Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-29@11:50:22 GMT

بحران آب نداریم، ورشکستگی آبی داریم

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۳۳۵۴

به گزارش خرداد مهدی میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه کشور در حوزه آب دچار ورشکستگی شده است، اظهار کرد: کم‌آبی و بحران آب در ایران تازگی ندارد بلکه سالیان متمادی است که ایران با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. مسئله این است که مدیریت نکردن بحران آب، کشور را دچار ورشکستگی آبی کرده است.
کم‌آبی ایران طبیعی استوی با بیان اینکه اگر با کم‌آبی به عنوان ویژگی اقلیم یک منطقه سازگاری ایجاد نشود، تبدیل به بحران آب خواهد شد، گفت: کم‌آبی، امری طبیعی در ایران است و همه ‌می‌دانند که ایران چه وضعیتی به لحاظ بارش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واضح است که بارش سالانه دریافتی ایران کمتر از یک سوم میانگین بارش‌ جهانی است حتی در برخی سال‌ها مثل سال زراعی جاری بارش کشور کمتر از حد نرمال است.
بحران آب چه زمانی به وجود می‌آید؟میرزایی که دارای مدرک دکترای مدیریت منابع آب است، ادامه داد: کم‌آبی می‌تواند تبدیل به بحران آب شود البته اگر کم‌آبی تنها محدود به کمبود بارش دریافتی باشد، مشکلی پیش نمی‌آید اما زمانی که این کمبود بارش بر ابعاد مختلف اجتماع و اقتصاد اثربگذارد و علت بسیاری از مسائل در آب و کمبود آب نهفته باشد تبدیل به بحران می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز در مورد تاثیر منفی کمبود آب بر مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور تصریح کرد: در شرایطی که کمبود آب منجربه بیکاری کشاورز شود ممکن است این فرد برای گذران زندگی دست به کاری خلاف مثل فروش مواد مخدر بزند. این ساده‌ترین تصویر از تاثیر کمبود آب در حوزه اقتصادی و اجتماعی است که در نهایت منجر به گسترش بزهکاری می‌شود.
نقش آب در شکل‌گیری اعتراضات مردمیوی همچنین با اشاره به شکل‌گیری اعتراضات مردمی در نتیجه کمبود آب اظهارکرد: زمانی بحران آب لمس می‌شود که شهروندان یک سرزمین به دلیل تنگناهای اقتصادی از جمله بیکاری دست به اعتراض می‌زنند. به‌طور قطع مطالبه این اعتراضات آب نیست اما ریشه آن در آب و کمبود آن نهفته است.
این متخصص مدیریت منابع آب ضمن اشاره به اینکه آب پدیده‌ای است که با تمام مسائل و حوزه‌ها ارتباط و وابستگی دارد، تاکید کرد: به‌طور قطع کمبود آب انواع و اقسام مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را ایجاد می‌کند. به عبارت ساده‌تر زمانی که کمبود آب باعث ایجاد مشکل در حوزه‌های مختلف شود، بحران آب ایجاد شده است.
میرزایی در ادامه در مورد مرز بحران آب با ورشکستگی آبی (water bankruptcy) تصریح کرد: اگر بحران را مدیریت کنیم و برای حل آن برنامه بریزیم و برنامه‌ها را هم به‌طور دقیق عملیاتی کنیم، می‌توانیم از بحران خارج شویم اما اگر نسبت به بحران بی‌توجه باشیم و ضمن انکار آن، اقدامی اساسی برای رفع آن انجام ندهیم، بحران‌های متعدد دیگری ایجاد و در نهایت به ورشکستگی آب منجر می‌شود. واضح است که بحران آب مرحله پیش از ورشکستگی آبی است و اگر بحران آب مدیریت نشود، منجر به ورشکستگی آبی خواهد شد.
ورشکستگی آبی گریبانگیر ایرانوی در ادامه ضمن تشریح دقیق مرزهای ورشکستگی آبی اظهار کرد: ورشکستگی آبی شرایطی است که بحران را دیده، لمس کرده و آثار ناشی از آن را متحمل شده‌ایم اما هیچ وقت کاری برای حل آن انجام نداده‌ایم. کسی که ۱۰۰۰ تومان درآمد داشته باشد اما دو میلیون تومان خرج کند، ورشکسته است. مشابه این وضعیت در شرایط آبی کشور وجود دارد.
این کارشناس مدیریت منابع آب ادامه داد: بحران مرحله‌ای گذرا و موقتی است که در صورت تدوین برنامه، امکان رفع آن وجود دارد اما ورشکستگی، موقعیتی پیچیده است که در نتیجه بی‌توجهی به بحران ایجاد می‌شود یعنی چرخه اقدامات اشتباه به قدری تکرار شده که دیگر امکان هیچ بهبودی وجود ندارد.
ورشکستگی آبی را اعلام کنیممیرزایی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای خروج از ورشکستگی آبی وجود دارد؟ با اشاره به اینکه غیر از پذیرش ورشکستگی راهکاری وجود ندارد، تصریح کرد: باید بپذیریم که در بن‌بست آبی قرار داریم و باید این موضوع مهم را با مردم هم در میان بگذاریم. پذیرش ورشکستگی آبی، مهمترین کار در شرایط موجود است پس از پذیرش این موضوع، باید مردم را در جریان این موضوع بگذاریم.
وی در پایان با تاکید بر ضرورت اعلام ورشکستگی آبی گفت: متاسفانه به مردم این طور القا می‌شود که اگر ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف خانگی صورت گیرد، مشکل آب کشور حل می‌شود در حالی‌که این حقیقت ندارد و این بدترین پیغامی است که به مردم داده می‌شود. مردم باید بدانند که مشکل کم‌آبی حل شدنی نیست و آب در چه وضعیتی بحرانی قرار دارد بنابراین اعلام ورشکستگی آب اولین مرحله برای اصلاح امور است چون در ادامه این روند است که می‌توان چرخه برنامه‌ریزی و مدیریت را راه انداخت و دست به اجرای دقیق برنامه‌ها زد. برچسب ها: کم آبی ، بی آبی ، مهدی میرزایی ، بحران آب

