Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@03:18:28 GMT

بازار ثانویه چه زمانی قیمت ارز را کاهش می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۱۶۸۴

بازار ثانویه چه زمانی قیمت ارز را کاهش می‌دهد؟

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است: بازار ثانویه اگر به خوبی عمل کند، باعث می‌شود که ارز زیادتری در بازار عرضه شود و تقاضای کمتری وجود داشته باشد، بنابراین عرضه زیادتر و تقاضای کمتر به کاهش قیمت می‌انجامد و در نهایت تولید و اشتغال را تحریک می‌کند.

خبرگزاری خبرآنلاین: جلال پور در پاسخ به این پرسش که عملکرد مطلوب و دوام بازار ثانویه ارز در گرو چیست؟ اظهار داشت: دوام بازار ثانویه ارز در این است که تحمیلی به بازار ثانویه نداشته باشیم و دوباره بعضی از محدودیت‌ها را برای آن ایجاد نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد، من شخصا معتقدم که قیمت ارز در آینده رو به کاهش خواهد گذاشت، زیرا زمانی که قیمت ارز شرایطش به‌گونه‌ای باشد که برای صادرکننده سهل کند، تولید افزایش می‌یابد و صادرات زیاد می‌شود.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: زمانی که تولید افزایش یابد، در کنار آن میزان ارزی که به بازار ثانویه وارد می‌شود، از دو جهت بیشتر می‌شود.

جلال‌پور ادامه داد: از یک جهت این‌که صادرات بیشتری داشته‌ایم، بنابراین ارز بیشتری خواهیم داشت. از جهت دیگر، کالایی که تولید می‌شود، بخشی از آن در داخل کشور مصرف می‌شود و واردات کاهش می‌یابد، بنابراین نیاز ما به آن کالا کم می‌شود و تقاضای کمتری دارد.

وی متذکر شد: بازار ثانویه اگر به خوبی عمل کند که بازار واقعی در دنیا است و در ایران نیز باید این اتفاق بیفتد، باعث می‌شود که ارز زیادتری در بازار عرضه شود و تقاضای کمتری وجود داشته باشد.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: عرضه زیادتر و تقاضای کمتر به کاهش قیمت می‌انجامد و در نهایت تولید و اشتغال را تحریک می‌کند.

جلا‌ل‌پور خاطرنشان کرد: اگر بازار ثانویه را به درستی مدیریت کنیم با علم اقتصاد، علم صحیح و تجربه‌ای که کشور‌های دیگر داشتند و شرایط به‌گونه‌ای باشد که روی بازار کاملا نظارت وجود داشته باشد تا شفافیت در امر ارزی که جابه‌جا می‌شود، به وجود آید، آن زمان وضعیت مطلوبی در حوزه ارزی خواهیم داشت.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در سیاست اخیر ارزی، واردات کالا‌های گروه چهارم ممنوع شده است. به نظر شما ممنوعیت ورود برخی از کالا‌ها باعث گسترده شدن قاچاق در کشور نخواهد شد؟ گفت: پیشنهاد من همیشه این بوده که در بازار ارز چندگانگی و چند نرخی به‌وجود نیاوریم.

وی افزود: ما باید بیاییم شرایط کشور را یکسان کنیم برای یک قیمت متعادل و شرایط واقعی ارز و هر آنچه که می‌خواهیم یارانه بدهیم، یارانه‌ها را به طور مستقیم به افراد بدهیم.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: این رویه با این حال سال‌ها وجود داشته است، اما من فکر می‌کنم واردات یک کالایی که ممنوع می‌شود، قاچاق این کالا‌ها در جامعه افزایش می‌یابد و شرایطی به وجود می‌آید که دچار قاچاق بیشتر و خلاف بیشتر می‌شویم.

جلال‌پور تصریح کرد: اگر ما با تعرفه‌ها این کار را انجام می‌دادیم و مدیریت می‌کردیم، در بازار داخلی می‌توانست اثر بهتری داشته باشد. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003XkG

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار ثانویه جلال پور ارز دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه و طلا ارزان‌تر شد

به گزارش قدس آنلاین، بررسی آخرین معاملات صورت گرفته تا لحظه انتشار این گزارش سکه و طلا در بازار و مقایسه آن با روز گذشته (دوشنبه سوم اردیبهشت ماه) نشان می‌دهد که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت اخیر انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا با کاهش قیمت روبرو شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار از بازار سکه و طلا تا این لحظه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۶۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات امروز (سه‌شنبه) به ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

سکه‌های تمام طرح قدیم نیز با ۵۰۰  هزار تومان کاهش به کانال ۳۹ میلیون تومان بازگشت و ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.

در قطعات کوچکتر سکه، نیم سکه نسبت به روز گذشته، ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. به‌ترتیب نیم سکه ۲۵ میلیون تومان و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ثبت قیمت شده است.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، در حال حاضر در بازار به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

کاهش قیمت در بازار داخل در حالی اتفاق افتاده که بر خلف روال هفته‌های گذشته که اونس جهانی سیر صعودی تندی به خود گرفته بود، اکنون از مسیر افزایش دور زده و پا در مسیر کاهش گذاشته است؛ در حالیکه روز دوشنبه هر اونس طلا ۲۳۴۶ دلار بود امروز با ۴۰ دلار کاهش به  ۲۳۰۶ دلار رسیده است.

براین اساس هر مثقال طلای آب شده نیز با ۳۹۰ هزار تومان کاهش بها نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در بازار امروز قیمت داشته و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۹۰ هزار تومان کاهش سه میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است.

گفتنی است؛ مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • زلزله در بازار طلا و سکه/ کمر قیمت‌ها شکست
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • کف قیمت دلار کجا خواهد بود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟
  • تقاضای چین؛ عامل اصلی رکوردزنی قیمت جهانی طلا؟