Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مدير اکتشاف سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) از انجام بزرگترين عمليات ژئوفيزيک هوابرد در پهنه هاي قروه و بيجار براي نخستين بار در استان کردستان خبر داد که به منظور شناسايي ذخاير پنهان فلزي منطقه انجام شده است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از سازمان مزبور،‌ «علي اصغرزاده» با تاکيد بر اينکه اقدام مزبور در چارچوب اقتصاد مقاومتي و فعال سازي قابليت هاي معدني استان کردستان عملي شده، تاکيد کرد: اين عمليات بخشي از برنامه اکتشافي 250 هزار کيلومتر مربعي است و مساحت بيش از 4600 کيلومتر مربعي را در برمي گيرد که با همکاري يک شرکت خصوصي انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت : پهنه قروه کردستان به 2 بخش شرقي و غربي تقسيم شده و به دليل اينکه بخش زيادي از ذخاير اين پهنه با آبرفت پوشيده شده، منطقه مستعدي براي شناسايي ذخاير پنهان به شمار مي آيد.
به گفته اصغرزاده، انجام عمليات مزبور در چارچوب مجوز ژئوفيزيک هوايي براي دو بخش شرقي و غربي به ترتيب با مساحت 2 هزار و 557 کيلومتر مربع و يکهزار و 481 کيلومتر مربع اخذ شد که عمليات ژئوفيزيکي بخش شرقي پارسال و بخش غربي آن نيز به تازگي پايان يافت.
وي افزود: اکنون اطلاعات به دست آمده در مرحله بررسي است تا پس از آن با ساير لايه هاي اطلاعاتي از جمله نقشه هاي زمين شناسي، ژئوشيمي،‌ ماهواره اي و تکتونيکي تلفيق شود.
مدير اکتشاف ايميدرو تصريح کرد: شناسايي اين نوع ذخاير با روش نوين ژئوفيزيک هوايي عملياتي شد تا علاوه بر توده هاي نفوذي پنهان،‌ ساختار عميق توده هاي مغناطيسي (که مي تواند داراي پتانسيل هاي سنگ آهن باشد) نيز شناسايي شوند.
اصغرزاده يادآور شد: اين پهنه از نظر وجود عناصر مس،‌ طلا، سنگ آهن،‌ آنتيموان و عناصر همراه ارزش خاصي دارد.
** پهنه بيجار
مدير اکتشاف ايميدرو همچنين درباره پهنه بيجار گفت: عمليات اکتشاف مراحل شناسايي و پي جويي به ترتيب در سال 96 به وسعت يکهزار و 120 کيلومتر مربع انجام شد که منجر به معرفي 6 محدوده اکتشافي براي اخذ پروانه (به مساحت 133 کيلومتر مربع) و همچنين ادامه عمليات اکتشاف شد.
وي افزود: 6 محدوده اکتشافي مورد نظر، داراي پتانسيل هاي پلي متال و آهن است.
اصغرزاده ضمن ياداوري اينکه 2 پهنه قروه و بيجار در استان کردستان، پيش از اين توسط سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان براي اکتشاف به ايميدرو معرفي شد، اظهار داشت:‌ منطقه يادشده روي کمربند کاني سازي سنندج-سيرجان واقع شده و قرار بر اين است که لايه هاي اطلاعاتي اين 2 پهنه تکميل شود تا بر اساس آن اطلاعات، مناطق مستعد معدني شناسايي شوند.
وي يادآور شد: اکتشافات ايميدرو در مناطق کم برخوردار در سال هاي گذشته نظير عمليات فعلي بي سابقه بوده و براي نخستين بار است که اين حجم از داده ها از پهنه قروه و بيجار به دست مي آيد.
اين متخصص اکتشاف پيش بيني کرد: گزارش نهايي اين عمليات تا پايان آذر ماه نهايي شده و پس از آن براي دريافت پروانه اکتشاف اقدام شود.
به گزارش ايرنا، 250هزار کيلومتر مربع از پهنه هاي معدني کشور براي ژئوفيزيک در نظر گرفته شده است، درعين حال ايران با داشتن 68 نوع ماده معدني، بين 10 کشور شاخص از لحاظ تنوع اين مواد جاي دارد.
ميزان ذخاير شناسايي شده کشور تا پيش از آغاز فعاليت دولت يازدهم حدود 60 ميليارد تن اعلام شد که از اين رقم حدود 40 ميليارد تن ذخيره قطعي و بقيه احتمالي است.
سازمان ايميدرو سال 1393 برنامه بررسي ذخاير معدني در گستره 250 هزار کيلومتر مربع از مساحت ايران را به اجرا گذاشت که حاصل آن‌ شناسايي بيش از 400 محدوده معدني در 36 پهنه اکتشافي است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه ترين گزارش خود از وجود بيش از سه هزار و 300 معدن فعال در کشور خبر داد و علاوه براين حدود 2 هزار معدن نيز در حال تجهيز قرار دارد.
اقتصام*3065* 1559
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۴۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط چهار مترو مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد گفت: در بحث حفاری تونل‌های مترو اکنون دو دستگاه حفار در خط سه و چهار در حال انجام حفاری تونل و سگمنت گذاری هستند.

کیانوش کیامرز افزود: درخط سه دستگاه حفار در جبهه غربی در حال حفاری باقی‌مانده تونل این خط به سمت الهیه است و اکنون به میدان امام علی (ع) رسیده و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است تا ظرف یک ماه آینده دستگاه حفار از زیر این میدان عبور کند.

مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه حفاری تونل خط چهار به طول ۱۴.۵ کیلومتر نیز توسط دستگاه حفار در حال انجام است اظهار کرد: تاکنون حفاری ۴ کیلومتر از این مسیر انجام‌شده است و دستگاه حفار پس از عبور از میدان امام حسین (ع) که با دقت بسیار زیاد انجام شد در حال حاضر به چهارراه گاز رسیده و در حال انجام حفاری به سمت میدان شهدا است.

کیامرز ادامه داد: دستگاه‌های حفار فعال در تونل خط سه و چهار قابلیت این را دارند تا با سرعت بیشتری حرکت کنند، اما این موضوع به تأمین منابع مالی مناسب بستگی دارد.

وی افزود: با توجه به تمرکز مدیریت شهری بر بهره‌برداری فاز اول خط سه اکنون بودجه کمتری به حفاری تونل‌ها اختصاص داده می‌شود، اما با رسیدن پول از محل انتشار اوراق مشارکت در شهریورماه امسال سرعت حفاری تونل‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بهسازی و آسفالت ۹۴ کیلومتر راه روستایی در استان کرمانشاه
  • لزوم ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اصفهان/ فریدون‌شهر رکورددار بارش‌ها
  • اجرای بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط چهار مترو مشهد
  • انجام ۴ کیلومتر حفاری تونل خط ۴ متروی مشهد
  • ۱۶۵۰ روستای کردستان تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفتند
  • کشف بزرگترین مزرعه استخراج «ارز دیجیتال» در استان خراسان شمالی
  • بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به شهر جوانرود
  • بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌های شهرستان خوسف