Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@13:01:32 GMT

شبکه چهار تابستان دیدنی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۰۰۱۵

شبکه چهار تابستان دیدنی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ رویکرد و شعار شبکه‌های سراسری سیما در دور جدید ریاست سازمان دستخوش تغییراتی شده است. شعار شبکه چهار سیما از شبکه «فرهیختگان» که فقط قشر خاصی از مخاطبان را فرا می‌گرفت به شبکه «دانایی» که جنبه عام‌تری دارد تغییر کرد و گروه‌های برنامه‌ساز شبکه را بر آن داشت تا ضمن حفظ نگاه علمی به موضوعات، زبانی را برای بیان موضوعات برگزینند که برای تمام گروه‌های مردمی قابل درک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه دانش شبکه چهار، یکی از این گروه‌های برنامه‌ساز است که تلاش می‌کند از دریچه علم، موضوعات مختلف را برای عموم مردم بیان کند.

تابستان امسال این گروه، فصل جدید برنامه‌های «چرخ» به تهیه‌کنندگی الهه بهبودی و «طلوع» به تهیه‌کنندگی علی خسروی را با تغییراتی در ساختار و رویکرد آغاز کرد. برنامه جدید «پیشران» هم به تهیه‌کنندگی سودابه آقاجانیان روانه آنتن شده است.

پیشران برای پیشبرد شعار سال

برنامه «پیشران» سه‌شنبه‌ها به مدت 60 دقیقه از ساعت 9 شب روی آنتن می‌رود و تاکنون دو قسمت از این برنامه پخش شده است.

بنابه گفته ندا سپانلو مدیر گروه دانش شبکه چهار، برنامه «پیشران» با توجه به یکی از اهداف محتوایی گروه دانش مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و به منظور تقویت و ترویج کسب و کار خصوصاً کسب و کارهای دانش بنیان و پرداختن به روش‌های جدید مدیریت و تحولات این حوزه تولید شده است.

 این برنامه به آخرین تحولات و رویدادهایی حوزه کسب و کار با توجه به بازار کار می‌پردازد.

سودابه آقاجانیان تولید این برنامه را برعهده دارد. او که سال‌ها سابقه گویندگی در تلویزیون و رادیو را دارد از سال 70 با تولید آیتم «زن و هنر» در برنامه صبح به خیر ایران وارد عرصه تولید شده و در شبکه‌های یک، پنج و افق سیما سابقه تهیه‌کنندگی چند برنامه را دارد. او در خصوص برنامه «پیشران» و رویکردهای این برنامه می‌گوید:

 با برنامه‌ای در رادیو به سردبیری حمیده سلطانی که درباره کسب و کار بود همکاری داشتم. سلطانی ایده برنامه‌ای را در این زمینه به صورت طرح اولیه «پیشران» برای تولید در سیما پیشنهاد داد. این طرح در اتاق فکر پرورانده و بخش‌های دیگری به آن اضافه شد. ما این طرح را در بهمن سال گذشته به گروه دانش شبکه چهار ارائه دادیم.

پخش این برنامه به بعد ماه رمضان امسال موکول شد و از دو هفته پیش به صورت زنده به روی آنتن رفت. موضوع کلی این برنامه بر چهار محور استوار است. مدیریت، کسب و کار، کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها که از نگاه اقتصادی بررسی می‌شوند. بحث اقتصاد کلان و چالش‌هایی که کشور در این زمینه با آن مواجه است، معرفی کسب و کارها از ایده تا اجرا، معرفی صاحبان این کسب و کارها با حضور کارشناسان از موضوعاتی است که در این برنامه بررسی می‌شوند. بررسی اخبار روز اقتصادی داخلی و خارجی و تحلیل آن‌ها نیز از بخش‌های اصلی این برنامه است. سؤال پیامکی هم برای تعامل با مخاطبان پخش می‌شود که با مشارکت بخش کارآفرین به شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا خواهد شد.

دو بخش از این برنامه به گفت‌وگو اختصاص دارد که در هر برنامه یک گفت‌وگو به موضوعی می‌پردازد که در فضای کسب و کار از اهمیت بیش‌تری برخوردار است و گفت‌وگوی دیگر نیز به مهمان کارآفرین اختصاص دارد. اجرای بخش کارشناسی برنامه را سیدمهدی مفیدی برعهده دارد و حمیده سلطانی، متولی بخش اخبار است. بخش گفت‌وگو با کارآفرینان را دکتر همایون اداره می‌کند. دکتر شریفی هم در بخش‌هایی در هدایت بحث‌های کارشناسی فعال است. در این برنامه از مسئولان کشور نیز متناسب با موضوع برنامه دعوت می‌شود. سؤالات پیامکی مخاطبان نیز در برنامه‌های آتی پیشران مطرح خواهد شد. گزارشی هم در زمینه کسب و کار حوزه فعالیت مهمان کارآفرین برنامه ارائه می‌شود.

سودابه آقاجانیان مخاطبان برنامه‌اش را به دو دسته تقسیم می‌کند: یکی مخاطبان فرهیخته و اثرگذار بر فضای کسب و کار که تعداد درخور توجهی از آنان مدیران هستند و دیگری مخاطبان عام که به دنبال کسب‌وکار و راه‌های ایجاد بنگاه‌های کوچک و کسب و کارهای خرد هستند.

تهیه‌کننده برنامه پیشران برای توسعه فضای تعامل برنامه با مخاطبانش از به اشتراک‌گذاری برنامه در قالب کلیپ‌های کوتاه در کانال سروش رسانه و صفحه اینستاگرام برنامه سخن می‌گوید و تأکید می‌کند در بخش سؤال‌های پیامکی سؤال‌ها پیچیده نیست و مخاطبان عام هم می‌توانند پاسخگوی آن‌ها باشند که به ارتباطشان با برنامه کمک خواهد کرد.

آقاجانیان معتقد است اخباری که از حوزه اقتصاد در برنامه اعلام می‌شود خصوصاً در بخش اخبار خارجی اخبار دست اول و ناب هستند که به صورت تخصصی در مجله‌های تخصصی برای کارشناسان ارسال می‌شوند.

او و گروه دانش، ساعت 9 تا 10 شب را برای پخش برنامه برگزیده‌اند، چون بیش‌تر شهروندان به منزل بازگشته‌اند و زمان مناسبی برای طرح موضوعاتی است که در طول روز مردم با آن مواجهند.

سپانلو مدیر گروه دانش که در کارنامه فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش تهیه و تولید چند برنامه اقتصادی نیز وجود دارد، در خصوص اینکه آیا طرح برخی از موضوعات حوزه کسب و کار در برنامه «پیشران» و واکاوی در این حوزه به خطوط قرمز بر می‌خورد، تأکید می‌کند: به طور کلی برنامه‌هایی دچار خط قرمز می‌شوند که تعریف دقیقی از موضوعشان ندارند و محدوده‌ای که قرار است به آن بپردازند روشن نیست. تمرکز برنامه «پیشران» بر موضوعات بازار کار و عرضه و تقاضا در این بازار است که از سویی با نیروی کار تحصیل کرده، متخصص و علاقه‌مند به اشتغال مواجه است که به دنبال فرصت‌های شغلی است و از سوی دیگر با صنایع و حوزه‌هایی که نیاز به نیروی متخصص دارند سروکار دارد.

میان این دو گروه ممکن است حلقه مفقوده‌ای باشد که روشن کند چرا فرصت‌های لازم به متفقاضیان کار داده نشده یا اصلاً بانک اطلاعاتی این نیروها در اختیار بازار کار قرار گرفته است؟ هیچ یک از این موضوعات، خط قرمز نیستند. برنامه «پیشران» تعریف کامل و منسجمی دارد و از اتاق فکری با حضور استادان دانشگاهی برخوردار است که با عینک علم به این موضوع نگاه می‌کند. چنین برنامه‌‌ای در جست‌وجوی راهکاری برای مشکلات است؛ پس منعی برای طرح مشکل و بررسی علمی آن‌ها ندارد.

چرخ علم روی ریل شبکه دانایی

برنامه «چرخ» مجله تخصصی گروه دانش است که از سال 1394 طراحی و پخش شده است. امسال از 16 تیر پخش فصل پنج این برنامه آغاز شده است.

سپانلو درباره این برنامه می‌‎گوید: برنامه «چرخ» در هر فصل رویکردها و اولویت‌های محتوایی‌اش به تناسب نیاز مخاطب و انتظاراتی که شبکه از گروه داشته، تغییراتی کرده است.

در فصل جدید، هدف اصلی ما عمومی‌سازی علم و ارتقای سبک زندگی مردم با استفاده از کاربردهای علم در زندگی است. آیتم‌های فصل جدید نسبت به آنچه در فصل‌های پیشین برنامه روی آنتن رفته هم سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر و هم تخصصی‌تر و متنوع‌ترند.

برای برنامه «چرخ» در این فصل روال یک بار در هفته در نظر گرفته شده که ممکن است اگر ظرفیت پرداختن به موضوعات بیش‌تر باشد تعداد برنامه‌ها در هفته افزایش یابد. برای ساختن و پرداختن هر پرونده در یک برنامه، به یک هفته کامل وقت نیاز داریم چون تلاش می‌کنیم که برنامه عمیق، جامع و کامل باشد.

از فصل جدید تاکنون یک برنامه پخش شده و ظرفیت جدی کار برای برنامه چرخ مشخص شده و بازخورد خوبی داشته است. جلسات اتاق فکر متعددی دوماه قبل از شروع برنامه برای جزء جزء برنامه تشکیل شده است.

الهه بهبودی تهیه‌کننده فصل جدید برنامه «چرخ» است. او از سال 1397 کارش را با شورای نویسندگی برنامه «نیمرخ» آغاز کرده است و از همان زمان نویسندگی برنامه «نیمرخ» و طراحی برنامه‌های گروه کودک را برعهده داشته است. طراحی و نویسندگی برنامه دخترانه شبکه یک نیز برعهده او بوده است. از سال 1386 تهیه‌کنندگی‌اش را آغاز کرده و ساخت برنامه‌های متعددی را در حوزه کودک، اجتماعی و معارفی برعهده داشته است.

بهبودی درباره پیشینه رویکردهای این برنامه می‌گوید: برنامه «چرخ» در فصل اول به تهیه‌کنندگی برادران صفاریان‌پور جنبه عمومی‌تر و رسانه‌ای‌تری داشت. در فصل سوم و چهارم، برنامه به تهیه‌کنندگی خانم فیروزی به مرزهای دانش و علم محض می‌پراخت و جدی‌تر بود. در این دوره و فصل جدید برنامه «چرخ» با توجه به شعار شبکه که دانایی است و بیش‌تر به عمومی‌سازی علم تمایل دارد، مخاطب ما از مخاطب صرفاً دانشگاهی فراتر رفته و دامنه‌ای به گستره عموم مردم یافته است. فضای برنامه هم از علم محض به علم عمومی تغییر یافته است و به این منظور تلاش کرده‌ایم در حوزه اجرا، انتخاب موضوعات، سردبیری و اتاق فکر تغییراتی ایجاد کنیم تا جذاب‌تر شود.

تنوع آیتم‌ها و فرم‌های جدیدشان و استفاده از چهره‌های محبوب نیز از تمهیدات دیگری است که بهبودی برای افزودن بر جذابیت برنامه در نظر گرفته است. بهبودی تأکید می‌کند در برنامه «چرخ» به دنبال علم و صنعت یا علم و سیاست و...نیستیم، بلکه به دنبال علم و زندگی و ارتقای سبک زندگی مردم و کاربردی کردن علم در زندگی هستیم. این برنامه به نقطه‌ای از علم می‌پردازد که مردم در زندگی‌شان با آن مواجه می‌شوند. این رویکرد در تمام بخش‌ها از تیتراژ برنامه و گرافیک آن تا محتوا در نظر گرفته شده است.

بهبودی اضافه می‌کند: دکور برنامه متشکل از مجموعه‌ای از دیوارهاست که هریک از آن‌ها نمادی از بخشی از یک خانه هستند. بر دیوار دیگری هم مجموعه‌ای از فرمول‌های علمی نقش بسته است و تصور می‌کند دیوار اتاق دانشمندی است که باورها و فرمول‌هایش تبدیل به باورهایی در زندگی شده‌اند این نماد‌ها برای مخاطب، با ترکیبی از واقعیت و تخیل، مفهومی از علم در کنار زندگی را تداعی می‌کند.

او در تشریح بخش‌های برنامه می‌گوید: علم به زبان ساده‌ بخشی از برنامه است که سؤالات پرتکرار درباره موضوعی را با جست‌وجوی پیشرفته یافته و بیش‌ترین سؤالات را به ترتیب فراوانی مشخص می‌کند و کارشناس برنامه به هفت سؤال پر تکرار اول پاسخ می‌دهد. در این بخش سؤالاتی مطرح می‌‌شود که در ذهن مردم ممکن است باشد و کارشناس برنامه با زبان ساده این سوال علمی را پاسخ می‌دهد.

این برنامه موضوعات روز را هم نادیده نمی‌گیرد و به فراخور مناسبت‌ها و موضوعات روز با زبانی همه فهم به این مباحث می‌پردازد.

این برنامه شنبه‌ها ساعت 21:30 به مدت 75 دقیقه روی آنتن می‌رود.«چرخ» بنا به گفته بهبودی از دو مجری بهره می‌گیرد که هر کدام از آن‌ها مسئولیتی را برعهده دارند. آقای فروتن مجری ـ کارشناس برنامه و آقای مقدسیان مجری اصلی برنامه است. مجری اول، فلسفه علم خوانده و کارشناس علمی محسوب می‌شود و مجری دوم منتقد سینماست که نماینده نگاه عمومی به موضوعی که کارشناس مطرح می‌کند به حساب می‌آید و سؤالات مردم از او پرسیده می‌شود.

در بخش اتاق دانشمند، وجهه مردم‌شناسی علم مطرح می‌شود و زندگی دانشمندان کشور در میان مردم را به مخاطبان نمایش می‌دهیم و ارتباط دانشمندان حال حاضر کشور را با مردم تقویت می‌کنیم. آشنایی با دانشمندان در فضایی صمیمانه‌تر هدف این بخش است.

در بخش صندلی علم سنج، سؤالات علمی از چهره‌های محبوب مردم پرسیده می‌شود و در خلال این پرسش و پاسخی که در برنامه طرح می‌شود آگاهی مردم بیش‌تر خواهد شد.

هفت خبر از مهم‌ترین و جذاب‌ترین اخبار دنیای علم در بخش دیگر برنامه انتخاب و با اولویت‌بندی از اول هفته اعلام می‌شود و مجریان برنامه روی اخبار انتخاب و داوری می‌کنند و مهم‌ترین و پرکاربردترین خبر را انتخاب می‌کنند.

یک روز پرنشاط باطلوع دانش

برنامه «طلوع» امسال دهمین سال تولیدش را می‌گذراند و علی خسروی در حال حاضر تهیه‌کننده این برنامه است. او در کارنامه‌اش در سال‌های 90 تا 92 و از سال 95 تاکنون تهیه‌کنندگی برنامه صبحگاهی طلوع را ثبت کرده و برنامه‌های متعددی در دیگر شبکه‌های سراسری با موضوعات معارفی، اجتماعی و خبر داشته است.

مدیوم شبکه چهار از نظر او مدیوم خاصی است و او حس خوبی از تولید برنامه در این شبکه دارد و مخاطب این شبکه را ترجیح می‌دهد.

برنامه «طلوع» به مدت 75 دقیقه از ساعت هشت صبح به صورت زنده روی آنتن می‌رود.با وجود آنکه انتخاب لوکیشن خارج از استودیو مشکلات و مسائل خاصی در برنامه زنده ممکن است ایجاد کند خسروی و همکارانش برای جذاب‌تر شدن برنامه در فصل جدید از فضای بسته استودیو خارج شدند و از اول سال تا کنون مدتی در باغ ایرانی و موزه زمان حضور داشتند و اکنون نیز از برج میلاد برنامه‌شان را روانه آنتن می‌کنند.

خسروی می‌گوید: در برنامه «طلوع» به دنبال این هستیم که مخاطب یک روز خوب را آغاز کند. ترویج خوردن صبحانه ایجاد انگیزه برای سحرخیز شدن و نکاتی از این دست. نشاط صبحگاهی و امیدوار بودن مخاطب برای ما اولویت اصلی است.

سپانلو نیز درباره این برنامه تأکید می‌کند: مخاطب برنامه صبحگاهی چهار با دیگر مخاطبان برنامه‌های صبحگاهی متفاوت است. ما خودمان را در رقابت با برنامه‌های دیگر نمی‌بینیم، چون تأکیدمان بر علمی بودن برنامه است و «طلوع» برنامه علمی روزانه این شبکه است که نگاهی متفاوت دارد.

بیش‌تر برنامه‌های صبحگاهی دنیا برنامه‌هایی هستند که دو بخش خبری سخت خبر و نرم خبر دارند. گروهی به دنبال اطلاعات روزمره‌شان هستند و گروهی دانستنی‌های کلی و عمومی درباره موضوعات مختلف را طلب می‌کنند.

سپانلو می‌گوید: بر این باوریم که هنوز یکی از حوزه‌های امیدبخش کشورمان حوزه علم و دانش است که هم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارد و هم تازه‌هایی دارد که گفتنی است. اساس کار در طلوع امیدبخشی بر اساس دستاوردها و نقاط قوت کشور در حوزه‌های مختلف شکل می‌گیرد. برنامه طلوع برنامه چالشی نیست که بخواهد بر نقاط ضعف کشور متمرکز شود. ضمن اینکه که اگر در این حوزه‌ها هم نکته قابل پردازشی باشد به آن می‌پردازیم.

خسروی در توضیح بخش‌های برنامه اعلام می‌کند: بخش بیدار باش در اول برنامه نکات مثبت را بیان می‌کند. در بخش رویداد، اخبار مهم را از صفحات علمی و سلامت روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها اعلام می‌کنیم.

توصیه‌های سلامتی در یک دقیقه در بخش ساعت سلامتی اعلام می‌شوند. میز صبحانه هم به ترویج صبحانه و تغذیه صحیح می‌پردازد. موضوعات دیگر سلامت هم برای شروع روز در این بخش تبیین می‌شوند.

در بخش وب‌گردی، صفحات چهره‌های فرهیخته و فرهنگی را در فضای مجازی دنبال می‌کنیم، یا خبرهای علمی که در فضای مجازی پررنگ می‌شوند.

در این بخش می‌خواهیم اهل علم را در فضای مجازی البته به فعالیت بیش‌تر ترغیب کنیم؛ البته سایت‌های علمی هم معرفی می‌شوند.

او اضافه می‌کند: مهمانانی هم به برنامه برای گفت‌و‌گو در زمینه‌های تولید داخل و حمایت از تولید‌کنندگان دعوت می‌شوند و به کسب و کارهای نوین نیز می‌پردازیم. آیتم‌های جذاب دیگری هم طراحی شده که به زودی روی آنتن می‌روند. معرفی دستاوردهای چهل سال گذشته یکی از آن‌هاست که ویژه چهلمین سالگرد انقلاب است. مدیریت هزینه خانوار نیز از موضوعاتی است که قرار است تولید شود تا مردم بدانند چگونه بودجه‌شان را براساس هزینه‌ای خانوار مدیریت کنند تا فعالیت‌های فرهنگی، گردشگری و... را پوشش دهند. این آیتم‌ها چرخشی‌اند.

خسروی معتقد است: ضرباهنگ برنامه تند است و دو مجری جوان برنامه شهریار ربانی و مهسا ملک‌مرزبان با اجرایی متناسب به این ضرباهنگ کمک می‌کنند تا این برنامه صبحگاهی نشاط صبحگاهی را همراه با موضوعات برنامه به مخاطبانش القا کند. سپانلو نیز می‌گوید: حضور این دو مجری در کنار یکدیگر، هم سرعت گفت‌وگو را بالا می‌برد و هم موجب ایجاد رقابت در طرح سؤال و بیان نظرهای بهتر در خلال گفت‌وگو می‌شود. زمان گفت‌وگو بیش از 15 دقیقه نیست که متناسب با ریتم برنامه است.

سطح وسیع طلوع با عمق چرخ

در ادامه بحث سپانلو می‌گوید: ممکن است این سؤال ایجاد شود که برنامه‌های چرخ و طلوع یا هر کدام از برنامه‌های گروه دانش با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند؟

هر کدام از این برنامه‌ها بخشی از اهداف گروه دانش و شبکه چهار را تأمین می‌کنند. برنامه «چرخ» مجله تخصصی ماست و ما در هر برنامه پرونده ویژه داریم که در آن به تفصیل به یکی از موضوعات روز و مهم حوزه علم و فناوری می‌پردازیم.

بنابراین، نگاه ما به موضوعات در عین اینکه می‌خواهیم مخاطبمان عام و کاربردی باشد نگاه تخصصی‌تر است. در هر برنامه به یک پرونده ویژه می‌پردازیم، ضمن اینکه اخبار و رویدادهای حوزه علم و فناوری را هم مرور می‌کنیم. در این برنامه، اخبار اولویت‌بندی ‌می‌شوند و اخبار علمی و شبهه علمی را از هم تفکیک می‌کنیم.

در برنامه‌ای مثل طلوع که برنامه صبحگاهی شبکه است جدا از بیان موضوعات علمی و موضوعات گروه دانش به مناسبت‌های روز و رخدادهای اجتماعی و فرهنگی هم می‌پردازیم. وسعت مباحثی که در برنامه «طلوع» مطرح می‌شوند گسترده‌تر و عمق علمی موضوعاتی که چرخ به آن‌ها می‌پردازد بیش‌تر است.  در سری جدید برنامه «چرخ» از خبرنگاران مجله دانستنی‌ها بهره برده‌ایم. استفاده از خبرنگاران در برنامه‌های گروه دانش سابقه‌ای طولانی دارد، اما این بار در برنامه «چرخ» از خبرنگاران علمی بهره برده‌ایم.

آیا مخاطبان شبکه 4 فقط نخبگان و فرهیختگان‌اند؟

 تنوع در برنامه‌سازی نشانه احترام به مخاطب

اما در خلال گفت‌وگو، موضوع اینکه شاید به نظر برسد مخاطب این شبکه همچنان گروهی کوچک‌تر از عموم مردم و فقط قشر تحصیل کرده فرهیخته را شامل شود نیز مطرح می‌شود.

اعتقاد سپانلو بر این است که مخاطب برنامه در چند ماه اخیر با تغییر رویکرد شبکه از فرهیختگان به شبکه دانایی از مخاطب خاص و فرهیخته تغییر کرده و شبکه عموم مردم شده است؛ اما نگاه ما به موضوعاتی که عموم مردم با آن مواجهند نگاه خاصی است. همه مردم در هر گروه سنی و تحصیلی و دیگر تقسیمات می‌توانند با زاویه نگاه ما با موضوع آشنا شوند و آن را دنبال کنند.

او می‌گوید: درباره مخاطب شبکه چهار پیش‌فرض‌هایی مطرح شده که متعلق به کسانی است که مدت طولانی است برنامه‌های شبکه چهار را ندیده‌اند. بینندگان شبکه، برنامه‌های شاخص و برند شبکه را دیده‌اند و با آن آشنا هستند. یکی از برنامه‌های گروه دانش با نام «فوتون» که فقط 10 دقیقه است، پس از پخش یک ماهه کاملاً در نزد مخاطبان شناخته شده بود. البته برخی اظهارنظرها بر مبنای پیش‌فرض‌هایی است که مبتنی بر حقیقت نیست.

تب داغ برنامه‌های فوتبال برنامه‌های متعددی را روانه آنتن کرده است؛ اما هیچ‌کدام از برنامه‌ها فناوری‌هایی که در این جام از آن‌ها بهره گرفته‌اند یا وجوه مختلف علمی این جام را برای مردم مطرح نکره‌اند ولی ما در برنامه «چرخ» به این موضوع روز با نگاه علمی پرداختیم.

ویژگی برنامه‌سازان گروه دانش این است که همه در شبکه‌های متعددی کار کرده و برنامه داشته‌اند، اما مخاطب شبکه چهار و فضای فرهنگی این شبکه را با شبکه دیگری عوض نمی‌کنیم.

شبکه چهار علاوه بر تدابیری که در برنامه‌ها برای جذابیت اندیشیده، همه برنامه‌هایش نماینده فعالی در حوزه فضای مجازی دارند که در کنار فعالیت همکارانمان در روابط عمومی شبکه برای اطلاع‌رسانی، برای معرفی برنامه، موضوع هر برنامه و طرح پرسش اصلی و معرفی مهمانان و... فعالیت می‌کنند.

جنس مخاطب شبکه چهار این است که بسیار عمیق موضوعات را دنبال می‌کنند، حتی اگر پیامکی ارسال می‌کنند به دنبال بردن جایزه در مسابقه پیامکی نیستند و پرسش‌های تحلیلی از برنامه دارند.

شبکه چهار به علت اینکه همیشه از حاشیه‌ها دور بوده است اعتبار و اطمینان را در مخاطبش حفظ کرده است.

