Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان آذربایجان غربی دارای بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه عرصه کشاورزی و کوهپایه‌ای است و از این رو ظرفیت مناسبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی دارد.

نداشتن یا پائین بودن اثرات سوء ناشی از مصرف گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی، مصرف آسان و آشنا بودن ذائقه مردم با مصرف این گیاهان در کنار عوارض و تبعات منفی استفاده از داروهای شیمیایی در سالهای اخیر مهمترین علل اقبال عمومی نسبت به مصرف این گیاهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به پتانسیل و ذخایر به همراه تنوع بالای استان در بخش گیاهای دارویی، تولید گیاهان دارویی و صنعتی در مقیاس بزرگتر می ‌تواند به بالا بردن درآمد مردم و ایجاد اشتغال جدید مرزی کمک کند.

۳۷۱ هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت گیاهان دارویی است

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی گفت: در زمان حاضر استان یکی از قطب های برتر گیاهان دارویی در کشور به شمار می رودی به طوری که از ۲۰ هزار گونه گیاه دارویی در کشور هشت هزار گونه از این تعداد در این استان شناسایی شده است.

عزیز امانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۷۱ هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است افزود: این میزان شامل ۲۰۰ هکتار بادرشبو، ۸۰ هکتار گل محمدی و نیز ۳۰ هکتار بیدمشک است.

وی با بیان اینکه امسال توسعه کشت گیاهان دارویی به خصوص گل محمدی در دستور کار قرار دارد اضافه کرد: هر سال بخشی از تولیدات گیاهان دارویی و عرقیات به سایر استانها و حتی خارج از کشور صادر می شود که متاسفانه آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

امانی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی اغلب برای تهیه عرقیات گیاهی مصرف می‌شود اما بخشی به‌ صورت تر و بخشی به‌صورت خشک شده به مراکز فرآوری و یا کارخانه‌های تولید دارو فروخته و بخشی نیز از سوی عطاری‌های استان خریداری می‌شود.

فعالیت ۱۴ واحد فرآوری درآذربایجان غربی در زمینه گیاهان دارویی

امانی اظهارداشت: علاوه بر کشت متمرکز گیاهان دارویی، در ۳۷۱ هکتار از اراضی گونه‌های متفاوت و مختلفی از گیاهان دارویی در عرصه ۲.۷ میلیون هکتاری استان وجود دارد.

وی در خصوص تعداد واحدهای فرآوری در زمینه گیاهان دارویی عنوان کرد: تنها ۱۴ واحد عرقیات گیاهی و دارویی در استان فعالیت می‌کنند که با حمایت بیشتر از این بخش، می‌توان ضمن حمایت از تولیدکننده داخلی، به تحقق شعار سال هم کمک کرد.

امانی در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی گیاهان دارویی در استان افزود:  نبود بازار تخصصی خرید و فروش گیاهان دارویی در استان همانند میادین میوه وتره‌بار و ثبات نداشتن قیمت خرید گیاهان دارویی، کافی نبودن واحدهای فرآوری و صنایع مربوط به فرآوری گیاهان دارویی در استان از مشکلات بخش کشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت بالایی در تولید گیاهان دارویی دارد عنوان کرد: امسال بارشهای مناسب بهاره نوید بخش افزایش تعداد گیاهان دارویی در استان است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

ضرورت توجه به بسته بندی و بازاریابی گیاهان دارویی در آذربایجان غربی

حسین رضایی از فعالان استان در بخش گیاهان دارویی نیز در خصوص وضعیت استان در این بخش به خبرنگار مهر گفت: آذربایجان غربی به دلیل طبیعت و آب و هوایی مناسب یکی از استانهای مستعد در زمینه تولید و پرورش گیاهان دارویی است.

وی با بیان اینکه امروز به دلیل عوارض و تبعات منفی استفاده از داروهای شیمیایی مردم رغبت زیادی به استفاده از گیاهان دارویی دارند افزود: متاسفانه به دلیل نبود توجه ویژه به این بخش شاهد فعالیت های قاچ وار و خودسر در این بخش هستیم و هم اکنون افراد سودجو زیادی بدون علم و آگاهی در این بخش فعالیت می کنند.

رضایی با بیان اینکه توجه به پرورش و تولید گیاهان دارویی می تواند یکی از فعالیت های مثمرثمر در زمینه حل مشکل بیکاری در منطقه نیز باشد عنوان کرد: متاسفانه در زمینه بسته بندی گیاهان دارویی و نیز بازاریابی هنوز ضعف و مشکلات زیادی داریم.

گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض هستند

مهناز حیدری از فعالان گیاهان دارویی و نیز محققان این بخش در سازمان جهاد کشاورزی نیز در خصوص وضعیت گیاهان دارویی به خبرنگار مهر گفت: گونه‌های دارویی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌توانند در سلامتی، معیشت و اقتصاد مردم هر منطقه‌ای‌ مؤثر باشند.

حیدری با بیان اینکه از هشت هزار گونه گیاه دارویی شناسایی شده در استان در حدود ۱۳۰ گونه از گونه‌های دارویی استان بسیار مطرح هستند افزود: اکنون بیش از ۴۰ گونه به‌عنوان گیاه دارویی، خرید و فروش شده و به خارج از کشور فرستاده می‌شوند یا در کارگاه‌های داخلی مورد فراوری قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه این ۴۰ گونه می‌توانند بهترین موضوع سرمایه‌گذاری باشند عنوان کرد: با وجود این همه قابلیت در زمینه گیاهان دارویی، این بخش استان همراه با مشکلاتی است که برداشت غیر اصولی و غیر علمی از طبیعت، بزرگترین خطری است که گیاهان دارویی موجود در آذربایجان غربی را تهدید می کند و خطر انقراض در کمین گونه های مختلف این گیاهان قرار دارد.

نزدیک به ۲۰ هزار گونه گیاهی در کشور و هشت هزار گونه در آذربایجان غربی وجود دارد که یا شناخته شده یا نیازمند مطالعه است،آذربایجان غربی دارای ۳.۷ میلیون هکتار مساحت و عرصه است که یک میلیون هکتار آن در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر 4347226

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گیاهان دارویی بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان شهرکرد بیرجند مشهد شیراز مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف خطبه های نماز جمعه دهه کرامت یاسوج حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۹۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: با ورود دستگاه قضایی بیش از دو هزار و 100 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته که مورد تعرض و تصرف عده ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی رفع تصرف شد.

 ناصر عتباتی افزود: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در یکهزار و ۱۳۷ فقره به مساحت بیش از یکهزار و ۲۴۷ هکتار بود.

عتباتی، همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در سال گذشته نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان پارسال به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در استان و شهرستانها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، دو هزار و ۶۸۶ مورد تغییرکاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از شش هکتار به تعداد یکهزار و ۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی جلوگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان ، همچنین با اشاره به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی گفت: در سال گذشته بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان رفع تصرف شد.

 

 

دیگر خبرها

  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی