Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - انتقال آب از درياي عمان از جمله طرح هاي مجلس براي جبران کمبود آب شرب و کشاورزي در استان سيستان و بلوچستان است که اين روزها در انتظار بررسي کارشناسي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، طرح انتقال آب از درياي عمان که پيش از اين نيز قرار بود در برخي مناطق کشور اجرا شود، اين بار براي استان سيستان و بلوچستان به دليل مجاورت اين استان با دريا در اولويت قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمبود آب و به تبع آن خشکسالي در چند سال گذشته به دليل عوامل محيطي و سياسي از جمله خشک شدن درياچه هيرمند دامن يکي از بزرگ ترين استان هاي کشور را فرا گرفته است. موضوعي که طراحان آن در مقدمه و دلايل توجيهي اين طرح عنوان کرده اند.
در بخشي از دلايل توجيهي اين طرح که به امضاي 43 نماينده مجلس رسيده، آمده است: عمده فعاليت اقتصادي و معيشتي مردم سيستان به غلط بر مبناي کشاورزي بنا شده و تنها منبع آب کشاورزي و شرب زاهدان و سيستان رودخانه هيرمند و آن هم وابسته به افغانستان بوده و اين کشور نيز در اين زمينه جوابگو نبوده و به يکي از چالش هاي جدي کشور تبديل شده است.
همچنين در ادامه اين دلايل، تاکيد شده که يکي از راه هاي مؤثر تأمين آب در کنار ساير روش ها و به خصوص براي استان هايي که در حاشيه دريا قرار دارند، شيرين سازي آب دريا و انتقال آن به مناطق مورد نياز است (از جمله آب شرب زاهدان و زابل) و تجربه جهاني و منطقه اي نشان داده که از اين روش مي توان براي تأمين آب بهره جست.
در صورت تصويب ماده واحده اين طرح، دولت مکلف است نسبت به انتقال آب از درياي عمان به استان سيستان و بلوچستان و شيرين کردن آن با اولويت شهرهاي زاهدان و زابل اقدام کند.
بر اساس اين طرح، بار مالي ناشي از اجراي اين قانون در سال جاري از رديف هاي شماره 1307002038 و 1307002104بودجه 97 تأمين و در سال هاي آتي در لوايح بودجه سنواتي پيش بيني مي شود.
اداره کل اسناد و تنقيح قوانين مجلس شوراي اسلامي پس از بررسي اين طرح بر لزوم قانونگذاري براي استفاده از آب درياي عمان در اين استان تاکيد کرد.
در بخشي از اين نظرات کارشناسي آمده است: با توجه به اين که آب کشاورزي و شرب زاهدان و سيستان وابسته به رود هيرمند است و کشور افغانستان همکاري لازم را نمي کند و مناطق مذکور با چالش جدي مواجه هستند بنابراين جهت رفع اين مشکل انتقال و شيرين کردن آب از درياي عمان به اين مناطق مورد نياز است، لذا قانونگذاري ضرورت دارد.
اداره کل اسناد و تنقيح قوانين مجلس همچنين ارائه اين طرح را بر اساس ماده 36 برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور عنوان و اعلام کرد: تامين آب شرب مناطق جنوب کشور بايد از طريق حداقل ٣٠ درصد توسط دولت و ٧٠درصد از طريق انتقال فناوري به داخل کشور و مديريت انتقال فناوري از طريق جهاد دانشگاهي، دانشگاه ها و مراکز پژوهشي و شرکت هاي دانش بنيان انجام شود.
** وابستگي مردم سيستان به آب هيرمند خطاست
حبيب الله دهمرده نماينده مردم زابل در مجلس دهم که از طراحان اين طرح است در گفت وگو با ايرنا توضيح داد: يکي از چالش ها بزرگ استان سيستان وبلوچستان بحث آب است. تاريخ و هويت اين استان بر اساس رودخانه هيرمند شکل گرفته و تمام زندگي بر مبناي کشاورزي و دامپروري است.
وي به موانع ايجاد شده از سوي افغانستان در انتقال آب هيرمند به اين استان اشاره کرد و گفت: تقريبا 20 الي 30 درصد در سال آب در اين رودخانه جاري است و بيش از 70 درصد آن به صورت کامل خشک است؛ امسال اوج کمبود آب بود و اين رودخانه نسبت به سال زراعي گذشته دو درصد آورده داشت، يعني 98 درصد منفي بود.
نماينده مردم زابل در مجلس افزود: يک فاجعه اي رخ داده؛ مردم دار و ندارشان را از دست دادند، با توجه به اين که از نظر صنعتي، چيزي براي آنها وجود ندارد بنابراين بايد کوچ کنند که اين امر باعث مي شود مرز از نيروي انساني تخليه شود.
دهمرده تاکيد کرد: اين موضوع خطاست که مرکز استان يعني زاهدان به رودخانه هيرمند وابسته باشد، هيچ عقل و منطقي اجازه نمي دهد که آب نيمي از جمعيت استان سيستان از رودخانه اي تامين شود که سرچشمه آن در کشور ديگري است.
استاندار پيشين سيستان و بلوچستان به اجراي طرح آب شرين کن در شهر کنارک اشاره کرد و گفت: با اجراي اين طرح، آب شيرين مردم شهر کنارک و چابهار تامين شد.
دهمرده افزود: هم اکنون طرح انتقال آب از بندرعباس به کرمان در حال انجام است که با اتمام آن 400 ميليون مترمکعب آب به دو استان کرمان و يزد انتقال مي يابد.
وي همچنين گفت: با انجام طرح انتقال آب از درياي عمان به سيستان و بلوچستان، آب شرب مردم زاهدان تامين مي شود.
وي درباره موضوعات زيست محيطي و هزينه هاي اين طرح هم خاطرنشان کرد: براي اين حل اين مشکلات راهکارهايي وجود دارد که آنها را پيگيري مي کنيم.
نماينده مردم زابل در مجلس با بيان اين که دولت درباره اين طرح قول هايي داده است، تاکيد کرد: اگر ميلياردها متر مکعب آب از رودخانه هيرمند منتقل شود از اين طرح صرف نظر نمي کنيم.
دهمرده يادآور شد: اين طرح هم اکنون در کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس در انتظار بررسي کارشناسي است.
** مطالعات اين طرح هنوز آغاز نشده است
عبدالرضا مصري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس که يکي از امضا کنندگان طرح انتقال آب از درياي عمان به استان سيستان و بلوچستان است نيز درمورد اين طرح گفت: در ايران دو مرکز تامين آب يعني درياي خزر در شمال و خليج فارس و درياي عمان در جنوب کشور وجود دارد.
وي افزود: با توجه به برنامه ريزي هاي در نظر گرفته شده در برنامه ششم براي توسعه سواحل مکران و ايجاد کريدور آبي به عنوان يکي از راه هاي سهل و ارزان براي نقل و انتقال در جنوب، مي توان با ايجاد صنايع آب شيرين کن در کنار آن، نسبت به تامين آب منطقه هم اقدام کرد.
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اين که در کشور کارهاي عمده و قدم هاي بزرگي براي بيابان زدايي برداشته شده است اما درباره شيرين کردن آب کار گسترده اي انجام نشده است، يادآور شد: اقدامات کشورهاي حاشيه خليج فارس، در اين زمينه باعث شده تا اين کشورها بسياري از کمبودهاي خود را جبران کنند.
مصري افزود: اين در حالي است که سهم برگشت آنها به دريا از شوري نصيب ما مي شود، يعني ما با شوري که آنها در برگشت به دريا مي دهند، مواجه مي شويم و هر روز اين اتفاق در حال گسترش است.
وي درباره اقدامات مطالعاتي اين طرح نيز خاطرنشان کرد: در طرح انتقال آب از درياي عمان به استان سيستان و بلوچستان مطالعات پيش بيني شده اما هنوز آغاز نشده است.
نماينده مردم کرمانشاه در مجلس يادآور شد: مسائل زيست محيطي و تاثيرات آن بر طبيعت و جغرافياي منطقه نيز بررسي نشده است که پس از اين اقدام، در کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد.
سيام**9314**1336
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در جلسه شورای اداری توسعه را مفهومی مردم محور عنوان کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • هواشناسی ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / هوای بارانی در انتظار نیمه شرقی کشور
  • دیدار نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند
  • تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)