Web Analytics Made Easy - Statcounter

نانوایان نیز مانند دیگر اقشار جامعه امروز با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند که تمامی آنها به مسئله ارتقای معیشت‌شان باز می‌گردد و به‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را مقداری افزایش دهند. ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳ استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیمگروه استان‌ها، شغل نانوایی از قدیمی‌ترین مشاغل ایران است و این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نانوایان معمولاً کارشان تعطیلی ندارد و در تمام ایام سال مشغول خدمت‌رسانی هستند، گرمای طاقت‌فرسای این روزهای تابستان را در سراسر کشور اگر در نظر بگیریم نیز بهتر پی به سختی کار نانوایان خواهیم برد.

جدال با کوره آتش نانوایی‌های سنتی البته امروز جای خود را به فرهای مدرن داده اما هنوز چیزی از گرما و حرارت و سختی کار نانوایان نکاسته و فقط شاید بتوان گفت قدری زحمت آن‌ها را کمتر کرده که البته این کاهش زحمت در مقایسه با خیلی دیگر از مشاغل در کشور خودمان باز هم بسیار زیاد است.

نانوایان نیز مانند دیگر اقشار جامعه امروز با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند که تمامی آنها به مسئله ارتقای معیشت‌شان باز می‌گردد و به‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را مقداری افزایش دهند. وجود چندین هزار نانوایی مازاد و افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز در مقابل ثبات قیمت نان از جمله مهم‌ترین مشکل نانوایان در سال‌های اخیر است.

ساعتی پای درددل نانوایان؛ شغلی که دیگر «رونق» گذشته را ندارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ شغل نانوایی از قدیمی‌ترین مشاغل ایران است و این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. وجود چندین هزار نانوایی مازاد و افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز در مقابل ثبات قیمت نان از جمله مهم‌ترین مشکل نانوایان در سال‌های اخیر است.

کیفیت پایین آرد و به‌تبع آن افت کیفیت نان یکی دیگر از مشکلات نانوایان است. در حال‌ حاضر سه نوع گندم درجه یک، دو و سه در کشور تولید می‌شود و هر سه نوع این گندم با هم مخلوط شده و در تولید آرد برای نان استفاده می‌شود درحالی‌که به‌دلیل بی‌کیفیت بودن گندم درجه 3، آرد حاصل از این گندم نباید به چرخه تولید نان تزریق شود.

 

از سوی دیگر دولت و شورای رقابت اعتقاد دارند که نانوایی جزء مشاغلی است که نباید حریم صنفی داشته باشد به همین دلیل متقاضیان تأسیس نانوایی با ثبت‌نام در سایت ایرانیان اصناف می‌توانند درخواست خود را برای تأسیس نانوایی به‌ثبت برسانند و پس از کسب مجوزهای لازم نانوایی خود را تأسیس کنند.

این موضوع باعث شده است که تعداد نانوایی‌ها در کشور حدود 20 هزار واحد افزایش یابد و به حدود 90 هزار واحد در سراسر کشور برسد درحالی‌که تعداد نانوایی‌های مورد نیاز برای کشور حدود 60 تا 65 هزار واحد است.

تمام این موارد به‌اضافه دستمزد کم و حقوق پایین نانوایان و کارگران این صنف٬ مشکلات این قشر را بیش از پیش کرده و نیاز به توجه جدی مسئولان امر را ضروری می‌کند. ‌

هزینه‌های سرسام آور نانوایی‌های کهگیلویه و بویراحمد را به آستانه تعطیلی کشانده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت، در 4 سال گذشته قیمت کالاها و خدمات مختلف در کشور افزایش چشمگیری داشته اما با وجود اینکه هزینه‌های تولید نان بالا رفته قیمت آن هیچ گونه تغییری نداشته که این امر موجب گلایه نانوایان شده چون هزینه‌های آنها با درآمدشان مطابقت ندارد.

به خاطر اینکه از سال 93 تا کنون افزایش قیمت نان نداشته ایم و در حال حاضر نانوایان بر اساس نرخ سال 93 نان را عرضه می‌کنند و درآمد آنها جوابگوی هزینه‌هایشان نیست و به همین دلیل مهمترین مطالبه نانوایان افزایش نرخ نان است.

در حالی که قیمت نان لواش به نرخ دولتی 120 تومان، نان لواش و تافتون به نرخ آزاد 160 تومان و نان سنگک با قیمت 550 تومان در شهر دهدشت توزیع می شود و اگر هزینه‌هایی مانند آب، برق، گاز، دستمزد کاگر و بیمه آنها و سایر مخارج جاری نانوایی را اضافه کنیم می‌بینیم که مخارج یک واحد نانوایی اگر بیشتر از درآمد آن نباشد تقریبا با آن برابر است که این موضوع موجب اعتراض زیاد نانواداران شده است.

 با توجه به اینکه از سال 93 قیمت نان افزایش نداشته اما افزایش هزینه‌های کارگری هر ساله طبق قانون کار، افزایش 25 درصدی بیمه و افزایش مالیات (5 الی 15 درصد) همه اینها موجب فشار آمدن به این قشر شده است.

بدره یکی از نانوایان سنگک دولتی پز در خیابان سپاه پاسدارن شهر دهدشت در این خصوص اظهار داشت: در سال 1395 این واحد صنفی را احداث کردیم اما الان نسبت به دو سال پیش وضعیت فروش ما بدتر شده و از طرفی هزینه‌های ما نیز بالاتر رفته است.

وی با بیان اینکه در این 4 سال قیمت نان ثابت مانده، افزود: به دلیل رکود بازار و افزایش هزینه‌ها 3 تا از کارگران خود را اخراج کردم و مجبور شدم خودم که کارفرما هستم مشغول کار شوم.

بدره عنوان کرد: یک دستگاه پخت نان را خریداری کرده‌ام اما به دلیل افزایش هزینه‌ها نتوانستم آن را راه اندازی کنم و الان بدون استفاده مانده است.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند خیلی از نانوایی‌ها تعطیل می‌شوند چون الان وضعیت به گونه‌ای است که همه در آستانه ورشکستگی هستیم و از مسئولان می‌خواهیم که یا هزینه‌های ما را پایین بیاورند و یا قیمت نان را افزایش دهند.

رایگان یکی از نانوایان لواش دولتی پز با بیان اینکه هزینه‌های آب، برق، گاز، کرایه حمل، بیمه و دستمزد کارگر هر سال افزایش دارد اما قیمت نان در این چند سال هیچ تغییری نداشته است، گفت: با این شرایط ادامه کار برای ما مشکل است.

وی افزود: به همراه فرزندش در نانوایی مشغول کار هستند و به دلیل پایین بودن درآمد حتی قادر به پرداخت بیمه خود نیستند.

رخ افروز مالک مجتمع نان واقع در خیابان شریعتی شهر دهدشت در خصوص وضعیت بیمه کارگران نانوایی‌ها گفت: نرخ نان ما دولتی و مصوب سال 1392 اما نرخ بیمه ما را به صورت آزاد و مصوب سال 1397 محاسبه می‌کنند و این درحالی است که این نوع محاسبه با هم همخوانی ندارد، چطور دولتی که نرخ نان مصوب سال 92 و چند سال است که آن را افزایش نداده از من به قیمت سال 97 بیمه دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه من برای راه‌اندازی این مجتمع نان تسهیلات 18 درصد دریافت کردم و الان پس از 4 سال هنوز قیمت نان افزایش نیافته نمی‌توانم اقساط خود را پرداخت کنم.

رخ افروز با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش نان هیچ درآمدی ندارد، گفت: درآمد ما طوری شده که فقط می‌توانیم حقوق پرسنل و بیمه را پرداخت کنیم و حتی از پرداخت پول آب، برق و گاز عاجز هستیم.

به گزاش تسنیم دولت برای اینکه قیمت نان را در این شرایط ثابت نگه دارد، باید هزینه‌های نانوایان مانند قیمت آرد، بیمه، مالیات، آب، برق و گاز را کاهش دهد تا این قشر نیز بتواند باکیفیت بهتری به فعالیت خود ادامه دهند.

گله‌مندی نانوایان گیلانی؛ از آرد نامرغوب تا ارزانی نان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، صنف نانوایان جزء اصناف و مشاغلی است که مشکلات و سختی‌های فراوانی را تحمل می‌کند تا بتواند روزی حلالی را برای خانواده خود فراهم کند اما برخی مشکلات صنفی کسب روزی حلال را برای آن‌ها دشوارتر کرده است.

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که عموم نانوایان در شهر رشت با خبرنگار تسنیم در میان گذاشتند عدم افزایش قیمت نان طی 4 یا 5 سال اخیر است و این اتفاق در شرایطی رخ داده که هزینه زندگی نانوایان بر خلاف درآمدشان افزایش پیدا کرده است.

از جمله دیگر مشکلاتی که این روزها نانوایان از آن گله‌مند هستند عدم کیفیت مناسب آردهای دولتی است؛ نانوایان معتقدند که کیفیت آردهای دولتی به قدری پایین است که توان رقابت با نانوایی‌های آزادپز را از آن‌ها می‌گیرد.

نانوایان مناطق مختلف شهر رشت ضمن انتقاد از کیفیت آردهای دولتی معتقد بودند که باید به آن‌ها حق انتخاب داده شود تا خودشان بتوانند کارخانه مورد نظرشان برای تهیه آرد را انتخاب کنند.

نانوایانی گیلانی معتقدند که قیمت مایحتاج کار و زندگی آن‌ها افزایش پیدا کرده اما قیمت نان هیچ‌گونه تغییری نداشته و حتی آنان برای تهیه ماده‌ای مانند قوام‌دهنده خمیر نان نیز ناچار هستند مبلغ بیشتری هزینه کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان رشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکلات موجود در این صنف اظهار داشت: ارائه مجوزهای بی‌رویه و بدون چهارچوب برای احداث ایجاد واحد نانوایی از جمله مشکلات جدی این صنف است.

عادل محمدی با بیان اینکه تعداد نانوایی‌های موجود در استان گیلان بسیار بیشتر از ظرفیت استان است عنوان داشت: در حال حاضر مجوزهایی که برای ایجاد نانوایی داد می‌شود اشتغال ایجاد نمی‌کند.

وی با انتقاد از عدم افزایش قیمت نان طی 4 سال اخیر خاطرنشان کرد: عدم افزایش قیمت نان این ذهنیت را تداعی می‌کند که گویا این صنف به فراموشی سپرده شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان رشت با تاکید بر اینکه تعیین قیمت نان نیاز به نظریات کارشناسی دارد ابراز داشت: مسئولان ذی‌ربط باید هزینه‌های نانوایان را نیز در نظر گرفته و سپس برای نان قیمت تعیین کنند.

محمدی با اعلام اینکه دولت باید اجازه دهد تا تمام نانوایی‌ها به واحدهای آزادپز تبدیل شوند تصریح کرد: سهمیه آردی که در حال حاضر به نانوایی‌ها اعطا می‌شود همانند "جیره جنگی" است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر آردی که به خورد نانوایان داده می‌شود آن‌ها نیز به خورد مردم می‌دهند گفت: تبدیل شدن نانوایی‌های دولتی به واحدهای آزادپز سبب افزایش کیفیت کار آن‌ها می‌شود‌.

رئیس اتحادیه نانوایان رشت با اعلام اینکه نان‌هایی که در حال حاضر ارائه می‌شود نوعی "سم" است که به خورد مردم داده می‌شود گفت: یکی از مشکلات موجود در زمینه تخصیص آرد به نانوایی‌ها این است که آن‌ها نمی‌توانند آرد مورد نظرشان را خودشان انتخاب کنند.

نانوا‌داران البرز از "چانه‌زنی" دولت در نان "گله‌مندند"؛ تعطیلی در انتظار نانوایی‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، مشکل نان یک معضل حیاتی و مهم برای کشور است و اگر زمانی بین عرضه و تقاضا این محصول استراتژیک خلل وارد شود جامعه دچار التهاب خواهد شد. چند سالی است که نانوا‌داران از موضوعاتی نظیر عدم افزایش مناسب قیمت‌ها، عدم ارائه آرد مناسب، قیمت بالای آب، برق و گاز رنج برده و گله‌مند هستند.

در ماه رمضان نیز برخی از نانواداران کرجی از عدم ارائه آرد گفته و از ارزان بودن نان تا عدم توان پرداخت کرایه و دستمزد کارگران خود صحبت می‌کنند. در همین رابطه خبرگزاری تسنیم به سراغ رئیس اتحادیه نانوایی‌ها کرج رفت. ایرج قربانی با بیان اینکه مشکلات عمده نانوایی‌ها این موضوع است که چهار سال گذشته تاکنون هیچ گونه افزایش درآمدی به دلیل افزایش نرخ وجود ندارد، اظهار داشت: در این مدت نانوایی‌ها با کاهش درآمد روبه‌رو بودند.

رئیس اتحادیه نانوایان کرج با اشاره به اینکه آزادسازی مجوز برای آزاد‌پزی در نانوایی‌ها انجام شد، گفت: کسانی وارد شغل نانوایی شدند که سابقه‌ای در این زمینه نداشته و از 50 درخواست آزادپزی که دریافت شد بیش از 30 مورد تعطیلی به همراه داشته و بیشتر ضرر به خود و نانوایی‌ها اطراف وارد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نرخی جدیدی به نانوایی‌ها اعلام نشد و در این سال‌ها نانوایی که تک محصولی است هیچ افزایش نرخی نداشته و نانواها با سیلی صورت خود سرخ نگه می‌دارند، ادامه داد: آخرین نرخی که برای نان ارائه شد 43 درصد آرد گران و تنها 30 درصد نان افزایش قیمت داشت ولی در صورتی که 60 درصد هزینه تمام شده یک قرص نان برای آرد است.

قربانی با بیان اینکه نانوایی اگر تعطیل شود چند نفر بیکار می‌شود و این موضوع در چشم مسئولان دیده نمی‌شود ولی اگر یک کارخانه آرد دچار مشکل شود همه به دنبال آن می‌روند، عنوان کرد: تعداد نانوایی‌های استان البرز بیش از دو هزار و 400 واحد  و شهرستان کرج نیز هزار و 300  واحد نانوایی است.

همچنین یکی از نانواداران شهر کرج که در خیابان خیام این شهر دارای نانوایی لواش است درباره مشکلات خود به خبرنگار تسنیم، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات نانوایی‌ها که در آستانه تعطیلی است عدم افزایش نرخ نان است و در این چند سال قیمت‌های آب، برق و گاز و دستمزد کارگران افزایش زیادی داشته است ولی قیمت نان هیچ افزایشی ندارد و آزادپزان نیز در اطراف نانوایی‌های قدیمی وجود دارند که سبب کسادی بازار شده  و اگر این منوال ادامه یابد نانوایی خود را بعد از 50 سال مجبورم تعطیل کنم.

گرانی آرد و هزینه‌ها مشکل‌ساز شده؛ وامی به نانوایان اختصاص پیدا نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مشکلات نانوایان به مسائلی مانند بیمه و مالیات و اختصاص یارانه و اجاره‌بهای معمولاً بالای محل فعالیت بازمی‌گردد و معتقد هستند که به‌تنهایی نمی‌توانند مسائل و مشکلات خود را حل کنند و حتماً باید اتحادیه نانوایان و کمک‌های دولتی کنار آنها باشد تا بتوانند این مشکلات را پشت سر بگذارند.

یکی از نانوایان فعال در منطقه 2 مشهدمقدس در زمینه مشکلات نانوایان مشهدی می‌گوید: آرد و شکر و نمک گران شده اما از سال 94 نرخ نان ثابت مانده است. نرخ کارگر نیز افزایش پیدا کرده است و درخواست دارد حقوقش افزایش پیدا کند اما با این وضعیت چگونه می‌توانیم حقوق کارگر را افزایش دهیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلاتی که نانوایان با آن روبه‌رو هستند این است که اجاره‌بهای محل فعالیت آنها نیز معمولاً بسیار بالاست، برای مثال امسال اجاره‌بهای محل فعالیت بنده به سه میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده و با این شرایط فعالیت نانوایی اصلاً به‌صرفه اقتصادی نیست و درخواست داریم مسئولان به این وضعیت رسیدگی کنند.

نانوای دیگری که در منطقه 5 مشهد فعالیت می‌کند نیز می‌گوید: آب و برق و گاز گران شده است و مزد کارگر و آرد نیز افزایش پیدا کرده است. مزد روزانه کارگر نانوایی کفاف رفت‌وآمد روزمره وی را نیز نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیمه نیز گران شده است افزود: هزینه گاز نانوایی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است و مزدی که به کارگر می‌دهیم صرف کرایه خانه و یا رفت‌وآمد وی نیز نمی‌شود.

این نانوای مشهدی می‌گوید: کیفیت آرد اگر مناسب نباشد چاره‌ای نداریم جز اینکه نمک و روغن را اضافه کنیم و خب، این مسئله قطعاً در کیفیت نان اثرگذار خواهد بود.

یکی از متصدیان نانوایی فعال در منطقه 11 مشهد نیز می‌گوید: قیمت اجاره سال به سال طبق تورم بالا می‌رود و اجاره سه‌میلیونی تبدیل به اجاره 4 و نیم میلیونی می‌شود و با این وضعیت فعالیت نانوایی به‌صرفه نیست.

وی می‌‌گوید: هزینه‌‌های متعلق به دولت گران شده است اما فکری برای ما نمی‌کند. از یک سو انتظار ایجاد شغل وجود دارد. بنده برای 15 نفر اشتغال‌زایی کرده‌‌ام اما حمایتی نمی‌شوم و حتی وامی نیز به ما اختصاص پیدا نمی‌‌کند تا بخشی از مشکلات خود را حل کنیم.

به گزارش تسنیم، مسائل و مشکلات نانوایان مشهدی به‌تبع مسائل و مشکلات نانوایان سراسر کشور متعدد است و به‌نظر می‌رسد در این زمینه باید فکری عاجل به‌ویژه از سوی دولت و اتحادیه مربوطه صورت بگیرد. بسیاری از نانوایان مشهدی در صحبت‌های خود بهترین راهکارها را ارائه می‌دهند و به‌نظر می‌رسد اگر در تصمیم‌گیری‌ها بتوان نظرات خود این قشر و متولیان را دخیل کرد وضعیت بسیار بهتر خواهد شد.

نان نانوایی‌های شیراز با سیاست‌های غلط آجر شد/تضعیف جایگاه اقتصادی نانوایان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در چند سال گذشته قیمت کالاها و خدمات مختلف در کشور بالا رفته، اما قیمت نان در 4 سال گذشته تغییری نداشته این امر در کنار هزینه‌های بالای تولید در این بخش سبب برخی از گلایه‌ها از سوی نانوایان شده است. آنان معتقدند که هزینه‌های نانوایی با درآمدشان مطابقت ندارد.

امین بدیع فرجام از نانوایان با سابقه شیراز است که در یکی از محلات مرکزی شهر نانوایی دارد. وی که نانوایی را شغل آبا و اجدادی خود معرفی می‌کند معتقد است که عدم افزایش نرخ نان در 4 سال گذشته مشکلاتی را برای نانوایان به وجود آورده است.

به گفته این نانوای شیرازی حامل‌های انرژی، متعلقات مربوط به پخت نان از جمله آرد و نمک، بیمه کارگران و غیره در طول سال‌های اخیر گران شده اما قیمت نان ثابت مانده و این سبب شده که از رسته شغلی خود که لواش‌پز بوده به سمت سنگک برویم.

بدیع فرجام در صحبت‌هایش به تورمی که به صورت روزانه و ماهیانه افزایش پیدا می‌کند، اشاره دارد و می‌گوید: همه چیز گران شده اما ثابت ماندن نرخ نان سبب شده که نانوایان روز به روز از لحاظ اجتماعی جایگاه ضعیف‌تری پیدا کنند.

علی آزاد نیز کارگر یکی از نانوایی‌های شمال شهر شیراز است، وی نیز از قیمت ثابت نان گلایه دارد و معتقد است این موضوع سبب شده که کارفرما نتواند حقوق کارگر را افزایش دهد. موضوعی که در این شرایط اقتصادی زندگی را بر کارگران نانوایی‌ها سخت کرده است.

علی محمدی نیز کارگر یکی دیگر از نانوایی‌های شیراز است. وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: 25 سال است که در این شغل هستم و عدم افزایش قیمت نان در 4- 5 سال اخیر سبب شده که حقوق کارگران نیز افزایش نداشته باشد و معمولا کارگران با کارفرما با صلح و سازش کنار می‌آیند اما با گرانی‌های اخیر حقوق کارگران کفاف نمی‌دهد.

رضا منتظری، دیگر نانوای شیرازی است که در یکی از محلات جنوبی این شهر مشغول به کار است. وی علاوه بر بحث قیمت ثابت نان به موضوع دیگری اشاره می‌کند. وی معتقد است که در یک سال اخیر امتیاز راه‌اندازی نانوایی به سهولت در اختیار همه قرار گرفته و سبب شده که تعداد زیادی از افراد وارد این شغل شوند.

به گفته این نانوای باسابقه این موضوع سبب شده که فروش دیگر نانوایی‌ها و به تبع آن درآمد نانوایی‌ها نیز کم شود که با توجه به شرایط کنونی اقتصاد جامعه این موضوع زندگی نانوایان را با مشکل مواجه کرده است.

علیرضا سخنوریان، رئیس اتحادیه نانوایان استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به فعالیت 3400 واحد نانوایی در سطح استان فارس و 1050 واحد در شهرستان شیراز با نانوایان همراه است و اعتقاد دارد که عدم افزایش قیمت نان در چند سال گذشته سبب شده که این شغل مقرون به صرفه نباشد و برخی را به آستانه ورشکستگی بکشاند.

به گفته وی این موضوع سبب شده که در برخی از موارد نان مصرفی مردم به لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل شود. به تازگی یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی از بررسی 2 برنامه برای حل مشکل نانوایان سخن گفته است اما سخنوریان می‌گوید: در قیمت تمام شده یک نان نزدیک به 11 آیتم وجود دارد و برای حل مشکل باید در همه این آیتم‌ها تجدیدنظر شود در حالی که به نظر می‌رسد تنها راه خروج این بحران، افزایش قیمت نان باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان استان فارس درباره افزایش واگذاری امتیاز نانوایی در یک سال اخیر نیز حق را به اعضای اتحادیه و نانوایی‌ها می‌دهد با این حال می‌گوید که این موضوع از اختیار اتحادیه خارج است چراکه اتحادیه تنها ضوابط و قانون را اجرا می‌کند اما مجوزها از سوی سازمان صنعت و معدن صادر می‌شود.

وی از بررسی این موضوع در هفته آینده خبر می‌دهد تا این عدم محدودیت برای گرفتن امتیاز راه‌اندازی نانوایی اصلاح شود چراکه به گفته سخنوریان این خواست به حق نانوایان است " الان که دولت نرخ نمی‌دهد حداقل واحد دیگری اضافه نشود و درآمدها کاهش پیدا نکند".

نان قوت لایموت مردم است، اگر قیمت نان به خواست نانوایی‌ها افزایش یابد با توجه به شرایط کنونی ممکن است فشاری مضاعف بر اقشار ضعیف جامعه وارد شود از دیگر سو نانوایی‌ها نیز با این روند به ورشکستگی نزدیک می‌شوند. به نظر می‌رسد دولت باید در این زمینه شرایط دیگری برای رهایی از این مشکل ایجاد کند و تدبیری دیگر بیندیشد.

نارضایتی نانوایان مشکین‌شهری از قیمت پایین نان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشکین‌شهر، با توجه به نقش و سهم نان در سبد غذایی خانواده‌ها برای اطلاع از کیفیت نان تولیدی در شهرستان و مسائل و مشکلات در این حوزه به سراغ مردم و نانوایان رفته و مشکلات مطرح شده در این حوزه از رئیس اتحادیه نانوایان مشکین‌شهر پیگیری شد.

نانوایان مشکین‌شهری از آرد کم کیفیت گلایه کردند و گفتند با آرد مشکین‌شهر نمی‌توان نان تولید کرد باید آرد با کیفیت خریده و با آن مخلوط کنیم تا بتوانیم نان با کیفیت تهیه کنیم.

رئیس اتحادیه نانوایان مشکین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد وضعیت تولید نان در کشور و مشکلات این صنف اظهار داشت: در حالی که قیمت نان در 4 سال گذشته افزایش نیافته اما دستمزد کارگر و سایر هزینه‌های جانبی  تولید افزایش یافته است.

کامران احمدیان با اشاره به افزایش هزینه‌های سالانه آب، برق، گاز و مالیات گفت: در کنار این افزایش قیمت‌ها، قیمت نان در 4 سال گذشته ثابت بوده است و این مشکلات هم باعث شده است که نانوایی یک شغل اقتصادی نباشد.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان مشکین‌شهر در سطح شهر 267 واحد نانوایی سهمیه بگیر و تقریبا حدود 125 واحد آزادپز وجود دارد.

وی بیان کرد: قیمت نان در استان اردبیل و شهرستان‌های این استان نسبت به سایر استان‌ها حدود 200 تومان تفاوت قیمت دارد از جمله از نوع بربری و سایر نان‌ها شاهد این تفاوت‌ها هستیم.

احمدیان در مورد مشکلات معیشتی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت نان نسبت به سال‌های گذشته نه تنها  افزایشی نداشته است بلکه بیمه کارگری و گاز و خمیر مایع و سایر اقلام مورد نیاز نانوایی و دست مزد کارگران بیش از چند برابر افزایش یافته است، این امر باعث شده ما  با خواهش و تمنا و وعده و وعیدها بتوانیم نانوایان را راضی نگه داریم که مشکلات و قیمت نان رفته رفته درست خواهد شد.

رئیس اتحادیه نانوایان مشکین‌شهر در پاسخ به اینکه چرا برخی نانوایی‌ها در ایام تعطیلات بی‌ضابطه تعطیل هستند و مردم به خصوص گردشگران و مسافران برای تهیه نان با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: نانوایی‌ها در سال سه روز  مجوز تعطیلی دارند و در بقیه ایام تعطیلات حداقل در نوبت صبح باید به مردم خدمات بدهند.

ناگفته‌های پای تنور؛ وقتی دخل و خرج نانوایان قربانی آرد بی‌کیفیت می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان‌های استان تهران، این روزها حوصله نانواها از نارضایتی مردم و افزایش قیمت مواد اولیه سر رفته، از افزایش بی‌رویه واحدهای نانوایی و کاهش مشتری حسابی توپ‌شان پر است، از اینکه دیگر دخل و خرج شان با هم نمی‌خواند حسابی گلایه دارند، به طوری که افراد زیادی در این صنف عطای داشتن نانوایی را به لقایش بخشیده و درصدد تعطیلی مغازه‌هایشان هستند.

نانوایان از گرانی آب، برق و گاز گلایه دارند، از اینکه صبح تا شب در گرمای 40 درجه و سرمای زمستان پای تنور عرق می‌ریزند و در نهایت به خاطر پایین بودن کیفیت نان غرولند و نفرین‌های مشتری را می‌شنوند گلایه دارند، از عدم افزایش نرخ نان گلایه دارند که چند سالی است که دیگر کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را نمی‌دهد، از اینکه کارگر به خاطر پایین بودن دستمزدها هر روز ساز رفتن کوک می‌کند خسته شده است.

اینها بخشی از درد دل نانوایانی است که با وجود همه این مشکلات حرمت نان نگه داشته و با این پا و آن پا کردن خمیر چانه می‌گیرند تا دسترنج‌شان و این برکت را مهمان سفره‌های ما کنند.

ابراهیم سپهریان یکی از نانوایان باسابقه در چهاردانگه شهرستان اسلامشهر که 61 سال سن دارد و تنها 10 سال سابقه بیمه دارد از وضعیت بیمه گلایه می‌کند، اینکه با این سن هنوز باید پای تنور بایستند و به خاطر کیفیت پایین آرد، تجربه چندساله‌اش نادیده گرفته می‌شود و مشتری با عنوان اینکه "بلد نیستی نان بپزی" با وی برخورد می‌کند.

جمشیدی هم که از سال 52 در این صنف مشغول به کار است و به قول خودش پیر نانوایی شده عدم تغییر نرخ نان و بالا رفتن قیمت همه کالاها را دلیل بسته شدن دو نانوایی خود و خانواده‌اش می‌داند.

سهرابی نانوای شهریاری عدم تعادل دخل و خرج را ناراحت‌کننده می‌داند، اینکه چاره‌ای ندارند کارگر ناراضی است و با این وضعیت کار نمی‌کند.

فریاد حسن‌پور نانوای ورامین نیز از پایین بودن کیفیت نان درآمده است، به ویژه اینکه معتقد است نمی‌توان نان سنگک را با این آرد پخت و مشتری هم نارضایتی بسیار دارد.

در همین راستا قاسم زراعت‌کار رئیس اتحادیه نانوایان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تهران، با اشاره به عدم افزایش قیمت نان در سال‌های اخیر اظهار داشت: نانوایان امروز با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند، از سال 1393 تاکنون نرخ نان تغییری نکرده که با توجه به افزایش هزینه‌های سنگین آب، برق، گاز و مشکلات اقتصادی حاکم بر بازار اعتراض بسیاری از نانوایان را به همراه داشته که ما نیز به آن‌ها حق می‌دهیم.

وی بیان کرد: برای پیگیری موضوع بارها جلساتی را با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه برگزار کرده‌ایم، که برای آخرین بار در 1 آذر 96 قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کرد و به استانداران و فرمانداران نیز ابلاغ شد که پس از گذشت 3-4 روز جلوی آن را گرفتند و گفتند به دستور رئیس‌جمهور نباید هیچ‌گونه افزایش نرخ نان داشته باشیم؛ اما ما همچنان به دنبال کارهای کارشناسی برای حل مشکل هستیم.

رئیس اتحادیه نانوایان استان تهران افزود: اگر دولت به ما اعلام کند که نان مجانی در اختیار مردم قرار دهیم ما این آمادگی را داریم منتهی کارگران و کارفرمایان در نانواخانه‌ها باید تأمین مالی و مشکلات آن‌ها بر طرف شود.

زراعت‌کار در ادامه با اشاره به کیفیت نان نیز تصریح کرد: در حال حاضر 35 درصد از گندم‌ها درجه یک، 35 درصد درجه دو و 30 درصد درجه سه هستند که آرد با کیفیت درجه 1 به استان‌های تولیدکننده گندم اختصاص داده می‌شود و با توجه به اینکه استان تهران جز استان‌های مصرف‌کننده گندم است واردکننده آرد درجه 2 و 3 است.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد که تولیدکننده حق انتخاب نداشته باشد اما در ایران این چنین است، تخصیص یارانه به کارخانه آرد نه تنها سبب نارضایتی نانوایان، بلکه باعث ضرر به مشتریان و دولت نیز می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان استان تهران تأکید کرد: اگر ما بخواهیم به کمک کشاورز بیاییم باید به معنای واقعی به آن‌ها کمک کنیم، با توجه به اینکه ما به خودکفایی گندم رسیدیم که جای تقدیر از کشاورزان دارد اما باید به لحاظ کیفیت نیز به درجه مطلوبی برسیم، امروز بسیاری از نانوایان بابت کیفیت پایین آرد روزانه شکایت خود را به اتحادیه می‌آورند که به علت سُست بودن آرد و عدم دقت در کارخانجات و عدم نظارت بر آن‌ها است.

زراعت‌کار در ادامه با اشاره به افزایش واحدهای نانوایی در سطح کشور اظهار داشت: در کل کشور حدود 90 هزار واحد نانوایی وجود دارد که بیشتر به دلیل سهولت در اعطای جواز نانوایی به افراد است که سبب می‌شود بسیاری از افراد ناوارد وارد این حرفه شوند و علاوه بر کاهش درامد نانوایان، سبب نارضایتی مردم نیز می‌شود.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 30 تا 40 هزار نانوایی اضافی در سطح کشور وجود دارد که مستلزم ساماندهی هستند خاطرنشان کرد: از اعضای صنف نانوایان تقاضا می‌کنیم با تولید نان با کیفیت سعی کنند دعای سفره پشت سر همکاران ما باشد.

جدال نابرابر نانوایان اهوازی با آتش بی‌تدبیری‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، از دیرباز تاکنون نان در سبد اقلام مصرفی خانوارها قرار داشته و به‌دلیل زحمتی که برای تهیه و پخت آن صورت می‌گیرد بین جوامع شرقی به‌ویژه ایرانیان دارای جایگاه ویژه‌ای است به‌طوری که ایرانیان نان را برکت سفره‌هایشان می‌دانند.

تهیه این ماده غذایی روند خاص خود را دارد و همین روند خاص سبب شده که مسائلی برای افرادی که در حیطه شغل نانوایی به فعالیت می‌پردازند، ایجاد شود. با گذری در سطح شهر اهواز و گفت‌وگو با برخی از نانوایان به برخی از این مسائل و مشکلات پی‌ می‌بریم که به‌گفته دهقان رئیس اتحادیه نانوایان خوزستان کلید برطرف کردن آن مشکلات در دستان دولت است.

برخی از نانوایان که البته مشروح صحبت‌هایشان را در ویدیوی ذیل گزارش می‌توانید ببینید و بشنوید به بیان مشکلاتی پرداختند که معیشت زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار داده و رفاه شاغلان در این حرفه را به‌نوعی مختل کرده است.

امیر دهقان رئیس اتحادیه نانوایان در همین زمینه و با بیان اینکه برداشته شدن حدود و سقف صنفی گلایه همه نانوایان اهوازی و حتی کشوری شده است، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: دولت آئین‌نامه اتحادیه را تغییراتی داده به‌طوری که سهولت ایجاد نانوایی در هر جایی ایجاد شده و این امر برای نانواهای دولتی گرفتاری‌های زیادی به‌وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه این گرفتاری مختص امروز و دیروز نیست و چندین مدت است که این مسائل و مشکلات را برای نانوایی‌ها ایجاد کرده‌اند، می‌افزاید: این موضوع به مشکل بیکاری بازمی‌گردد به این صورت که فکر می‌کنند با ایجاد سهولت برای دادن مجوز نانوایی به همه، مشکل بیکاری برطرف می‌شود در حالی که چنین نیست و نه‌تنها مشکل بیکاری برطرف نمی‌شود بلکه بیکارهایی به بیکارها افزوده می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان توضیح می‌دهد: وقتی چند نانوایی اطراف یک نانوایی ایجاد می‌شود و در نتیجه تعداد نانوایی‌ها بیشتر می‌شود اولاً نانواهای جدید نمی‌توانند راندمان کاری استانداردی داشته باشند و ثالثاً راندمان کاری نانوایی قدیمی را نیز پایین می‌آورند و نانوایی قدیمی نیز نمی‌تواند کارگرهای قدیمی و ماهر را حفظ کند و مجبور می‌شود از کارگرهای نیمه‌ماهر و ارزان‌قیمت استفاده کند و همین امر مشکل بیکاری را دوچندان می‌کند.

وی می‌گوید: راه‌حل این موضوع هم در دست دولت است که باید در ساختار آئین‌نامه‌ها دستکاری نکند و ایجاد نانوایی‌ها را سخت کند تا هر کسی فی‌البداهه به احداث نانوایی اقدام نکند؛ دولت برای فرار از مشکل بیکاری جوانان دست به این اقدامات می‌زند غافل از اینکه با این کار نانواهای قدیمی و حقیقی ضربه می‌خورند.

دهقان درباره کیفیت آرد به‌عنوان یکی از دغدغه‌های نانوایان توضیح می‌دهد: کیفیت آرد یک روز خوب است و یک روز بد و کیفیت ثابت گذشته را ندارد چرا که گندم یک‌دست به کارخانه‌جات نمی‌دهد و این امر سبب می‌شود که کیفیت آرد پایین بیاید.

وی درباره نرخ نان و گلایه‌مندی شدید نانوایان از عدم تغییر نرخ نان در سال‌های اخیر می‌گوید: به‌طور مثال در انتهای هر سال دستمزدهای کارمندان دولت بیشتر می‌شود از آن سو هزینه آب، برق، گاز و حق بیمه نیز بیشتر می‌شود، همه این موضوعات در حالی است که از سال 93 که نرخ نان را اعلام کردند تا کنون این نرخ تغییر نکرده و 4 سال است که همه چیز حول زندگی نانوا گران شده اما قیمت نان ثابت مانده است.

رئیس اتحادیه نانوایان ادامه می‌دهد: علاوه بر اینکه نرخ نان ثابت مانده و درآمدی برای نانوا حاصل نمی‌شود از آن سو پخت نانوایی‌ها را هم کاهش داده‌اند. وقتی نانوایی‌های آزاد احداث می‌شوند طبیعتاً پخت نان نانواهای دولتی هم کاهش پیدا می‌کند در این زمینه هم راه‌حل در دست دولت است.

وی می‌گوید: ما که سوپرمارکت نداریم که اگر یک قلم جنس را از ما نخریدند قلم دیگری باشد که بفروشیم ما فقط نان می‌فروشیم پس اگر همین نان را هم از ما نخرند باید چه‌کار کنیم؟! نانوا فقط نان دارد و دگر هیچ!

دهقان با ابراز اینکه اکنون نانوایی بدترین شغل در کشور است، می‌افزاید: یک نانوا با این‌ همه مشکل چگونه زندگی کند؟

چندی پیش رضا سعیدی مدیرکل تعزیرات استان خوزستان در نشست خبری‌ که با اصحاب رسانه داشت به وضعیت نانوایی‌های استان اشاره می‌کند و می‌گوید که «با وجود وضعیت آب شرب استان خوزستان ولی نانوایی‌ها به‌دلیل هزینه‌بر بودن از آب‌تصفیه‌کن استفاده نمی‌کنند و با آبی که هیچ کس حاضر نیست بدون تصفیه بیاشامد نان درست می‌کنند. چرا نباید برای بهبود کیفیت نان مجهز بودن نانوایی‌ها به آب‌تصفیه‌کن از شروط جواز کسب باشد».

رئیس اتحادیه نانوایی‌ها نیز در پاسخ به صحبت‌های خبرنگار تسنیم مبنی مجهز شدن نانوایی‌ها به دستگاه آب‌تصفیه‌کن بنا بر گفته‌های مدیرکل تعزیرات اظهار می‌کند: من در این زمینه می‌گویم که آیا برای نانوا درآمد ایجاد کرده‌اید که از آنها درخواست هم دارید؟ خواسته باید در مقابل خواسته باشد. درآمد برای نانوایان ایجاد کنند این کار هم انجام می‌شود اما در حال حاضر نانوایان نان زن و بچه‌هایشان را هم نمی‌توانند تهیه کنند چه برسد به تهیه یک تصفیه‌آب چند میلیونی که ماهانه نیز هزینه‌ دارد. بگویند از کدام درآمد این هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

به گزارش تسنیم مصائب و مشکلات اقشار ضعیف جامعه که نانوایان نیز بین آنان قرار می‌گیرند بسیار زیاد شده است و نگاه دولت نیز این روزها کمتر به قشر ضعیف جامعه معطوف می‌شود. دولت و دولتمردان ایام انتخابات را فراموش نکنند که چگونه در پی جمع‌آوری رأی همین اقشار ضعیف جامعه در سبد آرایشان بودند.

نانوایان یارانه نان ارزان را پرداخت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال، نان یکی از ضروری‌ترین نیازهای اولیه در تامین مایحتاج غذایی خانواده ها به شمار می‌رود و این مواد غذایی از اهمیت بیشتری در بین خانواده های ایرانی قرار دارد، لذا کیفیت نان، برای مصرف کننده و قیمت تمام شده برای تولید کننده، موضوعی است که در چند سال اخیر همواره با چالش هایی روبرو شده است و از این رو، می‌توان با بررسی عوامل و تهدیدهایی که در فرایند تولید تا مصرف این موادغذایی روی می‌دهد را به فرصت‌ها تبدیل کرد، تا ضمن رسیدن به طبخ ایده آل، بتوان از دورریزی این مواد غذایی جلوگیری کرد و بی‌شک می‌توان با فرهنگ‌سازی در جامعه، از حیف و میل شدن هزینه های تولید و مصرف آن در جامعه کاست.

موسی رحیمی رئیس اتحادیه نانوایان خلخال اظهار داشت: دولت باید در ایجاد انگیزه در بین نانوایان، برنامه‌هایی را اجرایی بکند که نانوایی‌ها به رقابت سالم بپردازند و این قشر زحمتکش با سبقت‌گیری در کیفیت پخت بتوانند، نان را با کیفیت مطلوب به دست مصرف کننده برسانند و در سالهای اخیر، افزایش انرژی از جمله بهاء گاز، آب و برق مصرفی نانوایان و در بیشتر مواقع افزایش هزینه‌های جانبی از جمله اجاره بهاء مغازه، نانوایان را در مخمصه قرار داده و قیمت های تمام شده انرژی مصرفی در تولید نان، سبب نگرانی های جدی در بین اعضای این اتحادیه است.

وی افزود: افزایش قیمت نان به صلاح نیست و دولت باید بیشتر به کاهش هزینه‌های جانبی از جمله پایین آوردن قیمت انرژی و حق بیمه نانوایان کاری بکند که این قشر با انگیزه بالا بتوانند نسبت به ارتقاء کیفیت نان تلاش کنند و مصرف کننده نیز با انتخاب بیشتر بتواند نان مصرفی روزمره خود را از نانوایان تهیه کند.

رئیس اتحادیه نانوایان خلخال گفت: پایین بودن کیفیت آرد در طبخ نان توسط نانوایان، یکی از موارد مهمی است که همواره موجبات نارضایتی نانوایان را در بر دارد که باید دولت سعی کند با تامین آرد با کیفیت، نانواها را تشویق کند تا نانوا با تجربه و تلاشی که دارد نان با کیفیت را به شهروندان ارائه کند و دولت به جای بالا بردن کیفیت آرد، قیمت آن را سرسام آور بالا برده است.

رحیمی بیان کرد: نانوایان همواره از صنف زحمت کش به شمار می روند که در شرایط کنونی اقتصادی و با حضور خود در نانوایی‌ها و تولید نان مصرفی روزانه خانوارها، با توجه به مشکلات عمده‌ای که دارند جهاد می‌کنند و شایسته است دولت با پایین آوردن هزینه‌های جاری، فرصت بیشتر را به صنف نانوایان بدهد تا این قشر بتواند با دغدغه مالی که دارد به جامعه خود خدمت کند.

رئیس اتحادیه نانوایان خلخال اظهار کرد: نانوایان در سالهای اخیر، نسبت به افزایش هزینه های جاری که از طرف دولت به آنان تحمیل شده و از طرفی درآمد پایینی که دارند گله مند هستند و نیاز است که دولت با بررسی کارشناسی نسبت به پایین آوردن هزینه‌های انرژی و تخصیص اعتبارات دولتی و کلان در سطح ملی، این مشکل اساسی را در بین نانوایان حل کند.

