Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@17:47:25 GMT

سالمندان گنبدی شمیم عطر رضوی را استشمام کردند

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۲۳۱۲

سالمندان گنبدی شمیم عطر رضوی را استشمام کردند

گنبدکاووس - ایرنا - خدام بارگاه و آستان ملکوتی حضرت امام رضا(ع) در دومین روز سفر خود به گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان، به مرکز نگهداری سالمندان این شهر رفتند تا سالمندان این مکان، شمیم عطر ضوی را استشمام نمایند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حضور خدام رضوی در مرکز نگهداری سالمندان شهر گنبدکاووس روز دوشنبه و در قالب یازدهمین دوره جشن های مردمی زیر سایه خوشید و با نام 'گروه معین الضعفا' انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی سالمندان این مرکز که از قبل به آنان گفته شده بود امروز خدام امام مهربانی، حضرت امام رضا (ع) میهمان آنان است و پرچم متبرک بارگاه ملکوتی آن حضرت را برای تبرک جستن به نزد آنان می آورند، برای این دیدار لحظه شماری می کردند.
تعداد زیادی از 75 سالمند مرد و زنی که در مرکز نگهداری سالمندان شهر گنبدکاووس حضور داشتند با دیدن خدام رضوی و پرچم متبرک بارگاه آن حضرت اشک شوق در چشمانشان حلقه زده و بعضا قطراتی از آن بر گونه های چروک شده آنان سرازیر می شد.
بوسه زدن بر پرچم متبرک رضوی که عطر آن در فضای این مرکز پیچیده بود و نیز بوسه بر بسته های تبرکی آستان مقدس امام رضا (ع)، نشان از عشق، محبت و علاقه وافر مردمان این سرزمین به امام رئوف و مهربان شان است.
درخواست سالمندان این مرکز از خدام رضوی برای نایب الزیاره بودن و رساندن سلام آنان به امام رضا(ع) از دیگر صحنه های زیبای حضور خادمان یازدهمین دوره جشن های مردمی کاروان زیرسایه خورشید در مرکز نگهداری سالمندان گنبدکاووس بود.
اما صحنه ویژه این حضور مربوط به سالمندی از خراسان بود و در ابتدا با قدردانی از مسئولان و خدمه این مرکز، با لهجه مشهدی خطاب به خدام امام رضا (ع) گفت: 'مو بچه ی حاج محمدم، سلام مو ره به آقا برسونن'.
همچنین با اینکه برخی دیگر از سالمندان این مرکز با بدن های ضعیف و نحیف خود قادر به بلند شدن یا نشستن روی تخت نبودند و یا به بیماری آلزایمر (فراموشی) مبتلا بودند و بعضی هایشان هم هنوز از خواب بیدار نشده بودند اما خدام رضوی، پرچم متبرک آستان آن حضرت را بر سر و صورت آنان قرار می داده و بسته تبرکی بر بالین آنان می گذاشتند.
علاوه بر سالمندان، پرستاران و خدمه مرکز نگهداری سالمندان گنبدکاووس نیز از فرصت به وجود آمده برای تبرک جستن پرچم آستان مقدس امام رضا(ع) و دریافت بسته تبرکی استفاده کردند.
به گزارش ایرنا، دیدار با مددجویان اداره زندان، بازدید از یک کارگاه تولیدی و اشتغالزایی ویژه مددجویان بهزیستی، دیدار با خانواده شهید اهل سنت در روستای سلطانعلی بخش مرکزی و شرکت در مراسم جشن این روستا و عیادت از یکی از خدام آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس از مهمترین برنامه های دومین روز حضور خادمان بارگاه و آستان ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در این شهرستان اعلام شد.
حضور گروه معین الضعفا در گنبدکاووس از روز گذشته (یکشنبه) آغاز شد و شرکت در غباروربی گلزار شهدا، بازدید از مرکز کارآفرینی، عیادت از بیماران مراکز درمانی، دیدار با خانواده شهید اسودی، شرکت در مراسم جشن روز دختر، دیدار با قرآن آموزان اهل سنت دارالقرآن امام شاطبی گنبد و پرچم گردانی در دریاچه مصنوعی از مهمترین برنامه های روز گذشته خدام رضوی در گنبدکاووس بود.
به گزارش ایرنا، خدام رضوی یازدهمین دوره جشن های مردمی زیر سایه خورشید از فردا به دیگر شهرهای واقع درشرق استان گلستان می روند که در نخستین گام میهمان شهروندان مینودشت و سپس دوزین خواهند بود.
به گفته سیدمجتبی مسلمی دبیر یازدهمین دوره جشن های مردمی زیرسایه خورشید در شرق استان گلستان، حضور کاروان خدام رضوی دراین منطقه تا اول مرداد امسال ادامه دارد و حدود 90 برنامه فرهنگی و هنری اصلی و برخی برنامه های فرعی و جانبی برای آنان پیش بینی شده است.
نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان در هفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند.
1860/3039/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبت ها كاروان زيرسايه خورشيد گنبدكاووس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۲۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امانت را به صاحبش بازگرداندم

سهم خودش هم شده مدال‌های رنگارنگی که قاب شده‌اند در دیوار اتاقش. حالا اما او از این مدال‌های زیبا آزاد است و فکر می‌کند بهترین جا برای آن‌های گوشه‌ای از موزه آستان قدس در حریم امن رضوی است. سپیده بابائی آمده تا مدال‌هایش را تقدیم موزه آستان قدس رضوی کند.

قهرمانان در صف اهدا مدال هستند

زاده مهد کشتی ایران است. بارها و بارها در این ۳۵ سال زندگی‌اش به مشهد آمده اما این ‌بار با همه آن زیارت‌ها فرق داشت. به مشهد آمد تا نتیجه موفقیتی که مدیون حضرت(ع) است را تقدیم آستانش کند. سپیده بابایی رکنی در مراسمی دو عدد از مدال‌هایی که در مسابقات جهانی کشتی بدست آورده را به موزه آستان قدس رضوی تقدیم کرد.

امیر خالقی، مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی در ابتدای این مراسم گفت: برنامه اهدای مدال، با اهدای مدال‌های جهان پهلوان تختی آغاز شد و در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد. این رسم در این سال‌ها رشد مطلوبی پیدا کرده تا جایی که هر ماه دست‌کم یک برنامه اهدای مدال داریم. البته قهرمانان زیادی هنوز در نوبت تقدیم مدال هستند.

علیرضا اسماعیل‌زاده، مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی سخنران بعدی این مراسم بود. او در ابتدای سخنانش به توجه ویژه ورزشکاران به آستان علی بن موسی الرضا(ع) اشاره کرد و گفت: در مجموعه آستان قدس به خاطر نام مبارک حضرت رضا(ع) همیشه سفره بابرکتی وجود داشته که علاقه‌مندان با عشق و ارادت با تقدیم هدایای مختلف آن را بابرکت‌تر کرده‌اند.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: بسیاری از برگزیدگان علمی، فرهنگی و ورزشی نتیجه زحمات چند ساله خود را تقدیم حرم مطهر رضوی کرده‌اند و در حال حاضر شاهد یک مجموعه ارزشمند از مدال‌ها در حوزه‌های مختلف شامل ۸۷۳ مدال المپیکی و جهانی، حدود ۹۰ کاپ ورزشی و... هستیم.

مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی به اهدای مدال بانوان ورزشکار هم اشاره کرد و افزود: تقدیم مدال از سوی بانوان ورزشکار از دو سه سال گذشته آغاز شده که این اتفاق خوب نشان از حضور موفق بانوان از سنین پایین در عرصه‌های مختلف ورزشی است. بسیاری از آنان این مدال‌ها را به سبب عشق و ارادتی که دارند تقدیم حضرت رضا(ع) کرده‌اند. برای این بانوان به ویژه خانم بابایی آرزوی موفقیت در مسیر ورزش و پایداری در فرهنگ ترسیم شده برای بانوان کشور یعنی حجاب دارم.

مجموعه‌ای که خشت اولش را جهان پهلوان تختی گذاشت

عبدالحسین ملک جعفریان  رئیس گنجینه‌های  موزه آستان قدس رضوی با اشاره به اهدا مدال این بانوی ورزشکار به خانواده شهید طهرانی مقدم گفت: «ایشان با اهدا مدال به خانواده این شهید بزرگوار، ارادت خود را به دفاع از مظلوم نشان دادند.»

او در ادامه به اساس شکل‌گیری گنجینه مدال آستان قدس رضوی که با اهدا و نمایش مدال‌های جهان پهلوان تختی آغاز شده است، افزود: «ایشان به خاطر عشق و ارادتی که به امام رضا(ع) داشتند به خانواده خود توصیه کردند تا مدال‌هایشان را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کنند. این اتفاق در دهه ۶۰ رقم خورد و از آن تاریخ تاکنون افتخارآفرینان ورزشی و نخبگان علمی با تأسی به ایشان مدال‌های خود را با عشق و با منت تقدیم آستان حضرت رضا(ع) کرده‌اند. "

ملک‌ جعفریان تعداد مدال‌ها، نشان‌ها، کاپ‌ها و تندیس‌های اهدایی در موزه آستان قدس رضوی را بیش از ۱۵۰۰ مورد شمرد که به دلیل کمبود فضای نمایش تنها ۴۰۰ مورد از آن‌ها در معرض نمایش قرار داده شده است. او در این باره توضیحات بیشتری داد: «بهترین مکان موزه برای نمایش مدال‌ها اختصاص داده‌ شده است. حفظ و نگهداری این اقلام در شرایط ایده‌آل به شدت مورد توجه است. تمامی مدال‌ها با پایش محیطی دما و رطوبت و... به دور از هرگونه آفت و آسیب حفظ می‌شوند تا ما شرمنده بزرگوارانی که با اهدا مدال نامشان به تاریخ پیوسته است نشویم.»

."

افتخار تقدیم مدال پس از کسب آن

این بانوی ورزشکار کیلومترها راه را از شهرش یعنی قائمشهر تا مشهد به عشق امام رضا(ع) آمده است چون خود را مدیون ایشان می‌داند؛ «ما امانتدار امام رضا(ع) و ائمه(ع) و شهدا هستیم. چون هر چه داریم از آن‌هاست. پل ارتباطی من با خدا، ائمه(ع) هستند. در هر گرفتاری امام رضا(ع) را صدا کردم و هیچ موقع هم نه نشنیدم. درِ خانه حضرت(ع) همیشه به روی من باز بود. این یک علاقه قلبی و آرزوی قدیمی بود که امروز محقق شد. استرسی که امروز دارم را در زمان مسابقات نداشتم چون قشنگ‌ترین اتفاق زندگی‌ام دارد رقم می‌خورد».

این بانوی ورزشکار که از هشت سال پیش تاکنون لباس تیم ملی کشتی را به تن دارد تاکنون موفق به کسب هفت مدال جهانی و آسیایی شده است. بابایی اما با تجربه متفاوتی در مسابقات کشتی بانوان ۲۰۲۲ قرقیزستان حضور داشته است. ساعت ۱۲ شب مسابقه اولش در بخش آزاد تمام می‌شود. برای شرکت در مسابقات فرنگی باید تا صبح فردا و پیش از ساعت ۵ خود را به وزن مناسب برساند یعنی چهار کیلو کاهش وزن در کمتر از پنج ساعت. اینجاست که به حضرت شمس‌الشموس(ع) توسل می‌کند. خاطره آن شب را از زبان خودش شنیدیم؛ «تمام آن چند ساعت را دویدم و نام امام رضا(ع) را فریاد زدم. گرم به گرم را با توسل به ایشان کم کردم. همان شب با امام(ع) قرار گذاشتم که نوکریشان را بکنم.

نتیجه آن مسابقات مدال نقره آسیایی بود که کاپیتان تیم ملی کشتی بانوان آن را امروز آورده تا تقدیم حامی‌اش کند؛ «این مدال باارزش‌ترین مدال من است چون برای بدست‌ آوردنش خیلی سختی کشیدم. علاوه بر آن، مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۲۳ را تقدیم کردم. حسی که الان دارم را نمی‌توانم به زبان بیاورم اما به نظرم این جایگاه و افتخار نصیب هر کسی نمی‌شود. این هدیه امانتی بود از حضرت(ع) که به ایشان برگرداندم. من صاحب این مدال را امام رضا(ع) می‌دانم.

ذکر نام ائمه(ع) توسط بابایی و هم‌تیمی‌هایش فقط در زمان مسابقات نبوده است. او گفت: «در تمام سختی‌ها نام بعضی از ائمه(ع) ناخودآگاه به زبان آدم جاری می‌شود. اگر سر تمرین ما باشید هم‌تیمی‌هایم در حین تمرین ناخودآگاه اسم ائمه(ع) را می‌آورند. اگر آنجا باشید حین اجرای فن نام یاعلی(ع) شنیده می‌شود.

این ورزشکار قائمشهری خاطره‌ای هم از دوران کودکی‌اش گفت: «وقتی بچه بودم به حرم مطهر رضوی آمدم و به موزه رفتم. وقتی مدال‌ها را دیدم درک نمی‌کردم چرا یک نفر مدالش را اهدا می‌کند و نشانه افتخارش را  در خانه‌اش نگه نمی‌دارد اما اکنون که بزرگ شده‌ام نگاهم عوض شده و متوجه اهمیت آن شده‌ام. از اینکه مدالم را اینجا می‌بینم حس امنیت دارم. علاقه قلبی من به یادگار ماندن این مدال‌ها بود. شاید من نباشم اما مدالم به یادگار می‌ماند. این مدال‌ها اثباتی برای دین و اعتقاد ما برای نسل آینده است تا بدانند کار اصلی را خدا و ائمه(ع) می‌کنند. دوست داشتم مادر و پدر مرحومم هم امروز در کنارم بودند و این لحظه را می‌دیدند. از امام(ع) تشکر می‌کنم که من را پذیرفتند.

برنامه به انتهای خود رسید. کنار سپیده بابایی پسر نوجوانی ایستاده بود که فرزندش بود و ظاهراً کشتی را در همین سن آغاز کرده و قرار است راه مادر را ادامه دهد.

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • خدمت بی منت به سالمندان آسايشگاه نشاط مهريز
  • امانت را به صاحبش بازگرداندم
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود
  • ارائه خدمات بانکی به افراد بالای 65 سال بدون صف در شعب بانک ملت
  • امضای تفاهم نامه راه اندازی و استقرار سامانه ارتباطی ناشنوایان با کمک خیر گنبدی
  • نقاره‌نوازی؛ آیینی کهن در حرم امام رضا (ع) /۲/
  • قوچان سردترین شهر خراسان رضوی
  • آخوند نوری‌زاد: انتقام از ظالمین درس شریعت است
  • نقاره‌نوازی؛ آیینی کهن در حرم امام رضا (ع) /۱/
  • اجتماع مردم در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی