Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زاهدان - ايرنا- استاندار سيستان و بلوچستان گفت: هم افزايي براي استفاده از استعدادها و ظرفيت هاي اين استان و کشورهاي همسايه زمينه ساز توسعه و پيشرفت منطقه است.

به گزارش ايرنا سيد دانيال محبي روز دوشنبه در ديدار سرکنسول افغانستان در زاهدان با وي در دفتر استاندار اظهار داشت: وجود مشترکات فراوان فرهنگي و مذهبي سيستان وبلوچستان و افغانستان زمينه ساز پيشبرد اهداف فرهنگي، اقتصادي، رفاه اجتماعي و رشد و توسعه منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: کشور در حال توسعه افغانستان مي تواند در مسير رشد و ترقي خود از ظرفيت هاي فراوان سيستان و بلوچستان نظير آبهاي آزاد به عنوان تنها راه مناسب، امن و کوتاه براي ارتباط با کشورهاي اروپايي و آسيايي استفاده کند.
وي تاکيد کرد: با توجه به سياست جمهوري اسلامي ايران مبني بر تقويت ارتباطات و مبادلات اقتصادي با کشورهاي همسايه مي توان با بهره گيري از ارتباط وسيع و هم افزايي منطقه اي توسعه منطقه را رقم زد.
استاندار سيستان و بلوچستان از تحصيل دانشجويان کشور افغانستان در اين استان به عنوان گامي مهم در افزايش روابط مردم 2 کشور ياد کرد.
سرکنسول افغانستان در زاهدان نيز در اين نشست گفت: با توجه به اهميت بندر اقيانوسي چابهار در چهار سال گذشته 165 شرکت و کمپاني افغانستان در اين بندر مهم راهبردي سرمايه گذاري اقتصادي کرده اند.
عبدالرحيم نيک پور افزود: افغانستان کشور محصور در خشکي است که مي تواند از ظرفيت بندر مهم و استراتژيک چابهار به عنوان يک منطقه حياتي براي رشد خود استفاده کند.
وي همکاري در رفع مشکل زمين کنسولگري در زاهدان، گواهينامه رانندگي تجار و ويزاي فعالان اقتصادي افغانستان در فرودگاه هنگام سفر به ديگر کشورها را خواستار شد.
سرکنسول افغانستان در زاهدان همچنين از استاندار صدور دستور در زمينه ارائه ليست دانشجويان افغانستاني در حال تحصيل در سيستان و بلوچستان براي ارسال به وزارت امورخارجه اين کشور، را در خواست کرد.
وي با اشاره به حمل 110 تن گندم اهدايي هندوستان به افغانستان گفت: با توجه به ظرفيت جمهوري اسلامي ايران به ويژه استان سيستان و بلوچستان بايد از اين ظرفيت ها براي توسعه و پيشرفت هر دو کشور همسايه بنحو شايسته اي استفاده کرد.
به گزارش ايرنا استان پهناور سيستان وبلوچستان با دارا بودن قابليت هاي فراوان فرصتي گرانبها براي سرمايه گذاري افغان ها و شاهراه امن و ارزان اقتصادي براي دسترسي کشور همسايه «افغانستان» به آب هاي اقيانوسي و بازارهاي بزرگ کشورهاي حوزه اقيانوس هند است.
** فرصت هاي سرمايه گذاري مشترک و متقابل سيستان و بلوچستان و کشور افغانستان
سيستان و بلوچستان به دليل موقعيت خاص جغرافيايي، مرزي بودن، دسترسي به آبهاي آزاد و منابع غني طبيعي با قابليت هاي ويژه، منحصر به فرد و بکر فرصت گرانبهايي براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي فراهم کرده است که مهمترين آنها:
در بخش صنعت و معدن ساخت شهرکهاي صنعتي يا ناحيه هاي صنعتي مشترک در مناطق مرزي 2 کشور، احداث واحد توليد ادوات و ماشين آلات کشاورزي توسط ايران در افغانستان با توجه به سنتي بودن کشاورزي افغانستان، سرمايه گذاري در خصوص احداث صنايع پايين دستي پتروشيمي در افغانستان با توجه به نياز آن کشور به محصولات پتروشيمي، سرمايه گذاري ايران براي اکتشاف و استخراج مس ، سنگ آهن و فيروزه کشور افغانستان، سرمايه گذاري مشترک 2 کشور در زمينه پر عيارسازي کاني هاي معدني از جمله منگنز ، کروميت و غيره، سرمايه گذاري مشترک در زمينه توليد آجر نسوز منيزيتي با توجه به ذخاير قابل توجه کانسنگ و دولوميت در 2 کشور مي تواند زمينه ساز افزايش ارتباطات اقتصادي شود.
همچنين سرمايه گذاري هاي مشترک در زمينه توليد کاشي و سراميک با توجه به ذخاير مناسب خاک صنعتي در سطح استان (زاهدان، خاش و ايرانشهر)، استحصال منيزيم از آب دريا با توجه به مناطق پرپتانسيل درچابهار و کنارک، توليد آجر شيلي با توجه به وفور ماده معدني شيل در زاهدان و سراوان، توليد انواع لوله ها از جمله P.V.C و فرآوري سنگ و توليد مواد غذايي در افغانستان از ديگر فرصت ها براي سرمايه گذاري در بخش صنعت و معدن است.
ايجاد اتاق هاي مشترک بازرگاني صنعت ، معدن و کشاورزي و سرمايه گذاري استان سيستان و بلوچستان و ولايات افغانستان، تسريع در ساخت پل دوم ميلک، احداث پايانه صادراتي در شهرستان هيرمند با سرمايه گذاري مشترک با توجه به صدور مجوز از سازمان توسعه تجارت ايران، برگزاري همايش ها ، سمينارها و نمايشگاه تخصصي استان با هريک از ولايات افغانستان در حوزه سرمايه گذاري در 2 کشور و احداث منطقه مشترک سرمايه گذاري در مرز رسمي 2 کشور براي فراهم شدن شرايط سرمايه گذاري مشترک بخش خصوصي طرفين در مراکز توليدي و تجاري 2 کشور و ايجاد شهرک صنعتي مشترک مي تواند زمينه ساز افزايش تجارت و ترانزيت بين اين استان با کشور افغانستان باشد.
سفر هياتهاي تجاري، بازاريابي و سرمايه گذاري دو کشور، سرمايه گذاري صاحبان سرمايه کشور افغانستان در بندر چابهار با توجه به نياز آن کشور به بندر استراتژيک به دليل ترانزيت کالا و دسترسي به آبهاي آزاد، سرمايه گذاري هايي در ايجاد شرکتهاي حمل و نقل مشترک اعم از مسافربري و باربري، ناوگان جاده اي دو کشور به منظور استفاده از ظرفيت ترانزيتي و حمل و نقل ريلي استان توسط تجار افغانستان و ترانزيت خشکبار با توجه به ظرفيت بالاي آن کشور و برگزاري منظم کميته مشترک تجارت مرزي بين سيستان و بلوچستان و ولايات نيمروز و فراه افغانستان از ديگر فرصت ها براي افزايش ترانزيت و صادرات در منطقه است.
7316 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۵۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان

 امیر دریادار دوم حسین حسنی، فرمانده منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش، با اشاره به اقدامات این یگان در کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان، گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و خسارت وارد شده به شهرستان کنارک، نیروی دریایی ارتش برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی، با هدف کمک به مردم سیل‌زده در سیستان و بلوچستان وارد عرصه شد.

فرمانده منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ما در نیروی دریایی ارتش با توان بالا و پیشرفته‌ترین تجهیزات اعم از بالگرد‌ها و خودرو‌های تیپ تفنگداران توانستیم همه کمک‌های جمع‌آوری شده توسط بنیاد برکت، بنیاد احسان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای رفع نیاز‌های اعلام شده از سوی ستاد بحران را توسط بالگرد و خودرو به صعب العبورترین روستا‌ها که امکان دسترسی به آنها وجود نداشت، منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون ۱۶ سورتی پرواز بالگرد به روستا‌های صعب‌العبور انجام شده که این پرواز‌ها از طریق یگان هوادریا در منطقه سوم دریای نبوت ارتش و در همکاری با خودرو‌های تاکتیکی تیپ تکاوری حمزه سیدالشهدا (ع) جهت انتقال کمک‌ها و نیازمندی‌های مردم به نقاط صعب العبور انجام می‌شود.

امیر دریادار حسنی همچنین از استمرار آمادگی نیروی دریایی ارتش برای امداد به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که ستاد بحران استان از ما برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان درخواست داشته باشند آماده خدمت‌رسانی هستیم. در این راستا، بالگرد‌های ما امروز به سوی منطقه دشتیاری نیز اعزام خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران
  • استفاده از ظرفیت نخبگان موجب توسعه می‌شود
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود