Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@14:15:04 GMT

ثبت فسیل زنده میگوی بچه وزغی در زیستگاه طبیعی نائین

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۸۰۵۳

ثبت فسیل زنده میگوی بچه وزغی در زیستگاه طبیعی نائین

به گزارش خبرگزاری مهر حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان  در این باره گفت: میگوی بچه وزغی با نام علمی Triops cancriformis که یکی از کهن ترین گونه های زنده حاضر دنیا بوده، برای اولین بار در استان اصفهان در آب بند های پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین در منطقه چوپانان شناسایی و عکس برداری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: اولین گزارش و رکورد قطعی این گونه بسیار با ارزش در استان اصفهان مربوط به خرداد ماه ۱۳۹۶ بوده که در جریان سفر علمی _ پژوهشی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نائین و سر محیط بانی چوپانان و استاد حسن مقیمی، عکاس و مستند ساز حیات وحش به پناهگاه حیات وحش عباس آباد، شناسایی شد و در محل زیستگاه طبیعی و آب بندها و اراضی سیلابی منطقه چوپانان تصاویر بسیار زیبا با جزئیات کامل از این جانور آبزی به دست آمد.

وی اضافه کرد: در ادامه بررسی ها در سال ۱۳۹۷ نیز این گونه مجددا توسط محیطبانان در منطقه چوپانان و همچنین در چند لکه مجاور در بخش انارک شهرستان نائین مشاهده و ثبت شد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: میگوی بچه وزغی با ۲ تا ۱۱ سانتی متر طول جزء گونه های سخت پوست و آبشش پا بوده و تخمهای آن می تواند حتی پس از۲۰ سال غیر فعال بودن بعد از بارندگی و آبگیری شدن برکه ها و بندهای خاکی سریعا فعال و به یک موجود زنده تبدیل شود و به بلوغ برسد و پایه گذار نسل های بعدی شود.

وی گفت: پیشینه و اجداد این موجود بالغ بر ۲۰۰ میلیون سال قدمت داشته و به همین دلیل به فسیل زنده مشهور است. این گونه یکی از قدیمی ترین گونه های زنده در سیاره زمین است. فسیل این گونه از تریاس (Norian) دوره بالا به نظر می رسد عملا بدون تغییر نسبت به اعضای مدرن و امروزی گونه باشند.

سرپرست معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: حوزه پراکندگی این گونه، هند، اروپا، روسیه و شمال آفریقا بوده و در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۸۳در آذربایجان غربی شناسایی شده و درخراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز ثبت شد واخیرا در تیرماه ۹۷ نیز در منطقه رباط پشت دام اردکان مشاهده است.

وی گفت: ثبت این گونه باستانی در سال های ۹۶ و ۹۷ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد و بخش انارک شهرستان نائین، نشان دهنده اهمیت بالای زیست محیطی و بوم شناختی حوزه کویر در فلات مرکزی ایران بوده بطوری که عرصه های زیستگاهی این حوزه اعم از زیستگاه های کوهستانی، دشتی، ماسه ای، سیلابی و آبی با تنوع زیستی فوق العاده، کلکسیونی از عناصر گیاهی و جانوری وسنگواره های ادوار تاریخ طبیعی است.

کد خبر 4348573

منبع: مهر

کلیدواژه: حیات وحش فسیل شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش شهر تهران سازمان تامین اجتماعی بیمه ترافیک سازمان حج و زیارت مجلس شورای اسلامی سازمان بیمه سلامت سرهنگ نادر رحمانی پلیس راهور مترو نیروی انتظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۸۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری

 

فراهانی رئیس اداره حفظ و احیا تالاب اداره کل حفاظت محیط زیست استان به خبرگزاری صداوسیما گفت پهنه ۱۲ هزار هکتاری تالاب میقان بعد از بارندگی‌های فصل بهار نسبت به سال‌های گذشته پرآب‌تر شده و هم جواری آب دشت و آسمان در این تالاب جاذبه‌ای چشم نواز ایجاد کرده است.

فراهانی گفت تالاب میقان که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده کارکرد‌های متنوعی در زیست بوم منطقه داشته و در کیفیت هوای مرکز استان، زیستگاه حیات وحش گردشگری و فرصت‌های مطالعات علمی اثرگذار است.

جودکی فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم گفت تالاب میقان زیستگاه حیات وحش بومی و مهاجر بخصوص پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر فلامینگو، غاز، مرغابی، درنای خاکستری، چوب پا، نوک خنجری و آبچلیک است و در فصول مهاجرت تا ۲۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب زندگی می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه