايي که به دليل اختلال جنسي به کلينيک ويژه اين مرکز مراجعه مي کنند هيچ بيماري جسمي ندارند و فقط به دليل ناآگاهي و محروميت از آموزش هاي صحيح براي برقراري يک ارتباط موفق، دچار مشکلات جدي در زندگي زناشويي شان شده اند.
● چرا مي آيند؟
بجز طاهره و حميد، فقط يک زوج ديگر در سالن کلينيک سلامت جنسي به انتظار نشسته اند. مرد حاضر نيست چيزي بگويد اما زن جوان آهسته نجوا مي کند «ديگر مثل گذشته نيستم....» و حرفش با هيس کشيده شوهرش، نصفه مي ماند. پسري جوان هم بيرون از سالن قدم مي زند و حاضر نيست چيزي بگويد جز چند کلمه «دو جنسي هستم. مي خواهم جراحي کنم.»
شايع ترين مشکل مردان مراجعه کننده به کلينيک، براساس گفته هاي آذين، «اختلال نعوظ» و«انزال پيش از موعد» است و زنان را «بي ميلي جنسي» به کلينيک مي کشاند.
به اعتقاد او وقتي حرف از اختلالات جنسي مي شود حتي در به کار بردن واژه ها هم بايد محتاط بود. براي مثال او اصرار دارد مردم و رسانه ها به جاي اصطلاح «سرد مزاجي» از اصطلاح «کمبود ميل جنسي» استفاده کنند: «اگر بگوييد سردمزاجي، يعني فرد ذاتا از نظر جنسي سرد است، در حالي که وقتي مي گوييد کسي دچار کمبود ميل جنسي است، يعني مي توان با مشاوره و برخي درمان ها مشکلش را حل کرد.»
اين عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي از ميان افرادي که براي مشاوره به کلينيک مراجعه کرده اند، زني را به ياد مي آورد که دچار کمبود ميل جنسي شده بود، اما هيچ مشکل فيزيکي نداشت و پس از چند جلسه مشاوره مشخص شد او و همسرش، در طول روز دائما با هم مشاجره مي کنند و دليل کاهش ميل جنسي زن همين بوده است. زوج ديگري هم بوده اند که ازدواج اجباري شان باعث کاهش ميل جنسي هر دو طرف شده بود.
مرداني هم به کلينيک مراجعه کرده اند که دليل مشکل شان در ارتباط، صرفا اضطراب شديد بوده است و پس از درمان اضطراب، کاملا احساس سلامت مي کنند و....
آذين تاکيد مي کند «حل مشکل جنسي يک زوج، بدون حضور هر دو طرف دشوارتر مي شود حتي اگر مشکل اصلي به ظاهر از سوي يکي از آنها باشد.»
● جاي خيلي ها خالي است
متوسط سني مراجعه کنندگان به اين کلينيک، براساس آمارگيري ماهانه اي که در آن انجام مي شود، کمتر از 30 سال است، گرچه اين رقم نشان مي دهد زوج هاي جوان به سلامت جنسي شان اهميت مي دهند، مدير مرکز به بخش منفي اين جريان هم فکر مي کند: تقريبا در همه کلينيک هاي سلامت جنسي جاي نوجوان ها، زوج هاي ميانسال و سالمندان هنوز خالي است.
او، نگران نوجوان هايي است که بدون آموزش هاي جنسي لازم وارد دنياي بزرگسال ها مي شوند و مي خواهند اطلاعاتي را که نياز دارند نه از مبادي صحيح، بلکه از راه هايي نامطمئن مثلا گروه هاي همسالان يا سايت هاي اينترنتي کسب کنند و معلوم نيست اين منابع تا چه حد درست و بدون سوءنيت اطلاعات را ارائه بدهند.
او نگران زوج هاي ميانسال و سالمندي است که نمي دانند براي حفظ رضايت شان از زندگي و جلوگيري از بسياري از بيماري هاي رواني، بايد ارتباط جنسي شان را در زندگي مشترک حفظ کنند؛ نگران زنان يائسه اي است که عرف اجتماعي و باورهاي نادرست آنها را به اين نتيجه رسانده که زندگي جنسي شان به پايان رسيده است و باور نمي کنند که از نظر علمي و با در نظر داشتن افزايش اميد به زندگي، آنها پس از يائسگي مي توانند تا سال ها به فعاليت جنسي شان ادامه دهند.
نگران همه دخترها و پسرهاي جواني است که خيال مي کنند تنها شروط لازم براي ازدواج، سربازي رفتن پسر و منفي بودن آزمايش ابتلا به اعتياد و بيماري هاي مقاربتي است و نمي دانند که بدون آموزش مهارت هاي جنسي، زندگي مشترک شان مي لنگد و از آمارهاي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت و قوه قضاييه بي خبرند؛ مثلا نمي دانند که کمتر از چهار سال پيش، کارشناسان در کنگره ملي سلامت و خانواده اعلام کردند 50 تا 60 درصد طلاق ها در کشور به دليل مشکلات جنسي است و هنوز هم اين مشکل يکي از پنج علت اصلي طلاق در کشور محسوب مي شود.
● نياز زياد است، مراجعه اندک
گرچه طبقاتي که به درمان ناباروري و سقط هاي مکرر اختصاص دارد، هميشه شلوغ و پر رفت و آمد است، کلينيک سلامت جنسي در طبقه همکف شلوغ نيست و تعداد مراجعانش در روز گاهي به شمار انگشت هاي دست مي رسد، اما خلوتي اين کلينيک سلامت جنسي و کلينيک هاي سلامت جنسي ديگر ـ که شمارشان در کشور بسيار اندک است ـ همان طور که آمارها گواهي مي دهند، دليل بر بي نيازي مردم از آموختن مهارت هاي جنسي نيست، بلکه براي بسياري از زوج ها، داشتن مشکلي جنسي در زندگي مشترک، رازي مگوست که ترجيح مي دهند براي حل آن به راه هاي ديگري بجز مراجعه به کلينيک سلامت جنسي متوسل شوند.
آذين به نکته اي که باعث بي ميلي زوج ها به مشاوره جنسي شده است اشاره مي کند «درمان ناباروري و استفاده از خدمات کلينيک هاي سلامت جنسي هنوز تحت پوشش بيمه نيست و اين يعني متاسفانه متوليان سلامت در کشور، هنوز چنين مسائلي را جزو جنبه هاي مهم سلامت افراد نمي دانند.»
طاهره و حميد که از اتاق مشاوره بيرون مي آيند، قدم تند مي کنند و بسرعت از کنار زن و مرد جوان نشسته بر صندلي هاي نارنجي سالن انتظار، مي گذرند. مشکل آنها، گرچه مشکل بسياري از زوج ها در سراسر کشور است، فقط شمار اندکي از آنها مثل طاهره و حميد جرات مي کنند براي حلش به کلينيک بيايند. زوج جوان که بلند مي شوند تا به اتاق مشاوره بروند، زن نرسيده به در اتاق آهسته به مرد مي گويد «شايد بهتر باشد به دکتر بگوييم که ما....» و حرفش باز با هيس کشدار شوهرش نيمه تمام مي ماند.
کلينيک سلامت جنسي چندان شلوغ نيست، اما کمي مراجعان اين مرکز به معني بي نيازي مردم از آموختن مهارت هاي سلامت جنسي نيست.
منبع:روزنامه جام جم


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۷۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ مجید متقی‌فر با تاکید بر اهمیت حضور مردم در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: حضور غرور انگیز ملت حماسه ساز ایران اسلامی در انتخابات یازدهم اسفندماه سال گذشته، با وجود مشکلات اقتصادی و کمبودها، برگ زرین دیگری از دفتر رشادت و وفاداری به انقلاب اسلامی بود که ان‌شاءالله در ۲۱ اردیبهشت ماه و در مرحله دوم انتخابات با حضور پرشور مردم تکمیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید؛ لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران

وی افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی بر مبنای ادای تکلیف و انجام وظیفه، تلاش کرد با در نظر گرفتن شاخص‌های گفتمان انقلاب اسلامی در زمینه انتخابات و ویژگی‌های یک نماینده اصلح در مجلس شورای اسلامی نسبت به معرفی نامزدهای اصلح به مردم اقدام کند.

متقی‌فر افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی مفتخر است با درک صحیح از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب که در خطبه نماز عید سعید فطر در فروردین ماه سال جاری نیز به صورت علنی بر آن تأکید کردند و توفیق ملت ایران را در توحید کلمه دانستند و همه فعالان سیاسی_اجتماعی را توصیه به عدم ایجاد دودستگی‌های جعلی کردند، در مسیر حفظ وحدت میان نیروهای انقلاب با اعتقاد کامل گام بردارد و در همین راستا در مرحله دوم از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز لیست نهایی جبهه انقلاب از سوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس جمع بندی و مورد توافق قرار گرفت.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، یادآور شد: آنچه از منظومه فکری امامین انقلاب بر می‌آید، این است که در انتخاب و گزینش نامزدهای انتخابات برای معرفی به مردم، ملاک‌ها و شاخص‌ها مهم است و صرف وابستگی به حزب و گروه و یا قبیله سیاسی نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران اعلام شد

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اسامی نامزدهای لیست نهایی جبهه انقلاب که مورد حمایت مشترک جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند را به ترتیب زیر اعلام کرد:

۱- علیرضا سلیمی
۲- غلامحسین رضوانی
۳- محمد سراج
۴- زهره سادات لاجوردی
۵- زهره طبیب‌زاده
۶- فاطمه قاسم پور
۷- مجتبی زارعی
۸- حسین صمصامی
۹- حسین نجابت
۱۰- محمدحسین حسین‌زاده بحرینی
۱۱- علی اصغر پورمحمدی
۱۲- حسن خجسته باقرزاده
۱۳- مهدی شریفیان
۱۴- مهدی عسگری
۱۵- عبدالحسین روح الامینی
۱۶- سعید آجرلو

انتهای پیام/

کد خبر: 1229361 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • افشاگری دستیار ترامپ در مورد رابطه با خانم بازیگر فیلم های ...
  • سعیدی: هواداران سپاهان سنگ‌پراکنی نکردند / لشگری: باشگاه سپاهان بدعت‌گذار توهین جنسی و غیر انسانی به هواداران خانم بود / فیلم
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران
  • بهره برداری از کلینک داندانپزشکی و درمانگاه شهید زارعی در بندرعباس
  • نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما
  • نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما / صنعت سینما برای زنان جای امن‌تری می‌شود
  • کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی
  • تهدید جدی سلامت خانواده با طرح «عرضه اینترنتی دارو»
  • تبعات فروش اینترنتی دارو/ تهدید جدی سلامت خانواده با طرح عرضه اینترنتی دارو
  • درس‌هایی برای روانپزشکان از پروژه‌های کنترل ذهن سیا