Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@18:09:49 GMT

کره شمالي ميدان تعامل يا تقابل

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۷۳۹۰

کره شمالي ميدان تعامل يا تقابل

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سفير اسبق ايران با بيان اين که هژمون تگزاسي و تجارت گانگستري در دنياي متعادل شده جهاني محکوم به انزوا و شکست است اعتقاد دارد به دليل بي‌اعتمادي پيونگ يانگ به ترامپ انتظار سرعت در حل مساله کره شمالي وجود ندارد.

فريدون وردي‌نژاد سفير اسبق ايران در چين، به بررسي موضوع کره شمالي، چين، آمريکا، برجام، اروپا و خاورميانه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل اين گفت‌وگو را در زير بخوانيد:
سوال: نظر شما در مورد مذاکره و پيمان آمريکا و کره شمالي چيست؟
** توافق ايالات متحده با رييس‌جمهوري کره در اصل نه يک قرارداد و نه حتي يک توافقنامه بلکه صورت مذاکره کلي است و در اصل پيش قدمي در جهت يک مسير سخت و طولاني است و عليرغم تبليغات و خوش‌بيني‌هاي سياسي، واقعيت‌هاي ژئوپلتيک و ژئواستراتژيک منطقه واقعيت‌هاي ديگري را ديکته مي‌کند.
چند دهه بدبيني و دشمني و دست‌هاي روي ماشه در مرز دو کره که به تحريک آمريکا شکل گرفته است، قابليت تغيير در يک دوره کوتاه را ندارد. پس انتظار صلح در شبه کره کمي آرماني به نظر مي‌رسد.
سوال: به نظر شما موضع پکن چگونه خواهد بود؟
** چين تا حل مساله تايوان و توافق کلي با آمريکا اجازه حل مساله کره را نخواهد داد و جنگ تجاري اخير اين وضعيت را پيچيده‌تر هم کرده است. همچنين بايد بدانيم که حل مسائل هسته‌اي و وحدت دو کره مخارجي دارد که نه سئول و نه توکيو و نه کس ديگري حاضر به پرداخت آن نيست.
سوال: آيا آينده روشني براي عقد قرارداد کره و آمريکا قابل تصور است؟
** مذاکرات ترامپ و اون عمدتا مانور سياسي بوده است که روس‌ها و چيني‌ها با خريد زمان ابعاد استراتژيک آن را کنترل خواهند کرد و تا سهم پکن و مسکو به شکل واضح و قطعي پرداخت نشود، مسير حل اين مساله آينده روشني نخواهد داشت، دليل آن هم اين است که ترامپ براي پيونگ يانگ قابل اعتماد نيست لذا انتظار سرعت در حل مساله را نداريم.
سوال: چرا پيونگ يانگ نمي‌تواند به آمريکا اعتماد کند؟
** بدعهدي آمريکا نسبت به ايران و چين و استراتژي ضربه اول بوش پدر که عليه کشورهاي مستقل اعمال شد، نمادي است که اجازه نمي‌دهد سوسياليست‌هاي کره به کاخ سفيد اعتماد کنند. امروزه هم روشن است که هژمون تگزاسي و تجارت گانگستري در دنياي متعادل شده جهاني محکوم به انزوا و شکست است. شما امروزه رفتار آمريکا با چين و اروپا را ببينيد و اينکه با مردم ايران و مسلمانان چه کرده‌اند؟ چگونه سوسياليست‌هاي کره به يانکي‌ها اعتماد کنند؟
سوال: آيا آمريکا قادر است با ناامن کردن ساير کشورها خيال خود را آسوده‌ کند؟
** يقين بدانيد که اگر براي ساير کشورها ناامني آمريکايي صادر شود، واشنگتن و تل‌آويو هم ناامن خواهند بود. امنيت مقوله‌اي رواني، جمعي، وضعي و تاثيرگذار است. رويه ترامپ و تيم کم طاقت و عجول کاخ سفيد دوره زمامداري جمهوري‌خواهان را کوتاه و پرتنش و ناامن خواهد کرد. مردم آمريکا در انتخابات نوامبر آتي نشان خواهند داد که غداره بندي، گاو چراني و راهبرد تگزاسي و هفت تيرکشي محکوم به شکست است. امروزه اروپا و دنياي صنعتي دريافته است که سکوت در برابر باج‌خواهي کاسبکارانه ترامپ به نفع دموکراسي، تجارت آزاد و منافع آتلانتيک و قاره سبز نيست و مقاومت خواهد کرد.
سوال: چرا آمريکاي ترامپ از برجام خارج شد؟
** ترامپ در اصل از اوباما و دموکرات‌ها نفرت دارد و اين حرکت او هم اقدامي انفعالي بود تا نشان دهد که «اوبامازدايي» اولويت اوست. البته آمريکا ناچار به معامله و کوتاه آمدن در برابر ايران خواهد شد و آن روز خيلي هم دور نيست و دريافت خواهد کرد که ايراني‌ها در برابر فشار خارجي متحدتر هستند و امتياز نخواهند داد. برجام سندي بين‌المللي و مورد حمايت کشورهاي بزرگ و متکي به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است و خروج از آن اشتباه تاکتيکي ترامپ بود.
سوال: آيا خاورميانه همچنان اولويت سياست خارجي آمريکا خواهد بود؟
** به نظر نمي‌رسد که خاورميانه جايگاه گذشته را در سياست خارجي آمريکا داشته باشد. من احتمال درگيري‌هاي بيشتر ميان آتلانتيک و پاسفيک و رقابت‌هاي دو سوي آتلانتيک را دور از ذهن نمي‌دانم. اگرچه امنيت اسرائيل همچنان براي محافظه‌کاران قلدر کاخ سفيد اولويت ايدئولوژيک است و در اصل ترامپ درگير لابي اعراب و اسرائيل و قمار داماد خود در خاورميانه است.
سوال: آيا استراتژي ترامپ قابل دوام است؟
**اختلافات ميان آمريکا و اروپا، ناتو و G7 را با مشکلات جدي مواجه خواهد کرد و آمريکا بايستي به سمت اتخاذ «استراتژي‌هاي نو» نظير «راهبرد همکاري جامع» از نوع منطقه‌اي و نه مهار و بازدارندگي و نه ضربه‌ي پيشگيرانه و نه رجزخواني جنگ‌طلبانه پيش برود. به گمانم راهبرد فعلي ترامپ دوام چنداني ندارد.
سوال: آيا چين قادر به رويارويي با آمريکا خواهد بود؟
** چين امروز داراي ظرفيت‌هايي است که آمريکا را وادار به پذيرش واقعيت‌ها خواهد کرد، توانايي‌هايي نظير:
ـ سازمان همکاري‌هاي شانگهاي که مجموعه‌اي منطقه‌اي، اقتصادي و امنيتي است.
ـ بوآاو (اتحاديه همکاري‌هاي اقتصادي آسيا) که هر ساله در چين رهبران سياسي و اقتصادي را گرد هم مي‌آورد.
ـ گفت‌وگوهاي آسيايي که هماهنگ‌کننده امور سياسي در قاره کهن است و چين نقش محوري در آن دارد.
ـ طرح يک کمربند يک جاده که طرح توسعه و اتصال بازارهاي منطقه‌اي و ايجاد يک هويت نوين آسيايي است.
بنابراين با توجه به واقعيت‌هاي امروز آسيا و همکاري‌هاي جدي چين و روسيه و قدرت‌هايي نظير هند و ايران به نظر مي‌رسد که سازمان‌هاي امنيتي و اقتصادي جديدي در حال شکل‌گيري است که جريان آمريکايي منطقه نظير عربستان و اسرائيل قادر به مقاومت در برابر آن نيستند و آنان را وادار به پذيرش روابط و مناسبات جديدي در سطح منطقه خواهد کرد.
از اين رو شايد شرايط امروز فرصتي باشد تا بلوک استقلال طلب و غيرمتعهد کشورهاي آسيايي نقش تاريخي خود را در دو سوي آسيا ايفا نمايند و در رقابت پاسيفيک و آتلانتيک اجازه دخالت سياست‌هاي فرا پاسيفيکي از سوي آمريکايي‌ها را ندهند. کم نتيجه بودن و زمان‌بر شدن گفت‌وگوهاي کره شمالي و آمريکا به زودي نشان خواهد داد که کاخ سفيد به ويژه در دوران ترامپ قابل اعتماد و تکيه نيست و بايد با شيوه و زبان ترامپ با او مقابله کرد و مذاکره را به بعد از ترامپ و تيم تندرو و رجزخوان او موکول کرد. اين تجربه‌اي است که پيونگ يانگ هم به زودي آن را به خوبي درک و عمل خواهد کرد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۷۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه «ای بی سی نیوز» روز چهارشنبه به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که با توجه به اینکه امکان حبس کوتاه مدت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل اتهامات قضائی وجود دارد، سرویس مخفی این کشور چند جلسه برای برنامه ریزی اقدامات مرتبط برگزار کرده است.

منابع آگاه اعلام کردند با این حال سرویس مخفی آمریکا هنوز برنامه مشخصی در این باره ندارد.

سرویس مخفی آمریکا مسئول محافظت از روسای جمهور فعلی و سابق این کشور (و همچنین خانواده‌های آنها) است، اما حفاظت از رئیس جمهور سابق در زندان یک مورد بی سابقه خواهد بود.

نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از پرونده‌های قضایی خود به جعل سوابق تجاری مربوط به پرداختی سال ۲۰۱۶ به استورمی دنیلز، ستاره سابق فیلم‌های غیراخلاقی، متهم شده است.

کد خبر 6088028

دیگر خبرها

  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!
  • پرسپولیس - سپاهان با یک اتفاق جذاب؛ در انتظار تقابل سال
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است