Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شهرستان ها فضای مردسالارانه ادبیات شدیدتر است. مثلا ادبیات قم کاملا مردسالارانه است. مراسم شعرخوانی های مذهبی در این شهر فراوان برگزار می شود اما خانم ها را دعوت نمی کنند.

اعظم سعادتمند، شاعر و تقدیرشده در بخش شعر هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه ضروری است که یک جشنواره ادبی مختص بانوان برگزار شود به خبرنگار شبستان گفت: اگر بخواهیم انسانی نگاه کنیم شعر، شعر است و انسان هم انسان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه بخواهیم تفکیک جنسیتی بین زن و مرد داشته باشیم شاید در نگاه اول لزومی نداشته باشد.

 

سعادتمند ادامه داد: به هر حال یک سری ویژگی هایی است که فقط و منحصرا در زندگی زن اتفاق می افتد. مسایلی هست که فقط یک زن تجربه می کند مانند مادر شدن. یک زن می تواند این تجربه های منحصر به فرد را در شعرش منعکس کند، در صورتی که یک آقا نمی تواند این مسایل را در اشعارش بیاورد. از این نظر تجربیات بانوان منحصر به فرد است و فکر می کنم، لازم است جشنواره اختصاصی برای آنها وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه ادبیات ما مردسالارانه است،تصریح کرد: اگرچه ما می گوییم زن و مرد فرقی ندارند، انسانیت مهم است و جنسیت مهم نیست اما فضای ادبیات ما هنوز مردسالارانه است. در شهرستان ها این فضا شدیدتر است. در قم که زندگی می کنم این مسئله مشهود است و می توان گفت ادبیات قم کاملا ادبیات مردسالارانه است. بعضی مواقع در شهرمان شعرخوانی هایی به مناسبت های مختلف برگزار می شود اما آقایان را دعوت می کنند. قم شهر مذهبی است و شعرخوانی های مذهبی زیاد برگزار می کنند اما خانم ها را دعوت نمی کنند. مگر چه اتفاقی بیفتد و چقدر خانم ها اعتراض کرده باشند که یکی دو خانم را دعوت کنند. وقتی آدم این فضا را می بیند به این نتیجه می رسد که برگزاری جایزه ادبی پروین لازم است.

 

 

سعادتمند خاطرنشان کرد: جایزه ادبی پروین می تواند بستری اثرگذار در معرفی شاعران و نویسندگان خانم باشد. همین که داورها  کتابها را رصد می کنند و بسیاری از کتاب ها بررسی می شوند، استعدادهای جدیدی کشف می شود و همین باعث می شود که این استعدادها به جامعه ادبی معرفی شوند. این مساله خیلی خوب و قدم بزرگی است.  امیدوارم هرچه پیش می رود جشنواره ادبی پروین بهتر و پربارتر از قبل برگزار شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای برگزارکنندگان جایزه ادبی پروین اعتصامی دارید، اظهار داشت: شاید بهتر باشد که یک تفکیکی صورت گیرد مثلا شعر کودک را با رمان نوجوان با هم داوری می کنند، در صورتی که این دو همجنس نیستند. وقتی شعر خردسال با رمان نوجوان داوری می شود این بی عدالتی است هر چقدر داورها بخواهند عدالت و انصاف را رعایت کنند، باز نمی شود؛ باید بخش ها در جایزه ادبی پروین به گونه ای تفکیک شود که داوری بهتر و راحت تر صورت گیرد، استعدادهای بیشتری معرفی شود و عدالت بهتر رعایت شود. همچنین بهتر است در بخش شعر قسمت کلاسیک و سپید را از هم جدا کنند.

 

سعادتمند در پاسخ به این سوال که آیا حدس می زدید اثرتان شایسته تقدیر شود، خاطرنشان کرد: اگر خودستایی نباشد باید بگویم بله. اثرم را در سطحی می دانستم که برگزیده شود،. حدس هم می زدم که " لیلی آذر" برگزیده شود زیرا اثر قوی بود و لیاقتش را داشت. از آنجایی که دو نفر از داورها سپیدسرا بودند کمی در برگزیده شدن اثرم تردید داشتم چون می دانستم نظر آن دو داور ، شعرهای سپید است. امیدواریم که جایزه ادبی پروین ادامه داشته باشد و در هر دوره بهتر از دوره قبل برگزار شود.

 

گفتنی است، کتاب " لیلی آذر " مجموعه غزلیات اعظم سعادتمند در هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی که ۲۳ تیر اختتامیه آن برگزار شد، شایسته تقدیر شد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس روز دختر اردبیل شیراز ترامپ شورای نگهبان جشن های دهه کرامت آیت الله مکارم شیرازی جایزه ادبی زنان جایزه ادبی پروین اعتصامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، طبق رسم و سنت هفتاد ساله، پیرغلامان اهلبیت، بازاریان و هیات مذهبی شیراز در سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مسجد مکتب جعفری به عزاداری پرداختند.
بانی این مراسم گفت: در مراسم امروز ابتدا دعای ندبه و زیارت جامعه قرائت شد و سپس مداحان در سوگ شهادت امام جعفر صادق به مدیحه سرایی پرداختند.
شهدوشت شیرازی افزود: تلاش می‌کنیم این مسیر هفتاد ساله را نسل به نسل منتقل کنیم و ادامه دهنده این سنت مذهبی باشیم.
امام جعفر صادق (ع) ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در سن ۶۵ سالگی به دستور منصور دوانیقی (خلیفه عباسی) به شهادت رسید.
مدفن مطهر این امام معصوم (ع) در قبرستان بقیع در مدینه منوره است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در ارومیه
  • برپایی مراسم عزاداری و دسته روی در کربلای معلی
  • هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم
  • مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت
  • تجلیل از دکتر سنگری ، پژوهشگر عاشورایی در دزفول
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • تقدیر از ۱۰۰ استاد در نخستین دوره اعطای جایزه شیخ مفید