Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@19:27:29 GMT

نان بی کیفیت در سفره مازنی ها

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۰۰۳۴۵

نان بی کیفیت در سفره مازنی ها

ساری - ایرنا - کم اثر بودن اقدامات مختلف انجام شده طی چند سال گذشته برای بهبود کیفیت نان در مازندران این بار صدای استاندار غیربومی استان را هم در آورده است تا به متصدیان نانوایی ها در باره خط قرمز بودن سلامت جامعه هشدار دهد .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اگر چه مشکل کیفیت نان در مازندران با وجود در اختیار داشتن کیفی ترین گندم کشور سابقه ای طولانی دارد ولی در دولت تدبیر و امید برنامه هایی مانند آموزش نانواها ، پرداخت تسهیلات و تجهیز نانوایی ها به دستگاههای پخت با آتش غیرمستقیم و نظام جامع درجه بندی نانوایی ها به اجرا درآمد تا این مشکل فراگیر را برای همیشه حل کند که نتیجه قابل ملاحظه ای تاکنون نداشته است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آمار شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور ، حدود چهار هزار و 400 نانوایی در مازندران فعالیت می کنند که در 241 نانوایی دستگاه حرارت غیر مستقیم نصب شده است و دولت برای خرید هر یک از آنها مبلغ 100 تا 150 میلیون ریال تسهیلات با بهره کم پرداخت کرده است .
با این وجود ، در نظام رتبه بندی خبازی های مازندران تنها 2 درصد از مجموع نانوایی های استان درجه یک شناخته شدند ، 22 درصد در سطح درجه 2 باقی ماندند ، 50 درصد نان در حد درجه سه به خورد مردم می دهند و 26 درصد نیز درجه چهار ارزیابی شدند.
** نان سالم ، خط قرمز
به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، استاندار روز دوشنبه در نشست کارگروه آرد و نان استان گفت : حاکمیت ، مسئول سلامت جامعه است و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد ، سلامت و امنیت غذایی جامعه به مخاطره بیفتد.
وی با تاکید بر این که ' عیار نان در مازندران باید ارتقا یابد ' ، تاکید کرد : این مهم با نظارت ، کار بهنگام و خدمت گزاری خالصانه محقق می شود .
استاندار مازندران بر نظارت پایدار تا تحقق کامل برنامه های استان در دست یابی به ارتقا کیفیت نان تاکید کرد و گفت که نظارت بر نانوایی ها و امور مرتبط با نان باید ملموس و اثربخش باشد.
اسلامی توضیح داد : باید دیده بانی مستمر با نظام نظارتی یکپارچه بر فرآیند تهیه ، پخت و عرضه نان کیفی انجام شود و بازرسی ها در این راستا باید کاملا منظم ، از پیش اعلام نشده و برِخط باشد ، بنحوی که هر نانوایی در هفته حتما مورد بازرسی قرار گیرد.
مقام عالی دولت در استان با تاکید بر این که قدرت مدیریت برای نظارت بر نانوایی ها و افزایش کیفیت نان باید گسترش یابد ، به فرمانداران دستور داد تا شخصا جلسات و مسایل آرد و نان شهرستان محل ماموریت خود را مدیریت کنند .
اسلامی گفت : بازدارندگی نظارت و اقدامات بازدارنده باید به گونه ای باشد که تخلفات هرگز تکرار نشود.
در این جلسه در خصوص توازن و تناسب بین ظرفیت ها و تقاضاها برای اعطای مجوزهای جدید ، فعالیت نانوایی های آزاد پز و سنتی ، بررسی مستمر شاخص های کیفی و قوانین و الزامات بهداشت فردی و محیط نانوایی ها ، نحوه طبخ و کیفیت آرد مصرفی و خمیر به صورت روزانه بحث و بررسی صورت گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
بر اساس آمارهای رسمی ، سالانه بیش از 120 هزار تن گندم در مازندران تولید می شود.
کارشناسان معتقدند که کیفیت گندم ، حمل و نقل، فرآوری و پخت از اجزای تشکیل دهنده کیفیت بخشی به نان است اما به دلیل صدور بیش از ظرفیت مجوز های خبازی ، پایین بودن مهارت کارگران، وجود ماشین آلات فرسوده و فناوری پایین کارخانجات، اجرای فرایند تولید نان با کیفیت در مازندران را با مشکل مواجه کرده است.
مازندران بر اساس استانداردهای تعریف شده بیشترین تعداد نانوایی را در کشور دارد . در مازندران برای هر 750 نفر یک نانوایی وجود دارد در حالی که میانگین کشوری وجود یک نانوایی برای هر یکهزار و 300 نفر است .
زیاد بودن تعداد نانوایی ها سبب شده تا این کسب و کار برای نیمی از خبازی ها به صرفه نباشد . در حالی که سرانه کشوری مصرف روزانه آرد در هر نانوایی هشت تا 10 کیسه است ، خبازی های مازندران تنها روزانه پنج کیسه پخت دارند .
صدور مجوز برای افراد غیرحرفه ای و نااهل نیز از دیگر مشکلاتی است که صنف خبازی های مازندران را بدنام کرده است .
مجوز فعالیت نانوایی را کارگروه آرد و نان با محوریت صنف خبازی ها زیر نظر سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می کند .
شرکت غله منطقه 2 پیش از این برای بهبود وضعیت نانوایی ها و پخت نان در مازندران پیشنهاد اعمال حدود صنفی برای نانوایی ها و اهلیت سنجی نانواها را به کارگروه آرد و نان استان پیشنهاد کرده بود.
6990/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آرد و نان نظارت مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۰۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی یک نانوایی در غزه / 6 ماه پس از جنگ (فیلم)

یک نانوایی شهر غزه برای اولین بار در 6 ماه گذشته شروع به کار کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، این نانوایی که با کمک‌های سازمان ملل بازگشایی شده و یکی از اصلی ترین مواد غذایی را تهیه می‌کند. سازمان ملل درباره  قحطی قریب الوقوع در این منطقه هشدار داده بود.

حملات اسرائیل به غزه بخش گسترده ای از این سرزمین را به خرابه تبدیل کرده است و یک فاجعه انسانی آشکار در این منطقه مشهود است.

سازمان جهانی غذا می‌گوید از یک مسیر هماهنگ جدید برای کمک به شمال غزه استفاده کرده و 1300 تن بسته مواد غذایی و آرد گندم را از طریق 9 کاروان تحویل داده است.

یکی از سخنگویان برنامه جهانی غذا گفت: "با موفقیت سوخت کافی برای 4 تا 5 روز و ارد گندم برای تولید 14 هزار بسته نان در روز تحویل داده که اولین تحویل پس از شروع جنگ است.

"معتز اجور" کارگر نانوایی می‌گوید که محل کار او 170 روز فعالیت نداشته و تعطیل بوده است.

 اسرائیل ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را رد کرده و  تقصیر تاخیر در ارسال کمک‌‌ها را به گردن سازمان ملل انداخته و این سازمان را ناکارآمد خوانده است.

به گفته اتحادیه نانوایان غزه پیش از جنگ 140 نانوایی در این منطقه فعال بودند که بسیاری از آنها در بمباران تخریب شده اند. در طول جنگ تمام نانوایی‌ها در شمال غزه بلا استفاده ماندند.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: غزه قبل و بعد از جنگ (عکس) ادعای وزیر خارجه اسرائیل: زمانی که جنگ تمام شود از خاک غزه کاسته خواهد شد نان‌هایی که در ترکیه می‌خرید به این شکل در نانوایی‌ها تهیه می‌شوند (فیلم)

دیگر خبرها

  • بازگشایی یک نانوایی در غزه / 6 ماه پس از جنگ (فیلم)
  • فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد
  • (ویدئو) رقص مازنی علیزاده با پرچم ایران در اینستاگرام اتحادیه جهانی کشتی
  • (ویدئو) زنده شدن یک نانوایی در غزه
  • مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت
  • (ویدئو) رقص مازنی علیزاده با پرچم ایران پس از قهرمانی در آسیا
  • ببینید | رقص مازنی علیزاده با پرچم ایران پس از کسب طلای آسیا
  • کشتی قهرمانی آسیا: ضرب ۲طلای فرنگی به‌نام ایران / علیزاده و میرزازاده روز اول را شیرین کردند/ رقص تک‌دست مازنی روی تشک بیشکک
  • کسب مدال برنز تکواندوکار مازنی در تورنمنت صربستان
  • «سفره افطار» به‌مثابه یک فناوری اجتماعی