Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@04:03:22 GMT

آلزایمر چه کسانی را درگیر می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۸۹۸۵۵

آلزایمر چه کسانی را درگیر می‌کند؟

یک روان‌پزشک عوامل موثر در بروز آلزایمر را توضیح داد.

دکتر سید ابوالفضل قریشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه آلزایمر بیماری است که سیستم شناختی انسان را درگیر می‌کند، گفت: این بیماری یک بیماری تخریب کننده سیستم عصبی مغز است و عمدتا در سنین بالای ۶۵ سال بروز پیدا می‌کند .

وی ادامه داد: اعتقاد بر این است که حدود ۷۰ درصد این بیماری پایه ژنتیکی دارد و افرادی که در خانواده پیشینه ابتلا به این بیماری را دارند، خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند و باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه افزود: بیماری آلزایمر از شایع‌ترین نوع اختلالاتی است که منجر به فراموش کاری در افراد می‌شود و حافظه و فرآیند شناخت را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: فراموشی علل مختلفی دارد که می‌تواند توسط متخصص ارزیابی و درمان شود، اختلالاتی همچون فشارخون کنترل نشده می‌تواند موجب اختلال فراموشی شود و نوع عروق مغزی که افراد دارند، بی‌تاثیر در این مسئله نیست.

قریشی خاطرنشان کرد: آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده است و هر چه سن افراد بالا رود، ریسک ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد و جزو بیماری‌هایی است که فرآیند سنی باعث مستعد بودن افراد می‌شود.

این روان‌پزشک با اشاره به اینکه به دنبال این بیماری در پایانه‌های عصبی اختلال ایجاد می‌شود، افزود: این بیماری باید در مراحل اولیه شناسایی شود تا جلوی آسیب‌های بیشتر به حافظه گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان این بیماری، داروهای نوینی وجود دارد که این داروها، سرعت اختلالات ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

قریشی با اشاره به اینکه اگر فرد گذشته خود را به یاد آورد دلیلی بر آ نیست که آلزایمر ندارد، افزود: حافظه دور در زمان پیش‌تر تشکیل شده و اگر فرد آنچه که در گذشته‌ها اتفاق افتاده است را به خاطر نیاورد، دلیل بر وخامت بیماری خواهد بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که افراد مسن خانواده دچار فراموش‌کاری نشوند؛ چرا که اگر در مراحل اولیه این بیماری تشخیص داده شود می‌توان روند بیماری را کند کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه خود بیمار متوجه اینکه به بیماری مبتلا شده، نمی‌شود و آنچه را که فراموش کرده با داستان‌سرایی کتمان می‌کند.

این روانپزشک افزود: در سال ۲۰۱۵ به میزان ۲۹.۸ میلیون انسان در جامعه جهانی به این بیماری مبتلا بودند و آمارها نشان میدهد که این بیماری بالغ بر ۶ درصد افراد بالای ۶۵ سال را درگیر می‌کند.

قریشی خاطرنشان کرد: امکان اینکه این بیماری در سنین پایین‌تر از ۶۵ سال بروز پیدا کند، وجود دارد و آمارها بیانگر این هستند که ۰.۴ افراد زودتر به این بیماری دچار می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام آلزايمر درمان سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۸۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس بررسی جدیدی که در پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است، کار کردن شب دیروقت و برنامه‌های کاری نامعقول در جوانی ممکن است به افزایش خطر ابتلا به افسردگی و ضعف سلامت در دوره میانسالی منجر شود.

«ون جویی هان»، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده این مطالعه، پس از سه دهه بررسی برنامه کاری و الگوی خواب ۷۰۰۰ آمریکایی، متوجه شد که فقط یک‌چهارم افراد شرکت‌کننده طی روز و در ساعات منظم کار می‌کردند.

از افراد شرکت‌کننده در مطالعه از سن ۲۲ تا ۵۰ سالگی مصاحبه گرفته شد و سه‌چهارم جامعه نمونه پژوهش کارگران آمریکایی متولد دهه ۱۹۶۰ بودند. برخلاف کارگرانی که روزکار بودند، کارگرانی که وقتی جوان‌تر بودند شیفت کاری شب یا چرخشی داشتند در نهایت گزارش دادند با مشکل خواب دست‌وپنجه نرم می‌کردند و بیشتر احتمال داشت در سن ۵۰ سالگی دچار بیماری و افسردگی شوند.

هان پس از دهه‌ها ساعات کاری طولانی و ذهنیت فرهنگ سخت‌کوشی، وقتی ۴۰ ساله بود پزشک به او گفت سن بیولوژیکی‌اش ۶۰ ساله است. این مسئله سبب شد تا تحقیق کند آیا ساعات کار طولانی می‌تواند اثر بلندمدت بر سلامت داشته باشد.

هان در مصاحبه‌ای به ان‌پی‌آر (NPR) گفت: کار دارد ما را بیمار و بیچاره می‌کند. کار قرار است به ما امکان جمع‌آوری منابع بدهد. اما برای بسیاری از افراد، کارشان به آنها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. آنها در واقعا به مرور زمان رنجورتر و نزارتر می‌شوند.

هان ابراز امیدواری کرد مطالعه او منابعی فراهم کند تا به افراد کمک کند وقتی به‌ دلیل کار از لحاظ جسمی خسته و از لحاظ احساسی تحلیل رفته‌اند، زندگی شاد و سالمی داشته باشند.

هان متذکر شد: می‌توانیم بگوییم که آنها داوطلبانه می‌خواهند ساعات طولانی کار کنند، اما در واقعیت، مسئله ساعات طولانی کار کردن داوطلبانه نیست. آنها احساس می‌کنند که فرهنگ کار از آنها می‌خواهد که ساعات طولانی کار کنند، وگرنه ممکن است از زندگی و اجتماع جا بمانند.

یافته‌های مطالعات او نشان داد آن دسته از کارگران آمریکایی که استراحت مناسب را فدای کار کرده بودند از لحاظ آماری بیشتر احتمال داشت به افسردگی یا مشکلات سلامت دچار شوند.

او گفت: وقتی کار به یک عاملِ استرس‌زای روزمره تبدیل می‌شود، پیامدهایش برای سلامت از آن نوعی است که می‌توانید انتظار داشته باشید ۳۰ سال بعد ببینید.

به گزارش ایندیپندنت، این مطالعه ممکن است ارتباط شب‌کاری و شیفت‌های چرخشی با کم‌خوابی و ضعف سلامت را نشان دهد، اما نتوانسته است شواهد محکمی بیابد که یک عامل مستقیم دیگری است. با وجود این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا متذکر شده است که خواب ناکافی می‌تواند به افزایش احتمال بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی منجر شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • کلاهبرداری مرگ‌آلود با داروی درمان آلزایمر
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت