Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@01:25:08 GMT

آمادگی بخش سلامت برای مقابله با تحریم های احتمالی

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۷۶۶۴

‍‍‍‍‍‍

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: مدیران حوزه سلامت با تلاش در حال فعالیت هستند که در تحریم های احتمالی، کمترین آسیب به مردم برسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی گفت: با توجه به تورم دو رقمی و بالای 30 درصد در سال های 88 تا 91 و اولویت نداشتن بخش سلامت برای دولت وقت، پرداختی از جیب مردم به ترتیب به 54 و 8 دهم درصد در سال 88 و 58 و 2 دهم درصد در سال 89 و 56 درصد در سال 90 و 58 درصد در سال 91 بوده که روند رو به رشدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او گفت: در سال های 93 تا 96، پرداختی مردم از جیب به ترتیب 38 و 7 دهم، 38 و یک دهم، 37 و 7 دهم و 38 و یک دهم درصد کاهش پیدا کرد که البته با اهداف برنامه پنجم و ششم توسعه که پرداختی از جیب مردم باید به 30 و 25 درصد کاهش پیدا کند، فاصله داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در طول دهه های 50 تا 90 و مشابه با سایر کشورها به علت افزایش امید به زندگی، کنترل بیماری های عفونی، افزایش بیماری های غیر واگیر، گسترش شهرنشینی، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، ظهور تکنولوژی های جدید و ساخت داروهای جدید، هر ساله شاهد افزایش استفاده مردم از خدمات بهداشتی و درمانی بوده ایم، اما در سال های 91 و 92، برای نخستین بار، بهره مندی مردم از خدمات سلامت و استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی، نسبت به سال گذشته اش، کاهش یافت.

دکتر حریرچی گفت: این کاهش به علت تورم شدید، رکود، کاهش ارزش پول ملی و افزایش بیکاری بود که باعث شد اقشار ضعیف، متوسط و متوسط رو به بالا، ترجیح دهند که منابع خود را صرف هزینه های بسیار ضروری مانند خوراک و مسکن کنند و از هزینه های ضروری مانند فرهنگ و بخش سلامت، بکاهند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اینکه سازمان تأمین اجتماعی بیش از 41 میلیون و 900 هزار نفر بیمه شده تحت پوشش دارد، اما حدود 400 تا 500 نفر با اتوبوس از شهرستان ها و برخی مناطق تهران، با نشانی غلط دستگاه و تشکل پشت پرده، برای اعتراض مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده و از قول جامعه کارگری، سخنانی گفتند، افزود: اکثر این معترضان افراد مسن و بازنشستگان بودند و وزیر بهداشت در شورای معاونین وزارت بهداشت با اطلاع از این تجمع به علت گرمای هوا، خواستار حضور آنان در تالار امام جواد (ع) وزارت بهداشت شد تا معترضان در شرایط مناسب، اعتراض خود را که بدون ارتباط با وزارت بهداشت بود، بیان کنند.

دکتر حریرچی گفت: در سه ماه گذشته، هیچ اتفاق جدیدی در حوزه قوانین تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت نیفتاده است و پشت پرده این تحرکات و تحریک کردن این تعداد افراد محدود را می دانیم.

او افزود: مجلس در اسفند پارسال مصوبه ای داشت که بعد از تأیید شورای نگهبان، توسط رییس جمهور ابلاغ شد که سهم درمان بیمه تأمین اجتماعی نزد خزانه باشد، اما دستگاه و تشکل کارگری وابسته، نشانی اشتباهی داده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که 70 درصد از خدمات بستری کارگران و بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در بیمارستان های دولتی ارائه می شود، افزود: در بیمارستان های دولتی به ازای هر 3 بیمار بیمه سلامت، 2 بیمار بیمه تأمین اجتماعی خدمات، دریافت می کنند، یعنی به ازای 100 بیمار بیمه سلامت، 68 بیمار بیمه تأمین اجتماعی از خدمات بهداشتی و درمانی، بهره مند می شوند.

او با بیان اینکه موضوعی که امروز معترضان به آن اعتراض داشتند و برخی مسائل را به وزیر بهداشت نسبت می دهند، ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد، تأکید کرد: کارگران در مجلس، دارای نماینده هستند. افتخار ما، خدمت به کارگران و فقرا است. پاسخگویی به تمام مطالباتی که امروز این تعداد محدود در تجمع مطرح کردند از وظایف وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی است.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه موضوع مورد اعتراض تعداد محدودی از بازنشستگان عزیز تأمین اجتماعی، بند «و» ماده 7 قانون بودجه سال 97 است، گفت: در این قانون، گفته شده که سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد (28) و (29) قانون تأمین اجتماعی مصوب 3 تیر 1354 و سایرمنابع مربوط را در حسابی نزد خزانه داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز کند. سازمان تأمین اجتماعی طبق قانون تامین اجتماعی این منابع راهزینه می کند، بنابراین این قانون، به دست اندازی به منابع تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت و وزیر بهداشت ارتباطی ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین افزود: ماده 72 قانون برنامه ششم توسعه نیز اختیاراتی را برای وزارت بهداشت مشخص کرده است که براساس این ماده از قانون، تولیت نظام سلامت از جمله بیمه سلامت شامل سیاست گذاری اجرایی، برنامه ریزی های راهبردی، ارزشیابی، اعتبارسنجی و نظارت در وزارت بهداشت متمرکز می شود. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی، از جمله ارائه کنندگان خدمات سلامت، سازمان ها و شرکت های بیمه پایه و تکمیلی، موظف هستند از خط مشی و سیاست های وزارت بهداشت با تأکید بر خرید راهبردی خدمات و واگذاری امور تصدی گری با رعایت ماده (40) قانون مدیریت خدمات کشوری و سطح بندی خدمات، تبعیت کنند.

حریرچی گفت: براساس بند «ب» ماده 7 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، «تمام دستگاه ها، سازمان ها، مؤسسات، نهادها و صندوق های فعال در قلمروهای بیمه ای، حمایتی و امدادی، در حد استفاده از منابع و تسهیلات نظام تأمین اجتماعی تحت نظارت دولت در چارچوب این قانون قرار می گیرند».

دکتر حریرچی با بیان اینکه بررسی هزینه های خانوار در بخش بهداشت و درمان نشان می دهد که پرداختی مردم برای خدمات سرپایی رقم بالا و قابل توجهی است و برای تأمین این هزینه ها وظیفه ما، حمایت از فقرا است، افزود: خرید دارو، خدمات سرپایی و ملزومات مصرفی پزشکی 30 درصد، خدمات دندانپزشکی حدود 20 درصد و آزمایشگاه و خدمات پاراکلینیکی 15 درصد از هزینه های خانوار را شامل می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نظارت بر داروخانه ها و بازار تجهیزات پزشکی را افزایش داده ایم، گفت: مردم در صورت مشاهده تخلفات می توانند به سایت سازمان غذا و دارو، سامانه 190، مراجع قضایی و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی، گزارش دهند.

دکتر حریرچی با بیان اینکه سه گروه مختلف در هر شهر روزانه بر بخش دارو و تجهیزات پزشکی، نظارت دارند و گزارش می دهند، عنوان کرد: نظارت های وزارت بهداشت بر مطب های پزشکان و اقدامات پاراکلینیکی که در مطب ها و یا جنب آنها انجام می شود، افزایش می یابد.  دانلود  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت تحریم های احتمالی تامین اجتماعی سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۷۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: این صندوق در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ نفر از دانشجویان دستیاری و دکترای تخصصی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی (خدمات سابقه و درمان) قرار داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی اکبر محمدی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: تعداد ۵ هزار نفر از دانشجویان دستیاری و دکتری تخصصی با پرداخت مبلغ ۴۰۱ میلیارد ریال در قالب تسهیلات، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: در راستای حمایت، ارج نهادن و قدردانی از زحمات خالصانه دانشجویان دستیاری و دکتری تخصصی، صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال گذشته، میزبان و پذیرای ۷۲ نفر از دانشجویان متاهل همراه با خانواده‌های خود در مجتمع فرهنگی، آموزشی و تفریحی خزرآباد ساری بودند.

دیگر خبرها

  • بهره مندی ۱۳۸ هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی ویژه
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد
  • بهره‌مندی اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات بیمه تأمین اجتماعی
  • بهره‌مندی ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر از بیمه تأمین اجتماعی
  • نارضایتی از عملکرد وزارت کار و تأمین اجتماعی: کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده‌اند!