آقاجانیان نیز معتقد است برای مهمانان برنامه‌اش وزن شبکه و تخصصی بودن برنامه اهمیت دارد نه چالش‌های متداولی که در برنامه‌ها مطرح می‌شود.

خسروی هم می‌گوید: شبکه چهار مبدع خیلی از سبک‌های برنامه‌سازی بوده؛ این شبکه احترام به مخاطب برایش بسیار مهم است. تله‌تکس شبکه چهار، زمانی که آمار مخاطبان پیامکی هنوز مطرح نبود 60 هزار نفر عضو داشت. ما همیشه اثر برنامه‌های شبکه چهار را چه در مخاطب و چه در برنامه‌سازی‌های دیگر می‌بینیم. برخی شبکه‌ها به دنبال جذب مخاطبند و ما اولویتمان اقناع مخاطب و خوراکی است که برای آن‌ها تولید می‌کنیم.

سپانلو یادآور می‌شود: برنامه طلوع در چند دوره به عنوان بهترین برنامه صبحگاهی شبکه انتخاب شده است.

و خسروی درباره اینکه چگونه یک برنامه گل می‌کند، می‌گوید: الان برنامه‌ای بیش‌تر دیده می‌شود که در فضای مجازی ویدئوهایی از برنامه را به صورت پر تکرار (وایرآل) به اشتراک بگذارد.

سپانلو اضافه می‌کند: شبکه چهار در طول 20 سال فعالیتش، چهره‌های محبوب علمی و فرهنگی خلق کرده و بسیاری از چهره‌های شاخص نخبه را این شبکه به مردم معرفی کرده است؛ چرا افرادی را به عنوان چهره بر نگزینیم که در زمینه علم و فرهنگ نخبه‌اند.

سری جدید مجله علوم انسانی زاویه

«زاویه» تنها برنامه تخصصی تلویزیون در حوزه علوم انسانی است که به صورت مناظره‌ برگزار می‌شود و توانسته با ارائه مناظره‌های جذاب مباحث علوم انسانی و تضارب آرا، تعاملی چندسویه ایجاد کند.

  سری جدید برنامه «زاویه» به تهیه‌کنندگی علی خواجه، سردبیری محمدجواد قنبری و با اجرای علیرضا سمیعی با تغییرات کلی در ساختار، گرافیک و دکور برنامه از 13 تیر کارش را با موضوعات جدید در حوزه علوم انسانی آغاز کرده است.

 بررسی علوم عقلی در حوزه‌های علمیه، زن و سکولاریسم در ایران، بررسی تعلق ملی، علوم انسانی و مسائل ایران، دکتر شریعتی، سازمان سمت از جمله موضوعاتی است که در سری جدید «زاویه» به آن‌ها پرداخته می‌شود وحبیب‌الله رحیم‌پور به عنوان مجری ـ کارشناس، اجرای مناظره‌ها را برعهده دارد.

 علی خواجه تهیه‌کننده سری جدید مجله علوم انسانی به بخش‌های برنامه اشاره کرد و افزود: اخبار هفتگی حوزه علوم انسانی، گزارشی از رخدادهای مهم این حوزه، اخبار مطبوعات و دانشگاه‌ها از جمله بخش‌هایی است که در کنار بخش اصلی که مناظره میهمانان است به این برنامه اضافه شده‌اند.

 «زاویه» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که به صورت هفتگی چهارشنبه‌ها ساعت 21 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

 جشنواره تابستانه فیلم‌های سینمایی، هر روز یک فیلم اقتباسی

 پخش جشنواره فیلم‌های سینمایی شبکه چهار در ایام تابستان از سوم تیر آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و مخاطبان این شبکه در تابستان 97 می‌توانند به تماشای جذاب‌ترین آثار سینمایی ایران و جهان در گونه‌های مختلف بنشینند.

 جشنواره تابستانه فیلم‌های سینمایی شبکه چهار هر روز ساعت 11 به روی آنتن می‌رود و هر روز یک اثر اقتباسی از آثار ادبی جهان، شامل نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه ادبی، پخش می‌شود.

