Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-19@04:13:03 GMT

آفتاب‌سوختگی؛ پیشگیری و درمان

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۹۸۲۶۱

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آسیب های ایجاد شده بر اثر آفتاب سوختگی را بسیار خطرناک دانست و گفت: آفتاب سوختگی شدید به اندازه سوختگی حرارتی وخیم است. آفتاب‌‌نیوز : دکتر سارا شاه آبادی با بیان اینکه نباید آفتاب سوختگی را بی‌اهمیت انگاشت، گفت: هرساله افرادی بر اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید فوت می‌کنند و میلیون‌ها نفر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی آفتاب سوختگی را نوعی التهاب پوستی دانست که در اثر مجاورت طولانی مدت در آفتاب یا سایر منابع پرتو فرابنفش حاصل می‌شود و سرخی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول را به همراه دارد.
 شاه آبادی با اشاره به اینکه آفتاب‌سوختگی برخلاف سوختگی حرارتی فوراً تظاهر نمی‌کند، در تشریح علائم سوختگی گفت: هنگامی که دردناکی و قرمزی پوست شروع می‌شود، آسیب پوستی از قبل رخ داده‌ و درد در ۶ تا ۴۸ ساعت ابتدایی پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید بیشترین شدت را دارد.
مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه قرارگرفتن در معرض آفتاب در ساعت اوج تابش، روشنی پوست، استفاده از برخی داروها از جمله بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها و قرص‌های ضدبارداری، استفاده از روش‌های برنزه‌کردن و برخی از مواد آرایشی را از جمله عواملی دانست که موجب افزایش آفتاب سوختگی می‌شود.
شاه آبادی استفاده از کرم ضدآفتاب، لباس‌های پوشاننده و عینک‌های آفتابی ضد پرتو فرابنفش را برای پیشگیری از آفتاب سوختگی توصیه کرد و گفت: استفاده از کرم ضدآفتاب دارای فاکتور محافظتی نور خورشید (SPF) با اعداد بالاتر قدرت محافظت بیشتری دارد.
وی دوش یا حمام آب سرد، قراردادن پارچه مرطوب و سرد روی سوختگی ،استفاده از ویتامین E بهمراه ویتامین C در دوزهای توصیه شده روزانه، مصرف آب و مایعات فراوان برای دفع سموم بدن و مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن برای کاهش درد را  در صورت آفتاب سوختگی شدید بسیار مؤثر دانست.
 شاه آبادی ضمن تأکید بر اینکه از مالیدن کرم‌های حاوی بنزوکائین، لیدوکائین و وازلین روی پوست خودداری کنید گفت: در صورت عدم وجود تاول پوستی، از کرم مرطوب‌کننده برای تسکین ناراحتی استفاده کنید و در صورت وجود تاول پانسمان خشک ممکن است از عفونت جلوگیری کند.
وی تأکید کرد: در صورتی که  فرد به همراه آفتاب سوختگی دچار تب، تاول‌های پر از مایع، سرگیجه یا اشکالات بینایی باشد باید فوراً به پزشک مراجعه کند.
منبع: ایسنا کد خبر: ۵۳۴۶۷۲ تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آفتاب سوختگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۹۸۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت از پروژه‌های بیمارستانی در حال ساخت تهران بازدید کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پروژه‌های بیمارستانی در حال ساخت استان تهران بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، بهرام عین‌اللهی صبح امروز _سه شنبه بیست و هشتم فروردین_ از پروژه‌های در حال ساخت بیمارستان سوختگی تهران، بیمارستان نوین شریعتی، عملیات ساخت و گودبرداری پروژه بیمارستانی موقوفه دکتر افشین در منطقه ۲۲ تهران و پروژه در حال ساخت بیمارستان امام‌خمینی (ره) اسلامشهر، بازدید کرد.

پیشرفت ۸۰ درصدی بیمارستان سوختگی تهران

وی در حاشیه بازدید از پروژه بیمارستان سوختگی تهران که به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال ساخت است، اظهار کرد: به دلیل بروز سوانح و حوادث غیرمترقبه و نیاز به خدمات تخصصی سوختگی، این پروژه در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت قرار گرفت.

وزیر بهداشت افزود: این پروژه در سال ۹۱ آغاز شده و در شروع دولت مردمی به پیشرفت حدود ۶۲ درصدی رسیده بود و در حال حاضر با توجه به اولویت‌گذاری وزارت بهداشت به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است.

عین‌اللهی گفت: در این بیمارستان با پیشرفته‌ترین تجهیزات و روش‌های درمانی و جراحی، سوختگی‌های شدید قابل درمان است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های سوختگی باید دارای شرایط عاری از میکروب و تهویه هوای مناسب باشند، تصریح کرد: در این پروژه مجهز، استانداردهای لازم برای بیمارستان سوختگی در نظر گرفته شده و جدیدترین تکنیک‌های ترمیم زخم مانند سلول‌های بنیادی در این مرکز قابل انجام است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اعتبار خوبی برای ساخت و تکمیل این پروژه تخصیص داده شده است، گفت: قسمت‌های اصلی تا ۹۸ درصد پیشرفت داشته و طبقات بالاتر رو به اتمام است؛ امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص، بتوانیم گامی دیگر در مسیر خدمت به مردم برداریم.

بازدید از پروژه بیمارستان نوین شریعتی

در ادامه، وزیر بهداشت، از روند ساخت پروژه بیمارستان نوین شریعتی که به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران در غرب تهران در حال ساخت است، بازدید کرد؛ بیمارستان هزار تختخوابی نوین شریعتی، یک بیمارستان راهبردی برای استان‌های تهران و البرز به شمار می‌رود که می‌تواند نقش مهمی در خدمات رسانی به ویژه در زمان بروز بحران ایفا کند.

بازدید از پروژه بیمارستانی موقوفه دکتر افشین

عین اللهی، در ادامه بازدید از پروژه‌های سلامت محور، از عملیات ساخت و گودبرداری پروژه بیمارستانی موقوفه دکتر افشین در منطقه ۲۲ تهران، و بیمارستان در حال ساخت امام خمینی (ره) اسلامشهر که با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد آماده شده است، نیز بازدید کرد.

منبع: فارس

کد خبر 745223

دیگر خبرها

  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • همه چیز در مورد کرم زینک اکساید
  • وزیر بهداشت از پروژه‌های بیمارستانی در حال ساخت تهران بازدید کرد
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • سوختگی؛ رتبه دوم سوانح در کشور
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • درمان آلرژی غذایی شدید