Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، با توجه به رواج فرهنگ مصرف گرایی در بین جوامع و ایجاد احساس نیاز کاذب در بین عموم مردم، به سراغ یکی از اساتید دانشگاه پیام نور مشهد رفتیم تا دلایل اشاعه این فرهنگ نادرست را در بین مردم جویا شویم زیرا مصرف گرایی علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور با روح تعالیم دینی نیز در تضاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدی یاراحمدی خراسانی، استاد دانشگاه پیام نور مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: جامعه ما جامعه مصرف گرایی در حوزه انرژی، غذا، دارو و سایر موارد است.
وی با بیان اینکه علاوه بر مصرف‌گرایی، ما به خصوص در حوزه تغذیه از الگوی صحیحی نیز تبعیت نمی‌کنیم، افزود: مصرف قند، نمک، نوشابه‌های گازدار در کشورما از کشور چین با آن حجم جمعیت هم بیشتر است و از سوی دیگر در حوزه مصرف لبنیات، ماهی و... که برای سلامت انسان مفید است، در پایین‌ترین حد ممکن قرار داریم.

مصرف ما باید براساس منحنی نیاز باشد

یاراحمدی با اشاره به اینکه مصرف ما باید براساس منحنی نیاز باشد، عنوان کرد: اول باید ببینیم به چه چیزی نیاز داریم، چرا که نیاز داشتن مهم‌تر از دوست داشتن است.
وی ادامه داد: اساساً دوست داشتن و براساس علایق خرید کردن کار درستی نیست، بنابراین ما باید ابتدا ببینیم که این نیاز ما حقیقی است یا مجازی، اگر براساس چشم و همچشمی و تبلیغات رسانه‌ای باشد، مشخص می‌شود که نیاز حقیقی نیست.

بازار گردی، آفت مصرف گرایی

وی با تأکید بر اینکه خرید آقایان با خانم‌ها متفاوت است، اظهار کرد: آقایان ابتدا نیاز خود را مشخص می‌کنند و بعد از آن براساس شناختی که از بازار دارند، به نقطه خاصی مراجعه کرده و خرید می‌کنند، اما یکی از تفریحات خانم‌ها بازار‌گردی است، از کالایی خوش‌شان میاد و پس از آن محصول را بدون وجود نیاز خریدار می‌کنند و در نهایت این لباس خریداری شده را در کنار سایر اجناس خریداری شده قرار می‌دهند ولی در نهایت برای یک مراسم خاص نیز لباس مناسب ندارند، به این کار مصرف گرایی و توجه به نیاز غیرحقیقی می گویند که از آفات مصرف گرایی وشاید یکی از دلایل مصرف گرایی باشد.
یاراحمدی، به نقش تبلیغات در ترویج احساس نیاز نادرست اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه تبلیغات فست فودها باعث شده تا فرد احساس کند که در هفته حتما باید یک وعده غذا فست فود مصرف کند این در حالی است که تبلیغات در خصوص غذای سالم سنتی و ایجاد احساس نیاز برای مخاطب در این خصوص وجود ندارد.
استاد دانشگاه پیام نور مشهد به مصرف‌گرایی در حوزه استفاده از انرژی در کشورمان اشاره و اظهار کرد: یکسری پرستیژ اشتباه در بین مردم رواج یافته، مبنی براینکه هر کس در حوزه مصرف انرژی مثل برق و آب، زیاده‌روی کند، فرد سخاوتمندی است، بنابراین برخی از افراد هنگام پذیرایی از مهمان، همه چراغ‌های خانه را روشن نگه می‌دارند که مبادا کسی بر آنان برچسب خساست نزند.
وی ادامه داد: اما در برابر کشوری مثل کانادا که جز کشورهای توسعه یافته است نگاه بسیار سختی در حوزه مصرف انرژی دارد و با هرگونه استفاده غیر معقولانه انرژی برخورد می‌کند.

استفاده از آب به عنوان جاور؛ مصداقی از مصرف‌گرایی در حوزه انرژی

استاد دانشگاه پیام نور مشهد گفت: ماشین سواری در شب بدون هدف خاصی برای رسیدن به مقصد نامشخص، استفاده از آب به عنوان جارو و...مواردی از اسراف در حوزه مصرف انرژی است.
یاراحمدی با اشاره به اینکه باید با آموزش و استفاده از ابزار تشویق و یا تنبیه، الگوی مصرف صحیح انرژی را در جامعه نهادینه کرد، افزود: علاوه براین با پرهیز از برندگرایی و حمایت از کالای ایرانی نیز می‌توان بر تبلیغات گسترده شرکت‌ها فایق آمد و براساس نیازهای واقعی به خرید کالا اقدام کرد.
وی، به مصرف گرایی در حوزه دارو نیز اشاره کرد و گفت: گاهی پزشک با اینکه می‌داند با تصحیح سبک زندگی بیماری فرد بهبود پیدا می‌کند، به خاطر تأکید بیمار به تجویز دارو، کیسه‌ای بزرگ از دارو را تجویز می‌کند که بسیاری از آن نیز مصرف نمی‌شود.

مصرف دارو در کشور ما از متوسط جهانی بالاتر است

وی ادامه داد: مصرف دارو در کشور ما از متوسط جهانی بالاتر است زیرا با توجه به تبلیغات گسترده شرکت‌های پخش دارو و برخورداری از نیازهای غیر واقعی اقدام به تهیه دارو می‌کنیم، در چنین شرایطی وظیفه افراد جامعه این است که با آگاهی و هوشیاری بالا، قربانی تبلیغات نشوند و صرفاً براساس نیاز واقعی خود خرید کنند.
یاراحمدی گفت: یکی از پردرآمدترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات است زیرا با همراه کردن مصرف کننده با خود سود عظیمی دریافت می‌کنند بنابراین در شرایط امروز جامعه باید هر چه بیشتر با مصرف گرایی و ترویج این فرهنگ مقابله کرد و صرفاً نیازهای واقعی را برآورده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی مصرف گرایی بازارگردی نیاز واقعی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۰۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود

ایسنا/لرستان استاندار لرستان با اشاره به آمادگی برای برگزاری دور دوم انتخابات جهت انتخاب دو نماینده در حوزه خرم‌آباد و چگنی گفت: تبلیغات دور دوم از ۱۳ اردیبهشت آغاز و انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

ابوطالب شفقت روز یک‌شنبه در حاشیه شورای اداری فرمانداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی فراهم شده است، افزود: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.


استاندار لرستان افزود: تجهیزات برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی فراهم شده است و فرآیند آموزشی برای مردم و دست‌اندرکاران اجرایی با کمک مسئولان و صدا و سیمای مرکز استان انجام خواهد شد.


وی گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان از بامداد روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا هشت صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ادامه می‌یابد.


شفقت افزود: امیدواریم که هریک از عوامل دخیل در این انتخابات به نحو احسن نقش خود را ایفا کرده و مردم پرشورتر از قبل به پای صندوق رأی بیایند.


دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • انشعابات گاز علت اصلی هدر رفت انرژی
  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • آغاز تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات از ۲ روز دیگر
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده