Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - هوادران حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان 14 روز پیش در پی بازداشت یکی از فرماندهان محلی این حزب اعتراضات ضد دولتی را شروع کردند که امروز به کابل پایتخت این کشور نیز سرایت کرد.

به گزارش ایرنا، شماری از اعضای حزب جنبش ملی، جمعیت اسلامی و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که ائتلاف را به نام «شورای عالی نجات افغانستان» تأسیس کرده اند امروز در منطقه شهر نو در مرکز کابل اعتراضات خود را در ادامه خواسته های گذشته آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«بشیراحمد تینج» سخنگوی حزب جنبش و عضو مجلس نمایندگان افغانستان در صفحه اجتماعی خود فراخوان داده است که مردم در این اعتراض ها بطور گسترده شرکت کنند و آنها از شهر نو به طرف چهارراهی «سالم ایزدیار» در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری خواهند رفت و ازنیروهای پلیس نیز خواسته است که امنیت معترضان را تأمین کنند.
هرچند دولت افغانستان در برابر برخی از خواسته های معترضان چراغ سبز نشان داده و اعلام کرده است که ژنرال دوستم به زودی به کابل باز می گردد اما آنها همچنان ادامه خواسته های خود تا عملی شدن آن تأکید کرده می گویند تا زمان اجرایی شدن این خواسته ها به اعتراض ها ادامه خواهند داد و در صورت برآورده نشدن آن نافرمانی های مدنی را افزایش می دهند.
معترضان خواستار رهایی «نظام الدین قیصاری» فرمانده محلی حزب جنبش هستند که 14 روز قبل توسط نیروهای ارتش بازداشت و به کابل انتقال داده شد که تاکنون از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست، اما کمیسیون حقوق بشر افغانستان از شکنجه و بدرفتاری نیروهای امنیتی با وی خبر داده است.
اعتراض ها زمانی در سراسر افغانستان از جمله مجلس نمایندگان ورهبران احزاب سیاسی بالا گرفت که ویدئوهایی از شکنجه ظالمانه محافظان این فرمانده محلی توسط نیروهای امنیتی در صفحات اجتماعی منتشر شد.
مجلس افغانستان هیأتی را موظف کرد تا در باره قانون شکنی نیروهای امنیتی هنگام بازداشت قیصاری بررسی همه جانبه انجام داده و نتایج آن را به مجلس اعلام نمایند.
همچنین هوادران جنبش ملی خواستار بازگشت ژنرال «عبدالرشید دوستم» رهبر این حزب که از یک سال پیش به دلیل نامعلوم در ترکیه بسر می برد، شده اند.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل اعلام کرد که احتمال بازگشت ژنرال دوستم زیاد است و وی به دلیل پرونده حقوقی که دارد، دادستانی باید در باره وی تصمیم گیرد که در آن باره گفت وگوها جریان دارد.
وی همچنین از آغازتحقیقات در باره بدرفتاری با محافظان این فرمانده محلی خبر داد و گفت که قانون شکنی توسط نیروهای امنیتی به هیچ وجه قابل قبول نیست و با خاطی ها برخورد می شود.
سفیر ترکیه در کابل نیز به رسانه ها گفته است که ژنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به بزودی به کابل بر می گردد اما وی گفت که در باره جزئیات موضوع نمی خواهد به رسانه ها چیزی بگوید.
تبعید یک ساله معاون اول رئیس جمهوری افغانستان واکنش یکی از سناتوران آمریکایی را نیز در پی داشت که چند روز پیش از سنای آن کشور اعلام کرد که ژنرال دوستم به دلیل کمین نیروی دولتی در فاریاب که تعداد زیادی از محافظان وی کشته شد، کشور را ترک کرده و در ترکیه بسر می برد.
براساس گزارشها اعتراض های ضد دولتی که در 10 استان شمال و شمال شرق افغانستان وارد چهاردهمین روز خود شده است، خسارات بزرگ مالی و اقتصادی را نیز برجای گذاشته و نگرانی های مردم را در استان های شمال برانگیخته است.
روز گذشته منابع محلی در شمال افغانستان اعلام کردند که بازرگانان هر روز 700 هزار دلار به دلیل مسدود بودن مرز «اقینه» با کشور ترکمنستان در استان «فاریاب» در خواستگاه معترضان متضرر می شوند و نرخ مواد غذایی در فاریاب و جوزجان چند برابر افزایش یافته است.
دو مرز اقتصادی دیگر نیز در استان های «قندوز» با تاجیکستان و بلخ با ازبکستان برای چند روز مسدود بود و در استان جوزجان معترضان دفتر کاری استاندار را نیز در روزهای گذشته بسته بودند.
کمیسیون انتخابات افغانستان نیز پس از مسدود شدن 6 دفتر آنها در استان های شمال از دولت خواسته است که هرچه زودتر دفاتر آنها را باز کنند و در غیر آن پیشرفت کاری آنها براساس تقویم اعلام شده آسیب خواهد دید.
حزب جنبش در آخرین واکنش روز گذشته اعلام کرد که جرم نیروهای امنیتی در برخورد و بازداشت قیصاری آشکار و روشن است، دستور تحقیق رئیس جمهور بازی با احساسات مردم می باشد و آنها باید بطور علنی محاکمه شوند و در صورت عدم برآورده شدن خواست ها به اعتراض های خود ادامه خواهند داد.
حزب جنبش بر این باور است که بحران موجود در افغانستان تنها با بازگشت عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و رهبر آنها قابل حل است و دولت نیز برای بازگشت آن چراغ سبز نشان داده است که باید دید وی چه زمانی و با چه شرایط به افغانستان بازگردانده می شود.
آساق*291**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تظاهرات كابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که سفر اخیر دیپلمات‌ها و هیأت‌های خارجی به کابل نشان‌دهنده‌ آن است که این گروه به سطح گسترده پذیرفته‌ شده و منزوی نیست.

مجاهد در پیامی در ایکس نوشته است که در این اواخر کابل شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیأت‌های خارجی است.

او افزوده است که از این میان، دیدار معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیأت همراه‌اش و همچنین دیپلمات‌های کشورهای روسیه، مالزی، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقام‌های طالبان قابل توجه است.

سخنگوی طالبان گفته است: «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش در حال خراب‌شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، این همه نادرست ثابت شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • غلیان جنبش ضداسراییل در دانشگاه های آمریکا
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم