Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- مدير جهاد کشاورزي بجنورد با بيان اينکه تبديل اراضي ديم به آبي ممنوع است گفت: آبرساني با تانکر در اين نوع اراضي ممنوع و خلاف است.

اسماعيل محمودآبادي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينکه هم اکنون با بحران کم آبي مواجه هستيم اظهار داشت: با توجه به خشکسالي هاي اخير منابع آبي بخش کشاورزي با کاهش زيادي مواجه بوده است که در اين راستا با چالش رو به رو هستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه هيچ ديمکاري حق ندارد از آب اراضي آبي استفاده کند افزود: متاسفانه برخي از کشاورزان به علت کمبود بارش باران اقدام به آبرساني با تانکر به اراضي ديم مي کنند که اين امر خلاف قانون و نگران کننده است.
وي افزود: هم اکنون کشاورزان و باغداران آبي از اين امر گلايه مند هستند، در راستاي حفظ کاربري با کشاورزان ديمکار متخلف برخورد خواهيم کرد.
محمود آبادي منابع آبي را حق اراضي آبي دانست و افزود: کشاورزاني که با تانکر به اراضي ديم آبرسانيي کنند برخورد قانوني و در نهايت منجر به قلع و قمع محصولات خواهد شد، در قانون توزيع عادلانه آب به صراحت اين موضوع ذکر شده است.
به گزارش ايرنا شهرستان بجنورد 50 هزار هکتار اراضي کشاورزي دارد که 70 درصد از اين سطح ديم و 30 درصد آبي است که از مجموع اين اراضي 11 هزار و 576 هکتار بخش زراعي آبي و 39 هزار و 785 زراعي ديم است.
محمود آبادي با بيان اينکه هر نوع پمپاژ از جوي آب و رودخانه ها بدون مجوز ممنوع است افزود: اين امر خلاف قانون و جرم محسوب مي شود.
وي افزود: ميزان بارش باران از مهر ماه سال گذشته تا 15 تير امسال 175.2 ميليمتر بوده است که در سال زراعي گذشته 182 ميليمتر و در دوره آماري 232 ميليمتر باران بوده است.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان بجنورد افزود: بارش باران در مقايسه با سال زراعي گذشته 3.7 درصد و در مقايسه با دوره آماري در اين شهرستان 24.7 درصد کاهش داشته است.
وي اظهار داشت: همچنين در اين مدت 1 تا 1.8 درجه سانتيگراد نيز افزايش دما داشته ايم که اين امر نيز باعث تبخير زياد آب هاي سطحي شده است.
وي افزود: در سال زراعي امسال بارش باران زمستانه کم بود با وجود اينکه در فصل بهار باران داشته ايم اما جبران نشد.
وي برداشت بي رويه از چاه ها، چشمه ها، رودخانه ها را نيز از عوامل ديگر کاهش منابع آبي در اين شهرستان دانست و افزود: هم اکنون دولت کمک خوبي در راستاي تجهيز اراضي به سامانه نوين آبياري دارد از کشاورزان مي خواهيم در اين زمينه همکاري داشته باشند و از تسهيلات بلاعوض استفاده کنند.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان بجنورد افزود: دولت در اين راستا تا 85 درصد هزينه هاي تجهيز را بلاعوض مي دهد که فرصت بسيار مناسبي براي کشاورزان است تا اقدام به تجهيز اراضي خود به سامانه آبياري نوين کند.
شهرستان300 هزار نفري بجنورد 17 هزار خانوار آن بهره بردار بخش کشاورزي هستند.
3007/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۸۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

در نشست کمیسیون رفع تداخل اراضی استان، پلاک‌های موسی لو کهنه در شهرستان بوئین زهرا، غوره در از توابع شهرستان قزوین، توداران و کذلک در شهرستان آبیک پس از اتمام کار کارشناسی و اتخاذ آرا مراحل رفع تداخل آنها به پایان رسید.

از مجموع هزار و ۲۰۲ پلاک در استان قزوین ۱۹۰ پلاک مستثنیات بوده و یک هزار و ۱۲ پلاک مشمول رفع تداخل است که تاکنون کار کارشناسی ۹۱۸ پلاک به پایان رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • برگزاری آئین دسته‌روی روز شهادت امام صادق(ع) در بجنورد
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • ابلاغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان‌شمالی
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس بین‌الملل در بجنورد
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت