Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ میثم آرائی درونکلا در نشست تخصصی دریای خزر، تحدید حدود مناطق دریایی که امروزدر دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: نبود یک مکانیزم لازم الاجرا از جمله موضوعات و ضعف‌های کنوانسیون تهران است که مربوط به رژیم حقوقی محیط زیست دریای خزر است. علاوه بر این برخی از فاکتورهای اصل انصاف در تقسیم وظایف رعایت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال تبخیر آب در سمت ایران و ترکمنستان بیشتر از سایر مناطق دریای خزر است و آب این مناطق بسیار شورتر از قسمت‌های شمالی دریای خزر است.
 
مدیر موسسه بین المللی مطالعات دریای خزربا بیان اینکه گردش آب و دپوی آب‌های آلوده در سمت ایران بیشتر از سایر بخش‌های خزر است، اظهار کرد: به ویژه در سمت استان گلستان، دریای خزر در آن قسمتی که نزدیک به مرزهای ایران است، زیستگاه گونه‌ها و تعداد بیشتری از ماهیان و جانداران خزری است.
 
آرائی درونکلا با اشاره به اینکه موضوع پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری دریای خزر یک موضوع بسیار جدی است، تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت که یک کشور بتواند از حاکمیت خود برای مهار کردن کشورهای آلوده کننده دریای خزر استفاده کند اما می‌توان انتظار داشت که ساختار رژیم حقوقی دریای خزر به سمتی سوق پیدا کند که بر اساس آن دادگاه‌های داخلی و دولت‌های محلی مجری اجرای قواعد کنوانسیون باشند. آنگاه با مکانیزم‌هایی نظیر گزارش دهی دوره‌ای و سیاست‌های تشویقی و تنبیهی می‌توان کشورها را در زمینه التزام به قواعد محیط زیستی دریای خزر مجاب کرد.
 
مدیر موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر ادامه داد: از دیگر تجربه‌های بین‌المللی که می‌توان از آن بهره برد، تعریف سیاست‌های حمایتی- اقتصادی برای مقابله با آلودگی‌های محیط زیستی در قالب صندوق‌های مشترک است. چنین صندوق‌هایی می‌توانند در قالب یک کنفرانس و یا نهاد مستقل و حتی در قالب کمیسیون منطقه‌ای ایجاد شوند یا مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
 
آرائی درونکلا با اشاره به اینکه لزوما وجود قواعد یکسان به نفع همه طرفین نیست، اظهار کرد: وضعیت همه کشورها باید دیده و فاکتورهای اصل انصاف در تامین قواعد اولیه و ثانویه حقوقی لحاظ شود.
 
وی با اشاره به عبور خط لوله گاز و نفت از بستر خزر گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با محیط زیست خزر، عبور دادن خط لوله گاز و نفت از بستر دریای خزر است. باید توجه داشت که این دریا یک دریای بسته است بنابراین معادلات زیست محیطی آن نیز تابع رفتار ما خواهد بود.
 
مدیر موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر افزود: خطوط لوله نفت و گاز علاوه بر اینکه می‌توانند آلودگی‌های زیادی را در زمان اجرا و بهره‌برداری تحمیل کنند، امکان دارد محل زندگی ماهیان خزری را دستخوش تغییر کنند.
 
آرائی درونکلا در ادامه اظهار کرد: برای مثال ایجاد استرس و ترس در موجودات و جانداران دریایی موجب می‌شود که در زمان جفت گیری یا زاد و ولد آن‌ها اختلاف ایجاد شود.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه سیاست‌های اصولی ایران باید مخالف جدی با این گونه طرح‌ها باشد، گفت: به جای این طرح‌ها باید طرح‌های جایگزین مانند عبور این خط لوله از ایران و یا روسیه را پیشنهاد دهیم.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایران اکونومیست دپوی آب دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۰۲۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، جلسه هیات دولت یکشنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ در حالی به ریاست رییس جمهور برگزار شد که وزرای دولت گزارشی از اقدامات و فعالیت های خود در سال جاری را ارائه کردند. عباس علی‌آبادی وزیر صمت هم از وزرایی بود که در این جلسه به ارائه گزارش پرداخت.

علی آبادی در گزارش خود به رئیس‌جمهور گفت که « کشور به هیچ عنوان در حالت انزوا قرار ندارد و تجارت جمهوری اسلامی در حالت فعالی به سر می‌برد»وی همچنین تاکید کرد که « ظرفیت کالایی کشور در موقعیت خوبی قرار دارد.

امروز در جایگاهی هستیم که امکان یک جهش بزرگ در سال آینده وجود دارد.»وزیر صمت همچنین اظهار داشت که « برای نخستین بار به همه هم‌وطنان کردیت کارت (کارت اعتباری برای پرداخت‌های بین‌المللی) آن‌ هم بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای اعطا می‌شود»وی اضافه کرد که « بزرگ‌ترین پروژه آماده افتتاح در کشور، طرح آب کرمان است.»

 

دیگر خبرها

  • گذری بر حال و هوای هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد
  • پروژه نخ نمای ایران هراسی در دریای سرخ
  • دیه بریدن زبان چقدر است؟
  • «تل ماسه ۲» به مرز نیم میلیارد دلاری رسید
  • ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند
  • دپوی تجهیزات و ملزومات پزشکی با هماهنگی معاونت درمان
  • قفل مذاکرات هسته ای ایران چطور در دوره دوم بایدن یا ترامپ باز می شود؟
  • تدارک مرکز پویانمایی صبا برای نوروز
  • تحریم‌های یکجانبه بر زندگی کارگران ایرانی تاثیر سوء دارد
  • گلچینی از تولیدات مرکز پویانمایی صبا در نوروز ۱۴۰۳