 هر روز با سه بخش از مستندهای داخلی و خارجی

 واحد تأمین برنامه شبکه چهار سیما روزانه در سه نوبت، هر روز یک اثر مستند جذاب را در ساعت‌های 17، 19 و 24 به روی آنتن می‌برد. علاقه‌مندان به برنامه جذاب و دیدنی «چهارسوی علم» هر روز ساعت 17 می‌توانند مخاطب شبکه دانایی و خردورزی باشند. در ساعت 19 از روز شنبه تا سه شنبه هر روز یک مستند داخلی به نمایش درمی‌آید و ساعت 24 از شنبه تا جمعه یک مستند خارجی پخش می‌شود.

 نمایشخانه

 شبکه چهار سیما در ایام تابستان هر شب پخش مجدد تله‌تئاترهای قدیمی را در قالب برنامه «نمایشخانه» از سر گرفته است. تله تئاتر «سوءتفاهم» ساخته حسن فتحی اولین مجموعه‌ای بود که سری جدید «نمایشخانه» با پخش آن از سرگرفته شد.

 هر شب ساعت 21 گفت‌وگوی زنده تلویزیونی

شبکه دانایی هر شب ساعت 21 گفت‌وگویی علمی، فرهنگی و سیاسی را در قالب برنامه‌های «پیش رو»، «رو در رو»، «پیشران» و «زاویه» به روی آنتن می‌برد.

برنامه‌های چالشی «پیش رو» و «رو در رو» به هنگام پخش سری جدید تابستانه آن آغاز می‌شود و طبق روال قبل هر هفته یکشنبه‌ها و دوشنبه‌ها ساعت 21 به روی آنتن می‌رود.

در برنامه «پیش رو» بیژن نوباوه، چهره‌ نام‌آشنای سال‌های دور خبرنگاری، پس از سال‌ها دوری از جایگاه پرسشگری، با برنامه «پیش رو» به قاب تلویزیون بازگشته و درصدد است با سؤال‌های اساسی از دست‌اندرکاران، متخصصان و متولیان فرهنگی کشور، چالش‌های فرهنگی پیش روی کشور را واکاوی کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلویزیون سیما شبکه چهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۰۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه ۲ ویژه‌برنامه شب‌های قدرش را اعلام کرد

ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب‌های قدر به میزبانی مهدی اعرابی به مدت پنج شب ساعت ۲۲ از شبکه دو پخش می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه دو، قسمت اول این ویژه‌برنامه در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با سالگرد ضربت خوردن حضرت علی (ع) پخش می‌شود و تا بیست و سوم ماه رمضان (۱۰ تا ۱۴ فروردین‌ماه) روی آنتن است. در این برنامه مهدی اعرابی میزبان شیخ اسماعیل رمضانی است که درباره سیره رفتاری آن امام بزرگوار به بیان سخنانی می‌پردازد.

همچنین مداحی پیر غلامان اهل بیت (ع) حاج احمد چینی، حاج حسن آهن‌سازان، حاج مصطفی مقدم و حاج یدالله بهتاش از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه است.

«کوی محبت» با حضور اساتید حوزه، دانشگاه و کارشناسان مذهبی ابعاد شخصیتی ائمه اطهار(ع) را بررسی می‌کند و در شب‌های قدر با طرح موضوعاتی همچون اعمال شب‌های قدر، سیره رفتاری امام علی (ع) و ... به بررسی شخصیت این امام همام می‌پردازد.

این برنامه کاری از گروه معارف شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی علی‌رضا کاردان امین و کارگردانی محمدحسام مدنی است که از شب نوزدهم ماه رمضان (۱۰ فروردین) به مدت ۵ شب حوالی ساعت ۲۲ از شبکه دو به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «قلب» در شبکه نمایش خانگی
  • برنامه «زندگی پس از زندگی»، از شبکه چهار سیما
  • اجرای آهنگ «دین مارتین» توسط ببعی در شبکه نسیم + فیلم
  • سرزمین شعر میزبان میهمانان علوی
  • سرزمین شعر، میزبان میهمانان شعر علوی می‌شود
  • شبکه ۲ ویژه‌برنامه شب‌های قدرش را اعلام کرد
  • پخش «سرزمین شعر» ویژه شب‌های قدر
  • علیرضا افتخاری با تعدادی از شاعران به «سرزمین شعر» می‌آیند
  • فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون مشخص شدند/ «آدمکش» دیوید فینچر در شبکه چهار
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز چهار شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