Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های تخریب شده لرستان ممنوع است و اگر کارگاه‌ها وارد این رودخانه‌ها شوند مجازات سختی اعمال می‌شود. ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ استانها لرستان نظرات

بهزاد جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: 3 رودخانه کاکا شرف خرم‌آباد، رودخانه تیره دورود و خرگوش ناب‌الشتر به‌علت برداشت بیش‌ از اندازه شن و ماسه تخریب و بستر این رودخانه‌ها به‌شدت تعمیق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کارگروهی متشکل از صنعت، معدن و تجارت، دفتر فنی استانداری، منابع طبیعی، محیط‌زیست، اتحادیه کارخانه‌داران شن و ماسه و شرکت آب منطقه‌ای تشکیل و در بازدیدهایی که انجام شد با توجه به تخریب‌هایی که صورت گرفته برداشت شن و ماسه از این رودخانه‌ها ممنوع شده است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: وقتی رودخانه‌ها شریانی می‌شود سیلاب که رخ می‌دهد سبب می‌شود رودخانه به هر سمتی برود که ممکن است این انحراف به سمت منازل مسکونی و اراضی کشاورزی باشد بنابراین مفید است که جزایر ماسه‌ای که در رودخانه شریانی ایجادشده را با ضوابطی که وجود دارد برداشت کنیم، همچنین درزمانی که شن و ماسه انباشت شده بیشتر از حجم رودخانه است توسط کارگاه‌ها لایروبی و برداشت می‌شود ولی در این رودخانه‌ها خیلی بیشتر از ظرفیت برداشت‌شده است.

وی بیان کرد: متأسفانه درگذشته نظارتی بر برداشت‌ها نبوده و مجوز برداشت در این سه رودخانه صادرشده بود که سبب شد رودخانه‌ها این وضعیت را پیدا کنند؛ در سنوات اخیر شرکت آب منطقه‌ای براساس وظایف حاکمیتی که دارد نظارت‌ها را بیشتر و دقیق‌تر کرده همچنین دادستان‌های استان در این زمینه ورود کردند و کارگاه‌ها پلمب‌شده و به‌سمت معادن کوهی سوق داده می‌شوند.

جوادی تصریح کرد: در اطراف این سه رودخانه کوه‌هایی مشخص‌شده تا کارگاه‌ها برداشت خود را انجام می‌دهند و اگر وارد رودخانه شوند مجازات سختی اعمال می‌شود چراکه رودخانه‌ها ممنوعه شده است.

وی به وضعیت دیگر رودخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: در مسیل افراوند دورود نیز درگذشته برداشت‌های زیادی انجام و مجوزهایی صادرشده بود که برداشت‌های زیاد سبب شده رودخانه شکل واقعی خود را از دست بدهد، امسال به‌هیچ‌عنوان اجازه برداشت نداده‌ایم و بستر این رودخانه باید مطالعه شود.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه رسالت ما صیانت از رودخانه‌ها است و باید رودخانه‌ها را نگهداری کنیم خاطرنشان کرد: رودخانه خرم‌آباد هنوز ممنوعه اعلام‌نشده ولی هیچ مجوزی برای برداشت از این رودخانه صادر نمی‌شود چون آورد این رودخانه کفایت برداشت را نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: برخی افراد سودجو از اراضی کشاورزی که بافاصله از رودخانه هستند برداشت می‌کنند که یک نوع ضربه به زمین کشاورزی است چون شن و ماسه‌ای که در عمق خاک است زهکش زمین است و برخی‌ها به علت ناآگاهی زمین‌ها را واگذار می‌کنند به سوداگران و سبب می‌شود اراضی کشاورزی از بین برود و حاصلخیزی خود را از دست بدهند.

جوادی افزود: در رود خشکه چگنی و رودخشکه بیرانشهر نیز نباید مجوز برداشت صادر شود، همچنین در رودخانه پیر جد خرم‌آباد از سرشاخه‌های کاکا شرف نیز اجازه برداشت داده نمی‌شود و این رودخانه جز پیشنهاد ممنوعه شدن است.

وی با تأکید بر اینکه برداشت از رودخانه کشکان در محدوده شهرستان چگنی و محدوده شهرستان پلدختر باید با محدودیت انجام و به‌تناسب آورد رودخانه برداشت شود عنوان کرد: جز رودخانه کشکان، شول‌آباد الیگودرز و رودخانه سزار برداشت نباید از رودخانه‌های استان صورت بگیرد و پیشنهاد می‌شود کارگاه‌ها به سمت منابع کوهی بروند.

انتهای پیام/ ز

R41450/P41362/S6,72/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۰۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هشدار هواشناسی برای لرستان/ سامانه بارشی در راه است

مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار سطح نارنجی برای برخی از مناطق این استان خبر داد. - اخبار استانها -

بهروز مرادپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی با تأکید بر هشدار سطح زرد در لرستان، گفت: تقویت فعالیت سامانۀ بارشی را از ظهر دوشنبه انتظار داریم.

او اضافه کرد: رگبار باران، رعدوبرق، رگبار تگرگ، خطر اصابت صاعقه و تندبادهای لحظه‌ای در لرستان به‌ویژه در مناطق شمالی و غربی این استان پیش‌بینی می‌شود.

بارش باران و باز هم آب‌گرفتگی خیابان‌های لرستان‌ + فیلم‌

مدیرکل هواشناسی لرستان هشدار داد: آب‌گرفتگی معابر، ایجاد رواناب، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی و خشکه‌رودها پیش‌بینی می‌شود.

مرادپور یادآور شد: احتمال ریزش کوه، احتمال آسیب به سازه‌های سبک و موقتی به‌دلیل وزش باد و خسارت به باغات و مزارع کشاورزی در لرستان پیش‌بینی می‌شود.

او به پرهیز از سفرهای غیرضروری، اجتناب از اسکان در حاشیۀ رودخانه‌ها و مسیل‌ها، توقف فعالیت‌های کوهنوردی و اجتناب از کوچ عشایر در لرستان توصیه کرد.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • ۲ هشدار هواشناسی برای لرستان/ سامانه بارشی در راه است
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • تخریب بیش از ۳۰۰ هکتار مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • ادامه محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • تخریب جاده‌های بین مزارع و عشایری شهرستان آبدانان بر اثر سیلاب
  • ممنوعیت تردد از پل دسترسی به ۵ روستای ثلاث‌باباجانی
  • دو روی سکه باران در ایلام