Web Analytics Made Easy - Statcounter

نود اقتصادی نوشت: بحران قطعی‌های مداوم و هر روزه برق در پایتخت و کمبود آب در سراسر کشور، میهمانانی ناخوانده که با همه تلخی‌های حضور خویش در گرمترین ماه سال، فریاد نارضایتی بسیاری از مردم را به طور مکرر به آسمان بلند کرده است.

به صورت روشن، قطع وصل شدن برق در نقاط دور و نزدیک پایتخت از 10 روز قبل پر رنگ شده و هیچ منطقه‌ای از تهران از گزند قطعی برق در امان نمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به جرات می‌توان این حجم از قطعی برق در تهران را بعد از جنگ هشت ساله تحمیلی یکی از بی سابقه ترین نوسانات برق در شبکه خانگی کشور به شمار آورد.

وزارت نیرو، اواخر خرداد ماه امسال پیش بینی کرده بود که به مدت 13 هفته، صنعت برق کشور با کمبود تولید مواجه خواهد شد.

ناگفته پیداست که با تبدیل شدن این پیش بینی به واقعیت، قطعی‌های برق، دستکم در پایتخت فراگیرتر شده، موضوعی که با گذشت زمان به اثبات رسید و در اواسط تیرماه هم به اوج خود رسیده است.

"رضا اردکانیان" وزیر نیرو، رقم کمبود برق را پنج هزار و 315 مگاوات دانسته و گفته که عمده افت تولید برق به دلیل کاهش بارندگی بوده که سبب شده امسال میزان برخورداری از نیروگاههای برق آبی وجود نداشته باشد.

به رسم سنت هرساله، میزان مصرف برق کشور از اواخر خرداد ماه تا پایان شهریور ماه به دلیل افزایش دما و مصرف بیش از اندازه وسایل سرمایشی روند رشدی 7 درصدی داشته که برای پاسخگویی به نیاز روز افزون، ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور در افق 1404  باید به بیش از 180 هزارمگاوات برسد.

تحقق چنین رقمی، دستکم نیازمند تزریق یکصد میلیارد دلار سرمایه بوده که بدون تعارف از عهده دولت و حتی بخش خصوصی با شرایط فعلی خارج است.

در حال حاضر، پیمایش مصرف انرژی کشور نشان داده که میزان مصرف برق از مرز 56 هزار مگاوات فراتر رفته که با ظرفیت اسمی نیروگاهی نصب شده 77 هزار مگاواتی فاصله چندانی ندارد.

جالب تر اینکه از رقم 56 هزار مگاوات برق مصرفی 20 هزار مگاوات آن مختص وسایل سرمایشی بوده و سهم بخش دولتی از این مقدار مصرف چیزی حدود 4 هزار مگاوات است.

وزارت نیرودر تلاش بوده تا با اعمال برخی روش ها میزان مصرف برق در کشور را کاهش دهد هرچند که در عمل  چندان هم موفق نبوده و تین مار نتیجه ای جز افزایش فشار برشبکه  توزیع برق  نداشته است.

راندمان پایین نیروگاهی، افزایش 7 درصد سالانه مصرف برق، اتلاف 11 درصدی انرژی در شبکه انتقال و توزیع و ازهمه مهمتر عقب ماندگی وزارت نیرو در احداث ظرفیت های جدید نیروگاهی درکنار عامل مهمی  چون  بد مصرفی مشترکان امسال  خود را در قالب قطعی مکرر برق نشان داد که پیامد آن نارضایتی شدید مردم از عملکرد وزارت نیرو بوده است.

"مجید نامجو"وزیراسبق نیرو درگفتگو با «نود اقتصادی» اعلام داشته که دولت یازدهم به دنبال مدیریت و کنترل تقاضای مصرف برق با ظرفیت ایجاد شده نیروگاهی بوده و افزایش ظرفیت نیروگاهی در اولویت بعدی دولت روحانی قرار گرفت و ادامه داد که برای پاسخگویی به نیاز مصرفی کشور ،پیش بینی شد که سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود و دولت روحانی احساس کرد که خواهد توانست با مدیریت مصرف و تقاضا، رشد مصرف برق را مهار کند!

واقعیت این است که در ابتدای دولت یازدهم ظرفیت نیروگاهی کشور69 هزار مگاوات بوده که اکنون به حدود 77   هزار مگاوات رسیده است.

با استناد به تکلیف برنامه توسعه برای ساخت سالانه 5 هزارمگاوات،می توان جمع بندی کردکه درطول چهارساله دولت یازدهم،هشت هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شده است.

با یک ضرب و تقسیم ساده، این نتیجه به دست خواهد آمد که دولت یازدهم دستکم 12 هزار مگاوات از تکلیف برنامه توسعه عقب مانده است.

این همان نقطه‌ای است که وزارت نیرو تمایل چندانی به پرداختن بدان ندارد و دلیل مهم قطعی برق را بیشتر به کاهش نزولات جوی و کمرنگ تر شدن نقش نیروگاههای برق آبی در تولید برق  برشمرده است.

در مقابل، "عبدالحمید ثمره هاشمی" معاون اسبق تحقیقات وزارت نیرو در گفتگو با «نود اقتصادی»، سهم نیروگاههای برق آبی در تولید برق کشور، را تنها ۱۵ درصد دانسته و کاهش بارندگی در کشور همواره وجود داشته و جالب تر اینکه امسال هم درصد کاهش بارندگی نسبت به سال قبل چندان زیاد نبوده.

از نگاه او، بخشی از دلایل قطعی برق در زمان وزارت اردکانیان، وزیر فعلی نیرو، ناشی از سوء مدیریت بوده و در یکسال بروز این مقدار مشکلات، طبیعی نیست.

استمرار در قطعی‌های برق، وزارت نیرو را دیر یا زود به پاسخگویی دقیق پیرامون غفلت در افزایش ظرفیت نیروگاهی و دلایل قطعی‌های برق مجبور خواهد کرد، چرا که صنعت برق کشور با ادامه وضع کنونی، توان پاسخگویی به نیاز مصرفی برق را نخواهد داشت.

پیامد این امر، افزایش اعتراضات مشترکان از عملکرد این وزارتخانه و به زیر تیغ کشیده شدن اردکانیان در ماه‌های آتی خواهد بود.

باید دید که اردکانیان خواهد توانست از بحران قطعی‌های برق به سلامت عبور کند یا برق استیضاح او را هم خواهد گرفت!

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۲۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در هفته‌های جاری، تولید و صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و به بالاترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- ندا زارعی: اعمال تحریم‌های نفتی جدید، برنامه‌ای است که دولت آمریکا بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل برای آن درنظر دارد. بعد از حمله مستقیم ایران در ۲۶ فروردین سال جاری با بیش از حدود صدها پهپاد، موشک کروز و بالستیک، دولت آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی برای صادرات نفت ایران است تا علاوه بر جبران حمله ایران به اسرائیل، بتواند از این طریق کشور را تحت فشار قرار دهد.

 

اما خبری که در روز‌های اخیر درباره میزان صادرات نفت ایران و افزایش آن منتشر می‌شود، بسیار مهم است و حکایت از مقاوم شدن ایران در برابر تحریم‌های نفتی دارد.

هفته گذشته بود که اوپک گزارشی منتشر کرد مبنی بر افزایش میزان تولید نفت ایران در ماه مارس و اینکه جایگاه سوم تولیدکننده نفت بعد از عربستان و عراق، همچنان توسط ایران حفظ شده است. طبق این گزارش ایران در ماه مارس با افزایش ۲۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت، تولید خود را به سه میلیون و ۱۸۸ بشکه نفت دور روز ارتقا داد.

 

حالا تنها بعد از گذشت چند روز بار دیگر گزارشی منتشر شده از روزنامه فایننشال تایمز که در آن به افزایش صادرات نفت ایران اشاره می‌کند. این رزنامه نوشته است که صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسیده و ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشته است.

 

همچنین این روزنامه در گزارش خود با استفاده از داده‌های شرکت تحلیل انرژی ورتسکا، اظهار کرده است که تهران در ۳ ماه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که عمده آن به چین بوده است. این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سو به شمار می‌رود. علاوه بر این، فرناندو فریرا از گروه انرژی موسسه آمریکایی راپیدان نیز در این باره گفت است: ایران هنر دور زدن تحریم‌ها را پیدا کرده و صادرات آن به دو میلیون بشکه نزدیک شده است.

با وجود اینکه ایران در اوایل سال‌هایی که مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته بود، وضعیت نامناسبی در زمینه تولید و صادرات نفت را تجربه کرد، حالا در این روز‌ها به عنوان سومین تولیدکننده نفت در بین کشور‌های عضو اوپک، وضعیت صادرات خود را نیز بهبود بخشیده است. به طوری که این موضوع با واکنش‌های بسیاری از سمت کشور‌های دیگر همراه بوده است.

دیگر خبرها

  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • جزئیات بارش باران بی سابقه در جنوب ایران
  • بارش‌های بی‌سابقه در این مناطق ایران +جزئیات
  • ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با صنعت نفت آبادان
  • مشکل ناترازی برق در کشور را رفع می کنیم
  • ۴۳۰۰ مگاوات صرفه جوی برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی
  • رهاسازی حقابه هیرمند به ایران
  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد
  • ١٠ هزار مگاوات از بار شبکه برق در تابستان ١٤٠٢ با کنتور‌های هوشمند مدیریت شد