Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@20:23:02 GMT

این پازل همچنان تکمیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۷۷۲۲

این پازل همچنان تکمیل می‌شود

ارائه بسته پیشنهادی اخیر اروپا به ایران و اعتراض بسیاری از مقامات کشورمان از جمله شخص رئیس‌جمهور به محتویات این بسته، مولد نگرانی‌‌های تازه‌ای در میان طرفداران «برجام اروپایی» بوده است. ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۱ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، ارائه بسته پیشنهادی اخیر اروپا به ایران و اعتراض بسیاری از مقامات کشورمان از جمله شخص رئیس‌جمهور به محتویات این بسته، مولد نگرانی‌‌های تازه‌ای در میان طرفداران «برجام اروپایی» بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که «فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و مقامات ارشد قاره سبز به ایران تعهد داده بودند نهایت تلاش خود را درباره حفظ توافق هسته‌ای انجام دهند، هم‌اکنون شاهد ارائه بسته‌ای غیر قابل قبول و حتی «نومیدکننده» و «غیر قابل بررسی» توسط آنها هستیم. دستاورد این بسته برای اقتصاد ایران «تحقیقاً هیچ» است و در حوزه‌‌های حساسی مانند صادرات نفت و انجام مراودات بانکی نیز تضمین عملی به کشورمان داده نشده است. اگرچه ارائه یک بسته پیشنهادی کاربردی [لااقل در سطح توانایی‌‌های اقتصادی اروپا] قاعدتاً زمان زیادی نخواهد برد اما سران اروپا اصرار دارند تا ماه نوامبر/ آبان، مذاکره با ایران را ادامه دهند!
1- سال 2017 میلادی، تروئیکای اروپایی موافقت خود را با «تغییر برجام» و گنجاندن موضوعاتی مانند توان موشکی و منطقه‌ای ایران در برجام، بازرسی از اماکن نظامی کشورمان و اعمال محدودیت‌‌های دائم در توافق هسته‌ای اعلام کرد. تکمیل پازل برجامی «دونالد ترامپ» توسط سران اروپا موضوعی نبود که از دید ملت ایران پنهان بماند. مذاکرات فشرده‌ای که میان کارشناسان وزارت امور خارجه 3 کشور اروپایی و آمریکا بر سر «تغییر برجام» انجام شد، نماد و نشانه‌ای از «خیانت برجامی اروپا» علیه  ملت ایران بود. حتی «آنگلا مرکل» و «امانوئل مکرون» 2 سیاستمدار اروپایی در آخرین سفر خود به واشنگتن- قبل از خروج ترامپ از برجام- از رئیس‌جمهور ایالات متحده خواستند در ازای تامین همه خواسته‌‌های آمریکا در توافق هسته‌ای(!) از خروج از برجام اجتناب کند. با این حال ترامپ به دلایلی از جمله جلب حمایت مخالفان داخلی برجام در آمریکا و لابی‌‌های صهیونیست، چنین تصمیمی را اتخاذ کرد. بنابراین خروج آمریکا از برجام نه‌تنها نافی همپیمانی «واشنگتن- بروکسل» در تغییر برجام نیست، بلکه اتهام تروئیکای اروپایی را در این‌باره پررنگ‌‌‌‌‌‌تر خواهد کرد؛ «اتهام»ی که مسلماً از «جرم» ترامپ در خروج از برجام کمتر نیست.
2- شاید تصور شود با خروج آمریکا از توافق هسته‌‌‌ای، پروژه مشترک آمریکایی- اروپایی «چینش پازل برجامی در قبال ایران» به اتمام رسیده است. اگرچه بسیاری از منابع غربی از اختلافات ترامپ و دولتمردان اروپایی بر سر برجام و نحوه مواجهه با آن سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد در ماورای هیاهوی
رسانه‌ای- تبلیغاتی موجود در غرب، اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است! واقعیت امر این است که رایزنی‌‌های آمریکا و اروپا بر سر نحوه مواجهه با توافق هسته‌ای همچنان به‌رغم اعلام خروج رسمی ترامپ از برجام ادامه دارد. بخشی از این رایزنی‌ها به صورت رسمی و در جریان سفرهای ترامپ به کشورهای اروپایی یا بالعکس انجام می‌شود و بخش مهم‌تری از این رایزنی‌ها، در قالب «دیپلماسی پنهان» میان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه 3 کشور اروپایی در جریان است. ارائه بسته پیشنهادی اخیر اروپا به ایران نشان می‌دهد نه‌تنها مراودات برجامی آمریکا و اروپا قطع نشده است، بلکه پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌‌‌ای، وارد فاز تازه‌ای شده است. «وقت‌کشی اروپا در مذاکرات برجامی» کاملا به سود ایالات متحده است. از دیگر سو، تاکید مقامات اروپایی مبنی بر عدم آماده‌‌سازی بسته پیشنهادی اروپا تا ماه آبان در راستای «تاثیر‌‌گذاری تحریم‌‌های ثانویه آمریکا» بر ایران بوده است.
3- ایالات متحده و اتحادیه اروپایی همچنان در حال چینش پازل و تصویر واحدی در تقابل با جمهوری اسلامی ایران هستند. خروج ترامپ از برجام، به مثابه «پایان این پروژه مشترک» از سوی آمریکا و اروپا نبوده و صرفا به معنای «بازتعریف» و «تغییر فاز» آن است. تفکیک بازی آمریکا و اروپا از یکدیگر و فراتر از آن، یاد کردن از اختلافات سطحی واشنگتن و تروئیکای اروپایی به عنوان «تقابل استراتژیک میان آمریکا و اروپا»، خطاهایی راهبردی و غیر قابل جبران در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان محسوب می‌شود.
4- هم‌اکنون زمان درک «نشانه‌ها» توسط دستگاه دیپلماسی کشورمان است؛ نشانه‌‌‌هایی از جمله ارائه بسته پیشنهادی مأیوس‌کننده اروپا و تلاش تروئیکا برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ایران تا ماه آگوست/ مرداد (زمان اعمال مرحله نخست تحریم‌‌های ثانویه آمریکا) جملگی باید به مثابه یک «زنگ خطر» از سوی مقامات اجرایی کشورمان مورد تحلیل و شناسایی قرار گیرد. حتی در مواردی که اختلافات ظاهری مقامات آمریکایی و اروپایی بر سر برجام، ذهن طرفداران «برجام اروپایی» را به خود مشغول می‌کند، پازل مشترک غربی‌ها علیه ایران به صورت آرام و نامحسوس در حال چینش است.

یادداشت وطن امروز/ حسام‌الدین مفیدی

انتهای پیام/

R1361/P1361/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۷۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی

رئیس جمهور فرانسه ضمن اعلام آمادگی برای ایفای نقش بیشتر در زمینه دفاع مشترک اروپایی، بازدارندگی هسته‌ای را عنصری اجتناب ناپذیر در این راستا دانسته و خواستار بحث درباره نقش این تسلیحات در دفاع مشترک اروپایی شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که این کشور آماده کمک بیشتر به دفاع از اروپا است. به گفته وی بازدارندگی هسته‌ای که می تواند ارائه شود یک "عنصر اجتناب ناپذیر" است.

به این ترتیب امانوئل ماکرون، خواستار بحث درباره نقش سلاح های هسته‌ای در دفاع مشترک اروپا شده است. ماکرون در مصاحبه‌ای با گروه رسانه ای ابرا که روز شنبه منتشر شد، گفت: او می خواهد بحثی را آغاز کند که باید شامل دفاع موشکی، قابلیت های دوربرد و تسلیحات هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته‌ای آمریکایی در خاک خود دارند.

وی افزود: بیایید همه چیز را روی میز بگذاریم و به آنچه واقعاً قابل اعتماد از ما محافظت می کند، بنگریم. وی افزود: فرانسه آماده است بیشتر در زمینه دفاع از اروپا ایفای نقش کند. از زمان برگزیت، فرانسه تنها قدرت هسته ای در اتحادیه اروپا بوده است.

ماکرون پیش از این هم در سخنرانی روز پنجشنبه خود در دانشگاه سوربن پاریس خواستار تقویت دفاع اروپایی شده بود. مکرون گفت: اروپای ما فانی است، می تواند بمیرد و این بستگی به تصمیمات ما دارد. او خواستار دفاع «معتبر» اروپا شد. وی تاکید کرده بود که بازدارندگی هسته‌ای که فرانسه در اختیار دارد "یک عنصر اساسی دفاع از قاره اروپا" است.

رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مدت هاست که توسعه صنعت هسته‌ای اروپا را ترویج می کند که شامل فرآوری اورانیوم نیز می شود. در فوریه 2022، او از چرخش در فرانسه به سمت گسترش مجدد انرژی هسته‌ای خبر داد و وعده ساخت تا 14 راکتور جدید را داد.

ماکرون این موضوع را با بیان اینکه انرژی هسته‌ای کم انتشار است و به تامین مستقل انرژی کشور کمک می کند، توجیه می کند. منتقدان خاطرنشان می کنند که فرانسه حدود نیمی از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته‌ای را از قزاقستان و ازبکستان وارد می کند.

بریتانیا و فرانسه تنها دو کشور اروپایی ناتو هستند که چنین سیستم های تسلیحاتی دارند. ماکرون پیش از این در سال 2020 به آلمان و دیگر شرکای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده بود که درباره همکاری اروپا در زمینه بازدارندگی هسته‌ای صحبت کنند که تا کنون بی پاسخ مانده است.

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیمتماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • چند ساعت تا تکمیل پازل 24 تیمی جام جهانی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد