Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - خزانه گيري براي کشت دوم برنج در حوضه آبريز ` هراز ` به عنوان بزرگ ترين دشت برنج خيز مازندران امسال در حالي در واپسين روزهاي گرم و سوزان ماه تير آغاز شده که کشت اول برنج با روشن شدن موتور و پمپ چاههاي آب به خوشه نشسته است .

گزارش ميداني خبرنگار ايرنا از دشت 110 هزار هکتاري هراز در شهرستان هاي بابل ، آمل ، بابلسر ، فريدونکنار و محمودآباد که بيشترين اراضي کشاورزي بويژه شاليزاري را دارند ، نشان مي دهد که بسياري از کشاورزان بدون توجه به هشدارهاي جهاد کشاورزوي و آب منطقه اي ، خزانه گيري براي کشت دوباره برنج را شروع کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر ساله شاليکاران اين مناطق حدود 45 روز زودتر از مناطق شرقي استان کشت و کار برنج را آغاز مي کنند و هم اکنون شالي اين زمين ها در آستانه برداشت قرار گرفته است .
مشاهدات خبرنگار ايرنا نشان مي دهد که کشاورزان اين مناطق کار خزانه گيري را با پاشيدن بذر در گوشه اي از شاليزارهاي خود که از قبل براي اين منظور خالي گذاشته بودند ، آغاز کردند.
اين بذرها با توجه به وضعيت گرماي هوا که مناسبت ترين شرايط براي رشد بوته شالي است ، در کمتر از 15 تا 20 روز آينده خزانه پرباري را براي نشا و زير کشت بردن دوباره شاليزارها در اختيار کشاورزان قرار مي دهد .
اگرچه نشاي مجدد به عنوان رويکرد جدي سازمان جهاد کشاورزي مازندران از سه سال پيش در شاليزارهاي استان رواج يافت ، اما اين سياست به دليل کمبود آب تغيير کرد و شرکت آب منطقه اي امسال به صورت جدي در چندين مرحله به کشاورزان در اين باره هشدار داد.
** يک گوش در و يک گوش دروازه
اين شرکت به همراه سازمان جهاد کشاورزي مازندران از يک ماه پيش تاکنون در چندين مرحله اعلام کردند که به دليل کمبود آب سطحي و ممنوعيت قانوني برداشت آب هاي زيرزميني ، کشاورزان بايد از کشت دوم برنج خودداري کنند.
البته ذکر اين نکته مهم است که بر اساس برنامه آب منطقه اي و جهاد کشاورزي مازندران ، کشت دوم در زمين هايي که در مسير روان آب هاي رودخانه هاي پرآب قرار دارند ، قابل اجراست ، اما گزارش هواشناسي و آب منطقه اي نشان مي دهد که رودخانه پر آب هراز که تنها تامين کننده آب حوضه آبريز هراز است با کاهش دبي مواجه است و کشاورزان نمي توانند براي کشت دوم به جريان آب اين رودخانه چشم داشته باشند .
مسئولان کشاورزي و امور آب مازندران هشدار داده اند که کشت اول برنج در استان با بارش هاي مقطعي ارديبهشت و خرداد از تنش آبي گذر کرده و به مرحله خوشه دهي و برداشت رسيده است ، اما کشت دوباره برنج با استفاده از روان آب هاي بيشتر رودخانه هاي استان از جمله هراز تقريبا غيرممکن است .
کمبود منابع آبي و پديده خشکسالي تا حدي در مازندران جدي شده است که جهاد کشاورزي استان بر خلاف رويکرد قبلي که مبتني بر خوداتکايي توليد برنج با گسترش کشت ارقام پر محصول در کشت اول بود ، به کشاورزان اعلام کرد که ارقام پر محصولي را که نياز آبياري بيشتري در مقايسه با ارقام محلي دارند ، کشت نکنند.
بنابر اعلام جهاد کشاورزي مازندران ، امسال 204 هزار هکتار از زمين هاي استان زير کشت برنج رفت ولي با وجود بارش هاي مناسب ماههاي ارديبهشت و خرداد باز هم پنج هزار و 200 هکتار از زمين هاي شاليکاري مازندران باير ماند.
همچنين کمبود آب در رودخانه ها و آب بندان ها سبب شد تا امسال بيش از 90 درصد از شاليزارهاي استان زير کشت سه رقم برنج کم محصول و کم آب بر طارم محلي ، هاشمي و فجر قرار بگيرد و کشاورزان از کشت برنج ارقام پرمحصول به خاطر آب بري زياد خودداري کنند .
کشت دوباره برنج در شاليزارهاي مازندران به 2 صورت نشاي مجدد و پرورش ساقه شالي يا ` دونوج ` انجام مي شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازي دوباره شاليزار کرده که نياز آبي آن همانند کشت اول بالا است ولي در روش دوم ساقه هاي باقي مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده مي شود .
در هر صورت ، مهم ترين چالش کنوني براي انجام هر يک از 2 روش ، تامين آب مورد نياز است که به خاطر تشديد خشکسالي از يک سو و گسترش سطح زير کشت مجدد از سوي ديگر ، خطر پذيري برنجکاري را دوچندان کرده است .
** تشديد نظارت بازرسان آب منطقه اي
مديرعامل آب منطقه اي مازندران با تاکيد بر ضرورت ممنوعيت کشت مجدد شالي در استان به خبرنگار ايرنا گفت که نظارت بر ممنوعيت کشت مجدد بويژه با استفاده از آب زيرزميني افزايش مي يابد.
محمد ابراهيم يخکشي با بيان اين که پروانه صادره بهره برداري از آب زيرزميني فقط براي انجام يک کشت است و آب زيرزميني دشت هاي استان توان تحمل اضافه برداشت را نخواهد داشت ، افزود : با افزايش نظارت ضمن شناسايي متخلفان ، افراد خاطي به مراجع قضايي معرفي مي‎‌شوند و حداقل حکمي که براي آنان صادر مي شود لغو پروانه بهره برداري ، انسداد چاه و پرداخت خسارت به آبخوان براي آنان خواهد بود.
مديرعامل آب منطقه اي مازندران گفت : ممنوعيت کشت مجدد شالي يک تصميم استاني براي حفظ سفره هاي آب هاي زيرزميني و انجام کشاورزي پايدار است و همه بايد مسئولانه در صيانت از منابع آب مشارکت داشته باشيم تا استان دچار مشکل نشود.
** چشمداشت به آب پشت سدها ، ممنوع
يخکشي با اشاره به محدوديت ذخيره آب در سدها و ديگر تاسيسات آبي ، يادآور شد : رهاسازي آب از سدهاي استان فقط براي کشت اول صورت مي گيرد و بعد از اتمام کشت اول هيچ آبي براي کشاورزي رهاسازي نمي شود و آبگيري تاسيسات براي سال آتي شروع خواهد شد.
سالانه حدود 2 ميليارد و 700 ميليون متر مکعب آب در بخش کشاورزي مازندران به مصرف مي رسد که 70 درصد آن از طريق آب سطحي و 30 درصد آن از طريق آب زيرزميني تامين مي شود.
مدير زراعت جهاد کشاورزي مازندران هم با اشاره به سياست تمرکز کشت برنج در استان هاي مازندران و گيلان ، گفت که کشت دوم برنج با استفاده از منابع آب هاي زير زميني به هيچ وجه پيشنهاد و حمايت نمي شود.
حسن عنايتي افزود : دولت تدبير و اميد از سه سال پيش کشت برنج در ساير استان هاي کشور به جزء مازندران و گيلان را با هدف حفاظت از منابع آبي و جلوگيري از گسترش خشکسالي ممنوع کرد و جلوگيري از کشت دوم برنج با استفاده از آب هاي زيزميني در واقع همسو با حفاظت از منابع آبي استان و تداوم کشت برنج است.
وي تاکيد کرد : هرگونه افزايش سطح کشت يا دوباره کاري برنج در مازندران بايد با استفاده از آب هاي سطحي باشد تا مورد حمايت جهاد کشاورزي قرار گيرد.
عنايتي تاکيد کرد : از آنجايي که هزينه توليد برنج در کشت دوباره به اندازه کشت اول است ، توصيه شده است تا تنها زمين هايي که در مسير آب رودخانه هاي پرآب قرار دارند ،کشت دوباره نشا صورت بگيرد.
** تحقق سه ساله يک برنامه 10 ساله
قصه کشت دوم برنج در مازندران که اين روزها کشاورزان شاليکار را به تکاپو در اوج هشدارهاي کم آبي واداشته است ، يک مسير جهشي را در سه سال گذشته طي کرده تا برنامه ريزي تدريجي 10 ساله را محقق کند.
به گفته معاون موسسه تحقيقات برنج کشور در آمل ، بر اساس برنامه ، با توجه به اهميت استفاده از زمين شاليزاري ، رعايت مقولات زيست محيطي و منابع آبي با هدف خوداتکايي به توليد برنج داخلي ، قرار بود سطح کشت دوباره برنج در مازندران به تدريج تا سال 1404 به 30 هزار هکتار برسد .
عبدالرحمان عرفاني اضافه کرد : اين درحالي است که شاليکاران حدود هفت سال زودتر از برنامه افق 1404 ، سطح زير کشت دوباره برنج را سال پيش به 30 هزار هکتار رساندند و اگر به توصيه هاي فني کشاورزي توجه نشود ، با بحران آبي و زيست محيطي مواجه خواهيم شد.
وي گفت : آنچه باعث شد تا شاهد جهش در تحقق برنامه 10 ساله در کمتر از سه سال باشيم ، درايت و برنامه ريزي دولت تدبير و اميد با اجراي طرح هاي زير بنايي بويژه مکانيزاسيون ، تسطيح و يکپارچه سازي ، ساماندهي بازار برنج ، جلوگيري از واردات برنج و همچنين برخورد با تغيير کاربري غير مجاز اراضي بوده که سببشد تا شاليکاري در مازندران مقرون به صرفه و اقتصادي تر شده و کشاورزان را به تحرک کم سابقه وا دارد .
معاون موسسه تحقيقات برنج کشور افزود : شاليکاران مازندران سياست هاي حمايتي دولت را با تغييرات آب و هوايي گره زده و با جلو انداختن حدود 45 روزه کشت اول ، کشت دوباره را رونق دادند و امروز ما شاهد رسيدن به اهداف افق 1404 در زمينه مساحت زمين شاليزاري هستيم.
عرفاني شرائط براي انجام کشت دوم در زمين هاي شاليزاري را مساعد توصيف کرد و در عين حال گفت : امروز شاليکاران فقط به فکر انجام کشت دوباره با هدف درآمد بيشتر هستند ، اما غافل از اينکه اگر به توصيه هاي فني توجه نکنند ، علاوه بر اينکه به خاک هاي زمين هاي شاليزاري صدمه جدي وارد مي شود ، بر اثر استفاده بي رويه از آب هاي زير زميني و سموم کشاورزي ، با بحران جدي زيست محيطي مواجه خواهيم شد.
وي توضيح داد : اگر به اصولي مانند تناوب انتخاب ارقام برنج ، روش هاي کشت و نسخه گياهپزشکي براي سمپاشي عليه آفات و بيماري ها توجه نشود، با تجمع آفات و بيماري ها و همچنين با از دست دادن مواد مغذي خاک ، حاصلخيزي زمين شاليزاري از بين مي رود.
اين کارشناس برنج گفت : متاسفانه شاليکاران مازندران براي انجام کشت دوم به محض برداشت اول ، کاه و کلش و ساقه هاي باقي مانده را آتش مي زنند و با استفاده از چندين حلقه چاه ، به صورت شبانه روزي آب بالا مي کشند تا در اسرع وقت شخم و شيار انجام دهند که همه اين کارها بر خلاف مصلحت خودشان است .
وي تاکيد کرد : بر اساس برنامه و قوانين استفاده از چاه کشاورزي فقط براي يک مرحله از کشت است و برداشت دوباره و چند باره سفره هاي زيرزميني را خالي کرده و زمين هاي شاليزاري را به کوير تبديل خواهد کرد .
مازندران 230 هزار هکتار شاليزاري دارد که پارسال به خاطر کمبود آب 213 هزار هکتار زير کشت برنج رفت و امسال نيز سطح زير کشت به 204 هزار هکتار کاهش يافت.
سالانه حدود يک ميليون و 50 هزار تن برنج سفيد در مازندران توليد مي شود.
گزارش از سيدرضا هاشمي کرويي
6990/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۸۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان

سرپرست جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان این استان از صادرات ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مازندران به خارج از کشور خبر داد.

بابک مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از با اشاره به اینکه با توجه به آغاز کشت برنج در اراضی کشاورزی به منظور تأمین و توزیع کود شیمیایی توزیع آن بین کشاورزان شتاب گرفته است، اظهار کرد با پیگیری‌های انجام شده برای تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مازندرانی از سوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، روند تأمین و ارسال کود شیمیایی به مازندران شتاب گرفته که به طور روزانه ۸۰۰ تا یک‌هزار تن انواع کودهای شیمیایی شامل اوره، فسفات و پتاس وارد این استان می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار تن کودهای پایه ازته، فسفاته و پتاسه برای کشاورزی مازندران تأمین شد که حدود ۱۰ درصد از کل سهمیه کودی استان در سال‌جاری است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن کود اوره، فسفات و پتاس در سراسر مازندران توزیع شد و روند تأمین و توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان همچنان با شتاب بیشتری دستور کار است.

مؤمنی با بیان اینکه کشاورزان مازندرانی هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین کود مورد نیاز خود نداشته باشند، گفت: تلاشمان بر این است تمام سهیمه ابلاغی کود شیمیایی مورد نیاز استان تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در ادامه از صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ استان مازندران به خارج از کشور خبر داد و مطرح کرد: امسال ۷۶ هزار و ۵۷۷ تن پرتقال در قالب سه هزار و ۶۳۴ محموله و ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن نارنگی در قالب یک‌هزار و ۳۱۹ محموله از مبدأ مازندران صادر شد.

این مسئول با اعلام اینکه در مجموع ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات در قالب چهار هزار و ۹۵۳ محموله از استان صادرات داشتیم، عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۲۰ تن کیوی نیز در قالب یک‌هزار و ۵۵ محموله صادرات انجام شد.

مؤمنی از صادرات ۱۰ هزار و ۲۵۶ تن کیوی با ۴۲۵ محموله طی سال گذشته از مازندران به کشور هند بیان و خاطرنشان کرد: سال قبل ۴۸ هزار و ۹۱۲ تن با دو هزار و ۴۵۱ محموله پرتقال از استان مازندران صادرات انجام شد که در این مدت ۱۳ هزار و ۲۸۷ تن نارنگی با ۷۳۵ محموله صادر شد.

کد خبر 748484

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • زنجیره های ارزش کشاورزی در مازندران تقویت شود
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است