منبع: خرداد

کلیدواژه: کم آبی بی آبی مهدی میرزایی بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۳۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار

استاندار کرمانشاه، گفت: برای رفع مشکلات مدیریت بحران استان کرمانشاه از جمله تکمیل مناطق زلزله‌زده، ساماندهی رودخانه‌هایی همچون آبشوران و قره‌سو و غیره به ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در روزهای اخیر توافقات مفیدی برای استان انجام شد و امید دارم با محقق شدن این توافقات مدیریت و کنترل شرایط مختلف استاد برای جلوگیری از بحران احتمالی به‌روزرسانی بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه همیشه اقدامات پسینی هزبیه‌های حیاتی و مالی بیشتری خواهد داشت، گفت: استان کرمانشاه به دلیل شرایط اقلیمی که دارد از مجموعه حوادث ممکن با بعضی از آن‌ها مواجه است که باید همیشه برای آن آمادگی داشته باشیم.

صحرایی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه زلزله‌خیز است و همواره در معرض سیلاب قرار دارد، افزود: همچنین این استان در معرض حوادث کوهستان قرار دارد و کوهستان برای استان در عین زیبایی نیاز به مراقبت جدی دارد و در شرایط اخیر رتبه دوم حوادث کوهستان را داشته و امید داریم با آگاهی بخشی این آمار به صورت محسوس کاهش یابد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه با توجه به بارندگی‌ها و شرایط پوشش گیاهی خطر آتش‌سوزی در استان بالا است، گفت: سال گذشته و امسال بارندگی‌های بسیار خوبی رخ داد و با خشک شدن بخشی از این پوشش باید مراقبت جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با مجموعه این عوامل و وجود ریزگردها باید به استان نگاه جدی‌تری در زمینه مدیریت بحران داشت، افزود: متاسفانه وارث بعضی از اقدامات قبلی هستیم که در یک محدوده زمانی انجام نشده و باید به اتمام برسد.

صحرایی بیان کرد: بعد از زلزله سال 96 باید اقداماتی انجام می‌شد، اما با اعلام زودهنگام جشن پایان بازسازی مناطق زلزله برخی از اماکن عمومی، ساختمان‌های دولتی، مساجد و اماکن مذهبی باقی مانده‌اند و این در حالی است که ردیف بودجه بازسازی از بودجه حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس توافقات قبلی امید داریم به‌زودی شاهد راه‌اندازی مرکز تخصصی امداد و نجات کوهستان در استان باشیم، خاطرنشان کرد: چنانچه کرمانشاه به عنوان قطب منطقه‌ای امداد و نجات معرفی شود و سه بالگرد در انبارها مستقر شود کمک خوبی برای منطقه خواهد بود.

صحرایی با بیان اینکه از محل تخصیص‌های استانی سیستم اعلام حریق برای انبارهای مرکز امداد و نجات راه‌اندازی می‌شود، گفت: برآورد این است که ما برای مجموعه نیازهای مدیریت بحران استان حدود چهار همت نیاز داریم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه امهال وام‌های مناطق زلزله‌زده از مطالبات جدی مردم منطقه است، عنوان کرد: چنانچه اعتبار مناسبی برای تکمیل ساختمان‌ها تخصیص یابد ساختمان‌های با پیشرفت 85 درصد در اولویت قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ساماندهی آبشوران کرمانشاه نیز یکی از مطالبات جدی مردم استاان است گفت: داشتن یک نردبان برای امدادرسانی به ساختمان‌های بلندمرتبه برای قطب امداد و نجات غرب کشور بسیار کم است و در صورت افزایش آن می‌تواند کمکی برای استان‌های همجوار باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان
  • وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!
  • بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران
  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است