Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-28@15:08:31 GMT

عامل افسردگی شدید زنان باردار کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۵۸۷۲

عامل افسردگی شدید زنان باردار کشف شد

رکنا:شبکه های اجتماعی عامل خطرناک و جدی ابتلای به افسردگی شدید زنان باردار تلقی می شود.

زندگی در عصر مدرن با وجود تمامی تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته سبب استرس و نگرانی بیش از اندازه در بانوان باردار می‌شود.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند زندگی مدرن سبب افزایش افسردگی بانوان در دوران بارداری به میزان ۵۰ درصد نسبت به سال‌های پیش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان مواردی، چون استرس مزمن، محرومیت از خواب، عادت‌های غذا خوردن به ویژه جایگزین شدن فست فود و خوراک‌های شیرین با غذا‌های سنتی، شیوه زندگی در عصر مدرن و نیاز به پشت میز نشینی برای ساعت‌های طولانی و از همه مهمتر رسانه‌های اجتماعی را از جمله مهمترین دلایل بروز افسردگی و استرس شدید در بانوان باردار درسال‌های اخیر می‌دانند.

این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه بریستول حاصل بررسی و مقایسه میزان استرس و افسردگی حدود ۲۳۹۰ زن باردار در بازه سنی ۱۹ تا ۲۴ درسال‌های ۱۹۹۰ تا ۹۲ با ۱۸۰ دختر جوان باردار درسال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ است.

کارشناسان میزان استرس و اضطراب در میان زنان امروزی را به مراتب بیشتراز سال‌های پیش و علت آن را دگرگونی‌های اجتماعی و سبک زندگی می‌دانند.

سرعت زندگی مدرن سبب افزایش استرس و اضطراب در دوران بارداری می‌شود، نتیجه‌های این پژوهش در نشریه (JAMA Network Open) به چاپ رسیده است.

افسردگی و استرس در دوران بارداری بر سلامت جنین و مادر اثر می‌گذارد و می‌تواند سبب زایمان زودرس، سقط جنین، بالا رفتن فشارخون و ابتلا به دیابت Diabetes بارداری، بروز مسمومیت بارداری، وزن کم نوزاد در زمان تولد و ابتلای نوزاد به برخی بیماری‌های مادر زادی، چون بیش فعالی و مواردی از این دست شود.

کارشناسان اعلام کرده‌اند میزان استرس مادران به نسبت سال‌های دهه ۹۰ میلادی ده‌ها برابر افزایش یافته که یکی از دلایل آن فشارکاری و شبکه‌های اجتماعی است.

متخصصان همچنین کشف کردند افسردگی دردوران بارداری مادر سبب می‌شود تا فرزند دختر او در زمان بارداری خود با این مشکل مواجه شود و به نوعی افسردگی در دوران بارداری به ارث می‌رسد.

تقسیم کار در داخل و خارج از خانه، حضور درمحل کار برای ساعت‌های طولانی، ترافیک، نیاز به مراقبت از سلامت و انجام کار‌های خانه و وظایف همسری همگی سبب شده است تا زنان عصر جدید دردوران بارداری بیشتر دچار افسردگی باشند.

افسردگی در دوران بارداری زمینه ساز ابتلا به افسردگی پس از بارداری است و مسبب ابتلای مادر به انواع اختلال‌های روانی در آینده می‌شود.

در دنیای کنونی افراد بیشتر به وسیله شبکه‌های مجازی با هم در ارتباط هستند و حتی اعضای خانواده و دوستان بازه زمانی زیادی را با هم سپری نمی‌کنند که این خود سبب افسردگی و احساس تنهایی در انسان‌هاست.

زنان در دوران بارداری به دلیل نوسان‌های هورمونی مستعد استرس و نگرانی هستند و زندگی امروزی که افراد در آن به وسیله شبکه‌های مجازی با هم در ارتباط هستند سبب می‌شود تا میزان استرس در آن‌ها افزایش یابد.

محققان برای برطرف کردن استرس و نگرانی در دوران بارداری به مادران توصیه می‌کنند رژیم غذایی سالم داشته باشند، خودداری از مصرف فست فودها، انجام فعالیت‌های فیزیکی استاندارد از جمله ورزش‌های کششی و یوگای بارداری در تنظیم ضربان قلب Heart آن‌ها و جلوگیری از استرس اثربخش است.

صحبت با اعضای خانواده، برگزاری مهمانی Party و جشن‌های کوچک خانوادگی، پرهیز از سپری کردن بازه زمانی طولانی در شبکه‌های اجتماعی، گوش کردن به موسیقی مورد علاقه، پوشیدن لباس‌های با رنگ روشن و شاد، برنامه ریزی برای انجام کار‌های روزانه و هماهنگی بین کار بیرون از خانه و وظایف در خانواده و در نهایت مراجعه منظم به پزشک Doctor در دوران بارداری از استرس و نگرانی مادر می‌کاهد.

برخی از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان در جلوگیری از التهاب مغز و بروز افسردگی اثربخش هستند که از آن جمله می‌توان مرکبات، نوشیدن یک الی دو فنجان کوچک قهوه در روز و داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل غلات، میوه، ماهی، روغن زیتون، لبنیات، سبزیجات تازه و نوشیدن چای سبز را نام برد.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت مهم ترین های 24 ساعت غذا سبک زندگی سلامت دیابت Diabetes قلب Heart مهمانی Party پزشک Doctor قهوه چای افسردگی زنان شبکه های اجتماعی کشف باردار عکس خانواده تصاویر قتل ایران فیلم پلیس حوادث ویدیو ها جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۵۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولدت مبارک، تاثیرگذارترین دختر ورزش ایران

به گزارش ''ورزش سه''، درست ۹۵ روز از آسمانی شدن یکی از تاثیرگذارترین زنان ورزشکار تاریخ ایران می گذرد. ملیکا محمدی، ملی پوش ۲۳ ساله فوتبال زنان که قبل از فوت کردن شمع‌‌های ۲۴ سالگی اش در یک سانحه تصادف دلخراش درگذشت. دختر شیرازی فوتبال ایران که بعد از چند سال اقامت در آمریکا برای زندگی کردن رویاهایش و درخشیدن در لباس تیم ملی زنان ایران، به وطن بازگشت.

ملیکا اگر زنده بود امروز باید ۲۴ ساله شدن خود را در کنار هم تیمی‌هایش جشن می‌گرفت اما افسوس که او هرگز حتی ثانیه‌ای از ۲۴ سالگی را زندگی نکرد.

با نگاهی به صفحه اینستاگرام ملیکا، پست مربوط به تولد ۲۳ سالگی او را می‌بینیم. عکسی از دوران کودکی‌اش منتشر کرده و کپشن همین عکس گویای همه چیز است. گویای همه شخصیت ملیکا محمدی که نزدیکانش آن را با همان ویژگی‌ها به یاد می‌آورند.

متولد ۹ِ فروردین
شیراز، اطلسی، بقل نونوایی فرزین
خوش‌اخلاق‌و مردمی مثه مرحوم فردین
ترسی ندارم ازین 
که زندگی ۱ روزایی واسم بشه غمگین
چون بودم از بچگیم همین
غد، گاهی لجباز، ولی تلاشِ سنگین
از بچگی عادت داشتم
نهالُ کاشتم گل برداشتم 
از بچگی رویا و هدف داشتم
هر کاری کردمُ خودم خواستم
خودم خواستم که تنهایی برم 
تو خلوت خودم هم گهگاهی بگم 
که چرا توم خالیه با اینکه دورم‌پره
چرا روزام تکراری و مث هم شده
چرا باید داشته باشم من همش دلهره
صبا پاشم هر روز ۷ صب 
صبونه رو سریع بزنم و بعدش خب
باید برم سر کلاس تا قبل ناهار
بعدش تمرین، خونه، خواب 
۱ زندگی روتین وار
ولی همه اینا زمستون بوده 
و الان, واسه من ديگه اومده بهار
گذشتن همه روزا خوب یا بد
روزا رفتن ولی خاطره هاش موند با من
که بم یاد بدن هیچی موندنی نی 
زندگی همیشه شیرین مثه بستنی نی
ولی قشنگیش اینه که بعدِ سختی
میاد برات حال خوب، کیف و خوشبختی
واسه همین ناامیدی هیچوقت نبودِ تو کارم
الانم خیلی از چیزای که خواستمُ دارم
نمیگم نوکِ قلم اون بالا بالا ها 
چون واسه رسیدن به همه آرزوهام 
کار دارم حالا حالا ها
ولی راضیم از حال خوب الانم 
این که تنم سالمِ و آرومه روح و روانم 
البته اینم خوب میدونم
که الان یکم جوون و کلی دیوونم
قطعا عوض میشه بعدا طرز فکرم
ولی دوس دارم خودم بگیرم درس عبرت
نمیخوام بم بگن باید چیکار کنی
نمیخوام بشنوم مثه آدمای بیکار شدی 
نمیخوام بشنوم فوتبال نمیشه نون و آب 
همه موفقا چسبیدن به درس و کتاب
اصن موفقيت چيه؟! اينه كه پول دار باشي؟!
شب تو ويلا بخوابي و صب تو پنت هاوس پاشي؟!
نميگم پول بده و زندگي بدون پول ميشه
ولي پول همه چيز هم نبوده هميشه 
نميكنم كاري كه ندارم بش علاقه 
حتي اگه بم بگي همه كارام خلافه

دیگر خبرها

  • بی‌استرس‌ترین مربی ایران با پاچه‌های بالا! (عکس)
  • وقتی دعای مادر باعث بازگشت فرزندش از مرگ شد + فیلم
  • آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری برای نوزادان خطرناک است؟
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 فروردین)
  • توقف مرگ مادران باردار طی ۳ سال اخیر در رفسنجان
  • تولدت مبارک، تاثیرگذارترین دختر ورزش ایران
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 فروردین)
  • عوارض تزریق بوتاکس و ژل برای زنان باردار | اگر در آستانه مادر شدن هستید،‌ دور این ۴ مورد را خط بکشید
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 فروردین)
  • دلیل ازدواج دیوید بکام با ویکتوریا؛ از این خصوصیات او خوشم می‌آید