هرمز قلیزاده، نانوای خوش نامی که سالهاست در یکی از محله‌های خلخال فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خلخال اظهار کرد: نانوایان همواره سعی می‌کنند با طبخ نان با کیفیت مطلوب به شهروندان ارائه خدمات بدهند و با افزایش هزینه‌های جاری که برای نانوایان تحمیل شده، اما نانوایان با حضور مداوم خود در تامین نان مصرفی به خانوارها دست از تلاش برنداشته‌اند و مانند یک سرباز در خدمت نظام بوده، اما دولت باید با بررسی مشکلات و حل معضلات این قشر زحکت کش، بتواند در بهبود وضعیت اقتصادی نانوایان گامی بردارد.

این نانوای خلخالی ادامه می‌دهد: از آنجائی که نانوایان از قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شوند، لذا دولت باید به صورت جدی مشکلات پیش روی این صنف را حل کند تا نانوایان در آرامش روانی، نسبت به تامین مایحتاج اساسی خانواده ها در جامعه فعالیت کند و این موضوع و حل بحران‌هایی که برای نانوایان در این چند سال توسط دولت تحمیل شده می توان به اینده این شغل امیدوار شد.

محسن عزتی، نانوای جوانی که چندین سال است در صنف نانوایی به شهروندان خدمات ارائه می‌کند می‌گوید: اگر دولت از نانوایان حمایت جدی بکند، نانوایان با اشتیاق بیشتر در محل کارشان حاضر می‌شوند و نانوا می‌تواند ضمن ارائه نان با کیفیت، با به کارگیری نیروی کار در نانوایی، کارآفرینی هم بکند و از این طریق کسب و کار مناسبی برای متقاضیانی که بیکار هستند ارائه بدهد.

عزتی ادامه داد: در چند سال گذشته حداقل یه کارگر در محل نانوایی وی مشغول بودند که با افزایش هزینه‌های جانبی که به نانواها از طرف دولت تحمیل شد که این موضوع سبب اخراج دوکارگر در این نانوا شد و این موضوع به حدی جدی بود که بیشتر نانوایان بدون کارگر فعالیت می‌کنند تا بتوانند از عهده هزینه های جاری از جمله بهاء انرژی و اجاره مغازه خود را تامین کنند.

وی بیان کرد: اگر دولت توجهی به هزینه های گزافی از جمله در انرژی و افزایش حق بیمه به نانوایان داشته را حذف کند، نانوایان آسوده خاطر می‌شوند و با تلاش در بالا بردن کیفیت نان، می توانند در خدمت مصرف کننده باشند و همواره تولد کننده و مصرف کننده نان در جامعه، از قشر ضعیف به شمار می روند و از این رو اهمیت دادن به این قشر ضروری به نظر می‌رسد.

نوید قلیزاده شاطر جوان که در مغازه پدرش کار می‌کند اظهار کرد: هزینه‌های تولید نان در کشور بالا رفته و در شرایط کنونی که بر اقتصاد کشور حاکم است، دخل نانوایان با خرجشان برابری نمی‌کند و از این رو نانوا هر روز با تلاش مضاعفی که دارد، بار اقتصادی بیشتری را تحمل می‌کند که باید در این خصوص دولت بیشتر به این قشر توجه بکند و با پایین آوردن هزینه‌های جانبی، بتواند به نانواها کمک کند.

وی ادامه داد: پایین بودن دستمزد شاطر و کارگر نانوا، و تامین نشدن خواسته‌هایشان بر اساس تلاشی که دارند، همواره سبب نارضایتی بوده، اما با این وضعیت، نانوایان یک لحظه از خدمت رسانی خود دست نکشیده‌اند و سعی کرده‌اند با حمایت از اقتصاد مقاومتی، نسبت به تامین نان مایحتاج خانوارها جهاد کنند.

قلیزاده اظهار کرد: نانوایان هزینه‌های تولید نان را از طرف دولت می‌پردازد و این موضوع کاملا برعکس شده در حالی که باید دولت در کنار نانوا باشد، نانوا با هزینه های اضافی در تامین آرد، خمیرمایه و سایر هزینه های انرژی که دولت روی دوش نانوایان گذاشته، سعی می‌کند با درآمد کم زندگی کنند و این شایسته نیست که یک نانوا و یا کارگر نانوا در طول سال با توجه به تلاشی که می‌کند در بین زن و بچه خود شرمنده شود.

کسی به فکر نانوایان نیست؛ با روزی 30 هزار تومان درآمد می‌توان زندگی کرد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، همین چند روز پیش بود که اغلب ما زکات فطریه مان را بر اساس نرخ گندم و نانی که از آن درست می‌شود محاسبه و پرداخت کردیم، این یعنی این کالا یک محصول اساسی در زندگی همه ما ایرانی‌هاست.

نان در تمامی کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و همه سعی دارند تا در تولید ملزومات این محصول استراتژیک به خودکفایی برسند و محتاج کسی نباشند چراکه اگر در کشوری جنگی راه بیافتد، برای فشار بر آن ابتدا آب و گندم را تحریم می‌کنند و قحطی در جامعه اتفاق می‌افتد.

بر اساس  اخبار کشور ما نیز مدت‌ها پیش در تولید گندم برای مدتی به خود کفایی رسید اما این خودکفایی در کام نانوایان آنگونه که باید خوش نیامده است چون سلسله تصمیمات دولتی عرصه را بر این بخش حساس و مهم جامعه تنگ کرده‌ و اغلب آن‌ها از شغل نانوایی راضی نیستند.

از قیمت آرد گرفته تا اجرا نرخ نان، حق بیمه و خیلی از مسائل دیگر که نانواها از آن شکایت دارند و فقط مسئولان را مقصر اصلی این شرایط می‌دانند و از این‌که بعضا روزانه حتی بالای 14 ساعت کار می‌کنند اما بازهم بدهکار هستند گله دارند.

خبرنگار تسنیم سری به چند نانوایی در نقاط مختلف شهر ارومیه زد تا از نزدیک پای صحبت آنان بنشیند و مشکلات آنان را جویا شود که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

‌احمد رسولی که از درآمد این شغل راضی نبود گفت: اگر مسئولان می‌توانند با درآمد نانوایی زندگی کنند پس ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی افزود: آرد، روغن، تخم‌مرغ و دستمزد کارگر زیاد شده است و دیگر توان پرداخت این هزینه‌ها را نداریم چراکه از سال 93 قیمت نان افزایش نیافته است ولی قیمت مواد اولیه آن با نرخ روبه رشد همراه بوده و روز به روز در این شغل ضرر می‌کنیم.

رسولی گفت: درآمد ماهیانه من 3 میلیون تومان است که در حدود یک و 500 هزار تومان برای من باقی می‌ماند و با این مبلغ باید پول اجاره خانه و سایر هزینه‌ها را هم پرداخت کنم.

‌یوسف رضایی گفت: در این شرایط اقتصادی سخت مگر می‌توان با درآمد روزانه 30 هزار تومان زندگی کرد؟

وی افزود: من که شاطر هستم روزانه 30 هزار تومان دریافت می‌کنم و کارگرهای دیگر روزانه 20 هزار تومان و از صبح تا شب جلوی تنور هستیم و در آخر هم باید هر طور شده بسته‌های نان را به فروش برسانیم.

رضایی گفت: مردم از کیفیت نان ناراضی هستند و مشکل را از نانواها می‌بینند درحالی‌که مسئولان مربوطه آرد را در زمان مورداستفاده پخش نمی‌کنند و آرد زمستان را در تابستان و برعکس به نانواها می‌دهند.

رضایی گفت: این شغل برای ما خوب نیست و هرروز قیمت‌ها افزایش می‌یابد و درآمد ما کم است و هرروز کمتر نیز می‌شود و واقعاً نمی‌دانیم که با این شرایط چگونه باید زندگی کنیم.

‌اصغر زلفی پور گفت: 17 سال است که در کار نانوایی هستم و بعد از این مدت نمی‌توانم بروم صافکاری یا یک شغل دیگر را از صفر شروع کنم.

وی افزود: ما در پرداخت بیمه‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم و قیمت نان همواره ثابت است ولی هزینه‌ها روزانه افزایش پیدا می‌کند و در واقع حق ما از یک کارگر روزانه نیز خیلی کمتر است.

زلفی پور گفت: اجاره مغازه و اجاره خانه به تنهایی تمام درآمد ما را می‌بلعند و چیزی برای ما باقی نمی‌ماند و ماهانه نمی‌توانیم حتی یک ریال پس‌انداز کنیم و کسی به فکر ما نیست و همه هم انتظار دارند با این شرایط و گرانی بهترین نان را بخرند.

‌ابراهیم حسینی بیان کرد: به خاطر این‌که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم مجبور هستم با خانواده‌ام در نانوایی کار کنم تا شاید بتوانیم خرج زندگی را تأمین کنیم.

وی افزود: تمامی مواد اولیه نان گران شده است و حتی به بیش از دو برابر هم رسیده اما قیمت نان تغییر پیدا می‌کند و واقعاً نمی‌دانم با این شرایط تا کی می‌توان به این شغل ادامه دهم.

حسینی گفت: از مسئولان کسی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و متأسفانه نانوایان را قربانی تصمیم‌های اشتباه خود می‌کنند و برای آن‌ها مهم نیست که ما چگونه هزینه بیمه، اجاره، خرج زندگی؛ مغازه و مواد اولیه نان را پرداخت می‌کنیم.

‌رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه درباره تعداد اصناف مشغول در صنف نانوایی اظهار داشت: بر اساس آمار این اتحادیه 380 واحد نان روغنی در شهر ارومیه وجود دارد و 13 واحد نان لواش سنتی تنور در کنار 180 واحد نانوایی سنگک در این شهر فعالیت دارند.

عزیز عسگراوغلی گفت: علاوه بر این 182 واحد نان بربری ساده و 445 واحد نان لواش ماشینی نیز در ارومیه مشغول به کار هستند.

وی گفت: نانوایان ارومیه با مشکلات متعددی روبرو هستند که مهمترین آن افزایش نیافتن تعرفه از سال 93 تاکنون است.

به گفته وی تعغییر نیافتن تعرفه نان سبب شده تا بسیاری از شاطرها و کارگران و حتی کارفرمایان به مشکل بخورند و نتوانند واحد خود را به درستی مدیریت کنند.

درآمد نانوایی‌ها ‌به صفر رسید/نانواهایی که کارگر شده‌اند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در گرمای طاقت فرسای سیستان و بلوچستان درآوردن نان از تنور داغ برای سفره مردم کاری بزرگ است. پخت نان مصرفی روزانه همه ما حاصل کار کارگرانی است که بی‌توجه به فصل گرما و سرما رنج و سختی را تحمل می‌کنند تا نان رسان مردم باشند.

نان از جمله کالاهایی است که به سلامت و معیشت مردم وابسته است و استفاده از آن برای هیچکس استثنایی وجود ندارد و همه مصرف‌کنند نان در طول روز هستند اما افزایش چشمگیر همه موارد مصرفی در نانوایی‌ها و همچنین مسائل صنفی و بهداشتی موجب شده تا این روزها حال نانوایی‌های مجاز سطح شهر زاهدان و استان سیستان بلوچستان خوب نباشد به گونه‌ای که با کمی بررسی بی‌شک به این نتیجه خواهید رسید که اختلاف قیمت نان در سطح سیستان و بلوچستان با سایر استان‌ها بسیار عجیب است.

مجتبی اسماعیلی یکی از ده‌ها خباز شاغل در زاهدان است که 7 سال پیش کار خود را در این صنف شروع کرده است؛ وی بارها از اتحادیه نانوایی‌ها گله کرده به همین دلیل پای درد و دل او می‌نشینیم. او با بیان اینکه در چند سال اخیر خبازی‌‌ها خیلی مظلوم واقع شده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم‌، اظهار داشت: هر ساله نرخ بیمه، مواد افزودنی، اجاره‌بها، حامل‌های انرژی، آب، دستمزد کارگر و هزینه‌های زندگی چند برابر شده اما می‌توان گفت حدود 5 سال است که خبازان نرخ جدید نگرفته‌اند.

این نانوا خاطرنشان کرد: بیمه کارگران از سال 91 تاکنون نزدیک به 5 برابر شده به همین دلیل مجبور به تعدیل نیروهای خود شدیم و تا مرز ورشکستگی هم پیش رفتیم همچنین هزینه‌ سوخت، مالیات و قیمت آرد هر روز در حال افزایش و تغییر است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه یک واحد خبازی در خیابان "دانشجو" زاهدان داشته که با توجه به هزینه‌های بالا و به صرفه نبودن مجبور به تحویل دادن واحد شده، تصریح کرد: هزینه اجاره‌بها در همان مکان در سال شروع فعالیت 300 هزار تومان بود که متاسفانه بعد از 5 سال مبلغ دو میلیون تومان فقط اجاره‌بها می‌شد.

وی با گلایه از اینکه نرخ نان به هیچ عنوان گران نشده و با همان قیمت مصوب سال 92 باید به فروش برسد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مواد مصرفی برای پخت نان تاکنون با افزایش مواجه شده است.

اسماعیلی با اشاره به قیمت‌های مصوب نان در سطح استان سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور، گفت: قیمت لواش دولتی و حمایتی در زاهدان با وزن چانه 180 گرم به قیمت 162 تومان به فروش می‌رسد اما همین نان لواش با وزن چانه 160 گرم در تهران 210 تومان و حتی بیشتر به فروش می‌رسد و همچنین لواش آزادپز در زاهدان 225 تومان گزارش شده در حالی که قیمت نان در تهران 325 تومان است.

این نانوا ادامه داد: در این مدت 5 سال عدم نرخ‌گذاری از سوی دولت در استان موجب تعطیلی نزدیک به 50 تا 60 نانوایی در سطح شهر زاهدان شده و حدود 150 تا 200 واحد خبازی نیز به مرز ورشکستگی رسیده‌اند که این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولین امر به این مشکل است.

حسن یکی دیگر از نانوایان منطقه یک زاهدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با تاکید بر اینکه برخی از ما نانواها حتی برای اجاره‌بهای نانوایی‌ها نیز مانده‌ایم، اذعان داشت: برخی از نانواهایی که مستاجر هستند و اجاره‌بها پرداخت می‌کنند در این روزها درآمد آنها به صفر رسیده و فقط به دلیل اینکه جواز کسب آنها ابطال نشود به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی گفت: من نزدیک به 20 تا 30 سال است که در این صنف زحمت کشیده‌ام و حالا باید بازنشسته می‌شدم و فقط مدیریت کسبم را خودم انجام می‌دادم اما با توجه به شرایط به اجبار مجبور به کارگری در نانوایی شده‌ام.

این نانوای زاهدانی با اشاره به اینکه مسئولین هیچ اقدامی در برابر نانوایی‌های غیرمجاز نمی‌کنند، اظهار داشت: یکی دیگر از دلایلی که متاسفانه منجر کاهش سود و نابودی بازار برای نانوایی‌های سطح شهر شده است و خبازی‌ها را به ورشکستگی کشانده وجود نانوایی های سنتی و غیرمجاز و غیرقانونی است.

وی با اشاره به اینکه این دکه‌های نان در سطح شهر زاهدان پخش شده و با نام نان سنتی مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای کنترل نانوایی‌های سنتی صورت نگرفته است، با توجه به قانون نظام صنفی هر واحد صنفی که قصد شروع فعالیت صنفی داشته باشد باید شرایط و ضوابط پیش بینی شده در قانون را رعایت کرده و سازمان‌ها و ادارات ناظر بر کار آن‌ها نظارت داشته باشد اما متاسفانه در زاهدان این‌گونه عمل نشده و خیلی راحت یک شبه برخی افراد یک بخشی از حیاط منزل خود را جدا کرده یک تنور گذاشته و اقدام به پخت نان به صورت غیرمجاز می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط پلمپ واحدهای صنفی، بیان کرد: قبل از پلمپ محل تاسیس واحد غیرمجاز از 10 تا 20 روز به دایر کننده مهلت داده می‌شود تا کالای موجود در محل را تخلیه کند کسانی که پلمپ یا لاک و مهرهای محل‌های تعطیل شده در اجرای این قانون را بشکنند و محل‌های مذکور را به نحوی از انحا برای کسب مورد استفاده قرار دهند به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

وی عنوان کرد: اما وقتی که اتحادیه صنعت و معدن و یا اماکن اقدام قانونی انجام می‌دهند و مراکز پخت غیرقانونی نان را پلمپ می‌کنند، متصدیان آن‌ها به راحتی و بدون ترس از قانون پلمپ آن را می‌شکنند و دوباره در نانوایی مشغول به کار می‌شوند.

یکی دیگر از نانواهای خیابان جام جم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم‌، اظهار داشت: رشد نانوایی‌های غیرمجاز در سطح شهر به گونه‌ای زیاد و قارچ‌گونه است که در یک سال اخیر تعداد این مراکز نزدیک به سه برابر شده و با توجه به این که این نانوایی‌ها هیچ جواز کسبی ندارند مسئول بهداشت محیط نظارتی بر کار آنها ندارد همچنین پرونده مالیاتی هم ندارند و حتی هیچکس بر نرخ‌گذاری آنها نظارتی ندارد که همین امر موجب شده تا در هر مکانی به سلیقه خود این نانوایی‌های غیرمجاز، نرخ‌های نان متفاوت باشد.

میر یحیی با اشاره به اینکه این نان‌های تولیدی این نانوایی‌ها به دلیل اینکه نظارتی روی آن‌ها از سوی بهداشت انجام نمی‌شود ممکن است مضر و بیماری‌زا باشد، گفت: با توجه به عدم نظارت بهداشت و تعزیرات و کارگروه آرد و نان استان بر این واحدهای غیرمجاز آنها از آردهای قنادی برای پخت نان استفاده می‌کنند که این آرد برای سلامتی جامعه بسیار مضر است چون میزان گلوتن موجود در آرد بسیار پایین‌تر از حد مجاز بوده و این امر باعث بروز انواع بیماری‌های گوارشی در بلند مدت برای مردم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نانوایی‌های متخلف و غیربهداشتی همواره تحت نظر بوده و پلمپ می‌شوند، اذعان داشت: واحدهای خبازی مجاز و دارای پروانه کسب بارها و بارها به خاطر مسائل بهداشتی غیربحرانی که بعد از چند دوره مراجعه کارشناس بهداشت محیط مرتفع نگردیده باشد پلمپ خواهند شد این به این معنی است که واحد خبازی تمامی اون شرایطی که بهداشت محیط برای شروع یک فعالیت مد نظر است را باید داشته باشند در غیر این صورت بعد از چند بار تذکر پلمپ خواهد شد.

یکی از نانوایان محله شیرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: حق بیمه پرداختی توسط کارفرما باید در یک بازه زمانی مشخص واریز شود و اگر از تاریخی که در قبض صادر شده یک روز بگذرد کارفرما با جریمه‌های سنگینی روبرو خواهد شد و این یکی از مشکلاتی است که همیشه خبازی ها با آن روبرو هستند.

ریگی با اشاره به اینکه نمی‌توان هیچ واحد خبازی را پیدا کرد که در مدت فعالیت خود حداقل یکی یا دو بار به وسیله تأمین اجتماعی جریمه نشده باشد، گفت: متاسفانه من در سال 94 حدود 12 میلیون و 500 هزار تومان به خاطر تاخیر در پرداخت حق بیمه کارگران جریمه شدم.

وی با اشاره به دیگر مشکلات نانوایی‌های مجاز سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات خبازی‌ها سهمیه سوخت و آرد آن‌هاست به گونه‌ای که اکثریت خبازی‌ها دارای سهمیه ماهیانه ده تن آرد هستند و سهمیه سوخت آن‌ها هم بر اساس همین سهمیه آرد مشخص می‌شود و اگر خبازی از ده تن بیشتر پخت داشته باشد مجبور است مازاد سوخت خود را به صورت آزاد تهیه کند که این مهم به هیچ عنوان برای نانوایی‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

ریگی تصریح کرد: بارها از شرکت نفت و سازمان صنعت و معدن درخواست کرده‌ایم تا به میزان سهمیه سوخت نانوایی‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند چون خبازی‌ها که می‌خواهند به کسب و کارشان رونق بدهند با مانع بزرگی به نام عدم اختصاص سوخت روبرو هستند در حالی که باید به اندازه خرید آرد نانوایی به آنها سوخت اختصاص داده شود اما متاسفانه این کار انجام نمی‌شود.

این نانوا مشکلات موجود بر سر راه خبازی‌های استان را مهمترین دلیل بیکاری بسیاری از کارگران این صنف دانست و گفت: در مدت زمان شروع به کارم نزدیک به 40 نفر به طور مستقیم و 10 نفر به طور غیرمستقیم در نانوایی تحت مدیریت من مشغول به کار بودند و من نیز و حقوق و بیمه آنان را مرتب پرداخت می‌کردم اما متاسفانه تنها به دلیل مشکلات گفته شده مجبور به تعدیل نیرو شدم تاجایی که اینک تنها 6 نفر در این محل مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه در صورت عدم حمایت دولتی به زودی ورشکسته خواهد شد، خاطرنشان کرد: این مشکلات در این سال‌ها موجب شد تا مجبور به تعطیلی 8 واحد خبازی شوم و اگر تا چند ماه آینده نرخ ها تغییری نکند همین دو واحد دیگر نیز به صورت کامل تعطیل خواهد شد.

امیدواریم با انعکاس مشکلات نانواهای سطح شهر زاهدان مسئولان مربوطه جهت رسیدگی امور این صنف اقدامات لازم را انجام دهند تا کارگران حاضر در این واحدهای خبازی هم به جمع صدها بیکار دیگر در جامعه اضافه نشوند.

پُز عالی دولت از جیب خالی نانوایان؛ "چانه‌زنی" نانوا با دولت و نان‌خور

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، گندم، آرد و نان اقلام استراتژیک یک کشور محسوب می‌شود چراکه استقلال کشورها بر اساس میزان خودکفایی در تولید و مصرف گندم، به‌عنوان یک محصول استراتژیک ارزیابی می‌شود.

در ایران هم خرید تضمینی گندم از کشاورزان تا چرخه توزیع و تولید نان به‌عنوان فرآیندی بااهمیت از نظر غذایی، سیاسی و امنیتی و... محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، به‌دلیل اهمیت نان در سبد کالای خانوار، بخش مهمی از نرخ تورم بر اساس قیمت نان محاسبه می‌شود، لذا دولت‌ها تمایلی به تغییر نرخ فروش نان ندارند و قیمت آن را به‌صورت دستوری پایین نگه می‌دارند.

آخرین تغییر قیمت نان در کشور، در سال 93 اتفاق افتاد که از آن سال تاکنون، قیمت بسیاری از ملزومات تولید نان، به‌ویژه اجاره مکان نانوایی، قیمت آب، برق و گاز، افزایش حق بیمه، حقوق کارگر و... افزایش یافته، اما مابه‌التفاوت این افزایش قیمت در این سال‌ها از جیب نانوا پرداخت شده است.

چنانچه در گفت‌وگوی تسنیم با نانوایان، آن‌ها بر این نکته تأکید داشتند که "ما خواهان افزایش قیمت نان از جیب مردم نیستیم بلکه باید دولت فشار مالی را از دوش نانوایان برداشته و بر دوش خود سوار کند"، لذا خواهان ارائه یارانه و سوبسید نان برای جبران تفاوت قیمت از سال 93 تاکنون هستند.

کریم، از نانوایان محله «چوستدوزان» تبریز از افزایش نزدیک به 30درصدی اجاره‌بهای مغازه خود می‌گوید و می‌افزاید: در سال 93 که آخرین تعیین نرخ نان بود، تا امسال حدود 30 درصد به اجاره‌بها افزوده شده و در چنین محله‌ای، اکنون بیش از 1 میلیون تومان اجاره می‌دهم.

وی که به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن کارش، از کارگر کمکی استفاده نکرده و همراه با پسرش در این نانوایی کار می‌کند، ادامه می‌دهد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، آب، برق، گاز و... باعث شده تا نانوایی، کمتر صرفه اقتصادی داشته باشد و به‌نوعی این تفاوت قیمت را از جیب خود پرداخت کنیم.

احد، دیگر نانوایی که در محله «گلکار» به نانوایی مشغول است، افزایش قیمت نان در این برهه را غیرمنطقی می‌داند و به تسنیم می‌گوید: با تورم شدیدی که در ماه‌های اخیر رخ داد، انصاف نیست که سفره مردم از این هم کوچکتر شود ولی دولت باید جور این موضوع را به‌عهده گرفته و مابه‌التفاوت افزایش قیمت نان در سال‌های اخیر را با ارائه سوبسید جبران کند.

وی با نشان دادن قبض‌های گاز با مبلغ 950 هزار و برق با مبلغ 350 هزار، تفاوت قیمت امسال با سال 93 را یادآور شد و گفت: سوبسید در حامل‌های انرژی و قبوض خدماتی، حق بیمه کارگر نانوایی و... می‌تواند در مقطع کنونی مرهمی بر دردهای اقتصادی نانوایان باشد.

لطفی از نانوایان خیابان «ورزش» هم افزایش شدید اجاره‌بها را به تسنیم یادآور می‌شود و می‌افزاید: به‌زودی قرار است به‌دلیل افزایش اجاره‌بها موقتاً کار را تا پیدا کردن مکان مناسب تعطیل کنم ولی در مجموع برای ادامه کار با این شرایط نانوایی با تردید جدی مواجه هستم.

وی که نزدیک به 100 میلیون برای راه‌اندازی نانوایی خود هزینه کرده است می‌گوید: تمامی این هزینه‌ها با عدم بازگشت سرمایه به‌هدر رفته است.

در ادامه به‌سراغ عباس‌وند، مدیرعامل اتحادیه نانوایان رفتیم که وی هم همراه با سایر نانوایان، دغدغه مشکلات اقتصادی و معیشتی نانوایان را مطرح کرد و گفت: از سال 93 که قیمت نان ثابت مانده، با افزایش قیمت مواد اولیه و... این نانوایان بودند که از جیب خود اختلاف قیمت را جبران می‌کردند.

وی راه‌حل مشکلات اقتصادی نانوایان را افزایش قیمت نان ندانست و اضافه کرد: در این مقطع، ارائه یارانه تولید به نانوا، می‌تواند بخشی از مشکل را به‌عنوان مسکّن حل کند. یارانه‌ای که قبلاً ارائه می‌شد، یارانه نان و آرد بود ولی این یارانه باید به‌سمت نانوا هم سوق داده شود.

دولت " نان" نانواها را " آجر" کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، با سیاست‌هایی که دولت در مقوله قیمت گذاری نان دارد و مشکلاتی که این سال‌ها گریبان این قشر زحمتکش را گرفته، نان بسیاری از نانوایی‌ها " آجر" شده است. نانواها با مشکلات تلنبار شده زیادی روبرو هستند که دولتمردان برای شنیدن صداهای آنان، تا دیر نشده باید پنبه ها را از گوش‌هایشان دربیاورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، هوا این روزها آنقدر گرم و سوزان شده که تاب و طاقت را از مردم گرفته است. دمای هوا در گرمای تابستان بالای 45 درجه هم رسیده اما هستند مردان زحمتکشی که نان‌شان را باید در گرمای 70، 80 درجه‌ای در کنار تنورها و فرهای نانوایی‌ها دربیاورند.

کافی است فقط یک لحظه خود را جای یک نانوا و شاطرش بگذاریم، تصورش هم سخت است اما آنها کار می‌کنند، نان می‌پزند و به دست ما می‌دهند اما سفره های خودشان هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

آنطور که رئیس اتحادیه خبازان استان می‌گوید: امنیت شغلی برای نانواها دیگر معنایی ندارد، آنان سال‌هاست که دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند.

طبق گفته های حمید مقیمی، در سال‌های اخیر به علت صدور مجوزهای بی رویه نانواها آسیب زیادی دیده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در استان گلستان بالغ بر 2 هزار و 400 واحد خبازی شامل بربری، سنگک، لواش، فانتزی و غیره وجود دارد که تنها 20 درصد آنها آزادپز هستند.

همچنین حدود 7 هزار نفر هم به طور مستقیم در این واحدها مشغول به کارند. اما در سال های اخیر و حتی امسال تعداد زیادی از نانوایی ها به دلیل اینکه " سَر در تنور کردن" دیگر فایده ندارد، کارشان را کنار گذاشته و واحد صنفی شان را تعطیل کرده اند.

مقیمی می گوید: می توانید از تأمین اجتماعی آمار نانواهایی که بیمه بیکاری دریافت می کنند، بگیرید تا مشخص شود که چه بر سر این صنف آمده است.

از سال 92 تاکنون براساس گفته‌های مسئولان قیمت نان در استان تغییر نکرده در حالیکه تورم، قیمت حامل های انرژی، قیمت آرد، روغن، نمک، هزینه های کارگری، بهداشت، دستگاه ها و غیره همه افزایش پیدا کرده است. دولت انگار بنایی برای افزایش قیمت نان ندارد و این قشر از هر زمان دیگری آسیب‌پذیرتر شده است.

رئیس اتحادیه خبازان استان با اشاره به مشکلات بیمه ای و هزینه زیادی که باید نانوا به تأمین اجتماعی پرداخت کند، می گوید: کارگرانی که در نانوایی کار می کنند بیمه می شوند و اما نانوا از یارانه بیمه نمی تواند استفاده کند و بیمه اش خویش فرما حساب شده و باید مبلغ زیادی را بپردازد. این را اگر در کنار هزینه های اجاره مکان قرار دهیم و حقوق و دستمزد کارگران را هم محاسبه کنیم، نان پختن دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

او ادامه می دهد: با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی متعددی که گریبان‌گیر نانوایی ها شده، بسیاری هم ترجیح می‌دهند کارگران خود را بیرون کنند و زن و فرزند خود را سر کار بیاورند. الان تعداد زیادی از نانوایی ها به صورت خانوادگی اداره می‌شود. تا چند سال قبل در هیچ نانوایی خانم کار نمی‌کرد اما الان به وفور مشاهده می‌کنید که خانم‌ها در نانوایی‌ها مشغول به کار شده‌اند.

محمدحسین حسن‌لو یکی دیگر از نانواهای شهر گرگان بوده و معتقد است دیگر نان پختن، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و بسیاری از نانوایی ها نه فقط سودی نمی برند بلکه حتی در درآوردن هزینه های خود هم مانده اند.

او با بیان اینکه چندسالیست دولت نرخ جدیدی برای نان اعلام نکرده است، می گوید: حقوق کارگران هرساله افزایش پیدا می‌کند، هزینه های آب، برق و گاز هم که هرسال چندبار زیاد می شود، اجاره ملک هم که سربه فلک گذاشته است اما دولت همیشه به نانوا فشار می‌آورد.

او معتقد است دولتی‌ها از همه مشکلات مطلع هستند اما واقعا قصد دیدن این صنف را ندارد. بسیاری از نانواها به دنبال فروش جواز خود هستند اما کسی آن را نمی‌خرد.

نانواها و کارگران آنان چون کار و حرفه دیگری ندارند، مجبورند با این شرایط اسفبار بسازند اما مسئولان مطمئن باشند یک روزی همین نانوایی ها مانند کامیون‌داران اعتراض می‌کنند که دیگر آن زمان دیر می‌شود.

حسن لو که دل پُری از این اوضاع و احوال دارد، می‌گوید: آه نانواها و کارگرانشان روزی دامن مسئولان را می‌گیرد. کارگران ما در کنار تنورها و فرهای داغ کار می‌کنند اما حقوق 500 هزار تومانی و 700 هزار تومانی می‌گیرند.

دولت هزینه‌هایش را برای نانواها تعدیل نمی کند و هرسال هم روند افزایشی آن ادامه پیدا می کند. سالانه 15 تا 20 درصد حق بیمه ها را زیاد می‌کنند، دستمزد کارگران را افزایش می‌دهند اما در این 5 سال گذشته قیمت نان یک ریال هم اضافه نشد.

این گفته های ابوالفضل بادپاست که حدود 25 سال است که در خیابان ششم بهمن گرگان، نانوایی دارد. او می‌گوید: همان آقایانی که با افزایش قیمت نان مخالفند در 5 سال اخیر اگر سالی فقط 10 درصد به حقوقشان اضافه شده باشد، یعنی 50 درصد بیشتر دستمزد می‌گیرند. اما دولت ما را درک نمی کند. دولت از حقش نمی گذرد و فقط از جیب ما نانواها هزینه می‌کند.

او با بیان اینکه امروز همه نانواها و کارگرها جلوی زن و فرزندان خود شرمنده هستند، ادامه می‌دهد: ما حتی آنقدر نقدینگی نداریم که بتوانیم سهمیه آرد ماهانه خود را به صورت یکجا بخریم.

بادپا هم از جمله نانواهایی است که قصد فروش جوازش را دارد و می گوید: بیشتر از یکسال است که نانوایی را برای فروش گذاشتم اما کسی نمی‌خرد. از طرفی آنقدر توان مالی خوبی هم نداریم که کار دیگری را شروع کنیم وگرنه حتما شغلمان را عوض می‌کردیم.

او می گوید: قیمت گذاری نان چندسالیست که در حوزه اختیارات استانداران قرار گرفته است. همان 5 سال قبل که قیمت نان در استان گلستان 450 تومان نرخ گذاری شد در مازندران با وزن چانه کمتر اما با قیمت 500 تومان قیمت‌گذاری شده بود. وقتی هزینه های تولید و کارگری همه جا یکسان است، دلیلی ندارد که قیمت نان یکسان نباشد و با توجه به افزایش قیمت‌ها باید حداقل افزایش را در قیمت نان داشته باشیم.

وقتی "نان" با طعم بی‌تدبیری میهمان سفره‌های مردم می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آبان ماه سال گذشته بود که بعد از گذشت چندین ماه از گله و شکایت نانوایان از ارزانی قیمت نان و عدم‌ تغییر قیمت توسط ستاد تنظیم بازار، بالاخره این ستاد با افزایش قیمت 15درصدی این محصول موافقت کرد، هرچند که نانوایان درخواست افزایش 30 درصدی را داشتند.

آخرین بار در آذر سال 1393 با مصوبه دولت، قیمت نان در کشور 30 درصد گران شد اما از آن پس، افزایش قیمتی در قوت مردم رخ نداد که موجب اعتراض نانوایان شد، زیرا معتقدند با افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات، دستمزد و غیره قیمت‌های فعلی نان مقرون به صرفه نیست و آنان مجبور به کاهش وزن چانه‌ها هستند.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان در این باره می‌گوید: با افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات و دستمزدها قیمت‌های فعلی نان مقرون به صرفه نیست، طی 4 سال قیمت نان هیچ‌گونه تغییری نکرده و این امر بی‌تأثیر بر عملکرد نانوایان نیست و البته پخت نان مرغوب نیازمند قدح بیشتر و تجهیزات بهتر است که درآمد نانوایان پاسخگو نیست. از سوی دیگر نیاز به آرد خوب دارد که کیفیت آردهای ما مطلوب نیست.

در این میان اگر پای حرف نانوایان و کارگران آنها بنشینیم به مشکلات بسیاری اشاره می‌کنند که ناشی از سوء مدیریت در بخش‌های مختلف است. در حالی که قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته رشد داشته، نرخ حق بیمه کارگران بالا رفته و اجاره مغازه‌ها نیز چندین برابر شده اما این حقوق و دستمزد کارگران است که ثابت باقی مانده.

یکی از نانوایان اصفهانی به خبرنگار تسنیم گفت: 5 سال قبل بیمه ما 85 هزار تومان بود و اکنون 220 هزار تومان است، اما قیمت نان همان میزانی است که 5 سال پیش بوده است.

وی افزود: در هر سال 20 درصد روی قیمت بیمه رفته، مبلغ پرداختی بیمه ما 100 درصد بیشتر شده اما مزد ما کارگران نانوایی همان است که چند سال پیش بوده چون قیمت نان همان قیمت گذشته است.

نانوای دیگری از اهالی اصفهان به خبرنگار تسنیم گفت: من 5 سال پیش مغازه را ماهی 650 هزار تومان اجاره کردم، اکنون اجازه این مغازه یک میلیون و 200 هزار تومان است اما قیمت نان همان قیمت قبلی است.

وی ادامه داد: آردها مشکل دارد و مشتری ایراد می‌گیرد، ما پاسخی نداریم چون آردی است که به ما داده می‌شود، وقتی آرد خوب باشد کیفیت نان هم بالا می‌رود اما ما چاره‌ای در بهبود کیفیت آرد نداریم، هرچند که هدف ما تهیه نان با کیفیت و خوب است.

نانوای دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نه نماینده خوب داشتیم نه سرپرستی که به خوبی بر عملکرد نانوایان نظارت کند، ما در این صنف کسانی را داریم که بیش از 40 سال است کار می‌کنند اما الان هرکس از راه می‌رسد یک نانوایی می‌زند.

وی افزود: راه‌اندازی واحد نانوایی باید براساس جمعیت منطقه صورت بگیرد اما اکنون اینگونه نیست و تعداد نانوایی‌ها تناسبی را جمعیت منطقه ندارد.

این نانوای اصفهانی با اشاره به مشکلات بیمه نانوایان گفت: سال گذشته بیمه هر نفر 170 هزار تومان بود اما امسال هنگامی که برای پرداخت حق بیمه مراجعه کردیم عنوان کردند که باید 210 هزار تومان پرداخت کنید.

وی افزود: ما 5 سال از نان را هر عدد 200 تومان عرضه می‌کنیم اما در مقابل، باید 400 هزار تومان هزینه گاز را پرداخت کنیم و بنابراین باید بگوییم کار ما در این صنف شامل ضرر است.

به گزارش تسنیم، آنچه که نانوایان می‌گوید مشکلات چندین و چند ساله این قشر است، کیفیت پایین آرد دولتی، هزینه انرژی و اجاره‌هایی که هر چند ماه یک بار رشد تصاعدی دارند همه و همه مشکلاتی است که کمر نانوایان را خم کرده است، وقت آن رسیده که دولتمردان با بررسی شرایط این قشر زحمت‌کش و با هدف ارائه نان باکیفیت به سبد غذایی مردم تصمیماتی اصولی و عادلانه اتخاذ کنند.

"هیچ" مسئولی پاسخگوی مشکلات نانوایان نیست؛ آیا با روزی 25 هزار تومان درآمد می‌توان زندگی کرد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، نان یکی از مهم‌ترین بخش سبد غذایی هر خانوار ایرانی‌ است که نقش مهمی را در روند سلامتی هر کدام از ما انسان‌ها دارد و از دیگاه کارشناسان تغذیه و سلامت، مصرف آن برای هفتاد درصد از اقشار جامعه در جهت سالم ماندن و سلامت بدن به‌صورت جدی توصیه می‌شود.

شغل نانوایی از قدیمی‌ترین مشاغل ایران است اما این روزها نانوایان استان کردستان با مشکلات زیادی همچون کم بودن حقوق و دستمزد، نداشتن بیمه، افزایش نرخ بیمه، گران شدن مواد اولیه نان، عدم افزایش نرخ نان، کیفیت پایین آرد دولتی و به‌تبع آن افت کیفیت نان دست و پنجه نرم می‌کنند.

کارگران نانوایی‌های کردستان می‌گویند، با وجود اینکه در چند سال گذشته قیمت کالاها و خدمات مختلف در کشور بالا رفته، قیمت نان در چهار پنج سال گذشته تغییری نداشته اما هزینه‌های تولید این بخش و مواد اولیه نان، بالا رفته است، آنها از بی‌توجهی مسئولان و از اینکه هزینه‌های زندگیشان با درآمدشان همخوانی ندارد، به‌شدت گله‌مندند.

خبرنگار تسنیم سری به چند نانوایی در نقاط مختلف شهر سنندج زد تا از نزدیک پای صحبت و دردودل‌های نانوایان بنشیند و مشکلات آنان را جویا شود که مشروح این گفت‌و‌گو از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

شاطر احمد یکی از نانوایان فعال در منطقه یک سنندج در زمینه مشکلات نانوایان سنندجی می‌گوید: نزدیک 5 سال است که قیمت نان اضافه نشده اما سال به سال آرد، شکر و نمک گران شده و حق بیمه و هزینه‌های جاری افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم این است که اجاره‌بهای محل فعالیت سال به سال افزایش پیدا می‌کند، سئوال اینجاست آیا با این وضعیت می‌توانیم حقوق کارگران را اضافه کنیم.

نانوای دیگری که در منطقه یک سنندج فعالیت می‌کند نیز می‌گوید: هزینه‌های زندگی کاملاً بالا رفته است اما حقوق کارگر نانوایی ثابت مانده و دستمزدی که به آنان می‌دهیم کفاف رفت‌وآمد روزمره و زندگیشان نیست.

شاطر محمدامین افزود: از دیگر مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم کیفت بد آرد است که متأسفانه در کیفیت نان هم تأثیر گذاشته و هزینه‌های جاری نیز گران شده است.

یکی از کارگران نانوایی‌های شهر سنندج می‌گوید که نزدیک پنج سال است که دستمزد ما اضافه نشده اما حق بیمه و هزینه‌های جاری زندگیمان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: 5 سال است روزانه 25 هزارتومان دستمزد می‌گیرم، آیا واقعا با این پول می‌توان زندگی کرد؟!

این کارگر نانوایی گفت: در این صنف با مشکلات زیادی از «کیفیت بد آرد گرفته تا افزایش هزینه‌ها، کم بودن حقوق و دستمزد و صدور بی‌رویه جوازهای نانوایی» روبه‌رو هستیم، هر کدام از کوچه‌های سنندج را نگاه کنید یک نانوایی دارد؛ مشتری ما کم شده است و همانند گذشته فروش نان نداریم.

وی افزود: در این شغل به‌دلیل سختی‌های کاری که روزانه با آن سروکار داریم، سلامتیمان به خطر افتاده است، من خودم هر دو پایم واریس گرفته اما به‌خاطر دستمزد کم و هزینه‌های بالای زندگی و اجاره منزل نمی‌توانم دکتر بروم.

یکی دیگر از کارگران نانوایی‌های سطح شهر سنندج می‌گوید، دستمزد کارگران بسیار پایین است، حدود 5 سال است که با نرخ قبلی کار می‌کنیم، آیا با روزی 30 تا 35 هزارتومان می‌توان زندگی کرد؟

وی گفت: از شما خبرنگاران می‌خواهیم مشکلات کارگران نانوایی را به گوش مسئولان برسانید تا بلکه آنها فکری به‌حال زندگیمان کنند، مسئولان یک روز خودشان را جای ما بگذارند، آیا با این دستمزد کارگری می‌توانند زندگی کنند؟

این کارگر نانوایی اضافه کرد: نرخ بیمه سال به سال افزایش پیدا می‌کند اما دستمزد کارگران هیچ تغییری پیدا نکرده است و 5 سال است با یک نرخ کار می‌کنیم و مسئولی هم پاسخگوی مشکلات ما نیست.

رئیس اتحادیه نانوایان سنندج در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکلات موجود در این صنف اظهار داشت: مشکلات نانوایان یکی و دو تا نیست، نزدیک 5 سال است که نرخ جدید نان به نانوا داده نشده اما هزینه‌های تولید این بخش همچون مواد اولیه، هزینه بیمه و حمل و نقل افزایش پیدا کرده است.

ناصر اسدی با بیان اینکه مسئولان درد نانوا و کارگران را نمی‌شنوند، افزود: مسئولی نمی‌پرسد که چرا نانوایی‌ها کم‌فروشی می‌کنند و تا ساعت 10 شب فعالیت می‌کنند اما کارگر آنها راضی به خانه برنمی‌گردد؛ درآمد نانوایی‌ها کفاف زندگی کارگران و کارفرمایان نیست و عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد.

وی گفت: قبل از هدفمندی یارانه‌ها تعداد خبازی‌های فعال 350 واحد بود اما اکنون به بیش از 700 واحد رسیده که 671 واحد مجاز و 35 تا 40 واحد غیرمجاز نیز داریم، قبلاً سه هزار کارگر نانوایی داشتیم که اکنون به کمتر از یکهزار و 800 نفر رسیده و اکثراً بیمه دارند چراکه بدون بیمه کار نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنندج با انتقاد از کیفیت بد آرد دولتی تصریح کرد: متأسفانه دولت آردی که به نانوایان می‌دهد بی‌کیفیت و گاهاً از بین می‌رود و وقتیکه عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد، نانوایان مجبور هستند آرد بفروشند!.

وی اذعان کرد: اکثر نانوایی‌های یارانه‌پز فروشگاه آرد برای نانوایان آزادپز شده‌اند، اگر دولت نرخ نان را تک نرخی کند این مشکلات برطرف می‌شود.

اسدی افزود: کارگران نانوایان همچنان چشم‌انتظار نرخ جدید دستمزد هستند چراکه نزدیک 5 سال است با مزد ثابت کار می‌کنند و این دستمزد فعلی پاسخگوی نیازهای زندگی آنان نیست.

به گزارش تسنیم، مسائل و مشکلات نانوایان سنندجی به‌تبع مسائل و مشکلات نانوایان سراسر کشور زیاد است و باید دولت و متولیان اتحادیه به‌فکر حل مشکلاتشان باشند.

3 ضلع وضعیت نامناسب نانوایان؛ نانوایان بر سر دوراهی تعطیلی یا کم‌فروشی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، نان در تعریف به آن دسته از غذاها اطلاق می‌شود که با پختن، بخارپز کردن یا سرخ کردن خمیری که متشکل از آرد و آب است، تهیه می‌شود ولی در عمل نان قوت غالب ایرانیان است که این ماده خوراکی برای بسیاری از افراد جامعه استفاده زیادی دارد.

توجه به صنف نانوایان به‌دلیل جایگاه نان در سبد غذایی مردم ایران اهمیت ویژه‌ای دارد ولی گویا در سال‌های اخیر مشکلات نانوایان کاملاً از یاد مسئولان رفته است که برخی از نانوایان شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشکلات بسیار زیاد خود گفته و نانوایی را شغلی با درآمد کم و زحمت زیاد بیان کردند.

یکی از نانوایان کرمانشاه گفت: قیمت نان با وجود افزایش قیمت تمامی اقلام در 6 سال گذشته ثابت بوده و در حالی که قیمت آرد، آب، برق، گاز، مخمر، بیمه و دستمزد هر سال افزایش یافته ولی قیمت نان ثابت بوده است که این عدم افزایش قیمت کار را برای نانوایان سخت کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات نانوایان، افزایش بی‌رویه نانوایی‌های آزادپر است، افزود: امروز در هر خیابانی حداقل دو نانوایی آزادپز وجود دارد که این نانوایی‌ها آرد را از نانوایی‌های دولتی خریداری کرده و به صورت آزادپز می‌فروشند که در این شیوه حرفه نانوایی برای آنها صرفه اقتصادی دارد.

وی نانوایی‌های ریزشی را یکی دیگر از مشکلات صنف نانوایان بیان کرد و گفت: این گروه از نانوایی‌ها با آرد دولتی و فروش بسیار زیاد نان، کار بقیه را کساد کرده‌اند و از سوی دیگر نیز جوی نامناسبی برای نان لواش به راه افتاده است ولی آرد تمامی نانوایان همچون سنگک و غیره یکی است.

این نانوا با اشاره به افزایش تمامی اقلام در سال‌های گذشته، بیان کرد:‌مخمر از کیسه 10 هزار تومان به 80هزار تومان افزایش یافته و قیمت نمک از کیسه هزار تومان به 10هزار تومان افزایش یافته است که این افزایش قیمت‌ها درآمد نانوایان را کم کرده است و اگر حرفه دیگری بلد بودم از نانوایی دل می‌کندم.

یکی دیگر از نانوایان کرمانشاه گفت: درآمد نانوایان در چند سال گذشته ثابت مانده است ولی قیمت تمام اجناس چند برابر شده است و از سوی دیگر نیز افزایش هزینه‌های نانوایی همچون بیمه درآمد نانوایان را کاهش داده و زندگی را برای آنها سخت کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش نانوایی‌ها از دیگر مشکلات است، افزود: افزایش تعداد نانوایان سبب کاهش درآمد شده است و برای بهبود وضعیت نانوایان باید قیمت نان افزایش یابد و اگر امکان افزایش قیمت نان به‌دلیل مشکلات بعدی وجود ندارد قیمت آرد کاهش یابد.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه گفت:750 نانوایی دولتی و 240 مورد آزادپز با پروانه کسب و حدود 200 مورد بدون پروانه کسب و خودسرانه در کرمانشاه مشغول فعالیت هستند و این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای نانوایان دارای پروانه کسب شده است.

مرتضی مرادی با اشاره به اینکه به دنبال آزادسازی آرد تعداد نانوایان بدون پروانه کسب افزایش یافته است، عنوان کرد: براساس قانون نظام صنفی به واحد‌های بدون پروانه کسب در ابتدا اخطار داده می‌شود و بعد از 15 روز در صورت عدم مراجعه جهت دریافت مجوز این واحدها پلمب می‌شوند اما آنها با شکستن پلمب به صورت خودسرانه فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

مرادی با بیان اینکه در هفت سال گذشته هیچ نرخ جدیدی به نانوایان دولتی ارائه نشده و از طرفی تخت فشار تعمیراتی نیز قرار دارند، گفت: در سال 90 با سهمیه 10 کیسه آرد و درآمد آن زمان نرخ تعیین شده است در حالی که اکنون با سهمیه آرد پنج کیسه و درآمد محدود و کاهش پخت به دلیل افزایش واحد‌های آزادپز نرخ تعیین شده سال 90 صرفه اقتصادی ندارد.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه با اشاره به اینکه سهمیه آرد نانوایان دولتی از 10 کیسه در سال 90 به پنج کیسه کاهش پیدا کرده است، افزود: البته در سال 93 افزایش قیمتی اعمال شد که این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت آرد بود که این موضوع سبب ضرر بسیاری از نانوایان شد؛ بنابراین از سال 90 تاکنون افزایش قیمتی در نان ایجاد نشده است.

مرادی با بیان اینکه از سال 96 تاکنون پروانه کسب 50 واحد نانوایی در کرمانشاه به درخواست مالکان واحد باطل شده است، بیان کرد: افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد با افزایش تعداد آرادپزها، نانوایان را مجبور به میان‌برهای غیرقانونی همچون کم‌فروشی و گران‌فروشی می‌کند ولی بسیاری از نانوایان بااخلاق راهی به جز ابطال پروانه کسب ندارند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از نانوایان به دلیل بدهکاری به کارخانه آرد مجبور به واگذاری وام خود به دلالان آرد و پیمانکاران هستند، افزود: هرکدام از واحدهای نانوایی که بخواهد به صورت کاملاً قانونی فعالیت داشته باشند باید روزانه 200هزار تومان متضرر شوند و براین اساس بسیاری از نانوایان بر سر دوراهی تعطیلی و کم‌فروشی یا گران‌فروشی گرفتار آمده‌اند.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه با بیان اینکه حق بیمه امسال 22 درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش دستمزد کارگر هرساله در 15 فروردین ماه ابلاغ می‌شود و کارفرمایان نیز موظف به اجرای هستند اما به دلیل همخوانی نداشتن هزینه‌ها و درآمد، کارگر و کارفرما در این زمینه به توافق می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی نانوایان کرمانشاه بیش از حد مورد نیاز است، اظهار کرد: براساس برآوردها در شهر کرمانشاه نسبت به جمعیت شهری 200 نانوایی مازاد وجود دارد که همین موضوع سبب کاهش رونق در بازار شده است.

مرادی با بیان اینکه در صورتی که هزینه‌ها به سال 92 برگردد نیازی به افزایش قیمت نیست گفت: تعیین نرخ جدید نان سبب افزایش انگیزه برای کارگر و کارفرما می‌شود و در نهایت افزایش کیفیت و رضایت دولت، مردم و نانوا را به دنبال دارد.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه افزود: موضوع نارضایتی نان همچون یک مثلث است که یک ضلع آن نارضایتی دولت به دلیل پرداخت یارانه، ضلع دیگر مردم به دلیل کیفیت پایین و ضلع سوم نارضایتی نانوا به دلیل کاهش درآمد است.

وی با اشاره به اینکه هفته‌ای دو بار گشت‌های مشترک تمام نانوایان سطح شهر را مورد بررسی قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: از 1200 نانوایی سطح شهر کرمانشاه تعداد محدودی از جوش شیرین استفاده می‌کنند که البته این موضوع زمانی در کرمانشاه به صفر رسید اما با ورود نانوایان آزادپز استفاده از آن از سر گرفته شد.

دومینوی ورشکستگی اصناف سمنان به "نانوایی‌ها" می‌رسد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، در چند سال اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه نانوایی‌ها در سراسر استان بوده‌ایم به‌طوری‌که در پنج سال گذشته 75 واحد نانوایی در شهر سمنان داشتیم اما اکنون به بیش از 170 نانوایی رسیده است.

گرچه افزایش تعداد نانوایی‌ها منجر به رضایت مردم در کاهش زمان خرید نان و یا خرید نان در هر زمان از شبانه‌روز شده اما عمده نارضایتی مردم شریف این استان بی‌کیفیتی نان است.

بر اساس بخشنامه هیئت‌وزیران سقف و فاصله مکانی صدور مجوز برای راه‌اندازی نانوایی‌ها برداشته شده است که به‌عقیده مسئولان استان سمنان این بخشنامه غیرکارشناسی بوده است.

حداقل سهمیه‌ای که برای پخت روزانه آرد در دو نوبت معین شده، هشت تا 10 کیسه است اما در حال حاضر به‌دلیل کثرت بالای نانوایی‌ها در استان سمنان این سهمیه به چهار یا پنج کیسه در روز رسیده است.

برخی از نانوایی‌های استان سمنان برای جبران هزینه‌های جاری مانند پرداخت دستمزد کارگر، اجاره و بیمه اقدام به کم‌فروشی یا پخت نان بی‌کیفیت و یا دیگر تخلفات مختلف دست می‌زنند.

لازم به ذکر است در حال حاضر گلایه اصلی نانواهای استان سمنان گران نشدن نان طی چهار سال متوالی است و این در صورتی است که سالانه 15 درصد هزینه دستمزد کارگران افزایش داشته است.

به‌اذعان برخی نانوایان، عدم‌حمایت برای بیمه کارگران وعدم سرکشی به واحدهای نانوایی و افزایش روزانه واحدهای نانوایی از دیگر مشکلات این صنف است.

یکی از نانوایان دولتی‌پز نان بربری واقع در کهنه‌دژ سمنان گفت: بی‌کیفیتی نان که بخشی از آن به کاهش کیفیت آرد بازمی‌گردد؛ سبب نارضایتی مردم شده است؛ به‌طوری‌که به ما می‌گویند "نان شما بعد از دو ساعت از پخت قابل‌خوردن نیست". کیفیت آرد شهرستان دامغان بهتر از آرد سمنان است.

 

 

وی در ادامه با ابراز اینکه "ماهانه بیش از یک‌میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنم" افزود: روزانه به‌دلیل کثرت بالای نانوایی‌ها فقط چهار کیسه پخت می‌کنیم.

این نانوای شهر سمنان با اشاره به اینکه هر کیسه آرد دولتی 33 هزار تومان و آزاد 48 هزار تومان است افزود: کیفیت نانوایی‌های آزادپز به‌علت آرد باکیفیت بهتر است.

یکی از شاطران نانوایی لواش واقع در خیابان هجرت شهر سمنان گفت: پنج سال است نرخ جدید نان اعلام نشده است.

وی در ادامه با تصریح به اینکه "با چند فرزند و مخارج بالا این درآمد برای زندگی‌ام کافی نیست" گفت: مجبور شدم دو نفر از فرزندانم را کنار خود مشغول به کار کنم.

وی با یادآوری اینکه حتی تخم‌مرغ روزانه یک نرخ دارد اضافه کرد: چهار سال پیاپی است که دستمزد روزانه ما فقط 35 هزار تومان است.

وی بیان کرد: ماهانه بابت اجاره این واحد نانوایی دو میلیون و 500 هزار تومان و 250 هزار تومان به‌صورت خویش‌فرمایی حق بیمه پرداخت می‌کنم.

این شاطر نانوایی شهر سمنان در ادامه با اظهار اینکه "چند مدتی است توان پرداخت قبض‌های گاز، برق، مالیات و آب را ندارم" افزود: با گرم شدن هوا و قطعی برق بدون هماهنگی منجر به ترش شدن خمیر و نارضایتی مشتری‌ها شده است.

یکی از نانوایی‌های آزادپز واقع در میدان معلم سمنان که چهار نفر مرد و دو نفر خانم را مشغول به کار کرده است گفت: آرد با کیفیت پایین بعد از ماه مبارک رمضان منجر به نارضایتی مشتریان شده است.

وی تصریح کرد: من بیش از یک سال است که در این واحد کار می‌کنم و صاحب مغازه ماهانه بابت بیمه هر نفر 400 هزار تومان را به‌صورت شخصی پرداخت می‌کند.

این نانوای سمنانی ادامه داد: هیچ حمایتی برای بیمه‌شدن افراد صورت نمی‌گیرد و بیشتر شاطران بعد از مدت‌ها سابقه کار، بدون سابقه بیمه هستند.

وی ادامه داد: نداشتن پشتوانه مالی، حقوق معین و ثابت از دیگر مشکلات است.

وی همچنین گفت: چهار سال است که 340 گرم نان را با قیمت 750 تومان به‌فروش می‌رسانم اما یک چیپس از هزار تومان یک‌باره هزار و 700 تومان می‌شود.

این نانوای آزادپز شهرستان سمنان بیان کرد: هر 40 کیلو آرد با هزینه حمل‌ونقل 52 هزار تومان می‌شود اما نان گران نشده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از صد رقم نان‌های مختلف در خانه‌ها پخت شده و در سوپرمارکت‌ها به‌فروش می‌رسد افزود: نظارتی بر این افراد صورت نمی‌گیرد.

یکی از نانوایان سنگکی در شهر سمنان نیز در این زمینه گفت: باوجود گران شدن 50 تا 80 درصدی آرد، مواد اولیه، مایه‌خمیر، کنجد و حقوق کارگر اما قیمت نان افزایش پیدا نکرده است.

وی با ابراز این‌که قبل از ماه مبارک هر کیسه آرد را 6 هزار تومان گران کرده بودند طی نامه‌نگاری و پیگیری با اتحادیه و صنف نانوایان تنها سه هزار تومان از نرخ کاهش یافت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با کرایه تخلیه هر گونی پنج هزار تومان آرد گران‌تر شده است‌.

وی همچنین گفت: در گذشته از شمال کشور مانند گرگان به‌دلیل بی‌کیفیتی آرد را تهیه می‌کردیم اما در حال حاضر بهبود نسبی یافته است.

این نانوا با اشاره به اینکه گرما در کیفیت نان مؤثر است یادآور شد: افزایش تعداد زیاد نانوایی‌ها منجر به کاهش مشتری‌ها و ترش شدن خمیر می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جانبی قیمت فعلی نان مقرون‌به‌صرفه نیست.

رجبعلی جعفریان گفت که طی چهار سال اخیر نرخ جدید نان اعلام نشده است و این در حالی است که سالانه 15 درصد نرخ دستمزدها افزایش داشته است.

وی با تأکید به اینکه دولت باید برای نانوایی‌ها یارانه برای کاهش نرخ هزینه‌هایی مانند برق، آب و گاز در نظر بگیرد اضافه کرد: این امر منجر به ترمیم قیمت‌ها می‌شود.

وی در ادامه با یادآوری اینکه با افزایش واحدهای صنفی پخت حداقلی در این نانوایی‌ها صورت می‌گیرد گفت: مجوز صدور نانوایی نه توسط اتاق اصناف و نه اتحادیه نانوایان صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بخشنامه هیئت‌وزیران سقف و فاصله مکانی صدور مجوز برای راه‌اندازی نانوایی‌ها برداشته شده است که غیرکارشناسی است.

جعفریان با اظهار اینکه در پنج سال به‌شدت تعداد نانوایی‌ها افزایش یافته است بیان کرد: بر اساس آخرین آمار در حال حاضر 800 نانوایی دولتی و آزادپز در استان سمنان فعال است.

رئیس اتحادیه نانوایان با بیان اینکه بر اساس صنف اتحادیه نانوایان حداقل سهمیه‌ای که برای پخت روزانه آرد در دو نوبت معین شده، هشت تا 10 کیسه است اما در حال حاضر به‌دلیل کثرت بالای نانوایی‌ها در استان سمنان این سهمیه به چهار یا پنج کیسه در روز رسیده است.

وی با تذکر اینکه افزایش تعداد نانوایی در استان سمنان منجر به افزایش ضایعات نان می‌شود خاطرنشان کرد: کیفیت آرد کارخانه‌های آرد و سبوس شهرستان‌های دامغان و سمنان مطلوب است.

وی در ادامه با اشاره به زمان خرید فصل گندم در خرداد و تیرماه افزود: گندم هم مانند سایر غلات نیاز به استراحت برای فرآوری هرچه‌بهتر دارد اما بلافاصله وارد شدن گندم تازه به چرخه آرد منجر به بی‌کیفیتی نان می‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان سمنان با انتقاد به دولت مبنی بر اینکه باید قیمت هر محصول حداقل افزایش قیمت پیدا کند افزود: دولت‌مردان باید واقع‌بین باشند.

علی‌اکبر صیادجو با بیان اینکه زمانی که خدمات، گاز، برق، آب و آرد گران می‌شود طبیعتاً نان هم باید گران شود خاطرنشان کرد: اگرچه در شرایط اقتصادی فعلی برخی بر اساس صلاح مملکت می‌گویند که "نباید قیمت نان افزایش یابد"؛ اما دولت باید با حداقل افزایش قیمت‌ها کنترل همه‌چیز را در دست گیرد.

رئیس اتاق اصناف استان سمنان با توجه به کثرت واحدهای صنفی به‌ویژه نانوایی‌ها در استان سمنان ابراز کرد: برخی از نانوایی‌ها برای پوشش و تأمین هزینه‌های خود مجبور به کاهش وزن چانه و یا ارائه نان سبوس‌دار و یا کنجدی با قیمت بالاتر می‌شوند.

علی‌اکبر صیادجو افزود: زیان حاصل از این واحد صنفی بر مردم عارض خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دو نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی اجرایی می‌شود، گفت: اولین بازرسی اصناف بر بند "ش" ماده 37 اصناف است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه علی‌رغم بند هفت ماده 72 قانون نظام صنفی باید یک‌سوم از درآمدهای حاصل از جرائم حکومتی به بازرسان واحدهای صنفی اختصاص یابد نتذکر شد: 35 ماه است بابت نظارت واحدهای اصناف در کل کشور مبلغی برای کارمندان این واحد و بازرسان پرداخت نشده است که درنتیجه کار این بازرسان فقط روتین است.

وی به بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از فعال‌ترین واحدهای صنعت، معدن و تجارت بازرسان شورای آرد و نان است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر هم کیفیت و هم کمیت نانوایی‌های استان سمنان مطلوب است، گفت: اما گندم‌هایی که به استان سمنان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی وارد می‌شود از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

به‌هرروی جدای از همه این مشکلات که بیان شد امروز دولت باید با تصمیمی منطقی به‌طور هم‌زمان هم منافع مردم و هم منافع نانوایان را در نظر بگیرد تا در آینده نزدیک شاهد تعطیلی یکی پس از دیگری نانوایی‌ها در استان و کشور نباشیم و تأمین نان به‌عنوان نیاز ضروری و استراتژیک روزمره مردم با مشکل مواجه نشود.

نانوایی‌های اردبیل ناراضی از قیمت فعلی نان و مخالف افزایش فشار به مردم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، امروز سراغ نانوانیان اردبیلی از حاشیه شهر گرفته تا بالا شهر رفتیم که نانوایان اردبیلی دغدغه‌هایی داشتند که در نوع خود هر کدام قابل توجه بود.

نانوایان اردبیلی تمام تلاششان بر این است که نان باکیفیت در اختیار مردم قرار دهند تا این نان زینت‌بخش سفره‌های مردم باشد.

نانوایانی که با هزاران مشکل روبه‌رو هستند و علی‌رغم مشکلاتشان نمی‌خواهند شرمنده خانواده‌هایشان شوند و در موقع مناسب نان مردم را می‌پزند.

مشکلات نانوایان استان اردبیل مربوط به حاشیه و بالاشهر نیست بلکه در هر کدام از مناطق مشکلاتی وجود دارد که نانوایان را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده است.

ذکری نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل گفت: تمام مطالبات نانوایان استان اردبیل به مسئولان مربوطه ارجاع داده شده است و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب دغدغه‌ها و نگرانی‌های نانوایان استان برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مصرفی برق، آب و گاز برای نانوایان در اردبیل دغدغه بزرگی است نیاز است مسئولان برای این امر تصمیم جدی و اساسی اتخاذ کنند.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان با اشاره به این که بیش از یک هزار و400 نانوایی در استان وجود دارد افزود: باید مشکلات این قشر برطرف شود تا بدون دغدغه در حوزه اشتغال و تامین نان سفره‌های مردم فعال باشند.

ذکری افزود: ارتقای کیفیت آرد نیز یه مقوله اساسی است که باید دستگاه‌های متولی به این امر اهتمام ویژه داشته باشند تا نان کیفیت‌دار به دست مردم برسد.

وی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی ما موافق افزایش قیمت نان نیستیم ولی انتظار داریم قیمت مصرفی برق، آب و گاز در نانوایی‌ها کاهش یابد تا این قشر تلاشگر بتواند خرج خود را درآورند.

یکی از نانوایان حاشیه شهر با اشاره به این که افزایش قیمت نان در وضعیت اقتصادی کنونی جفا به مردم است اظهار داشت: این یک ظلم است چرا که مردم بسیاری از مناطق حاشیه شهر حتی قدرت خرید نان را نیز ندارند.

وی با اشاره به این که بسیاری از اهالی مناطق حاشیه‌نشین برای خرید نان کارت یارانه‌شان را گرو می‌گذارند افزود: متاسفانه با وضعیت اقتصادی بدی روبه‌رو هستیم مردم برخی مناطق قدرت خرید نان را ندارند.

این نانوا با اشاره به این که علی‌رغم‌ این که مشکلات زیادی داریم ولی تلاشمان این است که شرمنده خانواده‌ها نشویم و نان مورد نیاز را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم.

این نانوا ادامه داد: بنده به عنوان نانوا با مشکلات زیادی از جمله هزینه بالای آب، برق و گاز روبه‌رو هستم که نیاز است در این زمینه مسئولان حمایت کنند تا دغدغه و مشکلات ما نانوایان برطرف شود.

یکی از نانوایان اردبیلی با اشاره به این که قیمت هزینه‌های مصرفی آب، برق و گاز در نانوایی‌ها سرسام آور است گفت: این امر مشکلات زیادی به وجود آورده و به زور می‌توانیم خرج خود را درآوریم.

این نانوا با اشاره به این که مسئولان باید اقدامات عملی برای حمایت از نانوایان انجام دهند افزود: باید برنامه‌ریزی شود تا قیمت مصرفی‌ آب، برق و گاز برای نانوایان کم‌تر شود تا ما نانواها بتوانیم خرجمان را درآوریم.

وی با اشاره به این که با مشکلات زیادی از جمله افزایش هزینه بیمه و پرداخت مطالبات کارگران روبه‌رو هستیم بیان کرد: علی‌رغم این که برای چند خانواده اشتغال ایجاد کرده‌ایم ولی متاسفانه به دلیل بالا بودن انرژی هم اکنون با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.

این نانوا افزود: از مسئولان انتظار می‌رود اقدامات مناسبی انجام دهند تا هم نانوا راضی باشد و هم دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

یکی از نانوایان نیز با اشاره به این که متاسفانه کیفیت آردی که به مناطق ما می‌رسد بسیار پایین است گفت: این امر برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کند که نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

وی افزود: ما از مسئولان انتظار داریم تا آرد کیفیت‌دار به دست مردم برسد و در این زمینه مسئولان باید اقدامات مناسبی انجام دهند. مردم هیچ گناهی ندارند و مسئولان باید حمایت کنند تا نانوایان بدون دغدغه نان مورد نیاز سفره‌های مردم را تامین کنند.

این نانوا ادامه داد: علی‌رغم دادن قول‌هایی در ارتباط با ارتقای کیفیت نان ولی هم‌اکنون شاهد هستیم در برخی نانوایی‌ها نان بی‌کیفیت به دست مردم می‌رسد که سبب نارضایتی مردم می‌شود.

وی بیان کرد: نانوایان اردبیلی انتظار دارند که مسئولان به صورت عملی اقدامات همه‌جانبه‌ای داشته باشند و این حمایت‌ها شامل عواملی از جمله کیفیت آرد،کاهش هزینه‌های مصرفی آب، برق و گاز است.

آری، نانوایانی که شبانه‌روز برای این که سفره‌های مردم خالی از نان نباشد تلاش می‌کنند و علی‌رغم این که مشکلات زیادی دارند ولی از تلاش خود دست‌برنمی‌دارند تا هیچ سرپرستی شرمنده خانواده‌اش نشود.

این نانوایان به وضوح اعلام کرده‌اند که ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم که قیمت نان افزایش یابد و بی‌شک این امر سبب نگرانی خانواده‌های حاشیه‌نشین و محروم می‌شود و انتظار ما این است که قیمت انرژی پایین بیاید تا دغدغه و مشکلات موجود در این زمینه برطرف شود.

انتظار می‌رود مسئولان استان حمایت‌های همه‌جانبه از نانوایان داشته باشند و در کاهش هزینه برق، آب و گاز اهتمام داشته باشند تا نانوایان بدون دغدغه‌ای برای این که سفره‌های مردم با نان زینت بخشیده نان داغ و باکیفیت بپزند.

انتهای پیام/‌ز/ش

R41362/P1361/S6,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,1188,1369/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۷۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد ، شماره تلفن ۰۹۱۷۰۴۰۴۳۳۳ جهت اشتراک ویدئو‌ها و تصاویر شما مخاطبان گرامی جهت انعکاس در بسته گفتن نگین پیش بینی شده است.
نکته لازم اینکه در هنگام ضبط ویدئو حتما گوشی تلفن همراه بصورت افقی باشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ساعت کار نانوایان در روز عید اعلام شد
  • فعالیت بدون تعطیلی ۲۱۰ نانوایی در ایام نوروز دراستان اصفهان
  • پالس ناپایدار اقتصاد ۱۴۰۲ به بازار خودرو
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • گردهمایی ۱۴۳ متصدی نانوایی شهرستان تویسرکان
  • نحوه کباب کردن گاو 300 کیلویی در تنور به روش هندی ها (فیلم)
  • افزایش کیفیت نان در گرو ایجاد انگیزه برای نانواست
  • افزایش کیفیت نان در گرو ایجاد انگیزه نانواست
  • جدال برای حداقل‌ها
  • توزیع ۲۷ دستگاه تنور گازی بین عشایر ارزوئیه